…en een Tesla Model 3.
Het zou kunnen dat je jaar matiger begonnen is dan je zou willen. Stel, je wilde voor de jaarwisseling op de valreep nog even zo’n Tesla Model 3 scoren om keihard bijtellingsvoordeel te halen, maar je was te laat. Stel dat je daarnaast een staatslot gekocht hebt voor 31 december, maar weer niet gewonnen hebt. Ja, dan heb je natuurlijk een heel zwaar leven.
Gelukkig kan je beide zaken in één klap goedmaken. Het enige wat je hoeft te doen is je zwarte hoed opzetten en een Tesla Model 3 hacken. Slaag je daarin dan is het Zero Day Initiative (ZDI) bereid je te belonen met 500.000 Dollar én een Tesla Model 3. Deze aparte beloning is deel van ZDI’s PWN2OWN feestje, dat voor 18-20 maart op de kalender staat in Vancouver, Canada.
De hoofdprijs is alleen weggelegd voor h4x0rz waarmee je de volledige controle over de Tesla Model 3 krijgt. Bij wijze van spreken zou je daarmee alle fansla’s naar dezelfde locatie kunnen autopiloteren, zodat ze alleen elkaar kunnen vermoeien met hun eindeloze verhalen over de vermeende superioriteit van Tesla. Op zich logisch dat daar een forse beloning tegenover staat dus.
Er zijn echter ook ’troostprijzen’ voor het hacken van louter afgebakende systemen zoals de infotainment. Op zich ook leuk, want dan kan je de fansla achter het stuur bijvoorbeeld trakteren met Henk Wijngaardens Met de vlam in de pijp op een endless loop. Het infotainment hacken mét behulp van een USB-stickie levert je nog altijd een prettige 35.000 Dollar op.
Kortom, ben jij goed met nullen en eentjes, kijk dan even op de site van ZDI. Ook als je het niet voor jezelf doet, doe het dan voor ons allen…
troljedemoeder zegt
Alleen als je me belooft dat ik er nóóit eentje hoef te bezitten.
trasimo zegt
@troljedemoeder: geen enkel probleem, bij deze beloofd!
rens4 zegt
@troljedemoeder: alleen als jij mij beloofd dat jou comment de meest gelikete comment word van AB?
moveyourmind zegt
Niet te geloven, een half miljoen voor het hacken van een model 3…
Dat is slapend rijk worden onder je Elon Musk hackbedovertrek.
trasimo zegt
@moveyourmind: top, laat maar zien dan!
2wheeler zegt
@moveyourmind: hackbedovertrek?
slickrick zegt
@moveyourmind: stuk goedkoper
Volvo_440_turbo zegt
Moest er een K ipv een C staan in het woord hacken was ik direct rijk, kijk maar wat ik kan! https://www.youtube.com/watch?v=kVHi2kJLXVo
raoufff zegt
Hack een Tesla Model 3 en win 1 nacht slapen met Elon Musk onder een Elon Musk dekbedovertrek.
thomcarspotter zegt
@raoufff: hele rare wending opeens
evdw zegt
@raoufff: Mag ik ook kiezen voor het geld?
drdre1 zegt
@evdw: heb je zelf geen kiezen dan? ?
trasimo zegt
Wat heb je liever, een fabrikant zoals BMW waarbij je al sinds 2012 met zo’n 30 euro aan gereedschap en een beetje handigheid de hele auto binnen een minuut meeneemt, en waarbij je kan fluiten naar een update/fix voor je dure bak? Of een fabrikant die minstens maandelijks software updates naar je auto blijft sturen en hackers uitnodigt om evt. andere zwakke punten te vinden zodat die ook kunnen worden verholpen. Ik zou ’t wel weten…
troljedemoeder zegt
@trasimo: Ehm. BMW. Keuze kostte me precies 0,2 seconden.
trasimo zegt
@troljedemoeder: ah, je hebt er dus goed over nagedacht ;) rustig maar hoor, ik zal zelf ook altijd BMW liefhebber blijven. Maar het valt helaas niet te ontkennen dat BMW (en VAG ook trouwens) de beveiliging van je auto, en daarmee jou als klant, al heel wat jaartjes niet erg serieus nemen. Ik vind bovenstaand nieuws dan erg verfrissend. Maarja, ik lijk dan ook nu eenmaal iets meer een open mind te hebben dan jij.
