In deze aflevering van Gute Zeiten, Slechte Zeiten: snitches get stitches.
Mercedes en BMW mogen achter de schermen dan veel vriendelijker met elkaar omgaan dan de respectievelijke fanb0iZ op fora doen vermoeden, maar op het moment heeft BMW tabak van Mercedes. Volgens de Sueddeutsche Zeitung (via Reuters) zijn ze in München absoluut niet te spreken over de rol die Daimler gespeeld heeft in de beslommeringen rondom het ‘kartel‘ dat zou bestaan tussen de grote Duitse fabrikanten. De concurrenten uit Stuttgart zouden hun Münchense vrinden erbij gelapt hebben in de hoop op een lagere straf.
BMW heeft inmiddels overigens ontkend iets verkeerd te hebben gedaan, maar desalniettemin (of je zou kunnen stellen juist daarom) zijn BMW’s honcho’s not best pleased over de Duitse dolk die de concullega ze in de rug heeft gestoken. Het vertrouwen van BMW in Mercedes zou zelfs zodanig geschaad zijn dat toekomstige gezamenlijke projecten nu op losse schroeven staan.
Het is bekend dat BMW en Mercedes bijvoorbeeld gezellig samen onderdelen voor hun auto’s inkopen. De bedoeling was om dat verder uit te breiden. Daarnaast werken BMW en Mercedes (Daimler) samen met nog een aantal andere fabrikanten aan een netwerk voor het laden van EV’s. Tevens hebben ze met VAG/Audi Nokia’s kaartendienst HERE gekocht. Tenslotte stond er voor later dit jaar ook nog een alliantie/fusie op de rol tussen de respectievelijke Car-sharing platformen van de twee merken, te weten Car 2 Go (Daimler) en Drive Now (BMW).
De verwachting is dat deze projecten nu vertraging op zullen lopen en in sommige gevallen zal van uitstel wellicht ook afstel komen. BMW is naar verluidt namelijk niet teleurgesteld maar echt boos op Mercedes. Gevraagd naar commentaar heeft Mercedes voorlopig aangegeven ‘niet te willen reageren op speculaties in de media’. We vermoeden echter dat dit verhaal nog wel een staartje krijgt.
Image-Credit: @timd via autojunk.
bnny zegt
Das ist Verrat!
E34M5Touring zegt
Zal wel een beetje vloeken worden en dan weer vrolijk verder. Teveel belangen om zomaar te stoppen met elkaar.
ontploffer zegt
Die sterretjes zijn en blijven NSB’ers
noosaheads zegt
@ontploffer: De NSB was Nederlands.Bij geschiedenisles was jij degene die duidelijk niet zat op te letten. https://nl.wikipedia.org/wiki/Nationaal-Socialistische_Beweging
tru7hunter zegt
@noosaheads: beter niet opletten. Klopt toch niks van.
lekbak zegt
@tru7hunter: inderdaad. De aarde is plat en er heeft nog nooit een mens op de maan gestaan. Allemaal één grote hoax. De wereld word namelijk geregeerd door een aantal grote bankier families. Echt waar hoor!!1!2!
spylegion zegt
@lekbak: kijk ‘zeitgeist, the movie’ eens als je denkt dat hetgeen de nos je propagandeert waar is..
lekbak zegt
@spylegion: er zit een heel, heel groot verschil tussen de NOS propaganda noemen en de geschiedenisboeken onwaar noemen.
Wat die NOS (en de overige mainstream media) betreft ben ik met je eens dat dat ontzettend gekleurd is en vaak ronduit onwaar. Maar ik ben ook oud genoeg om verhalen over de oorlog en over landverraders en nsb-ers uit de eerste hand te kennen. Van mensen die de oorlog zelf bewust mee hebben gemaakt en er soms zelfs in gevochten hebben. Een dergelijke opmerking over de nsb getuige dan ook van zeer weinig realiteitszin en als je het mij vraagt ook van gebrek aan enige inhoud in de bovenkamer.
trustmeiamanengineer zegt
Het is ook achterlijk dat je jarenlang vrolijk kan meedoen en profiteren van een kartel, en dan iedereen erbij lappen en zelf onder een straf uitkomen. Kijk naar de truckfabrikanten, MAN heeft net zo hard geprofiteerd maar op een gegeven moment iedereen erbij gelapt. DAF moet een miljard(!) boete betalen, en MAN geen cent.
lekkaah zegt
@trustmeiamanengineer: helaas is er geen beter alternatief dan ‘snitchen’ te belonen..
berlinetta zegt
@trustmeiamanengineer: Tja wat wil je, MAN hoort bij VAG. Die houden er sowieso wel van om alles en iedereen te naaien.
allesmetturbo zegt
Tja, echt een mercedes actie
Scarface zegt
Who cares. BMW = Bij Mercedes Weggegooid
w0o0dy zegt
Beiden hebben geprofiteerd en dus moeten ze allebei straf krijgen. Hopelijk heeft BMW hard bewijs om Mercedes aan de paal te nagelen mbt gesjoemel met de uitstoot. Gewoon terugpakken. Don’t get mad, get even!
gregorius zegt
Wat we dus eigenlijk leren nu is dat Kartel’s heel normaal zijn. Op het moment het je te ver gaat als ‘lid’ van een kartel kan je op het punt komen om je mede-leden er bij te lappen terwijl je zelf misschien vrijuit gaat. Reken er maar op dat er bij dit soort bedrijven meerdere mensen bezig zijn om ‘bewijs’ te fabriceren over de ‘samenwerkingen’ die ze aangaan om zichzelf vrij te kunnen pleiten.
Je concurrenten erbij lappen ‘mag’ dus in kartel-land.
In dit geval zal BMW genoeg ‘bewijs’ hebben waarmee ze denken onder de straf uit te kunnen komen, want anders zouden ze nu hun waffel wel houden.
mercedesfan zegt
@gregorius:
Inderdaad, wat Mercedes heeft gedaan is gewoonweg verstandig.
Het mechanisme hoe deelnemers van een kartel handelen wordt mooi verklaard door het Prisoners Dilemma (uitgedacht door de economist John Forbes Nash, over wiens leven de film A Beautiful Mind gaat). Het Prisoners dilemma kan worden voorgesteld door de situatie van twee medeplichtige criminelen die zijn opgepakt. Bij de ondervraging (waar beide daders apart zitten en niet met elkaar kunnen communiceren) heeft iedere mededader twee keuzes: bekennen of zwijgen. Als de crimineel bekent en zijn kompaan aan de galg praat, krijgt hij strafvermindering en krijgt zijn kompaan de volle straf. Als hij zwijgt en zijn kompaan ook, zijn er geen bewijzen en gaan ze beiden vrijuit (de voordeligste optie). Maar in dat geval kan de ene crimineel niet zeker zijn dat zijn mededader hem aan de galg zou praten. Aldus staat iedere dader voor het dilemma praten (minder straf) of zwijgen (vrijspraak maar met het risico verraden te worden).
Deelnemers van een kartel staan voor het zelfde dilemma: zwijgen en alle vruchten van het kartel plukken, maar met het risico om verraden te worden; of naar de autoriteiten stappen en vrijspraak te krijgen.
Gezien Mercedes al in het vrachtwagenkartel door Volkswagen “verraden” is geweest, zullen ze bij Daimler ingezien hebben dat Volkswagen niet te vertrouwen is en dus het zekere voor het onzekere gekozen hebben en het kartel hebben aangegeven.