Toveren met cijfers, dat kunnen de Duitsers goed.
BMW heeft deze week een wel heel merkwaardige streek uitgehaald in de Verenigde Staten. De BMW Z4 M40i, die daar een aanzienlijk krachtigere motor heeft dan in Europa, is net na de aankondiging van de nieuwe Toyota Supra ineens flink opgewaardeerd. Volgens de Beierse autofabrikant is de sportieve cabriolet, uit het niets, een halve seconde sneller in een sprint naar de 100 km/u.
Aanvankelijk moest de Amerikaanse versie van de nieuwe Z4 in 4,4 seconden naar de 96 km/u snellen, maar na een “kleine” update blijkt dit niet helemaal meer te kloppen. Nee, volgens BMW schiet de auto in werkelijkheid in 3,9 seconden “from zero to sixty“. Met zijn nieuwe acceleratietijd accelereert de Z4 welgeteld 0,2 seconden vlotter naar de 60 mph dan de nieuwe Supra, waarvan Toyota gisteren bekendmaakte dat hij in 4,1 seconden naar het magische getal snelt.
Hoewel het een bijzondere zet is van de Duitsers, is het niet heel verrassend dat de Z4 inderdaad sneller is dan zijn Japanse evenbeeld. Immers, in de Verenigde Staten heeft de M40i liefst 47 pk meer dan de 340 pk sterke Supra. De Beierse cabriolet is wel krap 50 kg zwaarder, maar de extra paarden die zijn 387 pk sterke drieliter zes-in-lijnmotor produceert, moeten dit enigszins compenseren. Daarbij is het ook zo dat BMW in eerste instantie vaak met tegenvallende cijfers op de proppen komt.
In Nederland lijkt de nieuwe BMW Z4 niet sneller te zijn dan eerst. Hoewel de acceleratietijd zeker iets positiever uit zal kunnen vallen dan de oorspronkelijke fabrieksopgave van BMW, verwachten we niet dat de cabriolet sneller zal zijn dan de Japanse sportauto. Immers, de nieuwe Supra heeft 50 Nm meer koppel en is daarbij ook lichter dan de Z4. Voor de duidelijkheid: de 0-100-tijd van de Europese Z4 bedraagt nog altijd 4,5 seconden, de Supra doet dezelfde sprint in 4,3 seconden.
toyotavenray zegt
Dan blijft de supra nog steeds een bmw. Maar dan iets lichter.
sollie1984 zegt
@toyotavenray: dus een McLaren F1 is ook een BMW? Een Rolls Royce ook? Stop met dat gelul. De Supra is gewoon een Toyota en er is niks mis mee als er een BMW blok in ligt.
toyotavenray zegt
@sollie1984: de supra ziet eruit als een Toyota. Daar heb je helemaal gelijk in. Maar van binnen is het een bmw en de techniek is allemaal bmw. Dus die supra is niet helemaal een Toyota. En stop zelf met dat gezeur.
sollie1984 zegt
@sollie1984: Nou als de auto er als een Toyota uitzien dan is het ook gewoon een Toyota, anders zijn heel veel auto’s die BMW techniek gebruiken ook gewoon BMW’s. We mogen blij zijn dat er überhaupt nog zulke auto’s worden gemaakt voordat alles geëlektrificeerd gaat worden.
tttijn zegt
BMW Z4 coupé.
jarnobakker zegt
Die neus hebben ze goed gejat van kia
tortuga zegt
@jarnobakker: tenminste geen aan elkaar gegroeide nieren
neleev zegt
Beiden niet de flair van hun voorgangers, helaas. Laat staan de snelheid.
JanJansen zegt
Bij de achterkant van de supra heb ik het idee dat ze halverwege het potlood van de ontwerper hadden moeten afpakken voordat hij/zij (genderneutraal he) nog meer streepjes kon zetten.
davelepeef zegt
@JanJansen: het verhaal gaat dat hij/zij/het (vergeet de neutralen niet) de gum kwijt was, waardoor alle initiële lijnen zijn blijven staan…
stationcar zegt
Schokkend.
bluster zegt
@stationcar: nee, met schokbrekers
donvincenzo zegt
@bluster: Een buitengewoon vermakelijke kwinkslag!
dper4mance zegt
Vanaf nu in artikelen graag refereren aan de BMW Supra. Beestje gewoon bij de naam noemen.
neleev zegt
@dper4mance: moest glimlachen!
