Gumpert is er volgende maand in Genève ook weer bij met de Apollo. Niet met de Apollo Sport en ook niet met de Apollo Race, maar met de Apollo Speed. De Speed is de snelste Apollo in het rijtje en haalt een snelheid van meer dan 360 km/u.
De heren bij Gumpert wilde met de Apollo Speed naar eigen zeggen de Formule 1 naar de openbare weg brengen. Er is vooral hard gewerkt aan het verbeteren van de aerodynamica. De lijnen van de carrosserie werden gewijzigd en met z’n hoogte van 1,105 mm, is de Speed bijna een centimeter lager dan een gewone Apollo (1,114 mm).
Combineer dat met zaken als een gewicht van 1.200 kilo, een verstelbare spoiler en een 4,2 liter V8 goed voor 650, 700 of 800 pk (850, 875 of 900 Nm) en je hebt als snel hele aardige prestaties. Het 700 pk model trekt in 3,0 seconden naar de 100 km/u, in totaal 8,9 secoden naar de 200 km/u en bereikt zijn topsnelheid voorbij 360 km/u. Hoe het 800 pk model het doet, houdt Gumpert nog even geheim.
In auto’s waarbij het race-aspect centraal staat, ontbreken vaak de luxe geneugten, maar Gumpert heeft in de Apollo Speed gewoon lederen of alcantara-bekleding, een airco en een dvd-speler.
Pushing for Higher Speeds
World premiere at Geneva Motor Show from 5 to 15 March 2009
GUMPERT Sportwagenmanufaktur GmbH will be presenting an even faster apollo speed.(Altenburg) GUMPERT Sportwagenmanufaktur GmbH will be presenting the apollo speed at the 79th Geneva Motor Show. The racer – made in Germany – has earned his name, and rightly so. For any speed limit is pointless!
Whereas optimum performance for racetracks, lateral acceleration and grip in all situations are the focus of apollo, apollo sport and apollo race, the apollo speed is aimed at an exclusive high speed clientel. Its domain is the mastery of highest speeds. Thanks to polished aerodynamics the drive side values of the speed are far above those of the competition.
Form follows Function
The appearance of apollo speed is now even more classy and aggressive. His striking two tone paint emphasises the racer’s compact appearance, at 1,105mm being lower that his brothers at 1,114mm.
A good look from the front reveals the changed design around the wheel arches. A low restrict induction system rounds off the snappy appearance and provides fresh air to the engine. Further modifications have been made to the rear end of this super sports car: The redesigned tail lights concisely show where the apollo is headed to, before it vanishes from the sight of its pursuer. The two-seater also has a small adjustable spoiler to lend it the required drive side for its intoxicating speed.
With a fully enclosed CAS underbody (carbon / aluminium sandwich) and wheel caps (fixed at the front and rotating at the back) the speed takes Formula 1 to the road and is just asking for a challenge to a sprint.
The powerful 8 cylinder Biturbo of apollo speed provides an optional 650 / 700 / 800 HP and a torque of 850 / 875 / 900 Nm. His performance is top class: The car can go from standing still to 100 km/h in 3.0 seconds. A speed of 200 km/h is reached in just 8.9 seconds. His maximum speed is over 360 km/h. (Depending on equipment, country-related specifications, gear ratio and engine power)
The racer impresses by its sportive, elegantly equipped interior.
It is available with either leather or Alcantara, and provides a whole panoply of details, such as air conditioning and a DVD moniceiver. The removable steering wheel makes it easy to get in. Embedded in the monocoque and held in by 4 point seat belts, the driver becomes one with the apollo. An intense bond!
Get to know the new, extroverted super sports car by GUMPERT.
We look forward to welcoming you to our press conference at our booth 2045 at 11am on 4 March 2009. GUMPERT Sportwagenmanufaktur GmbH will be showcasing its super sports cars at the Geneva Motor Show for the fourth time.
GUMPERT apollo speed (700 HP) at a glance
Transmission: sequential six-speed gearbox with synchronisation and oil cooling, twin plate clutch configuration (diameter 2 x 200 mm), rear-wheel drive, differential lock by Torsen
Chassis: long and pushrod-operated double transverse control arm suspension with fully adjustable dampers front and rear and anti roll bar in front
Brakes: two circuit BOSCH-ABS brake system with six piston callipers, inside ventilated discs (378 x 32 mm) all around
Wheels & Tires: Aluminium cast wheels with centre look front: 255/35 ZR19 rear: 345/35 ZR19
Dry weight: 1.200 kg (For cars with standard equipment without filling. Special eqipment may increase this value.)
