Wie een Porsche 914 te hoekig vond in vergelijking met de designtrend van vier decennia geleden, stond niet alleen in die mening. Hoewel het een dappere poging was van VW en Porsche om een tweezits sportertje voor de massa te maken, natuurlijk. In Frankrijk deed men een poging om het design keihard te veranderen, wat resulteerde in deze opmerkelijke hatchback.
Dit bouwsel kwam tot stand bij het Franse Brissonneau & Lotz, waar op dat moment Jacques Cooper nog op de loonlijst stond. Deze designer werkte eerder aan de eerste editie van de TGV en kwam met het lijnenspel van dit 914-smaakje op de proppen. Brissonneau & Lotz zag er wel wat in, en gaf opdracht om de auto te realiseren. Financiële problemen bij moederbedrijf Chausson gooide echter wat roet in het eten, waardoor Jacques de auto niet meer daar kon realiseren. Heel even leek dit gekke wagentje, dat iets wegheeft van een gesmolten AMC Pacer, te sneuvelen op de tekentafel.
Omdat het meeste designwerk al gedaan was, diende een tweede geïnteresseerde coachbuilder zich al snel aan: Heuliez. Het bedrijf dat doorgaans geassocieerd wordt met CC-dakconstructies (206 CC, Opel Tigra Twin Top) zat vroeger diep in de one-offs-wereld. Laatst toonden we nog een loods vol Heuliez-spul waar ook deze oranje 914-achtige tussen stond. Cooper kon dus onder de vleugels van Henry Heuliez verder werken aan zijn ‘oplossing’ voor de 914.
Het resultaat werd in al zijn two-toneheid gepresenteerd op de Paris Motor Show van 1970, waar men zich kon vergapen aan de meer rechtopstaande voorruit, de ‘doorgezakte’ lijnen aan de zijkant en het opmerkelijke aarswerk, dat zowel naar voren als achteren kon kantelen. Nu lach je er om, destijds was het waarschijnlijk een stukje designinnovatie. Hij werd officieel omgedoopt tot Porsche 914/6 Murène en aangedreven door een 1.991cc zescilinder.
En bij Porsche? Daar waren ze onder de indruk, maar niet genoeg om het om te zetten tot een productiemodel. De toen nog veel kleinere sportwagenfabrikant bedankte vriendelijk, waardoor de 914/6 Murène een leven lang stof happen in een loods was beschoren, totdat de Heuliez Historic Department het wagentje onlangs opknapte en op een veiling zette. Daar bracht hij $55.000 op.
darkpluisje zegt
Nee, belachelijk lelijk ding
MrSkyline zegt
Bah wat een afschuwelijk mormel, als bassie en adriaan een porsche zouden ontwerpen dan had het er zo uit gezien.
zanveld zegt
Zelfs bij Porsche maken ze fouten!
kaasboerin zegt
@zanveld: Om hem niet in productie te nemen bedoel je?
Endlezz zegt
@zanveld: lees ook de tekst even misschien..
zanveld zegt
@Endlezz: Moet er niet minder tekst in het artikel staan als nu. Heb geen glazen bol namelijk !
964rs zegt
jakkie bah. meer kan ik er niet van maken
bsxc2 zegt
In die tijd wisten ze nog bij Porsche, hoe je koplampen moest verbergen tegen het stelend tuig.
jrk68 zegt
Zeker voor 1970 een leuk wagentje, ziet er in elkgeval beter uit dan de 914.
Alleen die achterklep oogt ietwat lomp ten opzichte van de rest.
desjonnies zegt
@jrk68:
yep.
Ondanks de nostalgie waar de 914 nu ten prooi aan valt, heb ik het altijd een gekke verschijning gevonden, van een afstand kon je niet zien wat de voor en de achterkant was.
De Peugeot 304 Cabrio had daar ook last van.
jrk68 zegt
@desjonnies:
En daar hebben nog meer auto’s last van, bv de eerst generatie Picasso en de TT.
Ondanks zijn vreemde vorm heb ik de 914 altijd een leuk autootje gevonden.
Maar ik ben in de ogen van sommige saaie mensen hier dan ook een beetje raar.
ronin1130 zegt
@jrk68: een 914/6 zou ik wel lusten hoor. Lekker exclusief tussen het woud aan 911’s. Waarmee ik geen afbreuk wil doen aan de andere Porsche-karretjes.
heidi zegt
En bij Porsche? Daar waren ze onder de indruk… Ik denk niet dat iedereen bij Porsche onder de indruk was.
camaro81 zegt
@heidi: Ze waren bij Porsche onder de indruk dat hun auto’s nog lelijker konden worden. ;-)
jrk68 zegt
@camaro81:
Dan hebben ze toch lering uit dit project getrokken.
De Panamera is veel lelijker dan deze, naar mijn bescheiden mening….
rufctr01 zegt
Wat een afgrijselijk ding!
w211 zegt
vervormde kever
jrk68 zegt
@w211:
Volgens mij moet je aan de bril, dit is GEEN 911.
