Het halo-seizoen heeft zijn eerste slachtoffer gemaakt.
Het zit eraan te komen: De aftrap van F1 Seizoen 2018. Met minder dan een maand voordat we de teams weer in actie zien, zijn zij bijna klaar om één voor één hun verse bolides te tonen. Misschien wel meer gehyped dan ooit: 2018 is het eerste seizoen waarin alle auto’s verplicht worden voorzien van de beruchte halo. Om je alvast een beeld te geven van hoe dat precies eruit ziet: Haas heeft zojuist virtueel hun auto onthuld.
Bij de VF-18 zoals hij heet (de vorige heette VF-17, dus dan snap je dat ook gelijk) werd gefocust op gewichtsverlies. Voor de rest zijn de regels redelijk gelijk gebleven aan die van het vorige seizoen, dus heel ingrijpend is de nieuwe bolide niet veranderd. Wel zijn zowel de sharkfin als de T-Wing verdwenen, twee aerodynamische aspecten die ook niet door iedereen gewaardeerd werden. Waar natuurlijk vooral op wordt gefocust is de halo: De welbespraakte veiligheidsstang pronkt boven op de “cabine” van de VF-18. Gezien de zwarte kleur is hij niet prominent aanwezig, maar dat kan ook aan de achtergrond liggen. Echt goed geïntegreerd is anders, maar veel meer dan dit is ook niet mogelijk.
Heb je meer nodig dan een vijftal renders om je mening te geven? Op 26 februari zijn alle nieuwe auto’s weer klaar voor de start (in Barcelona). Voor nu is Haas de enige die de nieuwe bolide gepresenteerd heeft, maar daar komt snel verandering in. Een overzicht van de data:
15 februari: Williams
19 februari: Red Bull RB14
20 februari: Renault
20 februari: Sauber Alfa
22 februari: Mercedes, Ferrari
23 februari: McLaren
25 februari: Toro Rosso
griffendahl zegt
Nou nog ff die WC bril eraf…
bfvo zegt
@griffendahl: je kan de pot op :-)
roberto zegt
@griffendahl: om eerlijk te zijn stoort het mij niet zo erg (zolang het zwart is).
metalmike zegt
@roberto: tegen een zwarte achtergrond.
Rick-dos zegt
Nooice a toe slipper…
VeniVidiVici zegt
@Rick-dos: Ik denk dat er binnenkort een slipperproducent met een F1 model teenslipper op de markt komt haha.
Robert zegt
@venividivici: vanaf volgende week, voor € 99,95 in de Max Verstappen Store…
VeniVidiVici zegt
@RRRobert: Haha Limited Edition alle genummerd en later voor € 299,95 op Marktplaats.
cloverleaf zegt
@Rick-dos: als ik de marketing man bij havaianos zou zijn had ik het wel geweten!
spykerboy zegt
Een paar mensen klaagde over de T wing en sharkfin, die verdwijnt.
Heel de F1 wereld klaagt en haat op de “HALO” en die verdwijnt niet…
Verkeerde strategie in mijn optiek van de FIA/F1.. die halo doet immers niks mocht er iets voorkomen zoals de veer en Massa, sterker nog dat lijkt mij nu alleen maar enger, hij kan immers ook aan de onderkant eraf kaatsen en zo in het lichaam of in de edele delen van de coureur komen…
vierkoloms zegt
@spykerboy: praat even met de nabestaanden van Surtees enWilson.
Misschien maakt het alles wat duidelijker.
melkkoe zegt
@spykerboy: er klaagden ook een klein groepje over de gridgirls.. Het is helaas altijd een klein groepje wat het verpest voor de rest
Edge zegt
Jammer dat ze de plaatjes bewust erg donker hebben gemaakt. Ik had graag weer een analyse gemaakt en de wagen vergeleken met z’n voorganger (en straks de concurrentie), maar praktisch alle plekken waar innovatieve dingen kunnen schuilgaan zijn vakkundig donker gemaakt. Die houden jullie dus nog even van mij tegoed. Wellicht dat Williams de F1 freak beter gezind is en morgen renders deelt waarop wat meer details te zien zijn.
ricksmits zegt
@Edge: zoals gebruikelijk wijken de eerste renders toch ook altijd af van de wagens waar ze mee aan de start staan. Spionage enzo
chrisvis zegt
@Edge: das nu wel nogal logisch vrees ik, maar denk wel dat de halo-ondanks dat dit een ramp is- wel voor innovatieve aerodynamische oplossingen kan zorgen.
Wil ik hem? Totaal niet
Is het mooi? Not
Kan het iets bijdragen? Vooral op aerodynamisch vlak denk ik wel dat er gebruik van gemaakt kan worden.
Ben ik benieuwd? Uiteraard wel!!!
Zoals ik reeds vermeld heb na spa 2017: het geluid trekt op niks!
Wil ook niet meer live gaan zien nadat ik de 1.6 motoren heb gehoord en nu na halo…sorry hoor maar dit is de brug te ver…
Als ik een teenslipper wil zien ga ik wel op vakantie ?
toniominestrone zegt
Ieder jaar denk ik: veel slechter kunnen de F1 bolides er niet uit gaan zien, maar kijk hier ze weten zichzelf toch weer te overtreffen.
metalmike zegt
@toniominestrone: Je bent toch niet de fallus-periode vergeten? Dat was pas erg.
porschepdk zegt
Halo, dit ziet er toch niet uit.
hans75 zegt
nieuw nederlands woord? gefocust ?
