De BMW M5 Touring mag dan geen verrassing zijn, dat BMW het weer aandurft is des te verrassender.
Autofabrikanten maken vaak keuzes waar de liefhebber het niet mee eens is. En dat is geheel begrijpelijk, want liefhebbers vergeten vaak het gedeelte waar autofabrikanten bedrijven zijn en graag geld willen verdienen om te overleven. Een product aanbieden is één, maar als het geen geld verdient is het een blok aan je been. De reden dat autofabrikanten dus modellen cancellen is heel simpel: het winstplaatje klopte niet.
Dubbel gemist
In dat licht hoef je eigenlijk nooit meer een BMW M5 Touring te verwachten. Dat liep namelijk niet één keer spaak, maar twee keer. De eerste keer was toen BMW een Touring aanbood van de M5 E34. Daar werden er maar 891 van gebouwd, zonder dat BMW dat getal beperkte. Ter vergelijk: er zijn meer dan 12.000 M5 E34 sedans gebouwd. Nou hielp het ook niet mee dat de Touring er slechts drie jaar was (1992 tot en met 1994) en de sedan zeven jaar, maar omgerekend werden er voor elke E34 M5 Touring zes sedans verkocht. Vandaar dat de E34 Touring een jaar eerder met pensioen gestuurd werd en de opvolger E39 er net als de voorganger E28 enkel als sedan kwam.
E61
Toch durfde BMW het nog één keer aan om de M5 als Touring uit te brengen met de generatie daarna, de E60. Dat werd als Touring de E61. Inmiddels was er een doldwaze concurrentiestrijd bezig tussen BMW, Audi en Mercedes waar de RS6 en E55/E63 AMG van die laatste twee beschikbaar waren in sedan- en stationwagonvorm. Nadat de E60 M5 al sinds 2004 beschikbaar was, kwam daardoor voor de laatste drie jaar nog een E61 M5 Touring beschikbaar. Op papier een toprecept: die krankzinnige S85 V10 voorin met 507 pk, maar dan met genoeg ruimte voor je hele familie én je honden.
En wat denk je? Weer was het een flop. BMW verkocht in zeven jaar tijd meer dan 20.000 E60 M5’s en slechts 1.025 E61’s in vier jaar. Dat betekent in dit geval dat er voor elke Touring dertien(!) sedans werden verkocht. Je begint waarschijnlijk te begrijpen waarom BMW voor de generaties sinds de E60, de F10 en de F90, de Touring even oversloeg.
Toch wel: nieuwe M5 Touring
Inmiddels is de nieuwste BMW M5 aanwezig, de G90. En warempel: BMW onthulde vrij vroeg in de ontwikkeling al dat er ook een Touring-versie van komt. Die is nu hier: dit is de derde en meest recente BMW M5 Touring, de G99. Waarom BMW het weer aandurft? Welnu, bij de nieuwste BMW M3 (G80) heb je ook de keuze uit een sedan en een Touring en die laatste is niet aan te slepen. Touring is hot. En dus mag de M5 er ook weer aan geloven.
Laten we er maar gelijk in duiken. Eigenlijk is het namelijk allemaal niet zo verrassend. De 5 Serie Touring (G61) ken je en de M5 (G90) ken je. Plak die twee over elkaar heen en je hebt een M5 Touring. Tsja, veel spannender dan dat wordt het niet. Feitelijk over het uiterlijk: de wielkasten zijn met 37,5 mm per kant verbreed en zo is de M5 Touring dus 75 mm breder dan een 5 Serie Touring. Het kleurenpalet is identiek aan die van de M5, met onder meer ‘Isle of Man Green’ als optie (de lanceerkleur van de M5 sedan en M3 sedan). Ook betekent het overnemen van de kleuren van de M5 sedan dat je per direct de M5 Touring mag bestellen in één van de kleuren uit het gigantische Individual-palet.
Motor
Dat betekent ook voor de Touring een 4.4 liter grote V8 met elektrische ondersteuning, dezelfde aandrijflijn als de XM en de M Hybrid V8 voor Le Mans. Net als de sedan goed voor 727 pk en 1.000 Nm. Puristen kunnen inpakken, want de M5 Touring komt enkel beschikbaar met de M Steptronic-automaat en xDrive. Hybride, AWD en automaat: voor een Touring op zich wel wat je wil. Bijzonder genoeg levert de S68 V8 zelf ‘maar’ 585 pk en 750 Nm, waardoor de auto op zijn benzinemotor 50 pk minder sterk is dan de uitgaande M5 (CS). Met de elektropower is het echter wel 92 pk (en 250 Nm) meer. Het is ook meer dan de Audi RS 6 Avant, de belangrijkste concurrent voor de M5 Touring en wellicht de reden dat BMW het weer aandurft. De RS 6 heeft namelijk 630 pk en 850 Nm in zijn huidige vorm.
