Het record van Donkervoort op de Nürburgring is aan diggelen gereden. Er is een nieuwe koning en zijn naam is Gumpert. Toevallig was Autojunker basH ter plaatsen en legde de Apollo op film vast, niet wetende dat hij getuige was van de recordpoging
Het record stond bijna 4 jaar op naam van Donkervoort. Daar kwam op 13 augustus verandering in. De tijd van 7,14.89 minuten werd vervangen door 7.11,57. De Gumpert werd gereden door Florian Gruber in opdracht van het Duitse maandblad Sport Auto. Sinds 1995 houden zij de Sport Auto Trophy. Kort gezegd is dat een prijs voor het snelste rondje om de ring.
De Gumpert Apollo Sport waarmee het record is gezet heeft 800 pk aan boord en vliegt na 3 seconden de 100 km/h voorbij. De Apollo Sport beschikt over een 4,2 liter V8 biturbo van Audi. Opvallend genoeg werd het vorige record, die van de Donkervoort, ook gehaald met een Audi blok, namelijk een 1.8 turbomotor. Motorisch gezien ligt het record dus nog steeds in premium handen.
F355GTB zegt
Leuk… knap!
Maar een sportwagen koop je voor de beleving, toch? Ik zeg niet dat daar gebrek aan is, maar het gaat niet alleen om cijfertjes…
Gnermo zegt
Gefeliciteerd Gumpert.
Walgelijke auto, super specs.
druppel op de hete plaat zegt
ff op een klein druppeltje op een hete plaat te gooien,
DAAR KAN BMW nog een PUNTJE aan ZUIGEN……..
donaldduck zegt
Knap hoor, met 800pk
FF iets anders, wordt het niet eens tijd dat ze failliet gaan en stoppen
met het vervuilen van het autonieuws.
JvT zegt
“Go Audi!” zullen we maar zeggen, Gumpert schopt kont :)
Bob zegt
Tja .. datzelfde Audi blok werd door andere mensen eerder de grond in getrapt omdat het in een Spyker zat. Zo gaat het maar weer eens met Nederlanders.
nokiaaa zegt
wel nice dat het vorige record met een 1800tje gehaald is :D daar sta je dan met je 330 of of rs 6 of dergelijk xD
ot : yeah =D
emielwind zegt
@ druppel
tuurlijk kan BMW dat, BMW zuigt zowiezo…
Audiboy zegt
@ricardo
Ik had hem ook op film..
Alleen ik wist eerst niet wat het was x’D
mardec zegt
Is het een Gumpert Apollo Speed die het record gehaald heeft?
RenesisHP zegt
@donaldduck.
Kun jij niet gewoon eens dood gaan. Je bent toch al behoorlijk aan de bejaarde kant en nog steeds vele kinderzieltjes aan het vervuilen met je opvliegerige gedrag en spraakgebrek.
Die Gumpert is toch wel een van de meest aggresief ogende auto’s van dit moment.
amg zegt
Turbo`s zijn voor losers, dus ik vind dit geen waarde hebben sorry gumpert.
wow zegt
Heeft wel waarde doe jij dat maar eens na piep jij wel anders amg
Duidelijk zegt
Ik vind hem wel iets hebben door zijn extreem uiterlijk.
Het is een hypercar om op het circuit mee te rijden en niet de boulevard te bereiden tegen 30 km/h. Dus ik denk dat het concept geslaagd is?
el_vlammo zegt
@ duidelijk bereiden = berijden?
bozewolf zegt
Niks mis met een goed bereide boulevard. Hmmm, mosterdsausje erbij en smullen maar!
Gefeliciteerd, Gumpert. De debielste naam ooit, maar wel een superbak.
VTEC Power zegt
ontopic;
mooie prestatie om het record te verbeteren met 3 sec. Hoop dat Donkervoort zich gaat revangeren, misschien de 2.0 tfsi blok gebruiken voor meer vermogen.
Dat 4.2 blok is sowieso een beest! Laat staan met turbo’s!
Offtopic;
AMG, jammer van je reactie AMG bouwt ook geblazen motoren! Supercharged is ook voor pussy’s!!!
Als AMG ook komt met een verhouding van 1 liter 120 pk dan lees ik dat graag!
For know… “another one bites the dust… Tam tam tam another one bites the dust… Another one another one anothermone … Bites the dust!!!”
VTEC rules K20
GOD zegt
de Radical deed het toch in 6:55, of was dat een ongeldige tijd ofzo?
Steven zegt
Ik was dinsdag bij de ring, jammer dat ik hem niet kon filmen, maar toen kwam precies deze voorbij, waarschijnlijk oefenen.
