Met een paar aanpassingen heeft de nieuwe Lamborghini Countach er een andere look van gekregen. Verbetering, of beter laten zoals het is?
Niet de Miura, maar de Countach komt terug binnen het modellengamma van Lamborghini. Een exclusieve auto met de onderliggende Aventador als basis. Er heerst ook een vleugje Sian aan de supercar, want de Countach LPI 800-4 beschikt over een hybride aandrijflijn.
Niet iedereen is blij met de manier waarop Lamborghini dit project heeft aangepakt. Sommigen vinden het een lui ontwerp, waar een soort bodykit is verzonnen om op de Aventador te plakken. Ook The Sketch Monkey, een YouTuber die auto’s tekent, was van mening dat het beter kon. Hij klom in de digitale pen en begon het design aan te passen. Het resultaat is iets waar je over kunt discussiëren.
De tekenaar heeft nog meer rekening gehouden met het originele ontwerp van de Countach. Zo zijn de koplampen nog wat lager geplaatst. Ook is gekozen voor de originele Countach-velgen, in plaats van het nieuwe ontwerp dat Lamborghini heeft verzonnen. Verder is de nieuwe Countach voorzien van een vleugel. Iets dat mist bij de vorige week gepresenteerde auto.
Het geeft de auto net even een wat andere look. Maar eerlijk is eerlijk. Dit is meer Countach dan de nieuwe Countach ooit zal zijn. Wellicht dat kopers van de exclusieve supercar er net zo over denken. Het is afwachten of één van de 112 eigenaren de ballen heeft om er een vleugel op te plaatsen en daarmee elementen van dit nieuwe design mee te nemen.
suzignis zegt
Vleugel erop!? Dat is zo niet het ontwerp! Als je het originele ontwerp (zonder plastic uitbouw & spiolers) bekijkt – dat is echt prachtig.
knapzuur zegt
Hij laat duidelijk zien wat zijn uitgangspunt is dus waarom ook niet! Ik vind zowel een originele LP400 alswel een latere LP5000 QV super gaaf en echt een duidelijke evolutie van het model. Dat lijkt Lamboghini hier wel een beetje afgeraffeld te hebben dit is slechts een flauwe aanpassing van de Aventador met een hint naar wat had kunnen zijn!
royaledeluxe zegt
Of misschien nog moet komen. Lamborghini kennende als dit een succes is komen er nog meerdere verschillende limited edition modellekes voor nog meer euro’s. Trouwens de eerste Countach was een LP400 en geen LP5000 series, waar iedereen blijkbaar wil dat hij op lijkt.
trouwens er zijn 5 modellen geweest zover ik me herinner:
LP400
LP400s
LP500S
LP5000 QV
LP5000 25th Anniversary
rollingstoned zegt
@royaledeluxe: De oer-Countach is de LP 500 ;-)
“Het prototype van de Countach werd in 1971 aan het publiek voorgesteld op de Autosalon van Genève: de LP 500 Countach.
LP staat voor Longitudinale Posteriore, de 500 verwijst naar de cilinderinhoud van 5 liter en Countach is Piëmontees dialect voor verbazingwekkend, prachtig.”
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Lamborghini_Countach
piedlourd zegt
Ik hoop nog steeds op een Spyker Zunnegrotevuurbaljonguh
knapzuur zegt
Een prototype maakt nog geen oer-model, het blijft een prototype.
knapzuur zegt
Dat is wat ik zei.
Enkel de originele LP400 is zo’n “kale” uitvoering waar op Lamboghini de nieuwe versie losjes gebaseerd heeft. De LP400 S, LP500 S, LP5000 QV en de 25th Anniversary zijn allemaal de “dikke” uitvoeringen, die bij elkaar ruim 90% van de gebouwde modellen zijn, dus niet zo gek dat de meeste mensen die uitvoeringen dan betere herinneren dan het eerste model/versie.
werf76 zegt
Ik vind m erg mooi.
Jochen zegt
Koplampen aanpassing past redelijk. De oude velgen staan vele malen beter. Ik ben alleen geen fan van de vleugel, dat is voor mij een No go
galverink zegt
@jochen: ik denk alleen niet dat je de koplampen kan aanpassen. De plek wordt bepaald door de hardpoints van het chassis. Die verandering zou kunnen betekenen dat je de typegoedkeuring van de Aventador niet meer mag gebruiken. Die opnieuw halen met alle crashtesten is te duur, zelfs voor een Few-Off.
knapzuur zegt
Je hoeft niet te denken de tekenaar haalde het zelf ook al aan het subframe (is dat een hardpoint?) zit daarvoor zeer waarschijnlijk in de weg zie ook een foto op wikipedia onderaan: https://en.wikipedia.org/wiki/Lamborghini_Aventador
tinnemans zegt
Mooier ontwerpr? Zeker.