Als je dan de vergelijkingsmongool wil uithangen dan heeft hij meer weg van een Matra Bagheera of een Alpine A310.
heidi zegt
En trouwens deze te ver door ontwikkeld, ze hadden hier moeten stoppen
Hupke zegt
Misschien omdat ik te veel een kind van deze tijd ben (nochtans houd ik wel van klassiekers) maar ik vind het maar niets. Kan me niet inbeelden dat ik in de ’70s zoiets zou hebben willen kopen.
Het concept is leuk maar de vormen hadden anders gemoeten.
toroloco zegt
Kan niet eens tippen aan een Lamborghini Miura. Weg ermee!
mout zegt
Hij heeft wel wat (vanaf de A-stijl) van de AlfaSud. Maar kan natuurlijk een eleganter frontje hebben, bij gebrek aan motor voorin.
fortuna zegt
914 op zich was helemaal niet slecht, maar deze heeft ook wel iets. Alleen had de achterkant wat meer aandacht gemogen.
Enneuh Ricardo, bekijk de tekening nog eens goed; de voorruit ligt wel degelijk vlakker dan die van een 914.
mout zegt
@fortuna: Klopt! Op plaatje 7 staan ze over elkaar getekend.
ropbp zegt
De achterkant lijkt wel op een Reliant Scimitar (o.i.d.). En een revolutionaire achterklep!
jerry zegt
Ja! Mooie two tone gekleurde Porsche!
jerry zegt
@jerry: On Topic. lelijke pokkebak.Zelfs een Dacia is mooier.
bruinbeer zegt
Denk de achterklep eens weg. Hij wordt dan veel mooier.
Nou ja, mooier… Beter.
undifined1 zegt
uit sommige hoeken is hij wel mooi, van voren bijvoorbeeld. Maar scheef van achteren is niet zijn sterkste kant
Hubert zegt
Meeste reacties hier lijkt het erop dat dit design 2 weken oud is…
Maar als je bedenkt dat het om iets van 40 jaar geleden gaat en dit design toen redelijk pastte in het beeld van die tijd, waarom niet?
jerry zegt
@Hubert: en daarom moeten we em mooi..?
Klassiekers zijn daarentegen wel weer mooi.
jerry zegt
@jerry:
En het ontbrekend woord is: vinden.
awesome zegt
Nee, had Porsche niet moeten doen. De 914 bouwen hadden ze trouwens ook niet moeten doen.
Joost zegt
Ik heb mijn roeping gemist. Als zoiets “design” is en dit serieus bij Porsche onder de aandacht is gebracht…..had zelfs ik ontwerper kunnen worden
norge zegt
@iJoost: Toen was jij nog een zaadcelletje in je vaders linker bal, denk niet dat je het beter gedaan had.
norge zegt
Leuk wagentje, zie elementen die later in andere auto’s terug gekomen zijn.
fortuna zegt
@norge: Opel Kadett bv
norge zegt
@fortuna: Inderdaad…
lacker zegt
Nee, eentje is meer dan voldoende. Maar die dame in wit op foto 3 heeft wel wat van Brigitte Bardot! Leuk popje, hoor.
Klassiekerrally zegt
Hebben ze het enige exemplaar enkele keren gewijzigd? Ik zie verschillende achterlichten en wel/geen zijdelingse knipperlichten aan de voorkant. Bovendien zie ik verschillende kleuren(schema’s).
Overigens doet deze auto me licht denken aan de Lotus Europa. Al oogt die wat minder zwaarlijvig.
lincoln zegt
tja .. 1970 ..
ik kan het net zo makkelijk “mooi” als “lelijk” vinden ..
maar ik ga het mooi vinden ..
om de doodsimpele reden dat Heuliez er aan mee gewerkt heeft ..
gewoon een gave toko ..
ezrider zegt
Nee, dit is niet echt een geslaagde excercitie op het thema 914. Zo rond 1970/1971 zijn er meerdere pogingen geweest een mooie 914 te ontwerpen. In 1970 deed Albrecht Graf Goertz (ja, die van de B.M.W. 507)een niet zo geslaagde poging. Frua deed in 1971 de “Hispano-Aleman” het daglicht zien, ook geen absolute winnaar. Giorgetto Giugiaro had het mooiste ontwerp in 1970: de “Tapiro”. Duidelijk jammer dat deze niet in grote getallen is geproduceerd.
http://cache.jalopnik.com/assets/images/12/2008/04/medium_1970-Porsche-Tapiro-Concept.jpg
bodejodel zegt
@ezrider: gelukkig heeft hij dat design mogen recyclen bij Delorean! ;)
p993 zegt
Leuk stukje historie! Lijkt me dat ie weinig toevoegt tov de 914, dus ik snap dat Porsche bedankt heeft.
bordeaux zegt
Als het probleem was dat de oude 914 lelijk was, dan is deze ‘nieuwe’ geen oplossing