DavidZ zegt
De snelste ronde aller tijden is nog steeds van Stefan Bellof? Dat record staat toch al een poosje?
GOD zegt
@ DavidZ
dat was een racewagen, deze heeft het record voor straatlegale productie auto’s
Robin zegt
Pff, 7.11. Die ga ik zondag eens even verbeteren met onze lease-Mondeo. Haha.
Gefeliciteerd Gumpert. :)
Tijmen zegt
Wat is premium? Kun je dat eten?
OT
Hij mag dan wel ontzettend lelijk zijn, hij ziet er iig wel uit als een hypercar eruit zou moeten zien. En met zo’n beest van een motor onder de kap, 800(!) pk uit een 4,2 L V8. Heeft toch wel een goede pk/L vetlrhouding, zou ik zo zeggen.
Jozef zegt
@ Ricardo
“De Gumpert werd bereden door Florian Gruber enz.” is natuurlijk alleen correct Nederlands als volgt: “De Gumpert werd gereden door Florian Gruber”, aub zeg mijn reacties (als bezoeker) staan ook weleens vaker vol fouten, maar als je een artikel plaatst mag je het -vind ik toch- wél eens eerst nalezen voor je het ‘post’! Ik ben van oordeel dat hier het ene een helemaal andere betekenis heeft dan het andere en er beter niet te veel verwarring moet gezaaid worden… Tegenwoordig beginnen zelfs de (zogezegd degelijke) journalisten van de staatsomroep voltooide deelwoorden totaal verkeerd de televisiekabel op te sturen (for example “een verrekte nek”, “wie heeft die prijskamp gewind”, “een “door bliksem getrefte vrouw, … !) Zodus, in een kwaliteitsblog, waaronder ik autoblog.nl toch wil thuisbrengen, mag er zeker aan de bron zelf meer aandacht zijn voor juist taalgebruik. (=algemeen bedoeld)
Kan er mij overigens iemand vertellen welke sites goeie overzichten van laptimes op de (NB)ring bieden? En liefst niet eentje die zich slechts bezighoudt met de tijden van het eigen project(je) en ook niet ‘wikipedia’ hè… Ik bedoel dus een webstek met foto/video/laptimes/… die zich geen beweging op de ring laat ontgaan… Iemand?
Kyanite zegt
@Jozef
Je hebt helemaal gelijk, taalkundig worden er door de heren ‘journalisten’ hier regelmatig grove taalblunders gemaakt. Ik wil niet zeggen dat mijn nederlands nou 100% is, maar ik probeer het wel na te lezen en te verbeteren eer ik iets post. Wat bepaalde mensen als reactie posten is helemaal huilen met de pet op, ik weet niet wat voor les er tegenwoordig wordt gegeven op school, maar best is het in ieder geval niet meer.
OT:
Persoonlijk vind ik de rondetijd verbetering lichtjes tegen vallen, heb je een motor van 4,2 liter V8 (+800pk) met turbo’s en je gaat ‘maar’ 3,32 seconden onder de recordtijd door van Donkervoort. Gumpert weegt 1200kg (althans de standaard versie), Donkervoort weegt 660kg (460pk).
Robin zegt
“Gumpert weegt 1200kg (althans de standaard versie), Donkervoort weegt 660kg (460pk). ”
Klopt dan toch ook wel? 800pk is zeg maar bijna een verdubbeling van die van de Donkervoort evenals het gewicht. De Gumpert heeft 0,67pk per kg, de Donkervoort 0,69. De Gumpert heeft wat betere body qua stroomlijn denk ik, veel zal het echter niet schelen, nee. 3 seconden en een beetje idd. :-)
Duidelijk zegt
Mijn excuses voor de ‘bereiden’ fout. Ik zit namelijk midden in mijn herexamens en tussen mijn carnotmachines door heb ik dat snel even ingetypt.
OT:
Ik vind het wel een mooie vergelijking tussen 2 concepten in de autowereld:
1) lichtgewicht primeert en daarbij een motor gebruiken die licht is en daar veel uit halen.
2) een iets zwaardere motor gebruiken om zo meer pk’s te halen en dit overgewicht te moeten compenseren door de body te shapen zodat alles functioneel is.
