Kijk, dat klinkt uit de kunst. Een stationwagon is niet verplicht, overigens. Zolang de M177 er maar in ligt. Dan is 850 pk vrij eenvoudig mogelijk!
Dat downsizen heeft wel een paar voordelen. Destijds vonden we het jammer dat turbo’s onze ‘beleving’ wegnamen. Een atmosferische motor heeft namelijk een aantal grote voordelen. Denk aan een lineare vermogensopbouw, directe gaspedaalrespons en de goedkeuring van @jaapiyo dat je een goed leven leidt.
Maar als het aankomt op puur vermogen zijn die turbomotoren gewoon briljant. Met een paar eenvoudige modificaties haal je er flink meer vermogen uit. En vraag maar aan @wouter na: meer vermogen = meer beter. Nu kun je vaak met een eenvoudige chip al een groot verschil maken, maar als je nóg zo’n stap wil maken, zijn hybride turbo’s een topoplossing.
Hybride!
Kijk, het begint natuurlijk al goed dat je kan zeggen dat je ook hybride rijdt, doet het toch goed bij feestjes. Met hybride turbo bedoelt men overigens dat het de originele turbo betreft, met een gemodificeerd schoepenwiel. Er komt geen elektromotor aan te pas.
Nu zijn er diverse tuners die zo’n turbo voor je leveren, maar je kan er ook zelf eentje kopen. Daarvoor kun je gewoon naar het uitermate Duits klinkende TurboZentrum terecht. In dit geval gaat het om een ‘Stage 2’ twin-turbo setup voor de M177-motor.
850 pk
Met deze turbo’s is het mogelijk om heel erg veel meer vermogen eruit te halen. Volgens TurboZentrum kunnen de turbo’s een vermogen van 850 pk leveren. Dan is het waarschijnlijk wel noodzakelijk om wat andere modificaties uit te voeren zoals een grotere intercooler, ECU-aanpassing, inlaat en uitlaat. Maar dat zijn over het algemeen niet enorm prijzige aanpssingen. Over prijzen gesproken: de turbo-kit kost 2.700 euro. Voor minder kan ook, dan moet je even je huidige turbo’s opsturen en reviseren ze ‘m bij TurboZentrum voor je.
Het mooie is, je kunt de turbo’s monteren op élke M177 motor. Ook de instap C63 AMG zonder S, bijvoorbeeld. Dus wij denken onwillekeurig meteen op een stationwagon, maar het is ook mogelijk op andere AMG’s met de M177-motor. Sterker nog, je kunt ze zelfs op de M178 monteren. Dat is de motor uit AMG GT en heeft dry-sumpsmering. Kortom, de keuze is reuze. Op welke AMG wil jij deze turbo’s monteren? Laat het weten in de comments!
Meer lezen? Dit waren de snelste sedans door de jaren heen!
petroldrinker zegt
Prijs valt mij ansich nog mee, bij pureturbos betaald je voor een stage 2 turbo op een S55 ook ruim over de 4K….
Doe mij maar op een mooie coupe zoals de AMG GT, een station heeft mij nog nooit kunnen trekken, by far de lelijkste autos altijd in mijn ogen.
Wel leuk zo universeel onderdeel binnen de AMG’s…
PunicaOase zegt
Lelijker dan een MPV??
jarnobakker zegt
Komt omdat Mercedes geen mooie stations meer maakt.
AudiRS zegt
Gaaf hoor. En nu nog die 850pk fatsoenlijk op de weg krijgen. Zit er standaard 4matic bij?
Roskampies zegt
Is zoiets er ook voor een F11 530xD touring?
;)
jdbn zegt
Jazeker, zoek Darkside Developments maar eens op. Daar hadden ze laatst een 430d (zelfde blok, N57N) met iets van 450pk en 1000nm geloof ik?
gregorius zegt
Ze hebben wel een slechte site; want sommige van de MB modellen staan fout gelabelled of wat @willeme zegt klopt niet: mijn S213 E63s staat niet tussen het lijstje.
Verder lijkt het me wel geinig, al vraag ik af of MB-Zwitserland mn service contract en mn extra all-in package nog accepteert EN EN of de Strassenverkehsamt deze upgrade goed heeft gekeurd. Dan zou t wel leuk zijn.
Al is 612 pk in principe ook gewoon genoeg; ik verbaas me nog elke keer als ik erin zit.
wessel94 zegt
Hoe kan ik een artikel share , bijvoorbeeld via whatsapp?
wessel94 zegt
Delen*
cossiekiller zegt
@Willeme Zet nooit in de titel ‘saaie stationwagon’. Nu denkt iedereen dat ze een crossover moeten hebben om hip te zijn