Countach? Nope, nog steeds niet.
De originele Countach heeft een uitstraling van een dikbilstier op steroiden. Dit is een soort van haai en evolutionair zit daar best een verschil tussen. Maar, het ziet er een stuk beter uit dan de VAG-retry, daar moet iemand nog leren tekenen met 3-kantige krijtjes.
ericc zegt
Vergeet de voorvleugel niet zoals de Lamborghini in de eerste Cannonball-film!
galverink zegt
@ericc: dat was een noodoplossing voor de Amerikaanse typegoedkeuring ivm de minimale hoogte van de bumper.
Hier niet nodig, vind ik.
joosstra zegt
De originele Countach – het prototype en het eerste produktiemodel – had geen vleugel. Hij is er bij de 400S opgekomen als accessoire, nadat een Canadees, Walter Wolf, daarom verzocht had. Aerodynamisch had het ding geen enkele funktie. Voor Lamborghini zelf was het dus ook niet de essentie van de Countach. Verder voegt de tekenaar een element van de 25th anniversary Countach toe, terwijl dat nu juist de minst mooie en pure Countach is, en bovendien heeft die ook geen vleugel. De koplampen bij zijn ontwerp zitten te laag, wat hij zelf ook al aangeeft, vanwege wettelijke bepalingen. Kortom : geen verbetering.
ericd zegt
Deze leek dichter bij het origineel: https://www.yankodesign.com/images/design_news/2021/07/auto-draft/lamborghini_countach_50_11.jpg
remarkable zegt
Ik vind de nieuwe Countach beter gelukt dat deze versie. De voorlichten van de nieuwe hebben veel meer een jaren 80 uitstraling. Voorkant oogt ook vierkanter dan deze variant.
Waar ik meer moeite mee heb is dat het een verdere uitmelking is van de Aventador, waar je vervolgens 3x de hoofdprijs voor moet betalen.
bullgod76 zegt
Ik vind dit ontwerp toch wel erg geslaagd. Nog wel de cleane look van de originele LP400 met ook die prachtige velgen. En verder de spoiler die voor mij ook typisch Countach is, maar dan gelukkig niet de lelijke bodykit van het anniversary model.
thundernet zegt
Lijkt er sterk op dat in het “verbeterde” ontwerp de koplampen lager geplaatst zijn dan wettelijk toegestaan. En het is wel fijn als een auto als dit ook daadwerkelijk de weg op mag.
vacano zegt
VAG had beter gaan praten met ARC Design ipv zelf te liggen prullen.
https://arc-design.myportfolio.com/
lluq zegt
@vacano: nice!
reactief zegt
Wow! Zeker weten! Gevoelsmatig wel eerder op basis van Gallardo/Huracan proporties.
Maar wat een schoonheid.
Van zegt
Knap gedaan en het is gelukt. Mensen willen de Countach terug, maar verwachten eigelijk gewoon het origineel ontwerp. Dat is heel makkelijk voor Lamborghini, maar daar trappen ze anno 2021 niet in. Gewoon een modern ogende auto met een hele dikke knipoog naar het origineel. Dat is wat vermogende klanten verwachten. Die 112 zullen denk ik snel een nieuwe baasje hebben gevonden. Ik ben benieuwd hoe de originele stereo klinkt in de Countach. Iets waar ze tegenwoordig snel overheen kijken. Dat mag wel klinken.
Van aka Aziz
Chickenapollo zegt
Voor een gelimiteerde oplage hadden hier dus gewoon klapkoplampen op gemoeten. Gemiste kans…
lluq zegt
Ik mis de pop-up headlights vooral. Dan was Lamborghini onsterfelijk geweest om dat te doen in de huidige tijd. Gemiste kans…
thundernet zegt
Krijg je met huidige wet- en regelgeving niet voor elkaar.. Zijn een ramp voor voetgangerveiligheid.
dunhozzie zegt
Alleen die velgen maken het gewoon een plaatje. Maar die moeten überhaupt op alle Lamborghinis vind ik
kniesoor zegt
Ik vind ‘t een verbetering.
flyerbunch zegt
Qua proporties had men beter een Huracan genomen en daar een V12 ingelepeld + de hele Countach retro design saus overheen gegoten incl vleugeldeuren etc.
CDF zegt
Gedaan en goed onderbouwd vanuit het origineel; ze nemen deze over denk ik met de vleugel als optie;-)