Voor donkervoort is het echter niet zo simpel om gewoon meer pk’s eruit te halen of een leukere motor erin die nog steeds vele lichter is. Het gaat niet over pk’s maar wel over de effectieve pk’s die daadwerkelijk op de weg komen.
vb: Op discovery channel is er iets als ‘Green Wheels’ waarin een leuke inwoner van het grootse USA (ik ben geen fan van amerikaan en auto in 1 zin :D) een pick up onderhanden nam. Vooral de motor, die hij liet lopen op biodiesel was zijn pronkstuk. Deze bracht 1500 nm bij 1500 toeren dacht ik. Echter was onze autoliefhebber de achteras vergeten. Wat gebeurde er? Elke keer als hij fatsoenlijk wou vertrekken brak die gewoon weg.
Beetje uit de hand gelopen :p
robbie zegt
Stom dat ik het niet eerder het opgemerkt…
Gister schreef ik al dat de Gumpert Apollo Sport de snelste auto was op de ring, alleen had ik niet door dat het een nieuw record was.
http://www.autoblog.nl/archive/2009/08/16/specificaties-devon-motorworks-gtx-84-liter-v10-en-650-pk
vla zegt
Gumpert Apollo is the daddy! Wat wil je, ding is zo extreem als een speedo dragen om te gaan zwemmen in de Siberische zee. I love it! Een pure auto. :)
BmwMPower zegt
@ amg
Hahahaha, wat ben jij een mietje!
En AMG gebruikt geen turbo’s?
Nee? Alleen onder de naam Kompressors.
Hahahahahahaha.
Demis zegt
En volgens mij had de Donkervoort maar 270PK
rider zegt
Dit is wat er in Sport Auto staat: (helaas heb ik de foto’s niet kunnen knippen/plakken)
Neuer Rundenrekord auf der Nordschleife
17. August 2009, 14:19 Uhr Bookmark
Neuer Rundenrekord auf der Nordschleife
Mit einer Rundenzeit unter 7:12 Minuten auf der Nürburgring-Nordschleife holt sich der Gumpert Apollo Sport die sport auto-Trophy, den begehrten Wanderpokal für die schnellste, mit straßenzugelassenen Fahrzeugen auf der Nordschleife gefahrene Runde. Pilot Florian Gruber unterbot dafür den alten Rekord um 3,32 Sekunden.
BilderThumbnailsVideo‹ zurück Bild 1 von 48 weiter › ‹ zurück Seite 1 von 4 weiter ›
Foto: Gumpert
Florian Gruber fährt im Gumpert Apollo Sport einen neuen Nordschleifen-Rekord.
Den von der Redaktion sport auto anno 1995 gestiftete Wanderpokal, die sport auto-Trophy, kürt die schnellste Rundenzeit auf der Nürburgring-Nordschleife für straßenzugelassene Sportwagen.
Foto: Gumpert 10. Rekordhalter der sport auto-Trophy wurde am 13. August 2009 …
Foto: Gumpert … der Gumpert Apollo Sport mit Florian Gruber am Steuer.
Foto: Gumpert Das Fahrzeug stammt von dem in Altenburg ansässigen Kleinserien-Hersteller, der Gumpert Sportwagenmanufaktur.
Foto: Gumpert Motor-Basis bildet ein 4,2 Liter-Biturbo-Achtzylinder von Audi.
Foto: Gumpert Kennzahlen: Über 700 PS und ein maximales Drehmoment von 875 Nm.
Foto: Tony Dewhurst Am Donnerstag, den 13. August 2009 ging es auf Rekordzeitenjagd.
Am Steuer nahm der 26-jährige Rennfahrer Florian Gruber Platz.
Foto: Tony Dewhurst Fahrfertig bringt der Apollo gut 1.200 Kilogramm auf die Waage.
Foto: Tony Dewhurst Laut Hersteller soll der Apollo Sport in 3,0 Sekunden auf Tempo 100 und nach 8,9 Sekunden die 200 km/h-Marke erreichen.
Foto: Tony Dewhurst Die Rekordzeit wurde mit Michelin Pilot Sport Cup erreicht.
Foto: Tony Dewhurst Auf der Dötinger Höhe fuhr Florian Gruber 294 km/h schnell.
Foto: Gumpert Neue Rekord-Rundenzeit Nordschleife: 7.11,57 Minuten.
Foto: sport auto Die Rekordrunde im Detail. Für eine größere Darstellung klicken Sie bitte hier ->
Foto: Tony Dewhurst Rennfahrer Gruber bescheinigt dem Apollo die “Reife und das Talent, die Sieben-Minuten-Grenze knacken zu können”.
Foto: Gargolov 9. Rundenzeiten-Rekord: Am 6. November 2005 wechselte die Trophäe für den schnellsten straßenzugelasseneden Sportwagen den Besitzer.
Foto: Gargolov Der Donkervoort D8 RS von Düchting holte sich den neuen Rundenzeitenrekord auf der Nordschleife.