troljedemoeder zegt
@trasimo: Diefstalrisico is zo ongeveer mijn allerlaatste overweging voor aankoop. Voertuigvolgsysteem erop en verzekerd tegen aanschafwaarde. Nachtrust is prima.
ty5500 zegt
@troljedemoeder: Autovolgsysteem en verzekerd of niet. Een gestolen auto is nooit leuk. Of je krijgt hem niet terug en kan geduldig wachten op een nieuwe. Of je krijgt hem terug na een tijd zonder auto te hebben gezeten en
weet niet wat die malloot er allemaal mee heeft uitgestoken.
troljedemoeder zegt
@ty5500: Dat klopt. Maar ik vind het risico op diefstal verwaarloosbaar klein.
trasimo zegt
@troljedemoeder: “De diefstal van jonge auto’s is dan ook met 12 procent toegenomen.” Inderdaad niks aan de hand verder, totaal onnodig betere beveiliging, vooral lekker verder slapen. https://www.google.nl/amp/s/www.autoblog.nl/nieuws/autodiefstal-in-nederland-dit-is-er-aan-de-hand-2019-127896%3famp=1
troljedemoeder zegt
@trasimo: 12% van heel weinig is nog steeds heel weinig.
trasimo zegt
@troljedemoeder: Ok slaap lekker….
troljedemoeder zegt
@trasimo: Jij ook, onder je Elon-dekbed.
trasimo zegt
@troljedemoeder: ah daar istie dan: de obligate ‘je bent gewoon een fanboy’ opmerking… ok boomer!
troljedemoeder zegt
@trasimo: Nee ‘slaap lekker’ is inhoudelijk ijzersterk. En wie ‘boomer’ zegt is sowieso af.
trasimo zegt
@troljedemoeder: “slaap lekker” is anders behoorlijk goed van toepassing op iemand die hier met z’n vingers in z’n oren “EV’s zijn stom!” loopt te schreeuwen en niks geeft om beveiliging van z’n dure bezittingen. Ook ‘boomer’ is zeer vermoedelijk gewoon correct als ik kijk naar de aard van je opmerkingen…
Met zo’n gebruikersnaam verwachtte ik al geen erg hoog niveau in je reacties, jammer genoeg maak je dat volledig waar. Maar trol rustig verder, ook daar zijn blogs voor bedoeld geloof ik.
SpiderIV zegt
@trasimo: ach beste Trasimo. Beetje actie – reactie.
Als het woord Tesla valt op AB (en dat gebeurt vaak) dan is pakweg 10% van de reacties van jou. Die zijn meestal verre van hoog niveau.
Is uitstekend dat jij deze techniek en de lage bijtelling omarmd en daar erg gelukkig van wordt, ook uitstekend dat je zendeling gedrag vertoont maar het hakken op mensen die er anders over denken getuigt niet van “hoog” niveau.
Sterkte, denk aan je hart, laat je niet opfokken en accepteer eens anders denkenden.
Ga je goed.
troljedemoeder zegt
@trasimo: Een beetje tongue in cheek en je wordt gelijk weer persoonlijk. Jammer hoor.
trasimo zegt
@troljedemoeder: ik vatte ‘m wat te letterlijk/persoonlijk op denk ik, excuus daarvoor.
troljedemoeder zegt
@trasimo: Geen probleem hoor. Beetje polemiek houdt elkaar scherp. ;)
Ot92 zegt
@trasimo: De vraag naar Tesla onderdelen is momenteel zo laag als wat, wacht maar tot er vraag daar naar is. Dan worden die ook wel om de haverklap gestolen.
