Met deze strakke SL600 kun je het zomerseizoen lekker kachelen.
Afgelopen week maakte Mercede-Benz bekend dat er een nieuwe Maybach-telg aankomt. Zonder al te cryptisch of concreet te worden (het zat er precies tussenin) blijkt het dat er een Mercedes-Maybach SL aankomt. In principe een logisch gedachte. Ze combineren een grote dure cabrio met de luxe, pracht en praal van een Maybach.
Maarreh, wat als je geen zin hebt om te wachten en eigenlijk ook niet minimaal 250.000 euro wil stukslaan op een nieuwe auto? Voor een vijfde van dat bedrag kun je namelijk al een hele hoop moois vinden. Wat te denken van deze fraai uitgevoerde en strakke SL600?
Snel, niet opvallend
Het mooie van de Mercedes-Benz SL600 was dat je de prestaties van de SL55 kon combineren met het uiterlijk van de SL500. En nog mooier, de SL600 heeft meer koppel dan beide. Aanvankelijk wilden we op zoek gaan naar de laatste R230, maar die facelift wordt net zo mooi oud als de bedprestaties van Johan Derksen. Er was ook een ’tussenmodel’. Deze kwam in 2005 op de markt en werd in 2007 alweer opgevolgd. Precies uit die periode komt deze fraai uitgevoerde SL600.
Het is namelijk een keurige configuratie: donkerblauw (Tansanit Blau) met cognac-kleurig (BRAUN!!!) leder erin. Met zo’n samenstelling zou zelfs Autoblog-coryfee @sportabgasanlage een Benz overwegen. Enig smetje zijn wellicht de AMG-velgen (naast het AMG sportpakket), maar het misstaat zeker niet.
Prijs van deze strakke SL600
Qua kosten hoef je het niet te laten. De vraagprijs van deze strakke SL600 is namelijk slechts 37.990 euro. Natuurlijk, je moet even een Uli vinden die ‘m naar Nederland voor je haalt. Ook zijn er nog wel wat bijkomende kosten, maar een sloot BPM blijft uit gezien de leeftijd.
In technisch opzicht blijven de specificaties om van te smullen. De motor is een 5.5 liter V12 met twee turbo’s. Het is een faceliftmodel, dus heb je geen 500 pk, maar 517 pk. Het koppel bedraagt dan ook geen 800 Nm, maar 830 Nm. Het is net dat beetje meer dat de connaisseur weet te waarderen.
Als je het niet voldoende vindt, het is vrij eenvoudig om er meer dan 600 pk uit te extraheren. Zonder begrenzer haalt deze strakke SL600 alsnog op zijn sloffen 300 km/u. Nodig is het niet, maar wel leuk. En dat geldt voor de hele auto en dat maakt ‘m zo mooi. Interesse? Je kunt de advertentie hier bekijken!
Meer lezen? Check hier onze Mercedes-Benz SL (R230) special!
rikus zegt
Dit is Leitner materiaal.
petroldrinker zegt
Beetje unrelated, maar geen mogelijkheid meer om artikels te delen via de app zoals vroeger?
OT: zo een sl600 is gewoon gaaf, v12 ftw!
dedokter zegt
Ik heb er ook al tevergeefs naar gezocht
Dutchdriftking zegt
@petroldrinker: Vanuit de app een artikel delen is mij helaas ook nog niet gelukt…
faalhaas zegt
Naast de Gullwing is de R230(2001-2008) toch wel de mooiere van de SL’s. Al hebben ze allemaal wel wat magisch in de klassieke opa-spec.
mustang750supersnake zegt
doe mij maar de jaren 90 sl….tzeldfe geldt voor de s klasse….w140 beste benz ooit samen met de e klasse toen…..
Pascal zegt
Prachtige auto in een hele sjieke uitvoering. Vind dit model een van de mooiste die Mercedes ooit heeft gemaakt. Die aanschafprijs is inderdaad te doen, ik zou alleen doodsbang zijn om leeg te lopen op onderhoud. (het ongetwijfeld indrukwekkende verbruik ook maar even buiten beschouwing gelaten)
phaeton zegt
Dit is precies het juiste bouwjaar. De facelift techniek, achterlicht units met de pre-facelift neus. In Tanzania blauw nog eens. Plak het type plaatje SL 600 op de kont zodat iedereen ziet dat het geen 350 is en waan je de koning te rijk.
rollingstoned zegt
@phaeton Zodra je hem start hoor je het verschil met een 350 toch wel ;-)
E550 zegt
Ik vind ‘m lekker ‘undercover’ zo. Hij zal altijd de ‘v12’ emblemen op zijkant behouden.
kniesoor zegt
Een SL600 is niet eens perse nodig, de loopcultuur van de SL280 / SL300 is al heel mooi. 231 peekaa en 300 Nm (al bij 2500 rpm) past beter bij zo’n SL dan de overkill aan vermogen en koppel van een 600.
CDF zegt
Auto is al foetsie. Op de SL55 staat al standaard een zoekactie open, maar dit is ook prima:-D
Jeroen N zegt
Ik reed zelf de R230 uit 2008, de nieuwere SL600, fijne bak maar van binnen nog steeds iets gedateerd. Ik snapte toen al niet dat het een mislukte facelift was… ik vind/vond het mooier. toen wilde ik overstappen naar de SLS. Niet gedaan en de S500 gekocht (hybrid). Tot op de dag van vandaag zoek ik nog steeds de perfecte SLS roadster…
Wat een magische auto vind ik dat…
phaeton zegt
Van de SLS zijn er toch redelijk wat verkocht. Waar moet de perfecte spec zoal aan voldoen?
jaribombarie zegt
Er is iets speciaals aan de Merc’s van die periode. Vooral de dikke exemplaren zijn precies chique en fout dat ze tijdloos blijven. Niet over-de-top zoals nu vaak het geval is.
Ik ben absoluut geen fan de dikke Duitse drie maar ik blijf een zwak houden voor dit model
nicolasr zegt
Dit is de heilige graal als het op ‘moderne’ Mercedessen aankomt. Deze auto. Precies uitgevoerd zoals hij moet zijn.
Zou er een beetje een LPG-tank achterin passen, zodat de brandstofkosten in de hand te houden zijn? 😉
Dutchdriftking zegt
Lekker hoor zo’n oude mannen auto in een oude mannen spec. Precies zoals ik ze weet te waarderen. Ik twijfel aleen of de led achterlichten origineel of ‘aftermarket’ zijn. En in beide gevallen weet ik ook nog niet wat ik er van vind.
SteefO zegt
Ik heb deze uitvoering eigenlijk nog nooit met deze led-lampen zien rijden..