Had Lewis Hamilton kunnen winnen gisteren?
Er is toch een vrij groot verschil in berichtgeving als je kijkt naar de Britse en Nederlandse media over de Formule 1. Waar men hier kijkt naar de overwinning van Verstappen (ondanks dat wat pech), is men in het Verenigd Koninkrijk heel erg onder de indruk van Lewis Hamilton.
Toegeven, Lewis reed gisteren een meer dan uitstekende race en vocht voor wat ‘ie waard was. Hij liet zich niet eenvoudig inhalen en eenmaal ingehaald maakte hij het Verstappen niet makkelijk door op de cruise control P2 te consolideren.
Toch duurde het wel even voordat Verstappen in de buurt kwam. Een gevecht tussen Hamilton en Verstappen voelde overigens heel erg vertrouwd.
Geweldige strategie
Dit is wat Hamilton er zelf over te zeggen had (via Autosport):
Het voelde geweldig om alleen al er zo dichtbij bij Max te zitten op sommige momenten van de race. We wisten eigenlijk echt niet wat onze racepace zou zijn op zondag. Ik denk dat in de eerste stint hij (Verstappen, red) de snelheid bepaalde en het was heel moeilijk om in de buurt te blijven.
Lewis Hamilton, denkt dat het aan de zachtere banden lag
Maar in de tweede fase van de race, na de safetycar, was ik in staat om bij te blijven. We hebben geweldige strategie gehad, we waren erg agressief.Ik ben heel erg trots op het team.
Ik denk dat iedereen heel erg hard gewerkt heeft om de upgrades mee te nemen dit weekend. Heel even dacht ik dat we de leidende positie konden vasthouden. Maar ik denk dat de zachtere banden die ze hadden iets te goed waren.
Ah, ja, die band. Hoe zat dat eigenlijk? Het was tijdens de vrije trainingen al duidelijk dat die gele band (C3) zich heel erg goed hield. Sterker nog, qua slijtage leek er niet enorm veel verschil te zijn, maar qua snelheid wel.
De reden dat Hamilton de harde band (C2) pakte, was eigenlijk heel simpel: hij had geen gele meer over. Hij moest wel op wit.
Had Hamilton kunnen winnen?
Dus ja, Hamilton had ‘m kunnen winnen. Maar ondanks dat hij er nooit zo dichtbij is geweest, kun je meteen zien hoe ver Mercedes en Hamilton nog zijn. Verstappen had wat issues met de driveabilitity van de motor. De RB18 had zichtbaar moeite met de zware windstoten. De tweede pitstop was een drama. Er waren twee safetycar-situaties die het veld dichter bij elkaar brachten én er was nauwelijks concurrentie. Want Sainz starte op P1. Sainz lag na één ronde uit de race. Pérez had gridstraf en Russell kreeg een tijdstraf voor zijn actie op Sainz.
Dus ondanks dat Hamilton nog nooit zo dichtbij een overwinning was dit seizoen, geeft het vooral aan dat het erg ver is en de komende 3 races waarschijnlijk niet gaat gebeuren. Vooralsnog is 2022 het enige seizoen van Lewis Hamilton waar hij niet één keer won.
Wel bijzonder, Hamilton en Verstappen hebben het record verbroken voor meeste 1-2’s aller tijden. Die stond op naam van Rosberg en Hamilton (31), maar na gisteren is het 32 voor Hamilton en Verstappen.
Meer lezen? Dit is de stand na de GP Amerika 2022!
Robert zegt
“De reden dat Hamilton de harde band (C2) pakte, was eigenlijk heel simpel: hij had geen gele meer over. Hij moest wel op wit. “
Komt het dus toch weer neer op het bandenmanagement, en dan niet alleen tijdens de race, maar gedurende het hele weekend. Da’s toch wel iets waar Red Bull de andere teams keihard op aftroeft.
sportevo zegt
Onzin, ook Red Bull heeft wel eens een keer de plank misgeslagen omdat ze geen nieuw setje soft of medium meer hadden. Zelfs dit seizoen nog.
drdre1 zegt
Kannie wachten tot HAM de F1 verlaat.
