Omdat Alfa Romeo het zelf niet doet hebben we de Giulia voor de gein een flinke facelift gegeven. Met behulp van Zagato.
Als een auto een facelift krijgt hoeft dat niet per se te betekenen dat het design niet meer goed is. Soms is het gewoon een kwestie van ‘veranderen om het veranderen’. Dat is soms even nodig om de verkopen een nieuwe impuls te geven.
Bij Alfa Romeo vonden ze dat duidelijk niet nodig. De verkopen van de Giulia zouden best een impuls kunnen gebruiken, maar de facelift van de Giulia die Alfa recent onthulde was zeer minimaal. De Giulia heeft nu LED-koplampen, dat is zo’n beetje het enige noemenswaardige verschil.
Dat was dus de facelift van de Giulia. Tegelijkertijd kregen we dit jaar ook een Giulia te zien die wél rigoureus onder handen was genomen. Sterker nog: deze auto was überhaupt niet meer te herkennen als Giulia. We hebben het over de Giulia SWB Zagato.
We vroegen ons af: wat als je de Zagato-neus nu eens op de reguliere Giulia zou plakken? Dan heb je dus de grondige facelift die Alfa Romeo zelf niet aandurfde. Om die hypothetische vraag te beantwoorden hebben we Photoshop maar eens ter hand genomen.
Het resultaat kun je op de headerfoto zien. Aangezien de neus van de Zagato vrij druk is, hebben we de Quadrifoglio even als uitgangspunt genomen. Bij die auto is een sportieve neus immers het meest op zijn plaats.
Om de voorkant passend te maken waren er nog wel wat kleine ingrepen nodig. De neus van de Giulia SWB Zagato is namelijk wel erg laag voor een sedan. Daarom moest het front iets opgehoogd worden.
Goed, het beoordelen laten we verder aan jullie over. Zou een dergelijke ingreep de verkopen van de Giulia een impuls kunnen geven? Of eerder het tegendeel? Schroom niet om je mening te delen in de reacties!
Aon zegt
Ik kan em maar niet mooi vinden. Heb hem paar keer gezien nu; nee. Daar veranderd helaas deze photoshop niets aan. Alfa Romeo moet een nieuwe weg inslaan vind ik. Het heeft lang geen mooie auto´s meer gebouwd. Mensen zijn er vaak over te spreken bv de 156 en de 159 maar ik niet. Bij een alfa denk ik altijd aan een hoekige auto net als de 33. Deze zien er allemaal zo bollig uit dat ik het niet mooi kan vinden. Helaas, Maar misschien is dit een tussenfase en gaat alfa ons verrassen.
rwdftw zegt
Naah, het is “too much”. En teveel is niet lekker. Er zijn meer moderne auto’s waarbij een kleuter even op de computer van pappa mocht spelen, en daarbij de design schetsen licht aanpaste naar eigen smaak.
De Giulia is één van de mooiste auto’s van dit decennium vind ik. Mooie simpele lijnen om een krachtige sedan neer te zetten. Die Tonale stijl koplampen kan hij nog makkelijk hebben. Het Zagato front niet.
tweetyv6 zegt
Had gekund, maar is niet zo.
Teleurgesteld?
alfa147ti zegt
Staat niet verkeerd, al ben ik blij met mijn Giulia in het groen blijft een prachtige auto, en een echte rijders auto.
mashell zegt
Elke niet autonome auto is een rijdersauto… Het is een lege term voor Autovisie lezers die s’nachts in bed om hun lengte as roteren. Als je zegt dat je Giulia een tikkie sportieve auto is geloof ik je meteen. Maar mijn hypercomfortabele e-tron is flink snel, helemaal niet sportief en een plezier om in te rijden en dus ook een echte rijdersauto. Onze cultuur is zo ingericht dat sportief en sportief er uit zien goed is maar als het op autorijden aankomt is dat misschien helemaal niet wat je zoekt.
SpiderIV zegt
Hoop semantiek en persoonlijk gevoel.
Wat jij een “hypercomfortabele” e-tron noemt vindt een Rolls Royce rijder waarschijnlijk een stuiterbak en dat jij diezelfde Audi “een plezier vindt om te rijden” vindt een ander (ondergetekende bijvoorbeeld) helemaal niet. Ik ervaar die auto als een zware lompe te grote bak.
heckblende zegt
Gek, ik fiets altijd in mn alfa
Dutchdriftking zegt
Had er geen station hybride moeten komen met de facelift?
Robert zegt
Inderdaad, als impuls voor de toch wel matige verkopen zou dit de enige juiste keuze zijn geweest. Maar ja, als we een ding kunnen leren uit de historie van Alfa Romeo (en Lancia. En Fiat. En noem ze eigenlijk allemaal maar op), dan is het dat een Italiaan soms eerder denkt met het hart dan met het gezond verstand…
jensoffbutton zegt
Soms willen ze niet ingrijpend faceliften omdat er al een nieuw model op de tekenplank ligt.
Als je dan al teveel moderniteiten en de nieuwe designtaal in een facelift steekt, is de gap te klein naar een nieuw model om kopers te overtuigen.
Ik weet niet wat de timeline van Alfa nu weer was, enfin ik nam ze ook wel nooit serieus want het waren vaak maar ‘dromen’. Is er een nieuwe Giulia op komst in 2024 of 2025?
shalomleon zegt
Zo ziet een alfa er dus uit na een botsing met chucky
mrB zegt
Direct ctrl+c ctrl+v op de sedan werkt niet zo goed, maar het zou wel kunnen werken. De 3 lampen zijn vet, de opening boven de alfa driehoek niet. De luchtinlaten vlakker en verder richting het voorwiel zou ook al een stuk beter zijn denk ik zo
ooo-V-ooo zegt
Nee, want het logo staat verkeerd om.
Ziet er iig beter uit dat de “retromod” van ErreErre
https://www.erreerrefuoriserie.com/
Hubert zegt
Tjemig,
Wat een gedrochten maken ze daar.
karhengst zegt
Misschien heb ik het gemist, maar sinds wanneer is Zagato onderdeel van de BMW groep?
Allison Burgers zegt
Met deze neus hadden ze hem de Alfa Romeo Schisis moeten noemen.
maxidyne zegt
Zal wel vloeken in de kerk zijn: maar heb de Giulia altijd een saaie wagen gevonden. Oogt heel erg Aziatisch en geen apart Italiaans design. Hopelijk kan Stelantis het tij keren voor de Italiaanse merken.
HZW zegt
Doe maar niet, hij is mooi zoals hij is.
Dat Zagato ding kan ik ook niet mooi noemen, dus de Giulia wordt er niet mooier op, met deze lelijke neus.
Nanning zegt
Nee, van deze poezensnoet ga ik niet spinnen.
Doe mij de echte Zagato. Prachtige weekendauto naast de meer mainstream Giulia die ook nog steeds prachtig is.