Waarom duur doen als het ook de helft goedkoper kan?
Een van de leuke dingen aan een Tesla is dat je auto over-the-air geüpdate kan worden. Op die manier kan het dus gewoon zo zijn dat je de volgende dag met een snellere auto vertrekt dan waar je de vorige dag uitgestapt bent. Niet al te lang geleden zou dan nog als verre toekomstmuziek hebben geklonken.
Hack
Het punt is wel: als Tesla op deze manier een upgrade kan regelen, zou dat via een hack ook moeten kunnen, toch? En ja hoor, dat blijkt inderdaad het geval te zijn. Guillaume André, eigenaar van een Canadese EV-garage, kreeg het voor elkaar.
De Canadezen ontdekten dit min of meer per ongeluk. Ze hadden eigenlijk een ander doel voor ogen: een Model 3 RWD ombouwen naar een AWD door een elektromotor toe te voegen. Tijdens dit project kwamen ze erachter hoe ze de Tesla Model 3 Dual Motor eigenhandig een Acceleration Boost of een Performance-upgrade konden geven.
Boost 50
Uiteraard wilde André hier een slaatje uit slaan. Hij heeft daarom een nieuw bedrijf in het leven geroepen onder de naam Ingenext. Op hun website bieden ze nu de upgrade aan onder de naam Boost 50. Ze vragen daarvoor $1.100, oftewel €974. Een officiële Acceleration Boost van Tesla kost je bijna het dubbele, namelijk €1.800.
Module
Je moet er wel zelf wat voor doen bij Ingenext. Je moet namelijk even wat hardware aansluiten in de vorm van de bovenstaande module. Als je dit gedaan hebt heeft je Model 3 als het goed is 50 pk extra. Een acceleratie van 0 tot 100 km/u zou daarmee in 3,8 seconden mogelijk moeten zijn. Standaard doet de Long Range dit in 4,4 seconden en met de Acceleration Boost 3,9 seconden. Met de boost van Ingenext is je Model 3 dus zelfs nog een fractie sneller.
Performance
Ingenext biedt ook nog een meer drastische upgrade aan. Daarmee kun je van je Dual Motor een Performance maken. Dit kost je €1.988,70. Zelf installeren is geen optie, dit moet je echt bij de garage laten doen.
Risico
De vraag is natuurlijk: wat vindt Tesla ervan dat je achter hun rug upgrades uitvoert? Volgens Ingenext hoef je je daar bij de Boost 50 geen zorgen om te maken. De module zou namelijk niet op afstand te detecteren zijn en je kunt nog gewoon firmware upgrades ontvangen. Dat geldt helaas niet voor de Performance-upgrade. Op het moment dat een Tesla-monteur met de auto aan de slag gaat kan hij natuurlijk wel de module ontdekken. Daarom raadt Ingenext aan deze er in zo’n geval even af te halen. Dat kan binnen een paar minuten.
Via: Electrec
florisje zegt
Mooi dat het kan, maar ik denk niet dat Tesla hier heel blij mee gaat zijn. Voor beide kanten wel wat over te zeggen…
Stefje zegt
@florisje: dat kan best, maar jij hebt de auto gekocht en jij mag er dan mee doen wat je wilt. Kost je wel je garantie uiteraard :)
autostrada zegt
Alsof je bij Tesla garantie had..? Grotendeels worden garantieclaims niet uitgevoerd en mag je zelf de kosten ophoesten. Ze verzinnen dan dat het een ”normaal” defect is.
florisje zegt
@autostrada: Waar haal je dat vandaan? Ik wist dat ze zo traag als dikke stront door een nauwe trechter zijn maar het wordt nog wel gedaan voor zover ik weet.
autostrada zegt
Ik haal dat uit persoonlijke ervaring, ik heb namelijk zelf een model 3 waarbij ik verschillende garantieclaims heb moeten doen. Bijvoorbeeld omdat de bekleding van de deur gewoon los laat aan de bestuurderskant en de passagierskant. De oplossing volgens Tesla was dat ze het wel wilde oplossen maar dat ik dan wel 1000 euro moest afrekenen. De eerste reactie was dat ik het zelf gedaan had en daarna was het ”normale slijtage”. De KM stand staat op 26.000 en de auto is een half jaar oud en er ik denk dat er 1% van de tijd een passagier in heeft gezeten. Dat het zelf gedaan is uitgesloten, dan zou het dus normale slijtage zijn. 1% van 26.000 km = 260 km. Na 260KM begint een tesla dus al te slijten.