dijan zegt
-edit: doe eens even lief, Dijan. Dankuwel. –
pomoek zegt
@drdre1: Echt? De man reed gisteren fantastisch, halverwege de race, voor de mislukte pitstop, dacht ik al: Hamilton heeft nu een echte kans om een race te winnen. Het scheelde uiteindelijk niet eens zoveel.
drdre1 zegt
Ik had me wat genuanceerder uit moeten laten wellicht, maar ik had dit keer wat moeite met z’n gezever over track limits en het gebrek aan respect naar de winnaar. Lichaamstaal spreekt voor zich achter in de chill-room, maar mss heb ik het mis. Ik zie voortdurend een persoon die maar niet kan accepteren dat ie niet de god is die men hem deed geloven dat hij was. Iedereen in de F1 is hypocriet zoals Max al het eens juist verwoordde, dus moet me er maar minder aan storen, maar Max (en LeClerc en Sainz en Pérez en Russell) lijken me wat meer down-to-earth.
Oh en qua race reed HAM prima. Belangrijkste eigenlijk.
Richmond zegt
Precies dat.
dawwg zegt
100% eensch; goed gereden maar wat een irritante klaagvaak is het toch die Lewis; weet weer precies waarom ik Max liever in gevecht met Leclerc – of wie dan ook – zie…
E34M5Touring zegt
Zodra HAM uit de DRS was reed Max 5 sec weg in een paar ronden. Idem met Leclerc. Was em niet geworden.
sportabgasanlage zegt
Advocaat van de duivel: reed Max weg, of lieten Ham en Lec zich afzakken omdat ze net niet konden aanvallen zonder hun banden te vernaggelen?
kerre zegt
Max maakte ruimte om een eventuele 5 sec penalty te kunnen incasseren mocht die nogmaals ondanks de waarschuwing over de track limits heen gaan.
E34M5Touring zegt
Als Ham hem bij had kunnen houden, zeker voor z’n eerste overwinning dit seizoen, denk je dat ie die kans had laten schieten? Op een hardere, slijtvastere compound? No way. Ham zeri zelf dat ze nog steeds 3/4tienden te kort komen.
sportevo zegt
Daar hoef je geen advocaat van de duivel voor te zijn. Als het op een gegeven moment geen zin meer heeft, waarom zou je het materiaal dan onnodig forceren?
De Red Bull is gewoon verreweg de beste auto op het moment, je kunt dan proberen om koste wat kost bij te blijven (met kans op een fout) maar je als je toch al weet dat inhalen toch niet gaat lukken, rij dan gewoon de race uit.
verplicht zegt
Starte LEC van P1 ja? Ik zou toch zweren dat dat SAI was …
Verder heeft HAM geen moment de race in handen gehad imho.
omarrs6 zegt
Max moest na het inhalen van Leclerc iets rustiger aan doen. Anders waren zijn banden ook naar de knoppen en kon hij P1 vergeten. Je zag Hamilton continue pushen waardoor zijn banden vrij snel de geest gaven, met op het eind 5 seconden verschil..
Ram-G-maN zegt
Ik gun het Hamilton minstens één overwinning dit seizoen. Dan blijft zijn record voor elk seizoen dat hij deelnam aan de F1 minstens één race had gewonnen in stand. Zelfs als hij dat record niet weet te houden blijft hij the GOAT.
bietje zegt
Ik gun het ‘m zeker niet en hij is zeker niet the GOAT… dan denk ik eerder in namen als Senna en Schumacher.
Zéker niet HAM met al dat show-boaten altijd… Even een lesje humility en weer met de voetjes op aarde.
Maar goed, zoveel mensen, zoveel meningen.
Dat vind ik eerlijk gezegd toch wel weer mooi aan (wat ik zie van) Max. Nuchter, harde werker, resultaatgericht en de rest is allemaal bijzaak en aanzienlijk minder relevant. Niet zo’n opgefleurde pop-ster-in-race-auto als #44
pomoek zegt
@bietje: Gewoon uit interesse: Hoeveel volledige races, kwalificaties e.d. van Senna heb jij in totaal bekeken? En van Schumacher?
str8six zegt
ik gun hem dat niet.
sportabgasanlage zegt
De coureur Hamilton heeft uitzonderlijk goede jaren achter de rug. Dat zal niemand ontkennen. Critici zullen dit toeweiden aan de combinatie dominante auto en gebrek aan concurrentie, en minder aan de coureur achter het stuur. Laat onverlet dat Hamilton zevenvoudig wereldkampioen is.