Foto: Gargolov Der 665 Kilogramm schwere Donkervoort-Spund hat nominell 370 PS.
Foto: Gargolov Auf handelsübliche Straßenreifen (Dunlop Sport-Maxx) gelang die Bestzeit.
Foto: Gargolov Pilotiert wurde der Sportwagen von Michael Düchting.
Foto: Gargolov Damit holte sich Düchting die sport auto-Trophy vom Edo-Competition-Porsche zurück.
Die Rekordrunde im Detail.
Die schnelle Rechts im Streckenabschnitt Flugplatz umkurvt der Donkervoort etwas langsamer und zudem unruhiger als der Porsche. Der sehr schnelle Linksbogen am Schwedenkreuz bringt Vorteile für den Donkervoort. Auf der vorhergehenden Vollgaspassage zieht er noch den Kürzeren. (Schwarze Linie=Edo Competition-Porsche GT2, rote Linie=Donkervoort D8 RS)
Vor der Rechtskurve ausgangs Brünnchen verzögert der Porsche zwar später, andererseits macht der Donkervoort beim Beschleunigen und bei der Kurvengeschwindigkeit Boden gut. Der Donkervoort pfeilt 9 km/h schneller durch die Eiskurve und beschleunigt auch deutlich früher in Richtung Pflanzgarten.Schwarze Linie=Edo Competition-Porsche GT2, rote Linie=Donkervoort D8 RS)
Ausgangs Galgenkopf zeigt der Donkervoort eine höhere Kurvengeschwindigkeit und ein besseres Sprintvermögen auf die Döttinger Höhe. Beim Porsche sind zunächst Schaltpausen erkennbar. Im Verlauf der langen Geraden hat er den deutlich höheren Topspeed.Schwarze Linie=Edo Competition-Porsche GT2, rote Linie=Donkervoort D8 RS)
Foto: Gargolov 8. Rundenzeiten-Rekord: Am 4. August 2005 holte sich der Edo-Competition-Porsche GT2R die sport auto-Trophy.
Foto: Gargolov Die stolze Edo-Mannschaft steht zur Titelverteidigung bereit: “Wir können auch noch etwas nachlegen. Die Konkurrenten können ruhig kommen”, so Firmenchef Edo Karabegovic.
Foto: Gargolov Das Biturbo-Triebwerk leistet vergleichsweise bescheidene 542 PS.
Foto: Gargolov Unter 1300 Kilogramm bringt der Porsche auf die Waage.
Foto: Gargolov Der Porsche ging auf Pirelli P Zero Corsa-Reifen an den Start.
Foto: Gargolov Der absolut rennmäßig aufgebaute Edo Competition-Porsche GT2 wird mit dem sport auto-Messsystem vernetzt, das alle Geschwindigkeiten gnadenlos offen legt.
Foto: Gargolov Fahrer und Teamchef: Patrick Simon und Edo Karabegovic (rechts).
Die Rekordrunde im Detail.
Foto: Herzog 7. Rekordhalter – 2004: Donkervoort D8 RS von Michael Düchting
Foto: Herzog Dem von Donkervoort-Spezialisten Michael Düchting aufgebauten D8 RS stehen seine sportlichen Neigungen ins Gesicht geschrieben. Frontflaps, Diffusor und Heckflügel halten das Leichtgewicht am Boden.
Foto: Herzog Für Anpressdruck an der Hinterachse ist dank des mächtigen Flügels und des Diffusors gesorgt. Vorn wird die Fuhre hingegen schon mal leicht.
Foto: Herzog Im Innenraum gehts spartanisch eng zu. Geschaltet wird sequenziell. Das von Donkervoort adaptierte Getriebe wartet mit sechs Fahrstufen auf.
Die Rekordrunde im Detail.
Foto: sport auto 6. Rundenzeiten-Rekord: 2004 erhielt der Porsche Carrera GT den begehrten Wanderpokal mit einer Rundenzeit von 7.32,44 Minuten.
Foto: sport auto Horst von Saurma empfand die Rekordfahrt als “Ritt auf der Kanonenkugel”.
Foto: sport auto 5. Rundenzeiten-Rekord 2001: Gemballa GTR 600 mit einer Rundenzeit von 7.32,52 Minuten
Foto: sport auto Pilotiert wurde der modifizierte Porsche von Wolfgang Kaufmann.
