Een luchtgekoelde Porsche 911 als unieke Speedster. De Gunther Werks 993 Speedster zal veel liefhebbers laten kwijlen.
De (zure) puristen die zweren bij de Porsche 993 en ouder kunnen hun lol op bij Gunther Werks. Dit Amerikaanse bedrijf is gespecialiseerd in het aanpakken van dit type 911. Ze gaan daar behoorlijk ver in. Het resultaat is stuk voor stuk unieke creaties op basis van het geliefde model.
Het nieuwste project van de firma is deze 993 Speedster. Met de 991 Speedster als laatste Speedster van Porsche is deze carrosserievorm weer helemaal hot. Gunther Werks past het principe toe op een 993. In het verleden heeft Porsche officieel slechts één 993 Speedster gemaakt voor niemand minder dan Ferdinand Porsche. Het Amerikaanse bedrijf pakt deze handschoen verder op en zegt 25 stuks van hun eigen 993 Speedster te gaan maken.
Gunther Werks 993 Speedster
Vermoedelijk zal geen enkel exemplaar van de Gunther Werks 993 Speedster hetzelfde zijn. Kopers krijgen namelijk de volledige vrijheid om de auto te personaliseren. Zo kun je zelfs vragen aan het bedrijf of ze ook de vooruit weglaten om er een permanent open auto van te maken.
Onder de kap van deze 993 schuilt een atmosferische en luchtgekoelde 4.0-liter boxers zescilinder. Goed voor 440 paarden en 454 Nm koppel. Een prijs is nog niet bekendgemaakt. Vermoedelijk willen we dat ook helemaal niet weten.
knapzuur zegt
Het is natuurlijk de laatste luchtgekoelde Porsche maar ik vind de 993 toch écht een “net niet”-je, de 996 met z’n uitgelopen spiegelei koplampen groeit meer aan me dan de 993. En de 964 is toch nog meer de klassieke schoonheid van het G-model.
hazyscrat zegt
@knapzuur Je bedoelt de 996 (spiegelei-koplampen)
rolov zegt
@knapzuur: ik vind de 996 nou juist net niks . Kan er niet aan wennen . De 993 heb ik echt 10 keer liever dan de 996
gasskaas zegt
@rolov: zeer eens.
pindakoning zegt
@knapzuur: mij spreekt de 993 in werkelijk alle opzichten meer aan dan een 996
frederik zegt
@knapzuur: De 993 is vooral van achteren heel gaaf, de voorkant droogt uiteindelijk iets minder goed op. Gek genoeg gaat dat bij de 996.1 beter inderdaad.
cazzo046 zegt
Ben fan van Gunther Werks en de 993, maar doe mij maar de coupe.
Dutchdriftking zegt
Hij is fijn! Zet maar voor de deur.
rikus zegt
Verd%mme.. Waarom moet uitgerekend ik weer arm zijn?
ericd zegt
Misschien komt er een mooi schaal 1 op 18 modelletje van. Kun je ernaar kijken elk geval.
cossiekiller zegt
Doe me maar een 400R van ons Guntherke.
derx zegt
Het zal wel aan mij liggen, en gegarandeerd dat ik hier een berg mensen mee hard in hun ballen trap, maar waarom in vredesnaam die fascinatie met die luchtkoelde motor. Het is bewezen inferieur aan een water gekoelde motor. Als je ergens een bergpas op rijdt moet je al uitkijken dat je niet te hoog komt, want dan koelt ie niet fatsoenlijk meer, kom je dan ook nog stil te staan (ja ook op berg weggetjes hebben ze een berg wegwerkzaamheden) heb je helemaal een uitdaging.
Geef mij maar gewoon watergekoeld…
frederik zegt
@derx: Natuurlijk is watergekoeld technisch beter, maar die luchtgekoelde motoren zijn echt niet zo fragiel als jij omschrijft. Het is wel mooie techniek juist omdat het vrij eenvoudig is. En het geluid is uniek, en daar zit hem de grootste aantrekkingskracht in.
cazzo046 zegt
In tegendeel, de vloeistofgekoelde motoren zijn juist fragiel bij Porsche.
Google maar een op “ploffer” en “Porsche”.
frederik zegt
@cazzo046: Ik heb zelf een 996 dus weet er alles van. :) Maar verwarming etc werkt wel beter en ze zijn geschikter voor dagelijks gebruik.
cazzo046 zegt
Dat laatste zeker, hoewel de verwarming en airco in mijn 993 prima functioneren.
DeWitteCondor zegt
Het is ook vooral sentiment. Het geluid is natuurlijk wel uniek bij de luchtgekoelde 911. Maar mij bekruipt doorgaans wel het gevoel dat het vooral de zelfverklaard kenners en puristen zijn die dwepen met de luchtgekoelde motoren maar zelf geen 911 zullen kopen.
Daarbij denk ik zelf dat de combi spiegelei koplampen, een interieur gelijk aan de Boxster i.c.m. met overstap op watergekoelde motoren net iets te veel is geweest voor de beeldvorming van de 996. Terwijl de auto in veel opzichten echt wel een flinke sprong voorwaarts was. Ik vind de spiegelei koplampen wel mooi (mits de pinkers ook wit glas hebben en de dooier uit het ei is).
cazzo046 zegt
Echte totale onzin. De luchtgekoelde Mezger motoren zijn de beste motoren gebouwd door Porsche.
En oververhitting? Nooit last van gehad, ook niet in de Alpen.
sirjrj zegt
Ik hoop dat je weet dat de oude “luchtgekoelde” Porsche motoren grotendeels oliegekoeld zijn? Heb nog nooit van een luchtgekoelde Porsche gehoord die stil kwam te staan in de bergen wegens te weinig koeling. Voordat je mensen in hun ballen trapt, begrijp eerst de luchtgekoelde Porsche motor van binnen en buiten.
davelepeef zegt
@derx: er zijn zoveel dingen bewezen inferieur aan andere, nieuwere alternatieven… Als je zelf bijvoorbeeld liever een mechanisch horloge dan een quartz hebt, dan heb je eigenlijk je antwoord al. Om maar een voorbeeld te noemen…
buddy991 zegt
Zowel lucht als water gekoelde Porsche’s gereden, hebben beiden hun charmes. Het geluid van de lucht gekoelde Porsche was super, duurzaamheid ook trouwens. Maar het geluid vd watergekoelde is ook super, zeker met PSE. Luxe probleem dus