Onvrijwillig nagenieten van de Formule 1 ambiance op Zandvoort, Haas doet het! Update: ze mogen vertrekken
Als de Grand Prix is afgelopen en alle ceremonies en formaliteiten zijn geweest is het inpakken en wegwezen. Coureurs stappen in hun privéjets terug naar huis, waarvan de meeste van hen nog de zonsondergang kunnen meepakken in Monaco diezelfde avond. De teams en medewerkers ruimen alles op om naar Monza te vertrekken, voor de volgende Grand Prix.
Haas blijft hangen op Zandvoort
Terwijl de eerste vrachtwagens aan het begin zondagavond al koers hebben gezet richting Italië, bleef Haas als enige achter. Niet omdat ze zo moeilijk afscheid konden nemen van de fantastische badplaats Zandvoort. Nee, het Amerikaanse team heeft het aan de stok met de voormalige Russische hoofdsponsor Uralkali.
De Russen hebben tijdelijk beslag laten leggen op de auto’s en het materiaal van Haas. Er stond nog een rekening open van 9 miljoen euro. Dit is sponsorgeld dat Uralkali had verstrekt aan Haas voor het seizoen van 2022. In februari van dat jaar besloot een Russische gek Oekraïne binnen te vallen, met allerlei Europese sancties tot gevolg. Het contract met Uralkali en Haas-coureur Nikita Mazepin werd begin maart 2022 ontbonden, maar het sponsorgeld voor dat jaar was al overgemaakt. Het geld, circa 9 miljoen euro, wil Uralkali terug.
Om te voorkomen dat het team de Grand Prix van Italië mist volgende week heeft Haas afgelopen vrijdag keurig netjes die 9 miljoen euro overgemaakt. Dat was overigens makkelijker gezegd dan gedaan, door allerlei sancties is het zo eenvoudig nog niet om geld naar Rusland over te maken.
Het helpt ook niet dat het bankverkeer nog zo ouderwets kan zijn als een stoomtrein. Hoewel het geld vrijdag was overgemaakt is de betaling niet direct verwerkt. In het weekend lag het betalingsverkeer stil en pas vandaag zou de transactie verwerkt worden. Daardoor zag Uralkali nog geen pegels op de rekening staan en bleef de beslaglegging op Haas van kracht, waardoor het team Zandvoort niet kon en mocht verlaten.
De verwachting is dat de transactie vandaag zal worden afgerond, waardoor de beslaglegging verleden tijd is en Haas later vandaag koers kan zetten richting Monza.
Update: Inmiddels wordt gemeld dat Uralkali de betaling heeft ontvangen en dat dus het beslag is opgeheven en dat het materieel van Haas het circuit mag verlaten.
verudin zegt
Schoenmaker, blijf bij je leest.
Lekker over auto’s blijven schrijven en verwijzingen naar onderwerpen waar je geen sjoege van hebt (in dit geval geopolitiek) beter vermijden.
jimk zegt
🫡
Robert zegt
Onzin. Als de politiek raakvlakken heeft met de automotive wereld of autosport, waarom zouden ze er dan niet over mogen schrijven?
michaelras zegt
wel fijn dat je dat in dit land gewoon mag roepen he!?
rwdftw zegt
Wat klopt er volgens jou dan niet? Ik bedoel : feitelijk onjuist?
Richmond zegt
Blijf jij dan ook weg van dit soort artikelen als je je eigen reactie niet kan onderbouwen.
Johanneke zegt
Ik zit niet in het wereldje eh, maar 9 miljoen, vind ik nogal weinig? Om hoofdsponsor te worden, een coureur in een zitje te zetten, de auto in de kleuren van het land. Kan niet het enige zijn wat ze betaalden aan Haas lijkt mij.
youknowme zegt
Op de NOS staat dat dit een deel van het sponsorgeld betreft. Hoe groot deel is niet bekend dus ook het totaal niet maar 9 miljoen is dus niet alles. Haas is wel een van de teams met het minste geld, in 2023 raakte ze pas de budgetcap. Daarvoor was het waarschijnlijk relatief ‘goedkoop’ om hoofdsponsor van Haas te worden, zeker omdat ze op wat crashes na niet heel veel zendtijd kregen.
mashell zegt
Heb ergens gelezen dat Haas prima kan en wil betalen maar de sancties betalingen naar Rusland toch wat moeilijker maken.
rwdftw zegt
Er zijn sancties opgelegd aan zowel Nikita en Dimitri Mazepin. De sancties voor Nikita zijn opgeheven, die voor Dimitri volgens mij niet. Uralkali staat zelf ook op de lijst, er mag geen kunstmest worden ingevoerd.