Loek zegt
@hans75: http://www.mijnwoordenboek.nl/werkwoord/focussen
is niet zo nieuw toch?
henkhupelschoten zegt
Ze zijn een paar sponsors kwijtgeraakt….
gekkenhuis zegt
@henkhupelschoten: Die zijn er nooit veel geweest en ligt ook geen focus op. Haas zit grotendeels in de F1 voor het aanprijzen van hun CNC Haas Automation.
mashell zegt
@henkhupelschoten: yep, normaal gesproken rijdt een team met zo weinig sponsors het seizoen niet uit.
drdrift zegt
Prachtig! Zelden gezien hoe veiligheid, ergonomie en looks zo mooi zijn uitgepakt ?
clarkson zegt
Ziet er goed uit. Al moet ik toegeven dat een nieuwe regeling met grote ontwerp aanpassingen ook best leuk is. Zeker omdat het dan extra spannend is wie het beste zijn huiswerk heeft gedaan. Nu zijn er zonder veel veranderingen qua design en motoren geen verrassingen meer wie dit seizoen goed gaat presteren. Maar goed! Als RB maar net als eind vorig jaar kan winnen ben ik blij.
min2max zegt
Hopelijk vinden ze nog een sponsor. Maserati zou mooi zijn. Misschien eenzelfde deal als voor Alfa Romeo Sauber F1 team?
bluebird zegt
@min2max: die geruchten gaan volgens mij nog steeds. Sauber is naar verluid in beeld gekomen, omdat Haas geen zitje wilde geven aan de Ferrari talenten Leclerc/Giovinazzi…
beetec zegt
Glas half vol reactie: Halo is ruk maar goed dat de sharkfin en T-wing weg zijn. Ik heb er zin in.
Edge zegt
Goed, laten we gewoon een rondje van voor naar achter maken, te beginnen met de voorvleugel. Hier valt meteen op dat de vleugel weer een tandje agressiever getrapt is dan die van die van vorig jaar. We zien dat het gedeelte rechtsboven op de foto nu uit vier elementen bestaat, en dat Haas een derde rechtopstaande turning vane heeft toegevoegd. Het idee hierachter is dat de luchtstroom zo beter aan de onderzijde van de vleugel blijft plakken, en daardoor zowel meer downforce genereert als beter in de goede richting te sturen is.
De aanhechtingspunten van de voorvleugel aan de neus zijn ook veranderd. De horizontale schotten bij de aanhechtingspunten zijn significant langer dan die van vorig jaar, en vormen een tunnel die de lucht beter richting de bargeboards moet sturen. Zowel de opbouw van de vleugel als de tunnel zijn dingen die Haas heeft afgekeken van de SF70H waarmee Ferrari vorig seizoen aan de start verscheen.
Aan de zijkant van de neus zitten turning vanes. Haas experimenteerde het afgelopen jaar met verschillende setups, maar gaat lijkt dit jaar voor dezelfde inslag als Ferrari in 2017 te hebben gekozen.
Vorig jaar verraste Ferrari iedereen met een opvallend sidepod-concept. Men koos voor een grote, naar achter hellende opening, maar door slim gebruik van een tweetal vleugels die aan het uiteinde verbonden waren leek het juist alsof de intakes heel er plat en breed waren. Diezelfde sidepods zien we nu terug op de Haas VF 18, maar dan verder doorontwikkeld en nog wat agressiever.
Als we het wat hogerop gaan zoeken, zien we de Halo natuurlijk als eerste. Het ding is nog niet voorzien van de toegestane vleugeltjes en flapjes, dus meer dan “hij is lelijk” kan ik er op dit moment niet over zeggen. We kunnen wel wat vertellen over de airbox. Vorig jaar reed het team met met een driehoekige airbox, maar Haas kopieert dit jaar de wat grotere ovalen airbox zoals we die ook van Mercedes kennen. Bij dat concept wordt de airbox niet alleen gebruikt voor de voeding van de motor, maar ook voor de koeling van de auto. Door hiervan gebruik te maken bespaar je ruimte onderaan de auto, waardoor de sidepods in theorie een stuk smaller kunnen worden.
De haaienvin van vorig jaar heeft plaats moeten maken voor een lagere vin. Persoonlijk ben ik wel verrast, want ik had niet verwacht dat er ondanks de regelwijziging nog zo’n grote vin zou overblijven. Onderaan het uiteinde van deze niet-haaienvin zit nog een T-Wing verstopt. Op de foto heb ik hem wat donkerder gekleurd dan de rest van de auto.
Nog verder naar achteren zit te achtervleugel, welke dit jaar een kleine kromming kent, en valt op dat de monkey seat verdwenen is.
Er zal vast nog van alles interessants aan de Haas VF 18 te ontdekken zijn, maar daarvoor moeten we toch echt de foto’s van de aankomende testdagen afwachten. Haas zelf geeft aan dat de VF 18 een evolutie van de VF 17 is, en lijkt daarvoor vooral inspiratie te hebben gezocht bij Ferrari.
Gulli zegt
@edge: Ja, precies, dat wilde ik ook net zeggen! (Mooie gele pijlen trouwens, is dit een open sollicitatie voor Autoblog Sport?)
jeppie zegt
Looks good
rob5nismo zegt
Vandaag Williams
Gulli zegt
Ik vind het net een kinderstoeltje voorop een fiets met die zwarte hoepels voor je neus.