Zelden wist zo’n bescheiden stukkie carbon de gemoederen bezig te houden.
Ik kan me er persoonlijk niet vet om maken, maar nogal wat F1-fans walgen van de shark fins en T-wings die dit jaar de auto’s sieren. Beide hulpmiddelen zijn bedoeld om de luchtstroom richting de (nieuwe) achtervleugel zo gunstig mogelijk te beïnvloeden en al maken ze de auto’s er wellicht niet mooier op; als het werkt vinden wij het goed.
Zo niet Charlie Whiting. De storm aan kritiek op beide aerodynamische foefjes (nee ondeugende Belgische lezers, niet díe foefjes) is de racedirecteur niet ontgaan en hij heeft sterk het vermoeden dat de T-wing en de shark fin per 2018 alweer worden verboden.
Next year, I think there is quite a good chance that that [ban] will be done because quite a few people feel that they are a bit of an unsightly thing,” said Whiting. I personally don’t have anything against them, but it was something that was always going to be possible. I think the reaction of everybody probably wasn’t expected.
Verder heeft Whiting aangegeven dat wordt onderzocht of de T-wings op de diverse auto’s niet té flexibel zijn gemaakt. Aan dat onderzoek zijn vooralsnog geen keiharde conclusies of maatregelen verbonden. (via: autosport.com)
Dan herhalen we ‘m nog een keer: de race in Australië start zondag om 7:00 Nederlandse tijd, waarbij je er wel rekening mee moet houden dat de klok in de nacht van zaterdag op zondag een uur vooruit wordt gezet. Autoblog supertip: zet zaterdagavond je koffiezetapparaat vast aan.
E34M5Touring zegt
Het gaat toch om de techniek, als je mooie auto’s wil zien ga je toch naar Pebble Beach oid. Wat een onzin zeg.
viezefreddyw zegt
@e34m5touring: Wat betreft de haaienvin ben ik het met je eens. Maar die T-wing vind ik wel echt heel erg lelijk hoor.
gekketurbo zegt
@viezefreddyw: Op de Ferrari is het best te pruimen, haast een charmante oplossing. Bij de Mercedes lijkt het een haast klus te zijn geweest.
viezefreddyw zegt
@gekketurbo: Bij de Ferrari ziet het er inderdaad net wat beter uit maar ook dat ding vind ik lelijk.
rob5nismo zegt
@viezefreddyw: je vroegere beschrijving van de twing ‘spiraaltje’ vind ik nog steeds humor
E34M5Touring zegt
@viezefreddyw: Jawel, maar dat ding zit er niet om er mooi uit te zien. Als het er voor zorgt dat er meer grip is (dus meer actie oid) mag het van mij lekker blijven zitten. Tuurlijk ziet het er uit alsof er een TV antenne achterop zit. Maar als je er meer actie door krijgt hoor je mij niet klagen.
Als je een mooie wagen wil zien loop jij gewoon de schuur in toch.
viezefreddyw zegt
@e34m5touring: Daar heb je ook weer gelijk in. Nu hoop ik dan ook echt dat het wat toevoegt, anders mogen ze het van mij wel verwijderen.
E34M5Touring zegt
@viezefreddyw: Gewoon een limbopaal aan het begin van de pitsstraat ;)
mdemooistelettervanhetalfabet zegt
@e34m5touring: Door dat soort aero kreeg je toch juist minder actie. Door de vuile lucht die het moeilijker maakt om te volgen.
lekkaah zegt
@E34M5Touring: echt hè
trust zegt
Als het om schoonheid gaat dan hadden ze er al jaren geleden al iets over moeten zeggen
pomoek zegt
De gemiddelde F1 fan is een conservatief kruidje roer me niet.
rufctr01 zegt
Dan maak je dat ding doorzichtig…
dutchiehd zegt
Ik ben juist blij dat de shark-fin weer terug is, erg mooi gezicht!
Dutchdriftking zegt
Tja, mooi is anders maar als RB er door sneller is dan MB mag jij van mij blijven.
jaapaap15 zegt
@MauritsH Het gaat er niet om de luchtstroom richting de achtervleugel te verbeteren – in werkelijkheid maakt die vin dat de achtervleugel tot wel 3% aan downforce mínder genereert, aldus Mercedes F1. Wat zo’n vin wèl doet is de hoeveelheid sideforce door een bocht laten toenemen waardoor de uitwaardse kracht (de centripetaal) wordt tegengegaan en een hogere bochtensnelheid onder ‘yaw’ mogelijk is. Een en ander wordt hier rond 1.40 wat beter uitgelegd. Rond 4.00 bevestigt Adrian Newey, de meester van RedBull, het ook nogmaals.
https://youtu.be/SzZmAD75cRA
schoeneke zegt
Waar wordt de race uitgezonden zondag?
dutchiehd zegt
@schoeneke: Ziggo sport.
JelleEp3 zegt
@schoeneke: RTL Duitsland
bmwfreak038 zegt
Alleen al vanwege hoe het eruit ziet zou het verboden moeten worden/zijn.
bmwfreak038 zegt
@bmwfreak038: edit/ps. daarbij komt dat functie wel belangrijk is, zonder meer.. dat neemt niet weg dat het wel mooi kan worden gemaakt. Om niet te zwijgen over de moto gp motoren, bijvoorbeeld. ik ben groot moto gp fanaat, maar hoe die eruit zien slaat ook nergens op.
peug206 zegt
@bmwfreak038: vorm volgt functie. Zolang het 2 wielen heeft of 4 wielen heeft mag het (binnen de regels van de specifieke sport). Als ik wat leuks wil zien ga ik wel een dagje zandvoort of spa.
esprit84 zegt
gemoederen…. huh?
stephano zegt
Hoezo gaat de formula 1 nu ineens een functioneel onderdeel verbieden op basis van hoe esthetisch het eruit ziet? We keken toch de Formula 1 om die auto’s met zo’n hoog mogelijke snelheid uit de bocht te zien vliegen… euh over de baan te zien rijden?
mrrallycross zegt
Die vinnen vind ik niet erg. Die t wing zijn wel lelijk, op die van Mercedes na