Vraag naar RNS510 was behoorlijk en ze waren vrij makkelijk te stelen, rara wat gebeurde er… ze werden om de haverklap gestolen.
trasimo zegt
@ot92: om welke onderdelen zou dat moeten gaan, evt airbags? Hoe makkelijk de RNS510 te stelen was, was gewoon lachwekkend met een paar schroefjes en vervolgens kon je er elke andere auto binnen minuten mee upgraden, ook de versies die dat systeem eerder nooit als optie hadden. Dat wakkert de vraag wel aan ja… dat ligt bij andere merken gelukkig inmiddels anders. Bij Tesla heeft het geen nut om een head-unit eruit te halen en in een andere te monteren omdat die gekoppeld is aan de gebruiker en elke Tesla hetzelfde systeem toch al heeft. Maar er kan idd handel gaan ontstaan in bepaalde onderdelen, hoop ‘t niet maar we’ll see
Ot92 zegt
@trasimo: Daar komen we in de toekomst wel achter als er veel meer van die dingen rondrijden. Ook zijspiegels, koplampen en dergelijken worden gestolen, zolang er maar vraag naar is.
frank2b zegt
@trasimo: De Lexus natuurlijk!
trasimo zegt
@frank2b: ok…. https://www.ad.nl/auto/deze-nieuwe-auto-s-zijn-het-meest-kwetsbaar-voor-diefstal-en-hacking~a5b1ad6e/
frank2b zegt
@trasimo: Zeker!
Living on the edge! Elke morgen weer een verrassing dat-ie er nog staat ;)
frank2b zegt
@trasimo: oh grutten nog er eens aan toe: https://www.bright.nl/nieuws/artikel/4823371/tesla-gestolen-20-seconden-door-zenderhack
Nog er eens aan toe zeg!
trasimo zegt
@frank2b: dat heeft precies niets met Tesla te maken, maar met het onveilig laten slingeren van je keyless entry sleutel achter je voordeur; wat letterlijk bij alle merken een probleem geeft. Maar alleen Tesla heeft naast sentry mode ook pin-to-drive toegevoegd als oplossing; waardoor je zonder pincode alsnog niet wegkomt. (Tenzij je een flapdrol bent en dat niet gebruikt natuurlijk)
duderuud zegt
@trasimo: Je kan het mooi brengen. Dat heeft natuurlijk met Tesla te maken, net als bij al die andere merken. En er is wel zeker wat te doen aan die relay attacks, namelijk een bewegingssensor die er voor zorgt dat de sleutel geen signaal meer uitzend als die stil ligt. Heel simpel en eindelijk pakken merken dat anno 2020 eens op. Kan Tesla dus ook doen. Groet, een eigenaar van een BMW die zijn sleutel altijd in een blikje stopt thuis.
mashell zegt
@trasimo: als je een sleutel + een pincode nodig hebt omdat de sleutel niet voldoende beveiligd is dan is de flapdrol degene bij de fabrikant die het verkeerde sleutelmechanisme gekozen heeft.
joki zegt
@fix=sleutel in metalen doosje bewaren… Dat weten we al sinds 2012! Maar Tesla heeft wel gelijk dit te laten doen. Doen tegenwoordig veel bedrijven om te bekijken hoe veilig hun informaticasystemen zijn.
Ze zouden hier alle Tesla’s naar 1 plek sturen maar het kan ook erger…
troljedemoeder zegt
@joki: De laatste systemen worden uitgerust met een bewegingssensor in de sleutel. Geen beweging = geen signaal. Prima oplossing. Weet alleen niet welke systemen daar wel en niet mee zijn uitgerust.
kle500 zegt
Wat een treurnis. ‘Wij van autoblog zijn échte autoliefhebbers dus is het heel stoer om zuur te doen over de meest revolutionaire autobouwer van de laatste 50(?) jaar belachelijk te maken omdat hun auto’s niet Vroem Vroem doen’. Nu zal ik binnen 4 reacties neergezet worden als ‘GL, leftist, SJW, Teslafan ‘ en ik weet dat het een blog is, maar probeer af en toe eens een minimale hoeveelheid professionaliteit te tonen. Je kunt van alles vinden van Teslamaar dat ze de knuppel in het hoenderhok hebben gegooid op de automarkt kun je ze niet ontzeggen.
trasimo zegt
@kle500: en dat terwijl menig ICE juist voorzien is van nepuitlaten en kunstmatig motorgeluid via de speakers…. maar je hebt gelijk; je bent hier vooral populair wanneer je het (net als bovenstaande schrijver) houdt bij simpele Elon-grapjes en als je zo hard mogelijk ‘fansla’ roept tegen iedereen die durft te benoemen dat Tesla misschien wel een paar dingen heel goed doet.
