• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Had Robert Kubica heel veel pech of juist geluk?

Auteur: ricardo, gepost 8 februari 2011 om 16:46 – 46 Reacties

Robert Kubica crash

Inmiddels is wel duidelijk waarom de Poolse F1-coureur Kubica zo zwaar gewond raakte bij de rallycrash van afgelopen zondag. Een vangrail was de boosdoener.

Kubica gleed op 6 februari in zijn Skoda Fabia S2000 tegen een vangrail aan, waarna de auto de auto letterlijk aan het spit geregen werd. (Zien we nog regelmatig gebeuren.) Door deze onfortuinlijke aanvaring met dit stukje wegmeubilair raakte Robert aan zijn rechterschouder, -arm, -hand en -been gewond. De coureur is zondag geopereerd en wordt momenteel in een kunstmatige coma gehouden.

Naar verluidt moet hij nog een aantal operaties ondergaan, onder meeraan zijn schouder, en kunnen we wel met zekerheid zeggen dat hij het aanstaande F1-seizoen -dat op 13 maart los barst- zal moeten overslaan. Maar van een handamputatie is geen sprake meer, een geruststelling.

De bizarre vangrailcrash werd niet door camera’s vastgelegd, maar een onboard-camera van een collega-rallyrijder heeft wel het een en ander van de nasleep kunnen vastleggen. Bekijk de beelden HIER (vanaf 3:20).

Er zijn ook een drietal foto’s van het wrak in omloop waarop goed te zien is hoeveel vangrail er door de rallyauto van Kubica is gegaan. Bekijk de foto’s op richardsf1.com.

Tot slot, een 3D-animatie van het ongeval. Bizar hoe gevaarlijk een vangrail plots kan zijn als het losschiet. Check de beelden op Autojunk..

Robert Kubica crash

Ook interessant!

  • Robert Doornbos NENT
    Robert Doornbos en Viaplay spreken elkaar keihard tegen
  • Robert Doornbos NENT
    Robert Doornbos wordt directeur van Porsche Rotterdam
  • Video: zware crash tijdens 24u op Spa
    Video: zware crash tijdens 24u op Spa
  • Video: Ferrari 458 flink beschadigd na crash
    Video: Ferrari 458 flink beschadigd na crash

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Een lekker gekke TVR op Nederlands kenteken
  • Audi RS6 met 1.100 pk is hypercar voor het hele gezin
  • Video: je auto verliezen door een dom ongeluk
  • Nieuwe wankelmotor komt uit onverwachte hoek
FacebookTweetPinLinkedIn

crash, fabia, polen, Racing, rally, Robert Kubica, Skoda, Video

Vorig bericht: « Anderson leeft zich uit op een Porsche Panamera
Volgend bericht: Porsche Cayenne LUMMA CLR 558 GT »

Lees Interacties

Reacties

  1. ardonjr zegt

    8 februari 2011 om 16:53

    Wanneer je de 3D animatie bekijkt, besef je ineens dat de beste man stiekem enorm veel geluk heeft gehad! Mijn god wat had dat lelijk kunnen aflopen. Nu maar duimen voor hem dat alles goed hersteld en hij straks weer gewoon kan gaan werken.. lijkt me verschrikkelijk om nu je droom/werk in duigen te zien vallen door zo’n stom incident..

    Login om te reageren
  2. SWRT zegt

    8 februari 2011 om 16:55

    laten we zeggen dat hij pech heeft gehad met het ongeval maar geluk met hoe hij er vanaf is gekomen.

    Login om te reageren
    • Citrofiel zegt

      8 februari 2011 om 20:51

      @SWRT: Heel diplomatiek. ;)

      Login om te reageren
  3. autoblogamateur zegt

    8 februari 2011 om 16:56

    :O lomp!!

    Login om te reageren
    • ardonjr zegt

      8 februari 2011 om 17:09

      @autoblogamateur: Kortzichtig!

      Login om te reageren
    • fortuna zegt

      8 februari 2011 om 18:10

      @autoblogamateur: daarom ben jij ook amateur

      Login om te reageren
  4. wolf zegt

    8 februari 2011 om 16:59

    Ik vraag me af of dit bij een ‘gewone’auto met een kreukelzone ook zo kan gebeuren of alleen bij competitievoertuigen? Wens Kubica in oeder geval alle beterschap en hoop voor hem dat er volgende jaar?! nog een plaatsje voor hem is als hij geheel hersteld.

