Moet Seat een compacte roadster bouwen om haar sportieve DNA een nieuwe impuls te geven?
Het Spaanse Seat heeft betere tijden gekend, en volgens sommigen komt dat omdat een groot deel van het sportieve DNA verloren is gegaan. Een stagiair denkt dat hij de oplossing heeft ontworpen in de vorm van de MLx, een tweezits sportieve roadster.
Het gaat om een lichtgewicht tweezitter met achterwielaandrijving, ontworpen om rijplezier te bieden. De voorruit loopt in één lijn door vanuit de motorkap en heeft dankzij de stijfheid van het frame geen A-stijlen nodig. De aandrijving wordt verzorgd door een 1.4 TSI met 200 pk (uit de Ibiza Cupra) die voor de gelegenheid in de lengterichting geplaatst is, alsmede een elektromotor die vóór de versnellingsbak geplaatst is en het totale vermogen op 240 pk doet uitkomen. Het geheel drijft de achterwielen aan en hoeft slecht 960 kilogram voort te bewegen.
Het idee is ontstaan in het hoofd van ontwerper David Cava, die het afgelopen halfjaar stage heeft gelopen bij de Spanjaarden. De MLx is compacter dan een Mazda MX-5 met een betere pk-gewichtsverhouding die vergelijkbaar is met die van de Nissan 370Z, Porsche 911 Carrera en Jaguar F-Type S. Het hierboven beschreven concept klinkt niet als iets wat zo goedkoop als een MX-5 gemaakt kan worden, maar dat terzijde.
Wat vinden jullie, moet Seat tijd en energie steken in een auto als deze en voormalig stagiair snel op de loonlijst zetten? Roept u maar!
Edge zegt
Dat de 370Z je concurrent is lijkt me niet meer dan logisch met deze koplampen. Maar wel erg gaaf, dat ding. Misschien kunnen ze er bij Polyphony nog iets mee…
dwersbongel zegt
Ja hoor, gewoon mee doorgaan. Misschien de doelstellingen wat bijschaven en laten concurreren met de MX5 en kan wel wat worden. Al ben ik benieuwd wat er van dit concept overblijft.
snelweg zegt
Het lijkt niet op een vw model dus dit zal nooit komen
gregorius zegt
Neh, in de schredder met dat ding.
En Seat met sportief DNA? Was t niet omdat Seat TDI’s in hun tourwagens mocht doen, dat ze opeens kampioen werden?
En de wegversie van de Cupra staat toch echt in de top 3 petjes-bakken. Verlaagd, grote knalpot eronder, gekleurde velgen en rare kleurenstellingen.
Neh, Seat identificeer ik met 1 ding: een goedkoper alternatief voor een VW.
Jansen zegt
@gregorius: je was mij voor. Alfa is sportief, Seat een slechte poging
ettie zegt
Rwd? Daar zijn ze allergisch voor bij vag
gtwillem zegt
Seat had wel de Tango (http://en.wikipedia.org/wiki/SEAT_Tango) in productie kunnen brengen destijds om het imago iets op te poetsen. De MLX is geinig, maar heeft niet zo veel te maken Seat eigenlijk.
Esprit_de_Flandre zegt
@gtwillem: Nah, vond de Tango niet zo mooi eigenlijk. Beetje lomp qua lijnen, en jammer genoeg werd dat ook doorgetrokken op de productiemodellen.
De Formula, van een paar jaar daarvoor. Daar was ik weg van destijds. Zou nog steeds niet misstaan in de straat…
http://en.wikipedia.org/wiki/SEAT_F%C3%B3rmula
gtwillem zegt
@Esprit_de_Flandre: KLopt, maar hij was zoals je zelf ook aangeeft wel in lijn met alle Seat’s van 2005 tot 2012.
De Seat Formula doet mij een beetje denken aan de Twin Turbo Bolero Concept Car van Seat destijds. Als ze die twee hadden gebouwd in plaats van alles de zelfde snuit geven als de Cupra GT…
henkhupelschoten zegt
Liever een 4c, ik denk dat er niet echt meer veel markt voor seat over is om zo’n wagen te verkopen
str8six zegt
Het sportieve karakter? Ik kan me niet herinneren dat Seat ooit een sportwagen heeft gemaakt. En een cupra, tja dat blijft toch gewoon een gerebatchede GTI.
norge zegt
Heeft Seat wel DNA?
tupperware zegt
@norge:
Ja, FIAT DNA, het was en blijft gewoon een assemblage fabriek. Eerst van FIAT en nu van van.
Van september heb ik al zoveel leuke sportieve concepts gezien die het niet gehaald hebben dat ik hier ook weinig fiducie in heb..
Best jammer, met voorruit zou hij best een plekje in de markt verdienen.
Rob zegt
Seat is toch gewoon het goedkope alternatief voor Volkswagen, bedoelt voor degenen die Skoda iets te suf vinden?
Prima hoor, ze hebben best aardige auto’s zo af en toe. Maar ik zie ze totaal niet als een merk wat sportief georiënteerd is…
rufctr01 zegt
Renault heeft dit toch ook in de jaren 90 geprobeerd? Het is een geinige auto alleen VAG kennende komt er een belachelijke prijs aan te hangen. Dan heb ik toch liever iets anders dan een Spaanse Skoda.
Je kunt dit wel produceren maar je zult hetzelfde gaan ervaren als Renault destijds, je verkoopt er niet veel van.
stephanotis zegt
-edit: whoops, check!-
Tonnie zegt
Hadden ze moeten doen ja, laffe bende is dat seat geworden. Die leon van 2005(?) is t laatste echt mooie wat daar vandaan kwam en die is nog steeds mooi.
potver7 zegt
Leuk project maar absolute luchtfietserij wat mij betreft. Zonder (vouw)dakconstructie gaat zo’n auto er al helemaal niet komen bij VAG, en dat betekent dat er ook een conventionelere voorruit op moet. Bovendien zal er een nieuw platform voor moeten worden gemaakt, of is het MLB platform geschikt voor een motor in de lengte met achterwielaandrijving?
Ben trouwens wel benieuwd hoe ze het gewicht zo laag hebben weten te houden (afgezien van het ontbrekende dak en ultralage voorruit), want voor die 40pk elektromotor zal er ook ergens een accupakket in moeten liggen.
Hupke zegt
@potver7:
Mss niet gebaseerd op het MLB platform en wel op een composiet monocoque. Die dingen zijn hands-on om te maken maar bij Alfa lukt dat toch al aan een redelijke prijs. Waarom zou ze dat in spanje waar werkvolk goedkoop is niet lukken?
Hupke zegt
Ja seat moet dat ding maken. Ik vind het een afschuwelijk lelijk ding en zou zoiets niet kopen. De seat badge maakt het waardeloos, de looks zijn om van te kotsen en ik twijfel er ten strengste aan dat het echt goed genoeg zou rijden om daarvoor te compenseren.
Toch moet seat dat ding maken, gewoon om de concurrentie te verplichten een tegenspeller ervoor te maken. En tussen die tegenspellers zal er wel eentje zijn dat een tof goedkoop sportwagentje is.
F1Tim zegt
Maken? Absoluut niet! Seat is daarvoor de verkeerde VAG-dochter!