Vandaag tot op heden geen huisblog op autoblog, maar je kan wel deze kathedraal scoren.
Zo’n nieuwe Mercedes S-Klasse van de generatie W222 is best een aardige auto, maar we weten natuurlijk met zijn allen dat het vanaf de W140 alleen nog maar downhill is gegaan met de S-Klasse. Dan gaat het niet zozeer om de kwaliteit. Hoewel de W140 in al zijn hoekigheid namelijk de indruk maakt zo betrouwbaar te zijn als een blok beton, kon er best wel wat misgaan met de opper-Mercedes van weleer. Maar de uitstraling van machtige onverzettelijkheid werd met de rondere, slankere opvolgers overboord gegooid.
Het is precies deze uitstraling die de auto leuker maken dan een nieuwe S. Niet voor niks was de auto ontzettend populair bij de maffia-bazen en regeringsleiders als Helmut Kohl, Boris Yeltsin en later ook Vladimir Putin. Zij verbonden het imago van de auto maar al te graag aan hun eigen imago.
Een tijd lang zijn de bonkige S-Klasse’s van deze generatie voor een appel en een ei te koop geweest. Nog steeds is dat deels het geval, voor een rug of 2,5 à 3 begint het W140 feest al op Marktplaats. Maar voor mooiere exemplaren loopt het bedrag al snel op. Dat is het nadeel van de populariteit die youngtimers tegenwoordig genieten.
De S500 Lang waarop we geattendeerd werden door Savas is ook niet direct een koopje, met een vraagprijs van 19.870 Euro. Maar, voor dat geld krijg je wel een auto die er op het oog puik bijstaat en slechts 50.390 kilometer gelopen heeft. Het betreft een importbak, maar het grotendeels vouwloze leder geeft de stand al wat extra geloofwaardigheid. Alleen het leder in de deurpanelen zit vol vouwen. Maar dat is een bewuste keuze die Mercedes maakte in die tijd, om een of andere reden. Wat ook wat waard is, is dat de verkoper zijn best gedaan op de advertentie.
“Met een kilometerstand van nèt 50.000 is deze auto gewoon ook echt zo goed als nieuw. En dat voel je onmiddellijk in het rijden. Enigszins afgesloten van de buitenwereld, onder andere door de dubbele beglazing waan je je in een rijdende bunker. Maar in plaats van dat je je daardoor asociaal gaat gedragen heb je juist de neiging om je, vanuit een soort gevoel van überlegenheit hoffelijker op te stellen naar je medeweggebruikers toe. Jij hoeft niet zo nodig. Jij geniet van de rit. Jij bent de Koning te rijk, immers.”
Enfin, vind jij deze S500 ook überlegen, of eigenlijk vooral belegen? Laat het weten in de comments!
Bedankt Savas voor de tip!
baklava zegt
Wat een plaatje. De mooiste generatie S-klasse by far.
viezefreddyw zegt
@baklava: Ik vind het niet de mooiste S-klasse. De W108, ondanks dat het officieel geen S-klasse heet, vind ik absoluut de mooiste van allemaal. Al helemaal als het een 300SEL 6,3 is. Prachtig apparaat dat in de jaren ’60 de koning was op de autobahn. Zo’n 6,3 was serieus snel. Zou vandaag de dag nog steeds heel erg goed meekomen met de dikkere sedans. Wat mij betreft de mooiste van allemaal.
rufctr01 zegt
@viezefreddyw: met je eens, oogt nog steeds niet fout. Alles wat na de w108 is gekomen was in het begin wel mooi en na een jaar of 10 een pooierbak.
Moet zeggen dat ik dat met BMW ook heb en met de A8 wat minder. Maar ja, de laatste is dan ook minimaal veranderd door de jaren heen.
viezefreddyw zegt
@rufctr01: Ik neem de A8 niet eens mee in dit vergelijk. Vind ik een hele mooie auto maar kwam er ook veel later pas. De eerste generatie A8, de D2, kwam pas in ik geloof 1993. De opvolger was de Audi V8 maar die deed eigenlijk nooit echt mee met auto’s als de S-klasse.