Foto: sport auto 4. Rundenzeiten-Rekord 2001: Techart GT street, Horst von Saurma: 7.43 Minuten
Foto: sport auto 3. Rundenzeiten-Rekord 1999: shk-Porsche Turbo, Horst von Saurma: 7.46 Minuten
Foto: sport auto Die shk-Mannschaft um Harry Weishaupt trifft letzte Vorbereitungen am schwarzen Porsche 993 GT2.
Foto: sport auto 2. Rundenzeiten-Rekord 1997: Blitz-Toyota Cubra, Herbert Schürg: 7.49 Minuten
Foto: sport auto 1. Rundenzeiten-Rekord 1995: Gemballa Turbo, Horst von Saurma: 7.52 Minuten
Rennfahrer Florian Gruber gelingt mit dem Gumpert Apollo Sport eine Rundenzeit auf der Nürburgring Nordschleife von 7.11,57 Minuten.
Weitere Fotoshows
Anzeige
Mit dem 700 PS starken Gumpert Apollo Sport gelang es Rennprofi Florian Gruber am Donnerstag, den 13. August 2009, die bisherige Nordschleifen-Bestmarke für Straßensportler von 7.14,89 Minuten deutlich zu unterbieten. Über drei Sekunden war der 26-Jährige schneller als der am 6. November 2005 aufgestellten Rekord von Michael Düchting auf einem Donkervoort D8 RS06.
Mehr zum Thema
sport auto-Trophy
Rundenzeitenrekord: Düchting-Donkervoortsport auto-Trophy
Rundenzeitenrekord: Edo-Porsche GT2RGumpert Apollo Speed
Erprobungsfahrt mit 700 PS in der Grünen HölleSchlagworte
Gumper Apollo Speed · Nordschleife · Rekord · sport auto-Trophy · Donkervoort D8 RS · Rundenzeit
Forum
Diskutieren Sie den Artikel mit anderen Usern im Forum Die neue Bestzeit – 7.11,57 Minuten -, fuhr Gruber in dem Mittelmotor-Sportwagen vom Typ Apollo Sport. Damit steht der Name Gumpert bei den sportlichen Straßenautos ganz oben. “Es wäre sicher noch etwas schneller gegangen”, sagte der 26-Jährige nach der Rekordrunde und schien von diesem Höllenritt gänzlich unbeeindruckt. Kein einziger Schweißtropfen benetzte seine Stirn.
Die Sieben-Minuten-Grenze kann fallen
Der beim diesjährigen sport auto-Tuner Grand Prix dreimal siegreiche Gruber bescheinigte seinem fahrfertig gut 1.200 Kilogramm leichten, auf Michelin Pilot Sport Cup rollenden Sparingspartner sogar die “Reife und das Talent, die Sieben-Minuten-Grenze knacken zu können”.
Gumpert Apollo Sport im Supertest
Für die Sportwagen-Marke aus Thüringen soll die zusammen mit dem Fahrwerkshersteller KW und dem Reifenpartner Michelin initiierte Rekordfahrt nicht der einzige Leistungsbeweis bleiben: Der sport auto-Supertest des straßenzugelassenen Gumpert ist für Mitte September anberaumt. Dann muss der deutsche Sportwagen, mit dem auf Audi-Basis aufbauenden 4,2 Liter-Biturbo-Achtzylinder, beweisen, dass der Apollo aus dem Stand in 8,9 Sekunden auf 200 km/h sprinten kann und eine Höchstgeschwindigkeit von 360 km/h erreicht.
Das Versprechen von Firmenchef Roland Gumpert, mit dem Apollo Sport ab 300 km/h dank seiner grandiosen Abtriebwerte über Kopf an der Decke fahren zu können, werden wir nicht überprüfen. Dafür muss sich der Sportwagen im Windkanal und auf dem Handlingkurs behaupten sowie bei den zahlreichen Fahrdynamik-Tests, die zum umfangreichen Messprogramm gehören.
Historie der sport auto-Trophy
Eingeführt wurde die sport auto-Trophy 1995 mit einer Rundenzeit von 7.52 Minuten im Gemballa Turbo von Horst von Saurma. 1997 ging der Titel an Herbert Schürig, der im Toyota Supra vom japanischen Tuner Blitz eine Rundenzeit von 7.49,4 Minuten in den Asphalt gebrannte. Auf der IAA 1999 gab sport auto das Vorhaben bekannt, den Rundenrekord für Straßenfahrzeuge auf der Nordschleife nach Deutschland zurückzuholen. Es wurde eine Rundenzeit von 7.45 Minuten angepeilt. Dann purzelten die Zeiten. Die weitere Entwicklung der Nordschleifen-Rundenzeiten sehen Sie in der Tabelle.