rrk147 zegt
@trasimo: goed punt, mbt het speaker geluid. Hoewel ik petrolhead blijf (Ik heb een auto vooral voor hobby, niet voor dagelijks vervoer), valt niet te ontkennen dat Tesla het slim aanpakt, en deze actie ook zeker positief en slim is. Want mocht hij wel gehackt worden, dan is een half miljoen nog niet duur om te weten te komen waar de zwakke punten van de software liggen, en zal de oplossing ook sneller te ontwikkelen zijn.
jaapiyo zegt
@kle500: goede stropopredenering, breh. Tesla ≠ fansla. Ik citeer even een collega van Jalopnik uit zijn ‘worst cars of the decade’ lijstje https://jalopnik.com/these-are-the-worst-cars-of-the-decade-1840731027. Kennelijk is de fansla namelijk een internationaal fenomeen.
Waarvan akte.
kle500 zegt
@jaapiyo: ‘discussing them in any kind of realistic way’ is hier wel het punt. Het gaat er hier om dat je een bericht van een fabrikant (of externe partij, wil ik vanaf wezen) gebruikt om onnodig een potje zuur te doen over een van de belangrijkste autobouwers van deze eeuw. Dat kun je niet leuk vinden, maar is wel een feit. De manier waarop je dit doet heeft nog niet de schijn van enig journalistiek inzicht. Als ik dat aanstipt ben ik automatisch Fansla, omdat ik niet tégen Tesla ben. Ook een zeer sterke redenering, ‘want iemand op Jalopnik zei ook iets over Teslafans..’ ( wat hier overigens niet van toepassing is).
kle500 zegt
@kle500: Ok, die belangrijkste autobouwer is hier wel een beetje overbodig maar you catch my drift..
trasimo zegt
@kle500: je voorspelling klopte, alleen gebeurde het al binnen 3 reacties ipv 4 en notabene door de auteur van het artikel. Het uitblijven van een fatsoenlijke inhoudelijke reactie is jammer, het bevestigt helaas wel je punt.
tjitjek zegt
Heb een keer meegedaan aan een hack-toernooi @ HackerOne. Die hebben een portaal met de bounties. Wat gaat daar een hoop € in om zeg, pfoe.
FieRo zegt
Jaapiyo, ga eens solliciteren bij Dumpert. Alsjeblieft.
FieRo zegt
Mijns inziens had deze blog als doel de volgers te informeren over nieuwe ontwikkelingen en dat die volgers daarna zelf hun mening daarover kunnen geven.
Vooringenomen meningen en steeds slechter taalgebruik van de schrijvers zelf maakt het niet makkelijker om AB serieus te blijven nemen…Gaan jullie voor een popiejopie of een serieuze blog?
jaapiyo zegt
@fiero: concrete opmerkingen over slecht taalgebruik mogen altijd geplaatst worden in de comments of gestuurd worden naar [email protected]. Generaliserende opmerkingen die inhoud te lijken ontberen, daar hebben we echter weinig aan.
trasimo zegt
In other news: Daimler en BMW hebben zojuist een ordertje voor 60 stuks bij ome Elon geplaatst, omdat ze zelf helaas geen auto’s in de collectie hebben die aan de eisen voldoen: https://www.teslaincanada.ca/news/bmw-and-daimler-purchase-60-teslas-for-their-mobility-service/
rhellema zegt
@trasimo: en nu heb je een nat broekje ofzo?
Ik heb je reacties hier en in andere topics door zitten nemen maar je bent nog erger dan flutterby. Werkelijk alles trek je uit de kast met een nogal hoog nanananana gehalte. Dat je een fan bent van een bepaald merk snap ik, maar dat je je zo laat meeslepen door een merk dat vind ik eerder voer voor psychologen.
dylan_detaeye zegt
Mitsubishi wil niemand pikken terwijl het (persoonlijk) mooier zijn dan bmw’s en betrouwbaarder
rhellema zegt
@dylan_detaeye: goed verhaal, maar wat heeft dat met dit artikel te maken?
Dutchdriftking zegt
En dan voor dat half miljoen iets op diesel aanschaffen neem ik aan?
degrotemuis zegt
Vreemd, toon aan dat en hoe een auto te hacken is en win daarmee… Een auto met de kwetsbaarheid die je net hebt aangetoond!