Haas had Mercedes sidepods al in juli vorig jaar. Toen werkte het ook niet.
In Barcelona wist Red Bull nog even iedereen stil te krijgen van verbazing. Het Newey-ontwerp zag er zeer bijzonder uit. Helemaal werken deed het nog niet, maar een beetje ontwikkeling heb je altijd nodig. Het was echter Mercedes dat écht wist te verrassen bij de tweede pre-season-testsessie.
Het ontwerp van Mercedes met verticale sidepods deed bij iedereen de mond open vallen. De geruchten gingen al even, maar niemand die het ook daadwerkelijk geloofde. Dit kan toch niet werken? En toch, op het Sakhir Circuit van Bahrein stond daar ineens de Mercedes W13, compleet met verticale sidepods.
Haas had Mercedes sidepods al in juli!
Een van de mensen die erom moest gniffelen was Günther Steiner. De Italiaanse teambaas kwam het ontwerp bekend voor. Wat blijkt, Haas had Mercedes sidepods en heeft het idee vervolgens afgeschoten. Dat meldt Steiner aan de Duitse kwaliteitspublicatie Auto, Motor und Sport.
Dit was precies ons concept voor de eerste schetsen. We hadden het in de windtunnel getest afgelopen juli en realiseerden dat het voordelen brengt in langzame bochten. Maar, als totaalpakket kozen we toch voor de wijdere sidepods.
Günther Steiner, de grappigste strenge teambaas.
Slecht idee?
De Haas teambaas (noemen ze dat daar een teamhaas?) maakte furore in de show Drive To Survive. Sterker nog, Steiner is de enige reden dat het nog enigszins om aan te gluren in. Haas was het eerste team dat meteen in 2021 de handdoek in de ring gooide. Al na drie bochten bleek de auto en een van hun coureurs een extreme mispeer te zijn. In plaats van miljoenen investeren om de achterstand te beperken (laatste blijf je toch wel), ging men focussen op het nieuwe jaar. Nieuwe regels, nieuwe kansen.
Nu Haas dit idee al heeft afgeschoten, wil dat niet zeggen dat het voor Mercedes een slecht idee is. De reden is simpel, bij Mercedes is er simpelweg veel meer budget om het idee uit te kristalliseren. Aan de andere kant, als Haas al een half jaar geleden erachter kwam dat het geen zin had, heeft Mercedes dan niet gewoon de verkeerde keuze gemaakt?
Dutchdriftking zegt
Ik zou het vooral balen vinden voor George. Eindelijk bij een top team, is het geen top team meer….
Robert zegt
In ander belangrijk Formule 1 nieuws: Vettel heeft corona en wordt vervangen door Nico Hulkenberg.
Johanneke zegt
Ik las dat Ho-Pin Tung het ook had over de hoge snelheid van Mercedes in de langzame bochten tijdens de laatste 3 testdagen. Ben echt heel benieuwd wat er dit weekend gaat gebeuren. Waar ik eigenlijk een beetje bang voor ben is dat Verstappen onbedreigd naar de winst rijdt. Hoop dat dit niet gebeurd, want dan is de kampioen eigenlijk al bekend. Geweldig zou zijn als Ferrari de aansluiting pakt, Alpine met de nieuwe motor met eindelijk dezelfde turbo opzet als waar mercedes in 2014 mee kwam ook kan verassen, en Mercedes gewoon mee doet. Paar races nog met wildcards, Haas of MClaren op het podium. Dat zou zo tof zijn.
Wolflow zegt
@Johanneke: Laat Mercedes maar lekker achteraan rijden, maar sluit wel de boordradio van die huilebalk af
Grifo65 zegt
Begint het gezeik over de chauffeur achter het stuur nu al weer? Een formule 1 team is een groot geheel waaronder ook 2 chauffeurs horen. Ze zijn echt niet gek, als iemand niet voldoet of niet in het team past, wordt deze er gewoon uitgebonjourd. As simpele as that! Moge de beste winnen. En van uit chauvinistisch oogpunt dhr. Verstappen en alle Nederlandse bedrijven waarvan de merknamen tijdens de race en huldigingen goed zichtbaar zijn.
petroldrinker zegt
Laten we hopen dat Mercedes de fout gemaakt heeft, dan word het een nog leuker seizoen dan we nu al op hopen namelijk, hoe mooi zou het zijn om zo die crymilton weer ff met beiden voetjes op de grond te krijgen als ze bij de laatste 5 zouden horen :)
Wolflow zegt
@petroldrinker: Lijkt me geweldig! 👍🏻
youknowme zegt
Net binnen: Hülkenberg rijdt voor Aston Martin dit weekend.
pomoek zegt
Bedenken is een ding, uitvoeren een 2e. Ik kan me goed voorstellen dat Haas geen kans zag dit technisch uit te voeren, het koelsysteem moet namelijk ook passen bij dit concept. Dat gaat MB echt wel voor elkaar krijgen.
jensoffbutton zegt
Mercedes sidepods zijn niet giga veel kleiner, ze zijn eerder verticaal ipv horizontaal.