Cijfers
En de prestaties? 3,6 seconden naar de 100, precies 0,1 seconde langzamer dan de sedan. Voor de topsnelheid geldt hetzelfde als voor de sedan: 250 km/u, maar met het M Drivers Package wordt dat 305 km/u, allebei elektronisch begrensd. De M5 Touring heeft ook een derde topsnelheid: 140 km/u. Dat is als je enkel op de elektromotor rijdt. De Audi RS 6, die al die elektro-onzin niet heeft (wel een Mild Hybrid-systeem), sprint van 0 naar 100 in 3,4 seconden. Die extra power zegt dus niet alles.
Elektro
Want dat is natuurlijk wel een dingetje: voor het eerst op een M5 Touring mag je pluggen voor je extra power, met de nodige extra ballast. In tegenstelling tot Mercedes en het systeem uit de AMG GT63 S E-Performance bijvoorbeeld, waar de hybride-unit echt bedoeld is voor de extra power, kan je met de M5 Touring ook tot en met 67 kilometer volledig elektrisch rijden dankzij een 18,6 kWh groot accupakket.
Gewicht?!
Ja, het gewicht. Daar waar iedereen het over heeft voor de M5 sedan en de Touring is zwaarder. Goed nieuws en slecht nieuws: het gewichtsverschil tussen een M5 Touring en sedan is lager dan dat van een standaard 5 Serie Touring en sedan. Het slechte nieuws: de M5 Touring weegt 2.475 kg. En dat is gewoon belachelijk veel. BMWBlog meldt dat BMW expres niet heeft gekozen om net als de M5 sedan de Touring aan te bieden met een optioneel koolstofvezel dak. Gezien het feit dat de Touring toch een spannende auto is vanuit een verkoopoogpunt durfde BMW het niet aan om verder te gaan dan nodig.
Stationwagon life
Dan natuurlijk het voornaamste gedeelte waarin de Touring verschilt van de normale BMW M5: het hebben van een grote kofferruimte. Met alle stoelen omhoog slokt de Touring 500 liter op, wat 70 liter minder is dan de normale 5 Serie Touring. Datzelfde geldt voor de ruimte met de banken plat, maar alsnog is 1.630 liter aardig riant. Het is echter in beide configuraties wel minder dan de Audi RS 6, die respectievelijk 565 en 1.680 liter aan ruimte heeft. Net als de M5 sedan mag je zelfs een trekknots bestellen en dan kun je ineens tot en met 2.000 kg meenemen. Voor een PHEV is dat absoluut niet gek.
Prijs: goedkoper dan de M3!
De BMW M5 Touring heeft nog één aas achter de hand, en dat is de vanafprijs van 146.604 euro. Dat is 2.500 euro meer dan de M5 sedan. Geinig detail: de M5 sedan is net een paar duizend euro duurder dan de M3 sedan, omdat die laatste er ook nog is als non-xDrive met handbak. Bij de M3 Touring is xDrive met automaat je enige optie en dat kost je 156.581 euro. De M5 Touring is dus bijna 10.000 euro goedkoper dan de M3 Touring! Dat natuurlijk met dank aan het feit dat de M3 het allemaal met ouderwetse benzine-uitstoot mag doen en de M5 met zijn PHEV-aandrijving wat gunstiger op de belastingschaal uitkomt. Ook is het een bijna angstaanjagende 78.000 euro goedkoper dan de Audi RS 6. Dan moet je wel héél veel waarde hechten aan die 0,2 seconden sneller naar de 100.
Voor de derde keer ooit een BMW M5 Touring. Een lastige auto in een lastige tijd, maar vergeleken met de concurrentie momenteel een aantrekkelijke optie: met V8. Net als de sedan kan je de Touring opleuken met allerlei M Performance-goodies. Opties zat wanneer deze auto binnenkort te bestellen is.
gilettelubbers zegt
Haha die voorkant, wat een vislip. Op de foto’s lijkt het sowieso een behoorlijk lomp en verlept design
Allison Burgers zegt
Gelukkig genoeg vermogen om snel uit het zicht te verdwijnen.
hehe zegt
Bij de introductievideo van de sedan zei Wouter dat het achterspatbord van de touring toch heel anders vormgegeven was dan die van de sedan.