sport auto-Trophy: Die Rekordfahrten auf der NordschleifeJahr Auto Fahrer Rundenzeit
1995 Gemballa Turbo Horst von Saurma 7.52 Minuten
1997 Blitz-Toyota Cubra Herbert Schürg 7.49,40 Minuten
1999 shk-Porsche Turbo Horst von Saurma 7.46,17 Minuten
2001 Techart GTstreet Horst von Saurma 7.43,40 Minuten
2001 Gemballa GTR 600 Wolfgang Kaufmann 7.32,52 Minuten
2004 Porsche Carrera GT Horst von Saurma 7.32,44 Minuten
2004 Donkervoort D8 RS Michael Düchting 7.18,10 Minuten
2005 Edo Competition-Porsche GT2R Patrick Simon 7.15,63 Minuten
2006 Donkervoort D8 RS Michael Düchting 7.14,89 Minuten
2009 Gumpert Apollo Sport Florian Gruber 7.11,57 Minuten
Autor: Horst von Saurma, Carsten Rose
Markus zegt
Is het een sport voor jullie om Audi en premium in één zin te gebruiken? Krijg je daar een bonus voor ofzo?
Gefeliciteerd verder, Gumpert. Leuk voor jullie.
Wesley zegt
Even voor de duidelijkheid, de gele is een Sport. De Grijs-Blauwe is een Speed, dus de wagen op het filmpje is niet de recordzetter :P Ik heb ze trouwens ook gespot in juni. Klonken echt geweldig.
moet dat ? zegt
@ Jozef
goeie = goede
Let ook eens op je eigen taalgebruik!
Eric zegt
Ze zouden toch eens verschillende klassen moeten opstellen voor dit ronde-record. Zoals: elek.auto’s, sportsedan’s, diesels, GT’s,supersportwagens,….
Mooie prestatie van Gumpert, maar dit is een racewagen met stratenhomologatie. Een M3 kan ook snel zijn in zijn categorie en zo krijg je een beter beeld als je een vergelijk wil maken met de Lexus IS-F of C-AMG.
ab zegt
en de radical sr8 dan?
die is ook straatlegaal in verschillende landen…
JIFF zegt
@ Kyanite
Je hebt een punt dat tegenwoordig het taalgebruik om te janken is maar je kan jezelf ook flink gaan schamen.
Ik tel zes taalfouten in jouw stukje tekst van vier zinnen (die overigens veel te lang zijn). Bijvoorbeeld; niet samengestelde woorden en veelvuldig verkeerd gebruik van leestekens.
Dat nalezen en verbeteren kan dus stukken beter. Taal is meer dan alleen “t” en “dt” goed schrijven.
@ Jozef
Jij maakt ook veel te lange zinnen. Probeer af en toe de “enter” knop te raken en denk er aan de leestekens consequent te gebruiken.
Ruof A Idua zegt
@Jozef: wat is er met jou aan de hand dan? Heeft Maria hoofdpijn?
Initial_D zegt
Gumpert is wel goed met records halen, bijvoorbeeld het record raarste merknaam en record lelijkste auto. Die auto rijd met 800pk en 500 kg minder gewicht dan de GT-R maar 18 seconden sneller dan de Nissan.
landedrie zegt
@ JIFF
Wij zein dan oOok aleen maar bezoekerz van deze saajt, niit de ooteurs van tid ardikkel hé
Tom B. zegt
Gefeliciteerd Gumperd!
Nu word het toch eens tijd dat Michael Düchting eens met de D8GT aan de slag gaat :-)
Kevski-Style zegt
Behoorlijk nette tijd. Maar ik vind het toch knapper van Donkervoort. Overigens had de Donkervoort “maar” 270pk. Dan zie je pas wat gewicht doet bij een auto. De bochtensnelheid zal dan ook echt wel hoger liggen. Anders was het verschil namelijk wel groter geweest.
Ohja, en mochten de heren van Donkervoort hier meelezen: Jullie moeten wel weer het record verbreken natuurlijk! Mochten jullie tegen problemen aanlopen dan kom ik graag helpen. Zo ben ik best benieuwd of dezelfde V8 in de donkervoort te krijgen is met wat passen en meten. Met een beetje geluk kan het gewicht hetzelfde bijven als met de 1.8, en wat kosten worden bespaard dor nog efficienter gebruik te maken van onderdelen als nu al gedaan wordt. En niet te vergeten aerodynamica, zonder daarbij de identiteit van een Donkervoort te veriezen….
@ Initial D:
Niet zeuren! Die hebben valsgespeeld! En je weet duidelijk niet hoe lang 18 seconden is. Voor race begrippen is dat een eeuwigheid….
