• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Kregen de Q2 en T-ROC de verkeerde badge?

Auteur: jaapiyo, gepost 24 augustus 2017 om 10:03 – 28 Reacties

T-ROC-Q2


De Q2 kreeg een Audi-badge en de T-ROC een Volkswagen-badge. Maar, had het niet andersom moeten zijn?

Dat VAG soms wat moeite heeft om de plethora aan merken onder de paraplu een eigen identiteit te geven is geen geheim. Wat is bijvoorbeeld het echte verschil tussen Skoda en Seat? Als Porsche steeds meer SUV’s en gewone auto’s gaat maken, komt het dan niet te dichtbij Audi? En is de Bentley Bentayga op Q7-basis eigenlijk geen heiligschennis? Dit is een eindeloze balanceeract, die soms weleens de verkeerde kant op schiet. Laten we bijvoorbeeld niet de Seat Exeo vergeten.

Ook tussen Volkswagen en Audi bestaat er een precaire balans die zich enigszins heen en weer beweegt. In de periode die grofweg begon met de Passat B5/Golf IV en culmineerde in de Phaeton en eerste generatie Touareg, schuurde Volkswagen wel erg dicht tegen premium-broeder Audi aan. Niet alleen was de Golf -net als nu nog steeds- een A3, de Passat was ook een A4. De motoren zaten in lengte onder de kap en je kon opteren voor diverse zes- en zelfs een achtcilinder. Bovendien was 4motion op de B5 Passat stiekem gewoon Audi’s Quattro systeem. De Phaeton en Touareg opereerden met hun dikke motoren natuurlijk helemaal in een segment waar Volkswagen zich niet eerder waagde.

In de jaren die volgden, is Volkswagen weer een beetje downmarket gemanoeuvreerd. De huidige Passat heeft technisch meer gelijkenis met de Golf dan met de A4. Veelcilinders zijn ook grotendeels uit het gamma verdwenen. Zelfs de Arteon kan je momenteel niet krijgen met meer dan vier potten onder de kap.

Maar, wellicht hebben we de laatste tijd de eerste tekenen gezien dat het pendulum weer de andere kant op swingt. Onlangs zagen we een Tiguan op de ‘Ring die naar verluidt een vijfpitter onder de kap heeft. Oké, het zou een mule kunnen zijn voor de aankomende RS Q3, dat zal moeten blijken. Gisteren trok Volkswagen het doek af van de T-ROC, een kekke SUV met lifestyle-aspiraties en een Q7-esque heuplijn. Nu al is deze auto met een naam die doet denken aan een oude computergame een stuk aansprekender dan de saaie, utilistische Tiguan.

Audi daarentegen levert tegenwoordig al een tijdje de A1 én…de Q2, die in dezelfde vijver vist als de T-ROC. Het design van het kleinste Q-model kwam tot stand dankzij een groepje jonge designers binnen Audi. Klinkt leuk, maar de Q2 lijkt vooral op een hoog op de poten staande Polo met twee zilverkleurige panelen op de C-stijl, tenzij je ‘m tunet.

Het contrast tussen de T-ROC en de Q2 is dermate groot dat menigeen al opgemerkt heeft dat de T-ROC misschien wel een Audi had moeten zijn, terwijl er op de Q2 beter een Volkswagen-badge had kunnen prijken. AB-lezer @MrBrown deelt dit sentiment en ging even aan de slag met photoshop om de twee auto’s van een andere badge te voorzien. Als ze zo uit de fabriek kwamen rollen zou je het ook geloven, toch?

Q2-T-ROC

Bedankt @MrBrown voor de pics!

Ook interessant!

  • Volkswagen T-Roc facelift
    Volkswagen T-Roc facelift doet mee met LED lichtshow
  • Video: Golf 3 vs Audi RS6
    Video: Golf 3 vs Audi RS6
  • De Volkswagen T-Roc cabrio is een belachelijk succes
  • Audi Q3 krijgt limited edition, maar niemand heeft dat door
    Audi Q3 krijgt limited edition, maar niemand heeft dat door

Nieuwste artikelen

  • Video: Zijn Golf-rijders over de hele wereld hetzelfde?
  • Dit zijn alle nieuwe auto’s die in 2026 uitkomen
  • Waarom je ruiten beslaan en hoe je ze 10× sneller ontwasemt
  • Buitenkansje: koop deze unieke AMG op Marktplaats!
FacebookTweetPinLinkedIn

Audi, badge, geel, photoshop, q2, SUV, t-roc, vag, Vergelijkingen, Volkswagen

Vorig bericht: « Vacature: val tijdelijk in voor Jeremy Clarkson
Volgend bericht: Porsche Panamera in brand gestoken te Kloosterveen »

Lees Interacties

Reacties

  1. Robert zegt

    24 augustus 2017 om 10:07

    Als je de afbeeldingen zo onder elkaar zet is het inderdaad zéér geloofwaardig.