Het maken van een afspraak gaat naar mijn mening dan wel weer vrij soepel. Gewoon via de app..
timowouters zegt
@autostrada: wel sterk om krachttermen als ‘grotendeels’ te gebruiken omdat je zelf een vervelende ervaring hebt. Beter om gewoon te zeggen dat je zelf en K ervaring gehad hebt. Dat ligt wat dichter bij de waarheid.
autostrada zegt
Wat ik schreef was een voorbeeld van mijzelf, zo kan ik er nog een paar opnoemen. Tuurlijk weet ik niet alles, maar het is toch wel heel toevallig dat ik van iedereen die ik ken met een Tesla wel een verhaal kan opnoemen.
Onder tesla eigenaren die de auto hebben gekocht om financiële redenen is het vrij bekend dat service bij Tesla niet bestaat (die zijn meestal een ander niveau van service gewend bij een ander merk). Onder service hangt ook garantieafhandeling. De Elon Musk aanbidders en tesla ”fanaten” proberen inderdaad voor elk voorval een smoes te verzinnen en het zo voor zichzelf goed te praten.. Maar de verhalen liegen er niet om.
florisje zegt
@autostrada: De ervaringen die ik heb gehoord zijn ook niet meer dan een verzameling anekdotes, maar die waren juist wel redelijk. Toch snap ik het als je het zo zegt zeker wel, dat lijkt een combinatie van Amerikaans spul en dunbevolkte service te zijn. Toch zal een groot deel ook van de individuele service centra liggen voorspel ik.
maarteno zegt
pest is alleen dat een groot deel van waarom een Tesla een fijne elektrische auto is, zeker als je wat verder weg moet of gewoon veel km’s kort op elkaar moet maken, is hun laadpalen en daar trappen ze je wel vanaf….dat maakt ze nog machtiger dan andere auto merken richting hun eigen klanten en dat vind ik ergens toch ook geen prettig gevoel.
flutterby zegt
@florisje: Sterker nog, hun performance upgrade schijnt nog iets sneller te zijn dan de reguliere Model 3 Performance. Iedereen wint en Tesla kan de focus houden op massaproductie terwijl andere partijen zorgen voor maatwerk.
okdoei zegt
@florisje: er zijn genoeg performance tuners voor ICE auto’s. Dus waarom niet voor elektro?
florisje zegt
@okdoei: In principe zijn elektrische auto’s veel simpeler en geoptimaliseerd dan ICE wagens waar duizenden onderdelen alleen al in de aandrijflijn zitten. Dus zo veel aanpassingen op hardware niveau zullen er niet komen. Alleen moet je denk ik niet raar staan te kijken als Tesla dit gaat controleren ivm hun autonome features die dan misschien niet meer betrouwbaar kunnen werken?
fanboy zegt
Ja dat zat er natuurlijk aan te komen, als je verschillende vermogens hebt, maar met dezelfde motor en accupakket. Dan is er dus marge die je kunt pakken.
lebeaunl zegt
Lijkt me gevalletje ‘wij bieden geen garantie meer’ na installatie hiervan. Net als bij reguliere ice-tuning.
Boomer zegt
‘hacker’ de term hacker wordt wel erg vrijelijk gebruikt hier voor iets wat feitelijk de moderne versie is van andere carburateurs en een andere nokkenas.