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      8 februari 2011 om 17:01

      @wolf: bij ‘gewone’ auto’s kan dat ook hoor (staat ook gelinkt in het artikel):
      http://www.autoblog.nl/archive/2009/12/19/audi-r8-aan-het-spit-geregen
      http://www.autoblog.nl/archive/2010/09/18/kijk-uit-voor-die-vangrail

      Login om te reageren
  5. roadhero zegt

    8 februari 2011 om 17:02

    van pech kun je hier helemaal niet van spreken. vooral als je deze foto ziet
    http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2011/02/08/1297144658-630.jpg

    Login om te reageren
    • NLBUURMAN zegt

      8 februari 2011 om 18:36

      @roadhero: dank u! hij heeft zeker geluk gehad, ik denk niet dat er veel van hem over was gebleven als die vangrail hem vol op de borstkas had geraakt.

      Login om te reageren
  6. As_long_as_it_is_fast zegt

    8 februari 2011 om 17:23

    Als het effectief zo kan gebeuren zoals in de animatie dan heeft hij nog geluk bij een ongeluk. Het kon veel lelijker aflopen. Altijd jammer wel dat je zoiets moet voorhebben in de eerste plaats.

    Login om te reageren
  7. reed zegt

    8 februari 2011 om 17:23

    Die heeft echt een geluk bij een ongeluk gehad.
    Die vangrail had ook aan de andere kant van het stuur langs kunnen gaan met fatale gevolgen.

    Kubica, Beterschap

    Login om te reageren
  8. nibor zegt

    8 februari 2011 om 17:30

    Zo te zien kan hij eigenlijk alleen maar van geluk spreken. En ik ook! Kubica is na vorig seizoen toch wel behoorlijk in achting gestegen bij mij. Man wat kan die kerel racen zeg! Het is jammer dat Renault het dit jaar hoogstwaarschijnlijk zonder hem zal moeten doen, net nu het lijkt dat ze een behoorlijke auto gemaakt hebben… Nou ja, ik blijf lekker hopen op een snel herstel van Kubica. Sterkte!

    Login om te reageren
    • xilver zegt

      8 februari 2011 om 17:55

      @RRenault: Zeker Signapore (ok hij had verse banden, maar doe het hem maar na).

      Hij heeft heel veel geluk gehad!!

      Login om te reageren
  9. VantageR zegt

    8 februari 2011 om 17:30

    Ik dacht dat ie tegen een kerk aan was gereden? Wel slecht dat die vangrail zo snel losschiet.

    Login om te reageren
  10. treser zegt

    8 februari 2011 om 17:31

    bekijk de film goed en tel even op hoeveel plaatsen dit ongeluk nog meer had kunnen gebeuren.
    Hekjes, vangrail etc.
    Soort kalf en put verhaal.

    Login om te reageren
  11. MAB zegt

    8 februari 2011 om 17:39

    geluk bij een ongeluk

    Login om te reageren
  12. Hupke zegt

    8 februari 2011 om 17:44

    Geluk?
    Dit noem ik toch serieus ongeluk.
    Dat die vangrail per se moest loskomen. Zo’n bevestiging zou toch beter ineen moeten zitten denk ik dan, als je er langst rijd zie je toch altijd 4 dikke bouten erdoor zitten. En als zoiets gemaakt is om wagens op te vangen zouden de 2 ijzeren banden die er aan elkander bevestigd worden toch sterk genoeg moeten zijn om een auto te vangen, ook al is het een vrij vlot rijdende (maar ook wel lichte) rallywagen.

    Login om te reageren
  13. midasracer zegt

    8 februari 2011 om 17:51

    Hij heeft geluk gehad, maar het ontwerp/onderhoud van de vangrail is knudde. Nooit en te nimmer mogen de delen zo van elkaar kunnen losschieten.

    Login om te reageren
  14. norge zegt

    8 februari 2011 om 17:54

    In zweden zijn ze al ver met een “Wire” om auto’s op de weg te houden ,misschien de toekomst ?

    Login om te reageren
  15. Alpinaa zegt

    8 februari 2011 om 18:07

    Ik geloof dat ze hem uit zijn coma hebben gehaald en dat hij gepraat heeft. Hij voelde de pijn in zijn arm en kon zijn vingers lichtjes bewegen. Volgens de artsen was het een van de sterkste patienten die ze tot nu toe behandeld hebben. Kubica is volgens mij echt zo een doorzetter. Als er iemand is die na zo’n ongeluk goed kan herstellen, dan is hij het wel.