    Login om te reageren
    • rwracing zegt

      24 augustus 2017 om 10:42

      @RRRobert: En als je de voorkant van die vw hebt gezien is het nog geloofwaardiger

      Login om te reageren
      • rwracing zegt

        24 augustus 2017 om 10:45

        @rwracing: https://www.carthrottle.com/post/the-dinky-new-volkswagen-t-roc-is-here-to-give-the-nissan-juke-a-kicking/

        Login om te reageren
      • mashell zegt

        24 augustus 2017 om 11:34

        @rwracing: want daar zit een groot zwart gapend gat? Nee, dat heeft alleen de echte Audi.

        Login om te reageren
  2. str8six zegt

    24 augustus 2017 om 10:25

    Illuminati confirmed. Priemijum much?

    Login om te reageren
  3. JamesBond007 zegt

    24 augustus 2017 om 10:29

    Met name die VW Q2 is heel geloofwaardig. Zeker aangezien die al de achterlichten van een polo heeft hahah

    Login om te reageren
  4. ramshoek zegt

    24 augustus 2017 om 10:33

    Als ik – onder zware fysieke bedreiging – gedwongen zou worden te kiezen tussen een van deze 2 mobielen, dan werd het absoluut de VW. Wat een lelijk hok die Q2!

    Sowieso ben ik van mening dat VW er beter in slaagt om up-market te gaan dan Audi downmarket.

    Het is een beetje als met de TAG Heuer Power Unit waarmee Max Verstappen dit weekend weer aan de bak mag. Iedereen weet dat het gewoon een Renault PU is. Met kleine Audi’s (A1, Q2, A3) heb ik precies hetzelfde. Begrijp niet dat mensen een kale A1 prefereren boven een redelijk uitgeruste Polo of een Full options Fabia of Ibiza.

    Login om te reageren
    • henk_he zegt

      24 augustus 2017 om 10:45

      @ramshoek: dat is het verschil tussen rede en emotie. Audi is “premium” en je hebt ’t “gevoel” dat je iets “bijzonders” rijdt ten opzichte van de buurman. Dat je buurman verstandiger is en voor minder geld alle opties aanvinkt bij Seat of Skoda doet dan niet terzake.

      Login om te reageren
      • HZW zegt

        24 augustus 2017 om 12:26

        @henk_he: Zo premium is Audi niet, het blijven min of meer veredelde VAG producten die absoluut niet beter zijn dan, SEAT, Skoda of VW modellen.
        En al helemaal niet met deze Q2, want dat is echt een Budget Audi qua materiaal gebruik.

        Login om te reageren
      • stijnvermeersch zegt

        24 augustus 2017 om 16:07

        @henk_he: een merk of model is voor mij pas premium als elke auto die van de band rolt als ‘premium’ kan beschouwd worden. Een (kleine) kale Audi is alles behalve premium in mijn ogen.

        Login om te reageren
    • allesmetturbo zegt

      24 augustus 2017 om 11:24

      @ramshoek: precies wat je zegt!

      Login om te reageren
    • henkiebb zegt

      24 augustus 2017 om 11:52

      @ramshoek: ga maar eens een week in een polo, dan in een Ibiza en dan in een A1 rijden. Dan zul je merken dat de A1 qua wegligging, comfort en luxe echt een straat verder ligt.

      Login om te reageren
      • pa045 zegt

        24 augustus 2017 om 18:34

        @henkiebb: Wanneer dat zo is, zou je mij dan kunnen verklaren waar dit aan ligt? Wanneer het onderstel hetzelfde is, zou dit liggen aan een andere veer/demper combinatie. Wanneer dit het onderscheid is tussen premium en Skoda, wordt je toch echt heel erg flink bedonderd.
        Maar misschien kan je mij dit echt verklaren.

        Login om te reageren
        • henkiebb zegt

          24 augustus 2017 om 19:31

          @pa045: goeie vraag pa. Ik heb zelf de keuze gemaakt tussen polo en A1. Zelfde onderstel, andere materialen. Waar ik de Audi vol een bocht in kan gooien helt de polo over. Ik ben geen techneut dus wat precies de verschillen zijn weet ik niet, maar na beide een week te rijden was het verschil heel duidelijk. Om maar te zwijgen over de cockpit.

