De Q2 kreeg een Audi-badge en de T-ROC een Volkswagen-badge. Maar, had het niet andersom moeten zijn?
Dat VAG soms wat moeite heeft om de plethora aan merken onder de paraplu een eigen identiteit te geven is geen geheim. Wat is bijvoorbeeld het echte verschil tussen Skoda en Seat? Als Porsche steeds meer SUV’s en gewone auto’s gaat maken, komt het dan niet te dichtbij Audi? En is de Bentley Bentayga op Q7-basis eigenlijk geen heiligschennis? Dit is een eindeloze balanceeract, die soms weleens de verkeerde kant op schiet. Laten we bijvoorbeeld niet de Seat Exeo vergeten.
Ook tussen Volkswagen en Audi bestaat er een precaire balans die zich enigszins heen en weer beweegt. In de periode die grofweg begon met de Passat B5/Golf IV en culmineerde in de Phaeton en eerste generatie Touareg, schuurde Volkswagen wel erg dicht tegen premium-broeder Audi aan. Niet alleen was de Golf -net als nu nog steeds- een A3, de Passat was ook een A4. De motoren zaten in lengte onder de kap en je kon opteren voor diverse zes- en zelfs een achtcilinder. Bovendien was 4motion op de B5 Passat stiekem gewoon Audi’s Quattro systeem. De Phaeton en Touareg opereerden met hun dikke motoren natuurlijk helemaal in een segment waar Volkswagen zich niet eerder waagde.
In de jaren die volgden, is Volkswagen weer een beetje downmarket gemanoeuvreerd. De huidige Passat heeft technisch meer gelijkenis met de Golf dan met de A4. Veelcilinders zijn ook grotendeels uit het gamma verdwenen. Zelfs de Arteon kan je momenteel niet krijgen met meer dan vier potten onder de kap.
Maar, wellicht hebben we de laatste tijd de eerste tekenen gezien dat het pendulum weer de andere kant op swingt. Onlangs zagen we een Tiguan op de ‘Ring die naar verluidt een vijfpitter onder de kap heeft. Oké, het zou een mule kunnen zijn voor de aankomende RS Q3, dat zal moeten blijken. Gisteren trok Volkswagen het doek af van de T-ROC, een kekke SUV met lifestyle-aspiraties en een Q7-esque heuplijn. Nu al is deze auto met een naam die doet denken aan een oude computergame een stuk aansprekender dan de saaie, utilistische Tiguan.
Audi daarentegen levert tegenwoordig al een tijdje de A1 én…de Q2, die in dezelfde vijver vist als de T-ROC. Het design van het kleinste Q-model kwam tot stand dankzij een groepje jonge designers binnen Audi. Klinkt leuk, maar de Q2 lijkt vooral op een hoog op de poten staande Polo met twee zilverkleurige panelen op de C-stijl, tenzij je ‘m tunet.
Het contrast tussen de T-ROC en de Q2 is dermate groot dat menigeen al opgemerkt heeft dat de T-ROC misschien wel een Audi had moeten zijn, terwijl er op de Q2 beter een Volkswagen-badge had kunnen prijken. AB-lezer @MrBrown deelt dit sentiment en ging even aan de slag met photoshop om de twee auto’s van een andere badge te voorzien. Als ze zo uit de fabriek kwamen rollen zou je het ook geloven, toch?
Bedankt @MrBrown voor de pics!
Robert zegt
Als je de afbeeldingen zo onder elkaar zet is het inderdaad zéér geloofwaardig.
rwracing zegt
@RRRobert: En als je de voorkant van die vw hebt gezien is het nog geloofwaardiger
rwracing zegt
@rwracing: https://www.carthrottle.com/post/the-dinky-new-volkswagen-t-roc-is-here-to-give-the-nissan-juke-a-kicking/
mashell zegt
@rwracing: want daar zit een groot zwart gapend gat? Nee, dat heeft alleen de echte Audi.
str8six zegt
Illuminati confirmed. Priemijum much?
JamesBond007 zegt
Met name die VW Q2 is heel geloofwaardig. Zeker aangezien die al de achterlichten van een polo heeft hahah
ramshoek zegt
Als ik – onder zware fysieke bedreiging – gedwongen zou worden te kiezen tussen een van deze 2 mobielen, dan werd het absoluut de VW. Wat een lelijk hok die Q2!
Sowieso ben ik van mening dat VW er beter in slaagt om up-market te gaan dan Audi downmarket.
Het is een beetje als met de TAG Heuer Power Unit waarmee Max Verstappen dit weekend weer aan de bak mag. Iedereen weet dat het gewoon een Renault PU is. Met kleine Audi’s (A1, Q2, A3) heb ik precies hetzelfde. Begrijp niet dat mensen een kale A1 prefereren boven een redelijk uitgeruste Polo of een Full options Fabia of Ibiza.
henk_he zegt
@ramshoek: dat is het verschil tussen rede en emotie. Audi is “premium” en je hebt ’t “gevoel” dat je iets “bijzonders” rijdt ten opzichte van de buurman. Dat je buurman verstandiger is en voor minder geld alle opties aanvinkt bij Seat of Skoda doet dan niet terzake.