Kan nu toch niet echt zien wat het verschil daarin is.
Aon zegt
Groot en zwaar, maar ziet er niet slecht uit. Eerst in het eggie zien.
Autokenner zegt
Bizar lelijke lampen voor een achter net als die andere bmws, vind de vorige generatie van 5 jaar terug het mooiste tot nu toe.
petroldrinker zegt
Ik ben absoluut geen station fan, koop wel een SUV/Pickup voor de ruimte (en klopt voor mij beter kwa looks dan een station), maar als ik moet kiezen tussen dit of de RS6 zou ik heel snel naar de audi dealer gaan… wat een ontiegelijk lelijke autos maakt BMW tegenwoordig (en dat zeg ik na 4x een M3 gehad te hebben…) en het gewicht is natuurlijk gewoon belachelijk
haroldv zegt
Zwaarder dan een X5
bart1976 zegt
Prachtig, droom auto
audirs3 zegt
@bart1976 een PHEV als droom auto? Arme jij…
Diesel Rocks zegt
Doe 600 kilo eraf dan is hij met 200 PK minder een stuk sneller.
maotje zegt
Dat denk ik niet. Die elektra zorgt juist voor direct volle power vanuit 0.
kennone zegt
De vorige was toch echt een stuk sneller zonder elektra (op papier dan)
mattr zegt
“In tegenstelling tot Mercedes, waar de hybride-unit echt bedoeld is voor de extra power, kan je met de M5 Touring ook tot en met 67 kilometer volledig elektrisch rijden dankzij een 18,6 kWh groot accupakket.”
De E53 AMG wagon kan bijna 100km volledig elektrisch rijden… Je haalt hem waarschijnlijk door elkaar met de AMG GT63 E. Daar is de hybride unit eigenlijk alleen voor extra power
Loek zegt
@mattr: dat leek me vrij evident toch? Er is nog geen nieuwe E63 en de E53 is meer een tegenhanger van de M550i mocht die terugkeren. De enige vergelijkbare auto met de M5 van Mercedes-AMG momenteel is de GT63 S E-Performance.
stuko zegt
Ondanks het gewicht en formaat van een zeecontainer: wat een begeerlijk ding. Nu al zin om dit ding te spotten tijdens een weekje wintersport in Italië
PunicaOase zegt
Wat een bruut ding!! Ik vind em gaaf!! Vooral in dat groen, heerlijk!
jippie zegt
Vanaf nu is het zo dat iedere keer als er een nieuwe M5 uitkomt mensen zich als eerste afvragen: hoeveel weegt ie? In plaats van hoeveel pk heeft ie.
RiKe zegt
In Nederland door het belachelijke gewicht echt idioot duur in de wegenbelasting. Nu is het wel zo dat je aardig wat maanden kan rijden door die 78k verschil met de Audi
Jurgen zegt
De Audi is ook niet bepaald een lichtgewicht met zijn 2075 KG, scheelt om precies te zijn €52,00 per kwartaal, oftewel €208,00 per jaar. En dan is de Audi vooral heel goed in recht vooruit hard gaan, is absoluut geen bochten ridder, ben benieuwd hoe de M5 dat doet, waarschijnlijk iets beter gezien de hele goede onderstellen van BMW
kareljansen zegt
Klagen over hoge wegenbelasting (waar zelfs nog korting op zit) terwijl je bijna geen BPM betaalt? Nu ben ik niet perse groenlinks, maar belastingvoordeel op een M5 vind ik toch opmerkelijk als je ziet hoe een willekeurige middenklasser belast wordt.
Oopelkadet zegt
“”Het slechte nieuws: de M5 Touring weegt 2.475 kg”” en zelfs dat is waarschijnlijk gelogen. Als je dit op de weegschaal krijgt bij jullie komende test exemplaar koop ik voor de hele redactie taart.
Ik kom echt heel veel E65 M5s tegen in het Vaderland DL. Echt elk dorp lijkt er wel iemand zon ding voor de deur te hebben. En ze zijn zo,zo mooi. Duitsers houden van autos. Je komt zoveel moois tegen daar.