Rohrl-fan zegt
Is het toevallig niet het verschil tussen 0-to-60 & 0-to-62mph ( = 100km/u)?
gandini zegt
@rohrl-fan: Dan doet ie wel verdomd lang over 2 mph extra.
Onehp zegt
@gandini: verschillden meet methode, 0-100km/h is echt van stilstand. Bij 0-60mph start men eerst de klok nadat de auto ‘one feet’ gerold heeft, dus de tijd waarin de aandrijving reageert, zich opspand, de achtervering zich een beetje zet, evt de banden een halve omwenteling slippen voordat ze grippen, wordt dus niet meegerekend. Bijkomend is er soms een extra schakelmoment juist voor 100km/h wat soms nog best wat tijd kan stelen, maar dat speelt uiteraard veel minder mee bij moderne automatische bakken.
991gt3rs zegt
@rohrl-fan: je moet wat verzinnen om een artikel te kunnen schrijven ?
honinggraat zegt
En nu vind ik plots de supra mooier ?
T16 zegt
@honinggraat: De Supra is gewoon mooier, en BMW levert een prima aandrijflijn.
Rick-dos zegt
Mja, beetje teleurstellende samenwerking tussen Toyota en BMW naar mijn mening.
fanboy zegt
@rick-dos: Heb je er al in gereden dan?
Onehp zegt
@rick-dos: en eerst in het echt zien. Moderne persfotos zijn zowaar onrealistisch…
barry355gtb zegt
@Rick-dos: want?
trolle zegt
Ze trekken beiden op niets imo, zonde
ghost zegt
Ach ja..meer pk’s is meer CO2, is een hogere prijs..heb liever een zwaar gedowngrade blok waar je na wat chippen veel meer uit haalt. Zolang het op papier maar laag is.
gandini zegt
@ghost: Er was een tijd in Japan waar dat inderdaad vrij normaal was.
“280 pk” en “180 km/h”, totdat je het rietje verving voor een echte uitlaat, heerlijk.
nautique206 zegt
Gesjoemel met cijfers
Robert zegt
Een ordinaire pissing contest. Zoiets zou een ‘premium’ merk toch niet nodig moeten hebben…
jaapiyo zegt
@rrrobert: of…Toyota heeft gevraagd om BMW de cijfers wat scherper te stellen omdat hun eigen cijfers anders wat ongeloofwaardig lijken…
Rob zegt
@rrrobert:
Verpissen is het bestaansrecht van de premium merken…
VeniVidiVici zegt
Sorry hoor, maar gaan Bmw en Toyota voor DE hoofdprijs, ‘HET grootste belachelijke lachertje van 2019’ ofzo ??
barry355gtb zegt
@venividivici: dat is maar een meninkje van jou en waarschijnlijk val je ook niet in de doelgroep kopers van dit soort mooie sportieve tweezitter cabrio’s. Ik gelukkig wel en de proefrit is al ingepland.
neymar zegt
Beide prachtige auto’s!
Hupke zegt
Wat maakt de 0-100 tijd uit? Het is een afschuwelijk gedrocht net als de 8-serie en de Supra…
Ze gaan van de E89 wat een van de mooiste wagens op de markt was naar een van de lelijkste…
Hadden ze nu echt geen betere manier kunnen vinden om die motor koud te krijgen bij stationair verkeer?
barkingiron zegt
@Hupke: precies dat
stribo zegt
Wat een getouwtrek om niks eigenlijk. Alsof je het op de weg ook maar iets zou merken, die 2 tiende.. PDF wedijver.. Beiden zijn snel en zal ook ze ervaren worden. Jammer dat ik het niet kan betalen..
cloverleaf zegt
Ik vindt die Supie wel geil eigenlijk. De oude is ook niet echt een “schoonheid” maar wel een geile bak. Ik heb liever ook een lekkere pornoslet dan zo’n broos bleek catwalkmodelletje
cossiekiller zegt
En mijn piet is net wat langer dan die van jullie. Zo, nu weten jullie dat ook.
barry355gtb zegt
@cossiekiller: bluf! :-)