Allowed total weight: 1,500 kg
Length: 4,460 mm
Width: 1,998 mm
Height: 1,105 mm
Wheel base: 2,700 mm
Wheel gauge: front: 1,670 mm, rear: 1,598 mm
Tank capacity: 120 litre
Engine: V8-cylinder-Biturbomotor with 90o cylinder angle, light metal cylinder heads with 5 valves per cylinder, four overhead camshafts, hydraulic valve clearance compensation, double-flow exhaust system with three-way catalytic converter, dry sump lubrication Cubic capacity: 4,163 cm3
Engine performance: 515 kW (700 HP) at 6.500 rev/min
Maximum torque: 875 Nm at 4.000 rev/min
Litre performance: 123,7 kW/Litre (168 HP/Litre)
Maximum rev.: 7,200 rev/min
Top speed: > 360 km/h / 224 mph (Depeding on equipment, county related specification, gear ratio and engine power)
Acceleration figures: 0-100 km/h in 3,0 s., 0-200 km/h in 8,9 sFurther information regarding price will follow.
fjc zegt
zou deze ook het snelste rond het top gear test track gaan ?? :D
EJS zegt
Dit is zeer bruut, een luxe Gumpert Appollo! en die auto was al zeer bewonderingswaardig, vond het al zeer jammer dat er geen “comfortabele” weguitvoering was.
Ferdinand zegt
Kijk, dat is al heel wat beter dan die lelijke creatie “Maxximus G-Force” genaamd!
WickeD zegt
Gaaaaf :)
zou voor mij toch een rede zijn om toch nog naar Genève te gaan.
Rik zegt
De heren bij Gumpert wilde met de Apollo Speed naar eigen zeggen de Formule 1 naar de openbare weg brengen. –> moet zijn: De heren bij Gumpert wildeN met de Apollo Speed naar eigen zeggen de Formule 1 naar de openbare weg brengen.
Dus…. Maar over de auto; dat belooft wat als je met de 700pk variant al zulke prestaties haalt. Grappig dat een merk als Gumpert toch zo’n succesvolle formule kan blijken te zijn.
vla zegt
@ EJS
Geef maar toe, je kijkt alleen maar naar de prentjes hé? ;)
’n Beest… Maar wie gaat hem temmen?
EJS zegt
@ de vlaeminck
nee, ik lees het bericht ook nog. ALhoewel ik wel 2 dingen moet toegeven; de foto’s zijn vaak wel ’t interessants, en de engelse tekst lees ik niet;) maar, ik had comfortabel niet voor niks tussen aanhalingstekens gezet, had eigenlijk ook ‘luxe’ moeten zijn;)
MurcieBoy zegt
hier kan maxximus nog een puntje aan zuigen ;)
Jesper zegt
Dus hij zou nóg beter handelen als ie het gewicht van de audio, leder, en vooral de airco-unit niet hoeft mee te sleuren, en dan hoegf je die meuk ook niet te betalen :) Laat voor mij maar zitten, die kar koop je niet voor comfort :D
Bobel zegt
Ik vind em echt gaaf. Ziet er ontzettend stoer uit en nu nog beter!
NLBUURMAN zegt
ik vond de gewone al zo traag…..
vla zegt
@ EJS
Ah, ik doe het zelf ook op die manier. :P Alleen staat bij deze Engelse tekst wel wat nuttigs onderaan… Check it out. ;)
Nick zegt
Als ze nou de nieuwere BYH motor i.p.v. de oudere BHF zouden gebruiken, dan hadden ze veel meer koppel er uit kunnen trekken.
Daarnaast kunnen ze ook veel hogere toerentallen bereiken, enkel de compressieverhouding zou een tikje lager liggen maar dat maak je toch wel weer goed met de turboladers.
EJS zegt
@de Vleaminck
ik moet toegeven dat daar idd interessante specs onderaan het persbericht staan.;) neemt niet weg dat ik vaak al die marketingpraat maar onzin vind, en liever gewoon de belangrijkste dingetjes hoor van degene die het bericht post;)
Vinny_93 zegt
hmm speed. Ik vond de Apollo al “speed”…
Chris zegt
Ja is hij 1,105 mm hoog? Er moet een M’tje weg.
Cantago zegt
2 woorden, WOW en HEBBEN!!
japp zegt
echt een van de mooiste auto’s ever.. serieus :P
i (l) gumpert
gr. japp