    Login om te reageren
    • bfniels2 zegt

      8 februari 2011 om 19:40

      @Alpinaa: Inderdaad, in 2012 zal hij waarschijnlijk gewoon weer instappen en vooraan mee rijden, mits de Renault dan ook competetief is. Heeft hij al eerder gedaan (2003) nadat hij met een straatauto een verkeersongeval had, 16 titanium schroeven in (wederom) zijn rechter arm, en tijdens zijn rentre in de formule 3 gewoon de eerste race weer winnen.

      Login om te reageren
  16. C220AMG zegt

    8 februari 2011 om 18:22

    Zo’n animatie geeft altijd enorm veel inzicht in hetgeen zich voor heeft gedaan. Hij heeft heel veel geluk gehad als je zo kijkt!

    Login om te reageren
  17. 1peter zegt

    8 februari 2011 om 19:02

    God heeft genade voor hem. Hopelijk stopt hij nu eindelijk met zichzelf bezig zijn (autoracen).

    Login om te reageren
    • Alpinaa zegt

      8 februari 2011 om 19:19

      @1peter: Wat is dat nu weer voor een onzin reactie? Ten eerste doet de beste man het geen waar hij goed in is en wat hij leuk vindt. Zonder risico’s wordt het leven ook een beetje saai. Ten tweede twijfel ik wel heel erg aan het bestaan van God. ;)

      Login om te reageren
      • Onehp zegt

        8 februari 2011 om 19:33

        @Alpinaa: … of, zo laat je andere mensen hun opinie hebben, de kans dat Kubica in God (met grote G) geloofd is relatief groot (Pool), en indien niet, dan zijn familie, en indien zelfs dat niet, dan kan hij toch alle hulp gebruiken!!

        Login om te reageren
        • Alpinaa zegt

          8 februari 2011 om 19:46

          @Onehp: Ik geef alleen maar m’n eigen opinie. Het is niet dat ik tegen die van anderen ben.

          Login om te reageren
  18. Maurice16 zegt

    8 februari 2011 om 19:28

    Geen kerk te bekennen. Maar wel een aparte ‘lelijke’ crash inderdaad!

    Login om te reageren
    • C220AMG zegt

      8 februari 2011 om 19:39

      @Maurice16: Het was een kleine kerk, dat verklaard het!

      Login om te reageren
  19. Frankypanky zegt

    8 februari 2011 om 19:38

    Zo bekeken heeft Kubica geluk dat hij het heeft overleefd, maar aan de andere kant een enorme pech dat die vangrails gewoon losschiet EN dat hij nu eindelijk een fatsoenlijke F1-auto in handen leek te hebben…

    BTW,

    RESPECT voor die rallyrijders. Zo hard gaan op een paadje dat nauwelijks breder dan de auto is!!!

    Login om te reageren
  20. mylvan zegt

    8 februari 2011 om 20:14

    Kolere zeg! Die foto lijkt wel een scene uit 1 van de Saw films. Kubica mag serieus van geluk spreken dat hij dit overleeft heeft volgens mij.

    Login om te reageren
    • VeniVidiVici zegt

      8 februari 2011 om 21:55

      @mylvan: Volgens mij ben je in de war met een scene uit een “Final Destination” film aangezien er in SAW geen auto’s in voorkomen.

      OT: Maar ALS Kubica dusdanig hersteld dat hij weer F1 kan rijden dan stopt hij met rallyrijden als hij verstandig is, want A: Te veel risico B: Hij is duur en te belangrijk in de F1 en C: Persoonlijk zou ik liever bij een crash de grindbak in vliegen of een bandenstapel dan in aanraking komen met een achterstallig onderhouden vangrail, muurtje, boom of afgrond D: Ik denk dat Robert zijn engeltjes nu aardig op zijn.

      Ben als Kubica-fan erg benieuwd hoe het verdere herstel gaat verlopen, eerste berichten ( http://www.formule1.nl ) zijn positief :)

      Login om te reageren
  21. quin zegt

    8 februari 2011 om 20:42

    Als je die beelden en simulatie ziet, mag je wel van hoerengeluk spreken, om het zo mooi Belgisch te zeggen.

    Voor hetzelfde geld was ie doorboord geweest door de vangrail.