HZW zegt
@henk_he: Zo premium is Audi niet, het blijven min of meer veredelde VAG producten die absoluut niet beter zijn dan, SEAT, Skoda of VW modellen.
En al helemaal niet met deze Q2, want dat is echt een Budget Audi qua materiaal gebruik.
stijnvermeersch zegt
@henk_he: een merk of model is voor mij pas premium als elke auto die van de band rolt als ‘premium’ kan beschouwd worden. Een (kleine) kale Audi is alles behalve premium in mijn ogen.
allesmetturbo zegt
@ramshoek: precies wat je zegt!
henkiebb zegt
@ramshoek: ga maar eens een week in een polo, dan in een Ibiza en dan in een A1 rijden. Dan zul je merken dat de A1 qua wegligging, comfort en luxe echt een straat verder ligt.
pa045 zegt
@henkiebb: Wanneer dat zo is, zou je mij dan kunnen verklaren waar dit aan ligt? Wanneer het onderstel hetzelfde is, zou dit liggen aan een andere veer/demper combinatie. Wanneer dit het onderscheid is tussen premium en Skoda, wordt je toch echt heel erg flink bedonderd.
Maar misschien kan je mij dit echt verklaren.
henkiebb zegt
@pa045: goeie vraag pa. Ik heb zelf de keuze gemaakt tussen polo en A1. Zelfde onderstel, andere materialen. Waar ik de Audi vol een bocht in kan gooien helt de polo over. Ik ben geen techneut dus wat precies de verschillen zijn weet ik niet, maar na beide een week te rijden was het verschil heel duidelijk. Om maar te zwijgen over de cockpit.
saxoke zegt
@ramshoek: dat vraag ik mezelf ook vaak af, waarom een kale A4 als je een dikkere Passat kan rijden of een kale A3 als je ook een leuke Leon voor dat geld kan kopen, …
meestal zeggen ze dan: “de Audi schrijft minder af”. of “het is wel een audi”
ko4n zegt
@saxoke: ik zou liever een lekkere leon hebben dan een kale A3 maar ik zou in alle gevallen een A4 over een Passat verkiezen gezien de nieuwe passat een grote golf is en het platform van de A4 echt anders is
fanboy zegt
Het zijn uiteindelijk allemaal dezelfde hokken, dus ik zou gewoon de goedkoopste kiezen met dezelfde techniek aan boord. En soms zijn de Skoda’s en Seats ook gewoon leuker om naar te kijken dan die eeuwige VW of Audi gril.
Maar goed, al deze secure portfolio opbouw (die hier een beetje de mist in gaat) is fantastisch voor mensen die in de VAG bubbel leven.
Dutchdriftking zegt
Zo dat is even een eye-opening! En inderdaad, op deze manier klopt het veel beter.
E34M5Touring zegt
Ik vind het beide wel funky auto’s. Zou ze niet direct kopen maar vind het wel leuke modellen. Zowel de Q2 als de nieuwe T-ROC.
87sandyd zegt
@E34M5Touring: Ik ook. En mij boeit het ook niet welk merk het is.
Het is gewoon een feit dat Audi’s meer upmarket zijn. Dat merk je gewoon aan het interieur wat op een hoger niveau staat. VW pretendeert niet Premium te zijn en voor de goedkopere varianten heb je Seat en Skoda.
Zo zijn er meer merken die dit doen alleen VAG is hierin de grootste. En het werkt ook nog eens, want ze verkopen er meer dan genoeg.
Van dat gehaat word ik ook behoorlijk moe. Er zit weldegelijk een verschil tussen een A3 en een Golf. Daar betaal je uiteraard wel voor. Je kan vinden dat Audi niet in het rijtje Mercedes en BMW hoort, maar in alles blijkt dat ze daar wel staan.
Zo, nu ga ik weer lekker in mijn BMW cruisen, maar misschien wordt mijn volgende auto wel weer een Audi.
eklasse zegt
@87sandyd: die VAG haat lijkt inderdaad meer op Femke Halsema die met gestrekt been een kerncentrale ingaat dan op redelijk discussiëren over auto(liefhebberij).
str8six zegt
@eklasse: maar Femke Halsema is een stuk erger dan VAG. Ja echt.
Edge zegt
Ik kan mij hier wel in vinden. De achterzijde van de Q2 lijkt veel meer op die van de huidige en vorige generatie VW Polo dan op een Audi. Maar goed, het is toch allemaal één pot nat.
Loek zegt
Nou ben ik eigenlijk heel benieuwd wat er gebeurt als je dit trucje met de voorkant doet. De VW als Audi kom je misschien nog wel mee weg, maar de Audi heeft een typische Audi voorkant.
thomasthomas zegt
Polo Polo..,vind de achterkant van de Q2 toch echt de oude A3 hatchback (2003).
w0o0dy zegt
Potato of potato.. het blijven aardappels.
ArnoldH zegt
Ja was ook mijn eerste gedachte toen ik foto’s zag van de audi t-roc
Esprit_de_Flandre zegt
Mwah, mij gelijk welke badge erop staat.
Ik wil geen een van de twee…