JH zegt
Dacht dat de Donkervoort 460pk had?
RenesisHP zegt
Ik krijg het idee dat mensen vergeten dat 800pk eerder een nadeel dan een voordeel is op de Nordschleife. Op de lange rechte stukken heb je er wel veel aan. In de vele bochten is het een nadeel.
Met 800pk kun je maar zeer weinig volgas de bocht uit komen. Zeker als je bedenkt dat er 2 turbo´s gebruikt worden. Een Gumpert heeft voor zover ik weet geen soepel motorkarakter. Eerder het tegenovergestelde.
Tom B. zegt
@JH: Klopt;
Grote Smurf zegt
Als je weet dat behalve maar 270 pk de Donkervoort ook nog eens de cx-waarde heeft van een verhuiswagen dan moet je je voorstellen dat gewicht alles is. Collin Chapman was een genie!
JH zegt
Donkervoort heeft al een eeuwigheid terug geprobeerd met de V6 van Audi een nieuw model te creeren en dat is ze nooit gelukt dus een V8 zal nog moeilijker worden. Misschien de nieuwe 5-cilinder eens proberen; daar moet ook nog wat uit te halen zijn door de turbo’s
BananaFlip zegt
Zoals Hammond ook zegt, wat is ie toch verschrikkelijk lelijk.
Maar wel übersnel.
@ Grote Smurf
U bedoelt cW-waarde?
Henk zegt
Ik kan nu niet zeggen dat die Donkervoort wel mooi is, als die Gumpert lelijk is dan is de Donkervoort dat ook.
Rick dos zegt
Tssss….wacht maar op de GT-R V-spec. Die doet het zonder aanpassingen in 7 min. rond als ik de fanboys hier mag geloven…
rider zegt
de GT-R spec V haald deze tijd niet. die zal misschien een seconde of 5 sneller zijn dan de standaard GT-R maar de tijd van 7minuten is niet mogelijk voor de nissan en de tijd van de Gumpert kan hij ook wel vergeten.
het verbaasd mij ook helemaal niks dat de gumpert zo bizar snel is. als je ziet hoeveel sneller hij is op het top-gear testbaantje. en die is niet zo lang als de groene hel. op de top gear baan is hij al een dikke 10seconden sneller dan een enzo of mc-12 om er maar 2 te noemen.
de gumpert is een hele hand vol als er veel bochten zijn. hij moet echter wat snelheid hebben en dan werkt zijn downforce in zijn voordeel en kan hij bizar snel ook door de bochten.
bozewolf zegt
De Donkervoort had maar 270pk? Ik dacht dat die record versie toch echt aan de 400 zat, hoor.
Stiggie zegt
Lelijke auto, een auto koop je niet alleen voor de prestaties.
En hebben jullie nou niets beters te doen dan elkander te verbeteren?
Caballo zegt
Off topic
Beetje op jullie taal letten, jongens. In het Nederlands ‘zet’ je geen record (dat doen ze in Engelstalige landen), maar vestig je een record. Bovendien is ‘nieuw record’ dubbelop: een record is per definitie nieuw; je vestigt geen oud record.
JIFF zegt
@ Caballo
Leuk geprobeerd! Ook voor jou geldt dat die twee zinnen vol met taalfouten zitten.
Gebruik aanhalingstekens in plaats van een apostrof en zet een komma na dubbelop of begin een nieuwe zin.
Al drie mensen bij deze post, die anderen wijzen op hun taalgebruik maar die er bliijkbaar niets van snappen.
w0o0dy zegt
@bozewolf: wel meer dan 270, maar geen 400… Ik kwam 350pk tegen bij 660kg en er is een aero-kit met een dikke achterspoiler gemonteerd.
Maar de omstandigheden waren verre van ideaal (laat op de dag en dus natte plekken op de baan, er konden weinig ronden worden gereden door crashes van anderen en de auto had ook een mankement….
“The circumstances were less than ideal on that particular Sunday, November 6th. Due to a number of accidents on the dangerous Nordschleife, Donkervoort only received permission from the officials to enter the track for the record attempt late in the afternoon. Dusk could be upon them at any time and the first wet spots already appeared on the track. Joop Donkervoort tells us why it was decided to make the attempt anyway: “The circumstances were getting worse by the minute, and it was one of the last opportunities that year to come up with an answer to the record trip of Porsche. It is therefore absolutely a top achievement of Michael Düchting to break the record again despite the terrible circumstances”.