De mens Lewis Hamilton is een heel ander verhaal. Even los van zijn opmerkelijke kledingkeuze (ieder z’n ding natuurlijk) vind ik hem ronduit hypocriet en onvriendelijk. Maar tegelijkertijd: die mannen doen niet mee voor de vriendschapsprijs en een beetje felle strijd naast de baan hoort ook wel bij F1.
Ik geniet er vooral van dat Mercedes van haar voetstuk is gevallen en dat het natuurlijk allemaal aan anderen ligt en niet aan hun. Nogal zielig als je het mij vraagt, dat hebben ze helemaal niet nodig.
gekketurbo zegt
Voor die titel had hij op zijn minst altijd zijn teamgenoot moeten verslaan, wat hem dit jaar wellicht ook niet eens gaat lukken…
duckmefaddy zegt
Het klopt dat er vele gelukjes zijn wat er bijna voor zorgde dat HAM had gewonnen, maar voor de meeste mensen zijn het juist dankzij die gelukjes dat ze zich een (eenmalige) racewinnaar kunnen noemen. Zelfs de 1e win van Max himself was dankzij een heel deel aan dit soort gelukjes. Toont nog steeds klasse als je er dan juist als enige over weet te blijven zonder problemen als de concurrentie om je heen omvalt
bietje zegt
#44 was veel te druk met op Max letten in het laatste ronden van de wedstrijd en ik vond het ronduit hilarisch dat hij zelf ook z’n laatste track-limit waarschuwing had gekregen, kort nadat hij weer over VER had zitten huilen.
Wel typisch weer HAM, zielig lopen doen als het allemaal niet lukt. Maar met z’n totaal dominante auto de laatste 8-9 jaar en teamgenoten die waren uitgekozen op minder competenties, was het voor hem natuurlijk altijd heel gemakkelijk winnen. Behalve toen ROS ‘m nog even disste en zelfs hij in die auto kampioen bleek te kunnen worden.
Sportief zijn als je wint is gemakkelijk, maar je verlies accepteren als het niet in je schoot geworpen wordt, is duidelijk een heel ander verhaal voor het verwende mannetje 🤷🏻♂️
sportevo zegt
Ik denk dat je Rosberg te weinig krediet geeft als je meent dat hij geen racer is.
Daarnaast, over sportiviteit gesproken: wat vond je van Max zijn geklik tijdens de race in Saudi Arabië dit jaar over het passeren van de witte lijn bij pit ingang van LeClerc?
En hoe sportief reageerde Verstappen tijdens diezelfde GP in 2021 waarbij hij meteen het podium afliep?
Al die rijders zijn onsportief als ze verliezen. Daar zijn het sporters voor.
Roadster1976 zegt
“The tracklimits are manipulated man.”
petroldrinker zegt
Wat gaat het toch een mega feest worden als die paspop eindelijk is de F1 verlaat, werd gister wel heeeel moe van zn gejank om track limits, misschien moet ie wat meer op zn eigen rijden letten ipv anderen… maja hij zoekt natuurlijk naar een kaart die die kan spelen in de media als het zijn kant niet opvalt zoals die wilt (as always)
Jeroen zegt
2 toprijders die meer gridstraffen achter hem starten. 1 toprijder die in de eerste bocht uit de wedstrijd ligt. 2 safety cars. 1 compleet mislukte pitstop van Max. Een wittte band die op het eind beter had moeten presteren dan een gele band… en nog niet kunnen winnen. Nee, Mercedes komt alleen maar in de buurt als de anderen uitvallen of straf krijgen en zelfs dan winnen ze niet. Het gat met Ferrari en Red Bull is er nog steeds.
