Mensen, ga er even voor zitten. We hebben hier niet zomaar een supercar te pakken. Vol in beeld, met krijsende banden en stampende viercilinder is dit beeld en geluid van een volledig nieuwe Skoda Octavia RS.
Hoewel uiterlijke wijzigingen doorgaans op zijn zachtst ‘subtiel’ zijn te noemen binnen het Volkswagen concern zijn de Duitsers onderhuids bezig met een mega-vernieuwing. Niet voor niets staan er vanaf 2012 een nieuwe Golf, A3, Leon, Octavia en zelfs een duo CrossBlue concepten klaar. Stuk voor stuk producten die de superieure efficiëntie van VAG onderstrepen. Want al deze auto’s met hun verschillende afmetingen maakt Volkswagen met één bak onderdelen. De bak met het labeltje ‘MQB’. Graai de juiste onderdelen bij elkaar, bouw een auto, plak er een ‘eigen’ carrosserie omheen en voilá: Skoda Octavia.
In deze video zien we geen gewone Skoda Octavia maar de RS-versie. Die is gaaf. Want zonder enige behoefte het merkimago te overcompenseren met vermogen is de Skoda Octavia RS toch heel snel. Voorin een 220pk TSI of 180pk TDI. Prettig snel, zonder op te vallen. Met behoud van rijbewijs toch kunnen opschieten als je plankgas rijdt. Geen extreem uitgebouwde wielkasten of asociaal glimmende velgen maar een iets ‘ruigere’ bumper en een achterspoiler(tje). Natuurlijk zien we hem het liefst als station rondrijden.
trigger565 zegt
Weer met dat ‘sportief zwart plastic’ op de achterbumper. Koop je de topversie, lijkt het wel om je met een schraper onderweg bent.
Voor de rest nette bak, maar ik houd het liever bij een Alfa 159.
Jochempie zegt
@trigger565: 100 euro dat de uiteindelijke versie in kleur meegespoten bumpers heeft.
alcantara zegt
@trigger565: Toch vind ik het bij M-pakketten best geslaagd.
bibendum zegt
@trigger565: http://www.autointernationaal.nl/artikel.php?id=17209
wellicht dat VAG de juiste weg weet om het mooie Alfa weer overeind te helpen.
potver7 zegt
@trigger565: Die bumper is echt wel in carrosseriekleur, er zit alleen nog een rubberen strip op, en die heeft meerdere functies. Ten eerste beschermt zo’n simpel stripje de lak bij een lichte touché, ten tweede geeft het de auto optisch ‘breedte’ en ten derde breekt het het mega-oppervlak van de bumper.
Die subtiele wijzigingen op een topmodel (iets verlaagd, andere voorbumper, lipje achterop, bredere banden) vind ik juist mooi. Het hoeft toch niet altijd zo opzichtig?
barryb zegt
Oogt ouderwets.
RazorHead zegt
superieure efficiëntie ? Eerst eens zien hoe ze zijn als er een paar duizend km opstaat.
michaelb zegt
Toch zie ik de gemiddelde huisvader hier in rijden dan in een suffe MPV
salberts93 zegt
ik vraag me af of deze Skoda ook net zo saai word als het zien groeien van gras..
norge zegt
“Met behoud van rijbewijs toch kunnen opschieten als je plankgas rijdt” ……juist. Topsnelheid ligt op 100 ? Of is de auto zo saai en zielig dat je toch nooit wordt gestopt?
rubentheys zegt
@norge: Eerder dat laatste denk ik, wat echt wel werkt! Onlangs 40km constant 200-210 per uur gereden op de E313, ik in een oersaaie Passat Variant van het jaar 2001, een onbekende voorligger in een Jaguar XJ. Verschijnt uiteindelijk zo een vieze fluooranje wegpolitie-auto met zwaailampjes vanuit een oprit. Drie keer raden achter welke auto ze gingen. Was tevens de laatste keer dat ik de limiet zo gortig overschreed, ook al was het een daluur. Tegen zoiets is zelfs een Coyote niet opgewassen vrees ik! :)
saxoke zegt
Rubentheys: dat had ik gisteren met een Megane. Op de E34. 150 aan het cruisen, steekt da ding me voorbij (veel sneller dan ik) en blijft in de verte voor me rijden. Op n gegeven moment vertraagt ie voor voorliggers en rij ik m weer voorbij… zo gaat het 30km lang door. Opeens vertraagt ie veel en neemt ie met in zn autootje n zwaailampje de afrit. K ben benieuwd of ie n ge-ijkte meeting heeft haha….