Only a few minor adjustments were made to the wheel suspension and the shock absorbers. “We already knew last year that the car had a lot of reserves and that was shown again this time around, because a few minor adjustments seemed to be sufficient for being almost three seconds faster than last year. There would certainly have been more in it if the circumstances had been better,” states Joop Donkervoort. Due to the wet spots the track was treacherously slick in the bends as a result of which a four wheel drift could sometimes not be avoided. And on top of it all the connection of the right cycle wing broke off during the ride resulting in the wing standing up straight. That reduced the speed considerably which is why the top speed did not get above 259 km/hour. Despite all this Düchting succeeded in getting a time of 7,14,89 and thus be almost a second under the time of the Porsche. (996 van Edo, red.)
Tom B. zegt
@W0o0dy: de Donkervoort RS06 waarmee het record werd gevestigd heeft 460pk ;)
w0o0dy zegt
@Tom B.: Inmiddels wel, maar ten tijde van het record niet…. toen was het 350pk
Caballo zegt
@Jiff
Je reactie slaat nergens op, maar dat weet je volgens mij zelf ook wel. Die dubbele punt na ‘dubbelop’ leidt bijvoorbeeld een conclusie in, en daar is niets mis mee.
Trouwens, als ik jouw zin lees – ‘Ook voor jou geldt dat die twee zinnen vol met taalfouten zitten’ – vraag ik me af voor wie dan nog meer geldt dat die twee zinnen van mij vol taalfouten zitten. Logica, Jiff, logica…
Tom B. zegt
@woody: nou, als ze die auto nu gewoon eens ophalen bij autobedrijf albers waar ie nu te koop staat. en dan bij ideale condities weer de baan op sturen, dan valt die tijd dus wel wat te verbeteren dacht ik zo?
w0o0dy zegt
@Tom B. als ie heel blijft, de remmen het houden en de wegligging bij dit vermogen nog steeds goed en doseerbaar is dan zou dat best wel eens kunnen lukken… alleen 460pk uit een 1,8 turbo…. dan denk ik dat het een flinke turbo zal zijn en de auto lang niet zo subtiel te rijden is als de recordauto. Het grove geweld van zo’n turbo maakt de auto dan waarschijnlijk te nerveus op de limiet en dan wacht je per saldo langer met gasgeven en ben je uiteindelijk nauwelijks sneller. Zo’n ronde staat of valt bij het vertrouwen in de auto dat maak je met sneller accelereren op de rechte stukken niet goed… denk ik.
JIFF zegt
@ Caballo
Toch nog even gekeken of er nog een reactie op jouw post was?
Je reactie slaat nergens op, maar dat weet je volgens mij zelf ook wel. Het gaat natuurlijk om de combinatie van een dubbele punt die gevolgd wordt door een punt komma.
En als je de hele discussie over taalfouten had gelezen had je die opmerking over die twee zinnen waarschijnlijk niet gemaakt.
Zelfs een nickname correct overnemen is een probleem merk ik.
Welterusten, mooie hengst!
Caballo zegt
@ Jiff
Ten eerste: er is niets tegen het gebruik van een puntkomma in een zin waarin al eerder een dubbele punt is geschreven.
Ten tweede (je vraagt erom) volgt hier een kleine bloemlezing van door jou gemaakte taalfouten. Vooral die eerste is nogal pijnlijk voor iemand die correct meent te schrijven.
– ik vind hem mooi, anders en gedurft (moet zijn ‘gedurfD’).
– bewonderingswaardig (moet zijn ‘bewonderenswaardig’)
– je kapittelt anderen om hun gebruik van leestekens, maar zelf schrijf je na ‘bijvoorbeeld’ een puntkomma in plaats van dubbele punt.
– je verwijt iemand dat hij ten onrechte woorden los van elkaar schrijft, maar zelf schrijf je ‘er aan’ (moet zijn ‘eraan’).
– je schrijft one of velgen (moet zijn ‘one off-velgen’)
– vanwege het lik-op-stuk beleid wat de politie graag wil voeren (moet zijn: DAT de politie wil voeren).
Tip: volg een avondcursus Nederlands. Dag Jiff.
nelson90 zegt
1. Radical SR8LM 6:48 182 ´ 455 / 650 Michael Vergers
2. Radical SR8 6:55 179 ´05 363 / 650 Michael Vergers
3. Gumpert Apollo Speed 7:11.57 172 ´09 700 / 1200 Florian Gruber
dit snap ik niet ?? kan iemand dat uitleggen ??
robbie zegt
@nelson90: lees dit maar eens:
http://www.autoblog.nl/archive/2009/08/20/radical-sr8lm-pakt-nurburgring-record-648