Gumpert komt ook dit jaar naar de autosalon van Genève. Dit keer neemt het bedrijf van de voormalig Audi-werknemer Roland Gumpert wederom een Apollo mee. Lekker origineel zou je denken, maar deze Apollo, met de toevoeging Sport, zou zijn opgekieteld van 650 naar 800 pk. Voor de sprint van 0-100 staan 3 seconden en de topsnelheid ligt op 360 km/u. Hiermee klopt de Apollo Sport qua performance op de deur bij de Italianen FXX en MC12 XX.
De Apollo Sport maakt nog steeds gebruik van de 4,2 liter V8 biturbo, die we ook in de RS6 vinden. Bij de Gumpert is deze voor de achteras geplaatst, waardoor sprake is van een middenmotor-layout. Het gewicht is wat toegenomen naar een nog steeds zeer nette 1220 kg. Een simpel rekensommetje leert dat elke pk ongeveer 1,5 kg moet voortstuwen. Aan de veiligheid is veel aandacht besteed, de Apollo Sport heeft een buizenframe van Chroom-Molybdeen-staal met een geïntegreerde koolstofvezel monocoque en een crashbox.
Wat mag deze auto gaan kosten? Verrassend weinig: als basisversie betaal je er in Duitsland €295 500,- voor, dus da’s ongeveer 4 ton in Nederland, give or take.
-Update-: hier een promofilmpje van de Apollo, of het om een Sport of een ‘gewone’ Apollo gaat is ons niet duidelijk, aangezien het filmpje zelf niet heel recent is, maar er op de auto wel de vleugel is gemonteerd die op de Apollo Sport zit, terwijl de Apollo een spoiler heeft.
Hier een filmpje (slechte kwaliteit) van een drietal Gumperts (vanuit de comments)
Klassiekerrally zegt
[Scene in het café]
Man schept op over zijn Gumpert Apollo…
[Einde scene in het café]
Op dat punt verliest ‘ie het van de gevestigde orde.
Buitenkant vind ik wel aardig, maar het interieur vind ik niet echt € 400.000,- uitstralen. Het is niet kaal genoeg om racy te zijn, en het is niet fraai genoeg om luxe te zijn.
Dennis Asselbergs zegt
Videootje van de test van de verschillende versies mag niet ontbreken toch?
Egon zegt
BAGGER!!!
Dennis Asselbergs zegt
Mmm, dat ging niet goed, linkje dan maar:
http://www.youtube.com/watch?v=lb3LCihnqrA
Dennis Asselbergs zegt
@ Egon.
Fantastisch onderbouwde mening zeg.
Ik ga ineens heel anders tegen dit stukje techniek aankijken…
DavkeG zegt
Ik twijfel er geen moment aan dat deze wagen bliksemsnel is, en exclusief is hij ongetwijfeld ook, maar ik vind hem er nogal plastiekerig uitzien.
Het geluid valt in mijn ogen ook wat tegen. Hij klinkt nogal metalig, sommigen zouden het zelfs een luide stofzuiger durven noemen. Zelf heb ik liever een iets “voller” geluid.
Stephan zegt
Beter een Orca SC7
PieterA zegt
Wat een troep-ding zeg, gooi maar weg. (iedereen kan trouwens 800pk uit een motor persen)
david USA zegt
Mooi spul!
Tenck zegt
Jammer dat het geen 3 ton uitstraalt, zit er nogal uit als een kitkar.
pb zegt
in het promofilmpje is het een gewone (die blauwe aant begin en de rode later) want die heeft die ’teletubie’ luchtinlaat op het dak! bij de sport-versie(zie foto’s boven) heeft een ‘platte’ luchtinlaat op het dak.
shockey zegt
@Dennis thanks voor de link!
Kijk er nu helemaal anders tegen aan, die kan zo naar de FIA GT!
DavkeG zegt
@PB:
Die platte luchthapper kon je ook op het gewone model al krijgen.
TM rijder(12 jaar) zegt
prachtige auto, bagger interieur!