          Login om te reageren
    • saxoke zegt

      24 augustus 2017 om 17:53

      @ramshoek: dat vraag ik mezelf ook vaak af, waarom een kale A4 als je een dikkere Passat kan rijden of een kale A3 als je ook een leuke Leon voor dat geld kan kopen, …
      meestal zeggen ze dan: “de Audi schrijft minder af”. of “het is wel een audi”

      Login om te reageren
      • ko4n zegt

        25 augustus 2017 om 00:23

        @saxoke: ik zou liever een lekkere leon hebben dan een kale A3 maar ik zou in alle gevallen een A4 over een Passat verkiezen gezien de nieuwe passat een grote golf is en het platform van de A4 echt anders is

        Login om te reageren
  5. fanboy zegt

    24 augustus 2017 om 10:44

    Het zijn uiteindelijk allemaal dezelfde hokken, dus ik zou gewoon de goedkoopste kiezen met dezelfde techniek aan boord. En soms zijn de Skoda’s en Seats ook gewoon leuker om naar te kijken dan die eeuwige VW of Audi gril.

    Maar goed, al deze secure portfolio opbouw (die hier een beetje de mist in gaat) is fantastisch voor mensen die in de VAG bubbel leven.

    Login om te reageren
  6. Dutchdriftking zegt

    24 augustus 2017 om 10:56

    Zo dat is even een eye-opening! En inderdaad, op deze manier klopt het veel beter.

    Login om te reageren
  7. E34M5Touring zegt

    24 augustus 2017 om 10:58

    Ik vind het beide wel funky auto’s. Zou ze niet direct kopen maar vind het wel leuke modellen. Zowel de Q2 als de nieuwe T-ROC.

    Login om te reageren
    • 87sandyd zegt

      24 augustus 2017 om 11:19

      @E34M5Touring: Ik ook. En mij boeit het ook niet welk merk het is.

      Het is gewoon een feit dat Audi’s meer upmarket zijn. Dat merk je gewoon aan het interieur wat op een hoger niveau staat. VW pretendeert niet Premium te zijn en voor de goedkopere varianten heb je Seat en Skoda.

      Zo zijn er meer merken die dit doen alleen VAG is hierin de grootste. En het werkt ook nog eens, want ze verkopen er meer dan genoeg.

      Van dat gehaat word ik ook behoorlijk moe. Er zit weldegelijk een verschil tussen een A3 en een Golf. Daar betaal je uiteraard wel voor. Je kan vinden dat Audi niet in het rijtje Mercedes en BMW hoort, maar in alles blijkt dat ze daar wel staan.

      Zo, nu ga ik weer lekker in mijn BMW cruisen, maar misschien wordt mijn volgende auto wel weer een Audi.

      Login om te reageren
      • eklasse zegt

        24 augustus 2017 om 12:49

        @87sandyd: die VAG haat lijkt inderdaad meer op Femke Halsema die met gestrekt been een kerncentrale ingaat dan op redelijk discussiëren over auto(liefhebberij).

        Login om te reageren
        • str8six zegt

          24 augustus 2017 om 16:33

          @eklasse: maar Femke Halsema is een stuk erger dan VAG. Ja echt.

          Login om te reageren
  8. Edge zegt

    24 augustus 2017 om 11:11

    Ik kan mij hier wel in vinden. De achterzijde van de Q2 lijkt veel meer op die van de huidige en vorige generatie VW Polo dan op een Audi. Maar goed, het is toch allemaal één pot nat.

    Login om te reageren
  9. Loek zegt

    24 augustus 2017 om 11:51

    Nou ben ik eigenlijk heel benieuwd wat er gebeurt als je dit trucje met de voorkant doet. De VW als Audi kom je misschien nog wel mee weg, maar de Audi heeft een typische Audi voorkant.

    Login om te reageren
  10. thomasthomas zegt

    24 augustus 2017 om 12:01

    Polo Polo..,vind de achterkant van de Q2 toch echt de oude A3 hatchback (2003).

    Login om te reageren
  11. w0o0dy zegt

    24 augustus 2017 om 12:04

    Potato of potato.. het blijven aardappels.

    Login om te reageren
  12. ArnoldH zegt

    24 augustus 2017 om 12:45

    Ja was ook mijn eerste gedachte toen ik foto’s zag van de audi t-roc

    Login om te reageren
  13. Esprit_de_Flandre zegt

    24 augustus 2017 om 13:00

    Mwah, mij gelijk welke badge erop staat.

    Ik wil geen een van de twee…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North