Henk_he zegt
Dit is toch gewoon hetzelfde concept als chiptuning of zo’n losse box op reguliere auto’s? Allemaal op eigen risico van de eigenaar en wat Tesla er van vindt doet niet terzake. Het is jouw auto en je moet zelf afwegen of je het risico op verlies van garantie wil accepteren.
nout zegt
Het idee dat je bij moet betalen om iets te unlocken dat je al wel krijgt, vind ik een dieptepuntje van kapitalisme. Autopilot is er nog zo eentje, van Tesla. 7K, terwijl de computers en camera’s gewoon in iedere Tesla zitten? En Musk wil iedere volgende eigenaar weer 7K laten neertellen, ga toch fietsen..
Tegelijk zijn die Tesla’s afaik aardig hack-proof, ook deze mod zal net als een jailbreak waarschijnlijk een tijdelijk genoegen zijn.
karhengst zegt
@nout: ziehier ook het belang van bezit van een auto en niet het afnemen van een dienst. Hetzelfde met een eventueel aan contracten gebonden merkdealer en een onafhankelijk iemand. Zolang er nog de concurrentie is word je al consument niet té sterk bij de neus genomen. Als dat compleet wegvalt is er enkel nog vrij spel voor pure winstmaximalisatie.
flutterby zegt
@nout: Ja, want software heeft geen waarde. Waarom moet ik betalen voor Adobe? Het kost hun niets om het op mijn systeem te installeren..
Wat betreft betaalde upgrades om sneller te gaan zie ik ook geen kwaad in, zo lang je maar krijgt waarvoor je betaald hebt.
nout zegt
@flutterby: dit is niet analoog aan Adobe op een blanco PC, het is meer zoals die Apple printer die goedkoper was en dezelfde hardware had maar een limiet op het aantal pagina’s per minuut. Het pakket hoort bij elkaar en de beperking is artificieel. Kwestie van een knop omzetten, zoals verrassend veel dingen zijn. Stop dat gewoon op een andere manier in de prijs…
flutterby zegt
@nout: Je snapt zelf toch zeker wel dat Tesla geen interesse heeft om de auto 6-7k duurder te maken om FSD te integeren in de basisprijs?
Wat ik dan erger vind is dat de Model 3 SR op de achterbank wel stoelverwarming heeft, maar je dit niet kan ontgrendelen tegen betaling.
hiostu zegt
Je krijgt het niet, het is een stuk software waar heel erg veel geld in wordt gestoken om het te ontwikkelen. Om dit te kunnen gebruiken moet je betalen. Met dit soort dingen is het vrij simpel, de software ontwikkeling kost veel meer geld dan het kost aan hardware. Tevens wordt de hardware al gebruikt voor functionaliteit die je al wel krijgt zoals Autopilot. Die, itt wat je schrijft, al inbegrepen zit bij de meeste uitvoeringen van Tesla. Je bent waarschijnlijk in de war met de full selfdriving optie.
mashell zegt
@hiostu: nee, de software ontwikkeling is per module juist veel goedkoper dan de hardware.
hiostu zegt
Nee. Als je de totale investering die nodig is om een zelfrijdend systeem te ontwikkelen pakt, dan ligt dit per auto nog vele malen hoger dan elke hardware oplossing. Als het er eenmaal is dan is de kostprijs natuurlijk veel lager als je ontwikkelkosten erbuiten laat, maar dat is bij software onzin.
nout zegt
@hiostu: ik bedoelde fsd inderdaad.
riel zegt
@nout: Dat geldt zelfs voor je stoelverwarming achter. Voor je jnternet- en tv aanbieder heb je dit soort klachten niet? Tesla doet het niet zoals andere merken. Alle ‘devices’ hetzelfde en je betaald voor de service. Zo maak je andere dingen weer mogelijk voor minder geld.
dalmore zegt
Ik snap dat Tesla er niet blij mee is maar ik ben van mening dat wanneer jij de auto koopt, je ermee moet kunnen doen wat je wilt. (Uiteraard binnen regelgeving om de weg op te mogen)
Als ik een laptop koop en die ga ik overclocken, belt HP dan ook aan dat het niet mag? Dat garantie etc vervalt is natuurlijk logisch maar meer kunnen ze in mijn ogen niet maken.