RA999 zegt
maar de normale gumpert apollo gaat ook van 0 naar 100 in 3 sec. en heeft ook een topsnelheid van 360 km/h, dus die extra 150 pk maakt niets uit
patrick zegt
deze moeten ze bij top gear testen
phantom zegt
de voorlichten lijken op die van een opel speedster vind ik
Bram zegt
wat te zwaar lijkt me
June zegt
Leuk dingetje, leuke moter & exterieur… nu nog de interieur en een vettere sound richting F1
Pieter-Jan zegt
@RA999: Optrekken is beperkt door de grip (nog geen downforce bij 0-100km/h), en topsnelheid door de banden/aerodynamica. Die extra 150pk word waarschijnlijk besteed aan die grote achtervleugel.
Ik kan het wel smaken. De spirituele opvolger van de Ferrari F40: Buizenframe, CF (Kevlar) kleedje met een puur functionele vormgeving, geblazen V8, en geen beetje praktisch.
Loe zegt
voor iets wat uit een schuur komt uit duitsland, Respect! ik heb hem vorig jaar in duitsland zien rijden. Ik moet zeggen dat ik het wel wat vind hebben.
MAAR er is maar 1 auto die duur mag zijn, geen interieur mag hebben en niet eens over een scheefliggende stoeptegel heenkomt, en dat is de F40!
Citrofiel zegt
Ja, hij is ‘goedkoop’ idd, maar hij ziet er ook goedkoop uit. Als hij duurder was geweest had ik het niet terecht gevonden.
nicky zegt
ziet er een beetje slap uit, maar de auto is echt prachtig gedesined
berry zegt
stond dat ding 3 jaar geleden niet al in essen?
sjoerd zegt
walgelijke auto
marcel zegt
wat een afschuwelijke auto zeg maar wel snel ik ging dan tog liever voor wat mooiers en dan maar wat minder snel
Hansie! zegt
IK snap jullie kritiek dus echt niet he
man dat ding is bruut
snel en no nonsence
WTS zegt
-edit: ip ban-
Stephan zegt
Maar deze stond een hele tijd terug ook in het GTO blad, maar als ik het me goed herinner waren de mensen van Gumpert de “gewone” versie aan het testen en waren toen 2 van de 3 auto’s kapot gegaan?
Wally zegt
Op de een of andere manier straalt deze wagen helemaal niets uit.
Natuurlijk is dit een superbak qua prestaties en wat het interieur betreft hoeft het niet allemaal gepimpt te zijn (juist niet).
Geef mij dan maar het heerlijke rauwe geluid van de FXX. Dan maar 340 km/u in plaats van 360 km/u ;-)
Klassiekerrally zegt
WTS: wauw, wat een woordenschat… De kennis en ervaring die jouw reactie uitstraalt is van ongekend niveau.
* zucht *
Ik hoop dat het niveau van de reacties niet verder daalt?
Solstice zegt
Voorwaar geen stumpert. ;-)
Markus zegt
Best leuke auto. Maar het wordt een beetje overkill om over al die duizelingwekkend snelle auto’s te lezen. Het wordt tijd dat ik er eens eentje kan rijden.
Lebastille zegt
Voor een auto van een mederwerker van Audi vind k ‘m een behoorlijk professionele uitstraling hebben. Mooi bodywork, er is goed gedacht aan veiligheid en opbouw van de auto. Bovendien zijn de verschillende compartimenten goed bereikbaar. Slim om er een Audimotor in te hangen, levert meteen veel vermogen (met biturbo) en het is voor die man bekende techniek. Alleen het geluid valt me wat tegen, geef mij maar een hoogtoerige motor. Maar hij heeft zowel de topsnelheid als aerodynamica zo te horen goed voor elkaar.
MurcieBoy zegt
de auto ziet er supervet uit
alleen één minpuntje: waarom een auto kopen van 800 pk als je die niet eens kwijtraken :D
classic fan zegt
perfect 8-)
classic fan zegt
Citrofiel schrijft:
Tsjalaliii! Tsjalalaaa!
27 February 2007 om 16:30
Ja, hij is ‘goedkoop’ idd, maar hij ziet er ook goedkoop uit
ikvind dat wel waar maar het is een race wagen geen luxe limo