Voor de rest ben ik het niet helemaal met je eens eigenlijk. Ikzelf heb de S-klasse altijd schitterend gevonden. Het hoogtepunt was de genoemde W108/W109. De opvolger was de W116 en die vind ik prachtig. De W126 vind ik ook prachtig en was ook echt een steengoede auto. En toen kwam deze W140. Deze auto was eigenlijk de eerste auto die een wat fouter imago kreeg na de jaren vorderden. Maar imago is ook maar een stom iets in mijn ogen. Ikzelf vind de W140 een schitterend ding. Ooit koop ik er eentje, echt waar. Of een W140 S500/600 of een W124 E500. Als ze maar standaard zijn.
rufctr01 zegt
@viezefreddyw: de W116 vond ik heel mooi, zag er van de week eentje rijden en dacht: nee, dit vind ik niet mooi meer.
Zag vandaag een W126 560 SEC, vond ik jaren terug mooi, nu op de een of andere manier fout. Maar goed, smaken verschillen gelukkig. Wat ik echt heel mooi vind is de Mercedes Pullman 600. (W100)
lekbak zegt
@rufctr01: de W116 is ook goed opgedroogd. De laatste van de klassieke s-klasse met chromen bumpers.
fanboy zegt
@baklava: Dit is toch veruit de saaiste S-klasse? Is alleen bijzonder vanwege z’n formaat, maar verder ziet hij er uit als een gedateerde 190d.
bartteeuwen zegt
Ik zweer toch dat ik net nog iets las over een huis met 2Ha grond en wat oud ijzer.
flieger zegt
Leo de Haas heeft weer een topper te pakken. Leuke advertentie ook. Waanzinnige auto.
E34M5Touring zegt
Ik vind deze generatie S niet mooi. Te lomp ofzo. Liever een E38 740i oid.
bischero zegt
@E34M5Touring: helemaal mee eens. Ben überhaupt geen Benz liefhebben maar deze is echt wel de lelijkste ever. De tegenhanger van BMW uit die periode is naar mijn smaak de mooiere ?
peke zegt
De hilariteit rondom sommige klassiekers / youngtimers kan ik begrijpen, maar voor dit vormloze ding niet.
Vind hier serieus bijzonder weinig mooi aan.
-Vormloos
-Reflectorand onder kofferbak?
-kofferbak sluit niet aan
-opgerekt
Etc
Misschien dat mijn mening wordt bijgesteld als ik er eens ik rij, maar die twijfelachtige eer heb ik nog nooit gehad.
granlusso zegt
@peke: Bedoel je niet hysterie?
peke zegt
@granlusso: Haha id, Thanks!!
Iets klopte er al niet.
phaeton zegt
Een 500 nog wel. Ik weet nog dat Bas van Putten eenzelfde mentaliteit had: je hoeft niet zo snel te rijden in een zware, luxe S-klasse en dat werkt rustgevend. Het hielp ook dat dat een 320 was, uit m’n hoofd.
Homer55 zegt
@phaeton: bas van putten…. heb zo’n hekel aan die vent.. Vind het een net niet/helemaal niet vent in alles.
phaeton zegt
@homer55: Dat kan. Niet iedere schrijver/journalist is bij iedereen even populair. Ik vind ook niet alles van Bas van Putten leuk. Maar zijn stukjes over auto’s vind ik altijd erg vermakelijk om te lezen. De reeks over z’n rode S stak daar bovenuit, maar ook zijn 850 en een VW (ik dacht Golf IV) waren leuk.
granlusso zegt
@phaeton: Zijn betogen over zijn S vond ik altijd prachtig!
jvthof zegt
@granlusso: achterin de AutoWeek geschreven over zijn S. Tegenwoordig heeft hij een rode S
granlusso zegt
@jvthof: Ik dacht dat ie alleen een rode S heeft (gehad)?
123bat zegt
@phaeton: Van Putten had/heeft een prachtige W140 S280, de basismotor. Een bloedrode met beige interieur, mijns inziens een perfecte kleurencombinatie die de W140 erg statig maakt.