Dit monster? De Henk WIjngaard editie. Afschrijfkanon pur sang.
Donstil zegt
Goed verhaal maar de E65 is een 7 serie. Geen M5.
Oopelkadet zegt
Je hebt gelijk, het is natuurlijk de E60. Ik vind het erg opmerkelijk omdat ie zou onbetrouwbaar is. Kennelijk zijn er toch een hoop liefebbers die er graag aan sleutelen. Het geluid blijft natuurlijk heel apart.
lekkaah zegt
Een lijkwagen met een atmosferische V10 erin, ja daar hebben veel liefhebbers wel wat voor over. Men weet dat de kans zeer klein is dat zoiets ooit nog gemaakt zal worden.
nicolasr zegt
In het grijs is hij net iets minder lelijk dan in het groen.
En als ik in de markt zou zijn voor deze of een M3 Touring, zou ik tóch voor de M5 gaan. Doet het beter op de hockey.
stewie zegt
Zet maar op de oprit!
jaso013 zegt
Ik vind deze wel stukken beter te pruimen dan de sedan. Die vind ik echt heel erg lelijk. De touring heeft wel wat. En het went snel. Ik ga deze eens configureren in een toffe kleurstelling.
pomoek zegt
Pff 727pk, alsof het niets is. Bizar.
papa zegt
Bijna 300 pk per ton
ghost zegt
De laatste keer dat bmw met een enorm vermogen kwam in de M5, bouwde Audi de RS6 met V10 en dubbele turbo. Hopelijk..al is de kans klein, herhaalt de geschiedenis zich nog een keer.
MrSkyline zegt
Ik vind het ding niet om aan te zien, net zoals eigenlijk iedere bmw. Maargoed, het gewicht vind ik niet zo vreemd, een AMG E 53 station weegt bijna net zo veel.
Rick-dos zegt
Zit je naar een opgevoerde station te kijken gaan ze hier janken over het gewicht. Ja, want het gewicht is o zo belangrijk als je in de file staat met je net gekochte Ökenlöken kast van de IKEA. En als je al naar het circuit gaat dan neem je natuurlijk een station mee, want dat is de meest logische keuze.
Een opgevoerde station is één van de meest onzinnige vormen van een automobiel. Het is net zo onzinnig als een X6M, RSQ8 of een AMG 63 GLE.
Maar goed, het gewicht is zogenaamd het grootste probleem, want men is een ‘purist’ en een echte ‘petrolhead’…
Oopelkadet zegt
Je hebt een punt dat het voor ieder persoonlijk is maar de meeste BMW rijders die ik ken willen toch graag een beetje sturen. Zon hoog gewicht is niet leuk bij remmen, optrekken en over hobbels, omhoog en vooral omlaag van een heuvel. Terecht wordt de link gelegd met de RS6 en voor zover powerstation is dat echt de king. Ik denk dat de M5 meer in de X5/X6 eigenarenhoek zal komen. Die hebben andere eisen.
Als design vind ik het een vormloos gedrocht, de hele nieuwe 5-serie. Te groot.
harrie zegt
Ja hallo, wij hebben dat ‘Freude am fahren’ niet bedacht.
Als je vervolgens enkel loodzware proleten bakken op de markt zet, kan je hoon verwachten van de doelgroep die je pretendeert te bedienen.
rollingstoned zegt
@Rick-dos Gewicht is zeker wel een dingetje, en dan met name voor de veiligheid van andere deelnemers aan het verkeer. De impact van zware voertuigen is bij een ongeval veel groter dan van lichtere en kleinere voertuigen. Het is de simpele wet van de fysica: hoe meer massa, hoe groter de impact. En ze stoten door hun hoge gewicht ook meer CO2 en fijnstof uit. Verder eens dat zo’n opgevoerde station tamelijk kansloos is, maar ja, blijkbaar spreekt het veel mensen aan…
escort77 zegt
We rijden hier niet voor niets allemaal met een Donkervoort, mx5, 106 rallye enz.
Voor zo’n station is het nadeel wel dat je nu snel een BE-rijbewijs nodig hebt als je achter die 2500kg een aanhanger wil hangen. 1000kg is niet veel voor een paardentrailer, bootje of boedelbak.
papa zegt
Ik rij en cla phev, die weegt ook al 1800 kilo, als ik dan zie hoe die over een rotonde gaat glijdend over 4 wielen heb ik weinig hoop voor deze mastodont
mashell zegt
But mama, that’s where the fun is!