En ze hebben een veel grotere airbox bovenaan dan pakweg Ferrari.
ghini zegt
@pomoek: over die koeling werd idd meer gesproken dus ws heb je gelijk
jackl zegt
Wat een geluk dat Haas het toonaangevende team is in termen van aerodynamica…
jensoffbutton zegt
Ik ben ook niet zo enthousiast dat je dit zo snel kunt rechttrekken én dat dit een veel slimmere keuze zou zijn.
Ik zie vaak mensen de conclusie maken van “anders->innovatief->beter” maar zo werkt het niet.
1. Het is geen design wedstrijd
2. Elk team zal smalle sidepods getest hebben en het niet gekozen hebben bij een trade off om reden X
3. Je hebt sowieso altijd verschillende ontwerpen die zullen werken. Om de simpele reden dat er zoveel technische factoren zijn, en dat er ook verschillende circuits en temperaturen zijn waardoor X beter zal werken in Monaco en Y beter in Monza.
30-40j geleden waren er al F1 auto’s met zo smalle sidepods maar die waren niet aan de top te vinden. Niks zegt dat die dus sowieso beter is. Het kan goed worden, mits veel ontwikkeling. De vraag is of je met het level van maximale ontwikkeling hoger zit dan pakweg Ferrari met hun brede sidepods maar smalle motorkap/airbox.
Williams heeft trouwens ook een ontwerp dat in vergelijking met andere teams het dichtst aanleunt bij Mercedes en ik zie ze bij veel ‘voorspellers’ als laatste eindigen, als minst sterke team.
1 Ding is zeker: Zaterdag weten we hoe de verhoudingen liggen.
mashell zegt
Hoezo kan Mercedes dit niet snel rechttrekken? Ze hebben de eerste versie van de wagen met andere sidepods laten zien, die hebben ze dus gewoon op de plank liggen. Er is nu een nieuwe regelset, met een andere aerodynamica, dat maakt andere sidepod vormen mogelijk. Fantastisch dat de teams op zoek gaan of iets anders beter ook werkt. Ik denk dat het overigens geen dramatisch verschil uitmaakt, maar bij topteams als Mercedes gaat het om de laatste hondersten van seconden.
ghini zegt
Mag je met verschillende designs rijden? Dus ene baan smalle sidepods, andere baan bredere? Ja beide ontwikkelen kost geld maar miss betaald het zich wel uit?
bernoulli zegt
Exact dat vroeg ik me dus ook af. Zelfde deed Mercedes ook al met twee verschillende neuzen. En Red Bull met verschillende achtervleugels. Zou me niks verbazen als we twee verschillende Mercedessen gaan zien dit jaar.
Richmond zegt
@ghini: als je genoeg onderdelen kunt produceren binnen je budgetcap houdt niemand je tegen
Edge zegt
@ghini: Op papier kan dat gewoon, ja. Zolang de auto aan de technische reglementen voldoet en Mercedes niet elders hun boekje te buiten gaat, denk aan de budget cap of het limiet op het aantal CFD-teraflops/windtunnel runs), staat het hen volledig vrij om de ene race met auto A te racen en de andere race met auto B.
In theorie zou je de beide coureurs zelfs in één raceweekend met twee verschillende auto’s op pad mogen sturen. Dat zagen we in het verleden vaak als een nieuwe voorvleugel zo vers was dat er nog maar één exemplaar van beschikbaar is bijvoorbeeld.
jensoffbutton zegt
dat is gewoon heel duur. In het verleden konden zelfs teams meestal niet de beide wagens van de nieuwste upgrades voorzien. Er komt daar gewoon heel veel uren bij kijken om een auto af te stellen, als een team altijd gaat veranderen start je weer van nul om die data te verzamelen, laat staan dat je met 2 compleet andere auto’s zou rijden. Dan heb je maar feedback van één wagen en heeft elke fabrikant dubbel zoveel werkvolk nodig om op basis van de data van vrijdag en zaterdag de juiste raceafstelling te hebben. Grote aanpassingen krijg je trouwens er ook niet zo vlot door zonder een crash test en andere FIA checks denk ik.
bernoulli zegt
Een auto bestaat niet uit 1 onderdeel. Wat op de ene auto prima werkt, hoeft op de andere auto niet hetzelfde effect te hebben. Het gaat om het totaalpakket.
jprc zegt
Mercedes kiest niet zomaar voor een dergelijk concept, er zal vast potentie in zitten op de lange termijn. Zodra ze de auto goed gaan begrijpen en de boel hebben doorontwikkeld is het voordeel in de langzamere secties (wellicht) zoveel groter dat juist daar de verschillen worden gemaakt. Iets waar Redbull tot eind vorig seizoen in het voordeel was t.o.v. Mercedes.