pomoek zegt
Heb toch de indruk dat veel van de reaguurders pas sinds 2015/2016 F1 kijken. Is Hamilton de GOAT? Daar kun je avonden lang over lullen mee vullen. Is hij een van de beste rijders ooit? Absoluut. Hij laat de afgelopen races zien dat hij het nog niet verleerd is. Russel maakt nog regelmatig foutjes en fouten, Sainz idem dito. En Leclerc lijkt nog niet het niveau van Verstappen en Hamilton te benaderen. Geweldig dus als Hamilton de komende jaren in de F1 blijft. Anders wordt het maar een saaie boel.
gekketurbo zegt
Speciaal voor jou; ik kijk sinds 1998 F1 en heb Hakkinen 2 x kampioen zien worden. Senna heb ik niet gezien helaas. Dat Hamilton talent staat als een paal, maar hij heeft vooral de Engelse voetballer geluk, de hele Engelse media neemt je in bescherming en hemelt je op tot de sterren. Al bak je er op momenten niks van. Zie hoe Max commentaar krijgt als hij vloekt op de radio en hoe begripvol is als Hamilton dat doet op Sky. En vergis je niet dat dit een sport is met zware Britse invloeden.
Om echt bij de beste te horen moet je consistent je team genoot kunnen verslaan, dat gaat Hamilton dit jaar wellicht ook niet lukken.
En als mens laat hij te vaak zien dat hij niet van het juiste hout is gesneden…
pomoek zegt
@gekketurbo: Als niet, consequent, je teamgenoot verslaan een reden is om niet bij de grootste te horen dan behoort niemand van de huidige grid tot de grootste. Zelfs Albon staat wel eens achter latifi, en ook Verstappen is dit jaar achter Perez geëindigd in een race. Wat je van hem als mens vindt heeft toch niets te maken met hoe hij als rijder is? Hamilton heeft zeker dit jaar mindere races gereden. En vorig jaar gebeurde dat ook. Wat voor mij de reden is om Verstappen de terechte kampioen te noemen. Maar om te zeggen dat hij vooral geluk heeft. Ben ik totaal niet met je eens.
gekketurbo zegt
Ik zeg ook nergens iedere race, ik zeg over het hele jaar. Ik zeg nergens dat hij alleen maar geluk heeft, hij hoort echt bij de top. Maar is zeker niet de allerbeste ooit. Schumacher, Alonso en zelfs Verstappen zijn toch van een ander kaliber…
Richmond zegt
Eens dat er wel concurentie moet zijn. Na 6 jaar Hamilton kampioen hoef ik niet 6 jaar Verstappen te hebben.
drdre1 zegt
Eens. Maar heb ook geen zin in meer actie naast de baan dan op de baan. Als Toto en Lewis zich net zoals in 2021 uitlaten… Niet goed voor de sport. Evenals de mogelijke belangenverstrengeling en de wazige keuzes van de FIA voor beide teams.
str8six zegt
Ik kijk ruim 25 jaar F1, Hamilton is een goede coureur die jaren een beest van een auto onder z’n kont heeft gehad met middelmatige teamgenoten waarbij Rosberg hem zelfs nog heeft weten te verslaan. Dus ja… Goed, maar een van de beste rijder ooit? Nee.
kniesoor zegt
The goat ? Wat mij betreft niet, vind Schumacher een indrukwekkender totaalpakket. A goat ? Zeker wel, niemand kan zo mekkeren als Hamilton.
Homer55 zegt
Ik vind het op zich wel jammer dat Mercedes dit jaar nergens te bekennen is na al die dominante jaren…
Ik gun Hamilton nog wel een podium en zelfs een overwinning. Liever hij dan dat misselijke kind Russel.
En als Ferrari nu ook wat stabiliseert…….
drdre1 zegt
Lol… Misselijke kind Russell. 😊 Zo zie je maar dat iedereen z’n voorkeur heeft. Ik vind Russell, tot nu toe, nog okay. Hij zeurt soms wel erg mee met het Merc-kamp, maar buiten dat nog wel te doen. Minder arrogant. Maar hij lijkt idd wel op een Thunderbird-pop ja. 😂