Jurgen zegt
Nou rij ik een X3M van 2000KG, en die vlamt over de rotondes, heeft allemaal met onderstel te maken, en daarin is BMW gewoon 1 van de beste.
kennone zegt
2500KG als ik er voor in de markt zou zijn was dit toch echt de reden om voor de RS6 te gaan
eugene3768 zegt
Niet BMW waardig hoe hij er uit ziet .. vislip las ik ergens .. terug naar de tekentafel !! facelift ‘snel’
Gulli zegt
Aandeelhouders zijn net als auto fans; het moet altijd méér en méér zijn! Alleen heeft de ene het over pk’s en de ander het over winstuitkeringen.
Ik vind het prima als bedrijven geld verdienen, graag zelfs. Als ze winst maken en daar hun personeel mee kunnen belonen is dat helemaal mooi, en als ze vervolgens ook nog geld in R&D kunnen steken is dat perfect voor het merk. Daar zal iedere koper het mee eens zijn.
Op het moment dat aandeelhouders om meer winst gaan vragen en zij eigenlijk de winsten gaan afromen die in het bedrijf of het personeel gestoken hadden moeten worden heb ik daar wel een probleem mee. Natuurlijk mogen ze gecompenseerd worden voor hun investering maar dat exorbitante gegraai is echt de doodsteek voor de meeste bedrijven. BMW heeft best wat vet op de botten maar modellen schrappen omdat ze wel winst maken maar niet genoeg zul je aan een liefhebber nooit kunnen uitleggen.
Jurgen zegt
Nou wil het geval dat er heel veel liefhebbers hier op Autoblog zitten die (net als ik) deze auto’s nieuw helemaal niet kunnen betalen, dus daar kan een commercieel bedrijf totaal geen rekening mee houden, deze auto’s worden in eerste instantie nieuw gekocht/ geleast door bedrijven op directieniveau, die hebben heel andere eisen dan de zogeheten “liefhebbers”, ze hebben ook een stuk minder last van de mega-afschrijving op zulke auto’s, die wil je privé gewoon liever niet..
rollingstoned zegt
De directie zal eerder een 7 serie kopen dan een M5 Touring. Of een S klasse of een A8. ;-)
hehe zegt
Met zo’n nieuwprijs (en bijtelling) is zakelijk kopen niet erg interessant.
Dan heb je meer bijtelling dan dat er kosten tegenover staan.
Jurgen zegt
Dat geld alleen maar als je er privé ook mee rijdt, gewoon 3 jaar op de zaak de afschrijving pakken en dan doorstoten naar privé voor de waarde die in de boeken staat..zo gaat het met veel leuke auto’s.
hehe zegt
Daar heb je een punt.
Maar ik zou met deze auto toch lekker op wintersport willen kunnen en niet pas na drie jaar 😄
audirs3 zegt
Het is gewoon een PHEV… Snap niet wat mensen er zo speciaal aan vinden
racerx zegt
Op de persfoto’s in het groen vond ik de M5 Touring zowaar een gave auto om te zien. Tikkeltje zwaar maar ik kan ‘m toch niet betalen.
harrie zegt
Laat ik het er maar op houden dat de voorkant een kwestie van smaak is…
Maar wat er met dat plaatwerk bij achterdeur/achterspatbord aan de hand is, dat kan toch niet zo door de designreview komen? Dat je het kleimodel ziet en denkt ‘ja niks meer aan doen’.
Of heeft een stagair daarna met zijn tengels aan het CAD model gezeten?
marc94 zegt
In elk geval goddank geen hazentanden zoals de recente M3 (touring). Ik zag hem laatst weer, in het groen, prachtig, tot ik de voorkant zag. En diezelfde dag 2 uur later stond er in dezelfde buurt een 340i, vele malen mooier.
fastshifter zegt
Dat ding is gewoon 525(!) kilo zwaarder dan mijn EV!
Hawkeye72 zegt
Even voor het perspectief: m’n nieuwe RAM TRX weegt 2740kg….. Dan weet je hoe onvoorstelbaar zwaar die M5 is.
William zegt
Zwaarste stationcar ooit, of wogen de grote Amerikaanse stations uit de jaren 70 nog meer?