Leuk W140 feitje: de 300SE (pre-facelift instapversie) had standaard geen automaat, maar een 5-handbak. Kun je het je voorstellen, zelf schakelen in een ’90s S-klasse? :)
De VW Phaeton is overigens ook met een handgeschakelde versnellingsbak geleverd.
st33fie zegt
@phaeton: dat hielp zeker
jeroenwz zegt
Na de W126 (een zeer elegante auto in mijn ogen) vind ik de W140 vooral arrogant en lomp. Daarnaast kende de W140 elektronicaproblemen, en was daarom minder betrouwbaar. De W126, W124 en W201 waren auto’s ontwikkeld door ingenieurs, vanaf de W140 kreeg marketing meer de overhand. En marketing is leuk wanneer je dagcrème, tandpasta of andere goedkopere producten wil verkopen, maar bij auto’s, en dan zeker een merk met de reputatie van Mercedes-Benz is dat (naar mijn idee) onwenselijk.
Dus voor mij: nee, dank u.
creaminator zegt
@jeroenwz: je kunt veel zeggen over de w140, maar niet dat dit geen voorbeeld is van een auto ontwikkeld door ingenieurs. Dat deze minder betrouwbaar was dan voorgangers was te danken aan het feit dat werkelijk alles nieuw was aan deze auto, en alles erop en aan zat. De productiekosten van deze auto rezen volledig de pan uit. Er is in de facelift nog geprobeerd dit te beperken, maar gelukkig was het al te laat.
lekbak zegt
@jeroenwz: boekhouders, niet zo zeer marketing.
Homer55 zegt
Als Mercedes man heb ik de W140 nooit mooi gevonden. Wellicht een machtig apparaat, maar heb liever een dikke W124.
phevtreb zegt
Prachtig! Ook mooie foto’s ik had het nog mooier gevonden als de klok op 12 uur had gestaan.
Is deze van Leo de Haas?
granlusso zegt
Ontzettende zwak voor deze auto. Heel knap is ie niet, maar op een bepaalde manier wel weer tijdloos door z’n neutrale, rechte lijnen. De 7-serie E38 is ook prachtig, maar deze heeft een net zo hoge gunfactor.
shibby zegt
Staat ie op Funda?
granlusso zegt
Even aanvullend, Mercedes-Benz is sowieso wat mij betreft de betere fabrikant als het gaat om topklasse auto’s. De S-klasse is al jaren dé benchmark voor z’n segment.
Daarnaast, het zegt niet alles, maar toch: ik zag laatst een lijst waarin alle te leveren auto’s in Nederland stonden, op volgorde van vanafprijs. In het prijssegment boven de 150.000 euro biedt BMW 3 modellen/motoriseringen aan, Mercedes-Benz maar liefst 28 modellen/motoriseringen!
viezefreddyw zegt
@granlusso: Het is dan ook al sinds jaar en dag bekend dat Mercedes wat dat betreft de grootste is. De benchmark.
granlusso zegt
@viezefreddyw: Ben ik met je eens, en wat je zei over de aanschaf van een W140 S500/600 of een W124 E500: volledig mijn smaak als ze standaard zijn.
Als aanvulling: graag nog een R129, zes, acht of twaalf cilinders, maakt niet uit. Lekker met putdeksels en zelfs stoffen bekleding vind ik niet erg, die auto’s worden bovendien vaak meer gekoesterd heb ik het idee.
rufctr01 zegt
Was toen echt iets bijzonders! Wel grappig om te zien dat een middenklasser van tegenwoordig meer afgeladen met opties dan deze über Benz uit de jaren ’90.
donvincenzo zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
duderuud zegt
Ehm…nee. Gewoon nee
sracert zegt
Potverdrie dubbels boven en onderop het kruidenrek!: Toen Mercedes nog “echte” auto’s maakte i.p.v. Nivea
creme smerende nichtenbakken van tegenwoordig. Had ik de centjes voor onderhoud deed ik deze Tank met zijde loop.
pinut187 zegt
Ja maar dan wel in mafia zwart en foute wielen.