Daar komt bij dat het grootste deel van de Russische banken uit SWIFT gezet is. Dat maakt geldstromen richting Rusland tot een probleem want even overschrijven is er niet meer bij. Dat wil niet zeggen dat het onmogelijk is, maar het neemt meer tijd.
mashell zegt
Dus is de vraag, heeft de Nederlandse rechter met dit beslag Haas dan indirect opgelegd de sancties te omzeilen?
rwdftw zegt
Ik denk het niet. Er is nog allerlei handel en transacties mogelijk naar Rusland. Voor 10 miljoen kunstmest van Uralkali importeren is verboden maar een openstaand bonnetje voor sponsoring voldoen zal niet onder de sancties vallen.
V8Vantage zegt
Wel bijzonder, denk ik dan, dat ze wel in staat zijn om beslag te leggen onder al die sancties.
gregorius zegt
Het Bankverkeer werkt prima, zeker in Europa en het werkte ook prima richting Rusland. Zeker als het om grotere banken gaat, gaan de miljoenen heen en weer zonder probleem.
Als jij als Haas 9 mio over wil maken naar een Europese of Amerikaanse partner bij een normale bank, dan zullen er zeker een paar man op ‘ja’ moeten drukken, maar je krijg zeker voorrang.
Het enige probleem is dat Rusland dus van Swift af is door redenen die, over het algemeen, zeker correct zijn. Dus dan wordt het wat lastig. Het zou me niets verbazen als een rechter in een kortgeding vrij snel zegt: je hebt je betalings opdracht gedaan: vrij geven die hap; of je kan de kosten weer verhalen op Uralki.
Overigens, in de tijden van Bernie was dit niet gebeurd, die had het van te voren al opgelost achter de schermen!
Richmond zegt
Schijnbaar hebben ze het overgemaakt via een bank in het Midden Oosten om de sancties te omzeilen.
En haas wist ervan, alleen gene heeft het genegeerd. Ze hebben nog geluk dat de fia wil helpen om te zorgen dat ze de race niet missen.
potver7 zegt
Er zijn een paar dingen vreemd aan deze casus (althans, vanuit mijn naïeve lekenperspectief):
– Hoe kan het dat een persoon of een bedrijf die (beide) op de sanctielijst staan, wél beslag kunnen laten leggen op goederen? Die sanctielijst betekent dat je die persoon of dat bedrijf niet mag betalen, dus als de beslaglegging draait om het niet betalen van een bedrag dan dwingt de rechter met zo’n beslaglegging dus feitelijk dat Haas een (volgens Nederlands recht) strafbaar feit moet plegen.
– Ik neem aan dat Haas afgelopen vrijdag al een betalingsbewijs kon laten zien; waarom gaat de rechter dan tóch over tot beslaglegging ook al heeft Haas een bewijs dat het geld inmiddels onderweg is? Natuurlijk – in het contract zal staan dat het geld op een bepaalde dat op de rekening van Uralkali moet staan, wat niet gelukt is. Maar daar gaat die beslaglegging niks aan veranderen dus die maatregel is simpelweg niet effectief.
En Bernie… Bernie is ongeveer net zo’n boef als papa Mazepin. Hij regelde achter de schermen inderdaad vanalles, maar veel van die zaken konden ook daadwerkelijk het daglicht niet verdragen. En veel van de achterkamertjespolitiek die nog steeds speelt hebben we aan zijn pappen-en-nathouden-politiek te danken. Ik denk dat we grosso modo blij mogen zijn dat die man niks meer te zeggen heeft in de F1.
Richmond zegt
Overigens zou urukali ook recht hebben op een haas F1 auto van 2021 maar daar is nog niks mee gedaan.
jemoederopnfiets zegt
Ze zijn gewoon netjes vertrokken vanmorgen, om 09:00 zien rijden op de A9..
rwdftw zegt
Het is inmiddels ook bevestigd dat de som geld binnen is bij Uralkali.
Dat ze om 9 uur al vertrekken snap ik wel. Als ze in Nederland moeten blijven kan je in principe tot aan Maastricht rijden zonder in overtreding te zijn. Scheelt weer een paar uurtjes.