Btw: een bedrijf oprichten om er winst uit te halen is wel discutabel
Knoopie zegt
Inderdaad! Het is toch belachelijk dat je een bedrijf opstart en daarna winst gaat maken? Stel nou dat meerdere dat gaan doen.. Oh, wacht.
mcshine zegt
@dalmore: ze hoeven in ieder geval niet te controleren of je doosje nog werkt bij de volgende software-update, en geloof me, die wil je liever hebben.
kminne zegt
Powerbox 2020
densk zegt
Inderdaad. Nieuwste vorm chiptuning Tesla style. Eigenlijk niks nieuws dit maar in een nieuw jasje. Die kerel kan er op deze manier wel een leuk slaatje uit slaan. Tesla is ongetwijfeld not amused.
pomoek zegt
Inderdaad 2 kanten aan het verhaal. Als je een auto hebt gekocht dan moet je er in principe alles mee kunnen doen. Het is tenslotte jouw bezit. Dat Tesla op afstand opties kan uitzetten, en dit blijkbaar ook doet, is bizar. https://www.businessinsider.com/tesla-disables-autopilot-on-model-s-without-alerting-owner-2020-2?international=true&r=US&IR=T
Aan de andere kant ligt Tesla onder een vergrootglas. Iedere keer als een Tesla een stoeprand raakt komt in het nieuws (hallo @jaapiyo!). Als de bovengenoemde opgevoerde auto straks een bus bejaarden ramt begint iedereen weer te tweeten over de autopilot en anders wel over het feit dat een Tesla überhaupt is op te voeren.
willeme zegt
Erg leuk dat dit nu mogelijk is. Het maakt een Tesla occasion nog wat interessanter. Als jouw favoriete uitvoering er niet tussen is, kun ej met updates een heel eind komen.
Overigens is Tesla hier niet de uitvinder van. Ook normale merken zijn erachter gekomen dat dit gewoon de manier is. In plaats van 10 verschillende motoren te leveren, doet een fabrikant drie motoren die softwarematig zorgen voor onderscheid.
gregorius zegt
Tesla kan het nu nog niet ontdekken.
Bij de volgende upgrade kan Tesla het wel ontdekken.
wimof zegt
Zomaar garantie laten vervallen, het zou aan de fabrikant moeten zijn om aan te tonen dat dit de schade heeft veroorzaakt.
mcshine zegt
Tesla hoeft de werking van dit bakje niet te controleren bij iedere softwarerelease die ze doen. En geloof me, ik word er iedere keer weer aardig door verrast, dus die wil je wel hebben. Wil je Perfomance dan koop je maar de Performance, krijg je er meteen ook betere remmen bij.
Dutchdriftking zegt
Dus je kan €1.000,- per kastje aanbieden, of het idee eerst bij Tesla aandragen en geld vangen voor het vinden van een bug. Mocht Tesla in het laatste geval geen geld willen geven dan uiteraard wél de kastjes aanbieden.
bernoulli zegt
Krijg je de module thuisgestuurd? Of moet je die ophalen in de haven?
riel zegt
@bernoulli: zover ik weet moet je erheen.
Jan zegt
Blijft naar mijn mening emotieloos. Leuk, in 0,2 seconden (sneller) naar de 100 km./h sprinten. Zonder geluid. Met loshangende delen. Geef mij maar een dikke V10 diesel.
riel zegt
@jantje16: Haha. Nee. Voelt meteen lamlendig lomp.
flyerbunch zegt
Tesla gaat hier sowieso op reageren lijkt me met een tool die dit soort dingen zal proberen te detecteren. Klooien met je software en je garantie kwijt of zoiets etc. Aan de andere kant zullen tuners moeten inventief blijven willen ze nog iets kunnen verkopen in de elektrische toekomst. Lijkt meer op kat en muis spel te worden zoals de eerste jailbreaks op de iPhone destijds.