bmwalpina zegt
Die verkopert verdient oprecht een lintje met zijn schrijfstijl, heb met een grote glimlach z’n advertenties doorgelezen. Stukken beter door te komen dan advertenties met drama-clichés als ‘verkeerd in topconditie!!1!1!’, of ‘heb altijd binnengestaan’
granlusso zegt
@bmwalpina: of: FULL OPTIONS!!!! En dan vervolgens geen navi hebben ofzo
nicolasr zegt
@bmwalpina: QB Cars is van Leo ‘Blik op de Weg’ de Haas. Hij (of een medewerker) schrijft inderdaad heerlijk! Altijd weer een plezier om de advertenties te lezen. Nu nog eens genoeg geld om zo’n auto te kopen! ;-)
bmwalpina zegt
@nicolasr: Aha, dan werd m’n vermoeden bevestigd. Herkende al de ex-porker van Huib de Vries, ook een bekende in het autowereldje, en na een zoekrondje op twitter zag ik de foto van bovenstaande Merc op z’n profiel staan ;-)
supercharged5punt0 zegt
Bernhard Kohl is een voormalig Oostenrijks wielrenner. In zijn beginjaren als prof reed Kohl ooit nog voor het Rabobank Continental Team, de opleidingsploeg van het ‘grote’ Rabobank. Sinds 2007 rijdt hij voor het Duitse Team Gerolsteiner.
Of toch Helmut Kohl?
hamburg65 zegt
@supercharged5punt0: inderdaad was het der Helmut!
jaapiyo zegt
@supercharged5punt0: Bernhard, Helmut…tomato, tomato ?
Forza zegt
De dag dat ik er een kan betalen (onderhoud, that is) ren ik naar de dealer. Geweldige auto. Groot, zwaar, dorstig, bonkig, heerlijk!
autoriteit zegt
Hij zal vast heerlijk rijden, maar ik vind het echt een lelijke lompe auto. Van het design klopt weinig. De nieuwste S-klasse vind ik juist wel een erg mooie auto, vele malen beter geslaagd dan deze op alle fronten.
timdawg zegt
@ jaapiyo: moet het niet Helmut Kohl zijn? Bernhard Kohl is die Oostenrijkse wielrennert die niet van de dope af kon blijven.
jaapiyo zegt
@timdawg: yep, inmiddels gefixt!
rachid zegt
Prachtige auto! Ze hebben ook een nette Porsche 997 Turbo!
Waar ook een mooi verhaal achter zit.
Echt een liefhebber!
sjaterantekomen zegt
Mijn opinie, die heeft niet slechts 50k achter de rug, of de vorige eigenaar woog een kilootje of 200?! (Weeg zelf 110 dus geen bashen van mijn kant)
dutchdriver12 zegt
Plak er een logo op van een ander merk en ineens vinden mensen het een veel minder mooie auto… veel mensen geilen op een ster en dan is het zogenaamd mooi..
Maarten123 zegt
De W140 is magisch. Ook dit is een mooie kar, maar jammer van de afschuwelijke aftermarket parkeersensoren. Ook vind ik de kofferklep slecht sluiten.
nelissaab zegt
Een pracht van een auto die er erg goed bij staat. Misschien dat ik de enige ben; maar die aftermarket radio is me toch wel een doorn in het oog..
wza1979 zegt
Ik mijn w140 inmiddels 1 jaar ongeveer. En ik wil hem voor altijd houden. Zo’n fijne auto heb ik nog nooit gehad.
Zo stil, zo comfortabel, zo degelijk, zo heerlijk zen. Dit is gewoon een auto, zoals een auto hoort te zijn. Groot, wat lomp, maar o zo heerlijk om te rijden.
toyotafortuner zegt
Hier geen fan van de W140. Doe mij maar de W126
davelepeef zegt
Als je eenmaal opgevallen is dat de middenconsole niet is uitgelijnd met het dashboard erboven zul je deze auto nooit meer accepteren… Wat een pannekoekengezicht :(
pier zegt
Van buiten wel aardig, interieur heb ik nooit mooi gevonden. Misschien wat voor Wouter, zie namelijk dat die gele S4 te koop staat in Sexbierum!
mrrallycross zegt
Lekker laten staan