    Doodzonde dat we zo’n kleurrijke chauffeur moeten missen dit seizoen, maar ik ben al blij dat hij dit overleefd heeft en misschien (heel misschien) weer in een F1-bolide zal kunnen plaatsnemen.

    Login om te reageren
  22. Citrofiel zegt

    8 februari 2011 om 20:52

    Die vangrail heeft zijn taak wel gedaan: Hij is niet in de afgrond verdwenen. :twisted: Aan de andere kant was het slingeren van de auto in eerste instantie ook door de vangrail veroorzaakt, zonder dat ding was er waarschijnlijk niets gebeurd en was hij net over het randje door die bocht gegleden. Toch eng dat een vangrail blijkbaar zomaar los kan schieten als je pech hebt. :|

    Login om te reageren
  23. Justawheelchairguy zegt

    8 februari 2011 om 20:53

    Jezus….die had net zo goed dood kunnen zijn.

    Login om te reageren
  24. zakar36 zegt

    8 februari 2011 om 21:16

    Hmm ik ben eigenlijk best wel geschokt dat die vangrail zomaar heeft losgelaten en na andere foto’s te hebben gezien ga ik toch maar oppassen voor die krengen.

    Login om te reageren
  25. Megakix zegt

    8 februari 2011 om 21:17

    Jammer voor die gozert…nu moet hij wellicht wat meer gaan ‘werken’ voor z’n centjes…in plaats van meedoen aan races voor échte mannen. Hij had in dat geval beter moeten weten, F1-coureurs rijden alleen voor de show…rallyrijders voor hun eigen eer. En de vangrail ‘sucks’…

    Login om te reageren
    • Pixed zegt

      8 februari 2011 om 21:25

      @Megakix: zinnige bijdrage… NIET!

      Login om te reageren
      • Megakix zegt

        8 februari 2011 om 21:44

        @Pixed: ..waarom plaats je die dan als reactie op mijn bloggie ? :lol:

        Login om te reageren
  26. mashell zegt

    8 februari 2011 om 21:47

    Sommige F1 coureurs is het verboden te gaan skiën in de winterpauze. Ik kan me zo voorstellen dat ook rallyrijden in die contracten kan. En alles wat Mark Webber doet, want daar gaat ook altijd wat mis.

    Laten we hopen dat Robert goed herstelt.

    Login om te reageren
  27. willemseles zegt

    8 februari 2011 om 23:06

    Ben tig keer naar Italië geweest al decennialang en elke verbaas/erger ik me weer aan die tientallen km’s roestige vangrails gelijk als je Italië binnenkomt vanaf de Branner.
    Totaal geen onderhoud en die bouten roesten voort.
    Van Milaan naar Toscane vreselijk veel marmergroevestof op de wegen (vooral bij Massa).
    De kust van Genua naar Monaco ken ik ook, heel wat lichte motorfietsen over de vangrails zien klappen.
    Ik zeg, hij heeft geluk gehad en krijgt nu de beste zorg. Het verwondert me wel, dat hij nog in zo’n klein toeristenplaatsje behandeld wordt. Beter naar Turijn met de helicopter.

    Login om te reageren
  28. Kvgorp zegt

    9 februari 2011 om 00:14

    damn dat had ik niet verwacht.. not good

    Login om te reageren
  29. mrdjm zegt

    9 februari 2011 om 09:17

    Zo damn, lekker stevig die vangrail!
    Gelukkig is het z’n dood niet geworden….

    Login om te reageren
  30. Dimglor zegt

    9 februari 2011 om 19:58

    Die heeft inderdaad best wel geluk gehad… Hoop dat alles beter met hem zal gaan en dat hij toch weer verder kan rijden in de F1… Want het is toch zeker en vast 1 van de betere F1 piloten.

    Login om te reageren
  31. JanC zegt

    10 februari 2011 om 17:42

    Een freak accident met vervelende afloop, maar het geeft wel te denken. Want dat zo’n vangrail losschiet is natuurlijk de ene helft van het verhaal, de andere is dat dat ding kennelijk zo scherp is dat het dwars door een auto kan snijden. En dat er kennelijk aan de voorkant niet zoveel bescherming in die auto zit….

    Login om te reageren
  32. MichaelvdBroek zegt

    14 februari 2011 om 16:06

    zo zie je maar weer dat een ongeluk in een klein hoekje zit, en hoe groot het ongeluk ook is , alles is mogelijk!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North