De GTO Engineering California Spyder is het eigenlijk allebei.
Als je écht de blits wil maken, dan red je het niet met een simpele hypercar. Ja, supergaaf natuurlijk dat je een Bugatti, Koenigsegg of Pagani kunt kopen. Ondanks dat supercars technologische meesterwerkjes zijn, hebben ze ook iets triests. Het is alsof je veel te hard je best doet.
Daarbij kun je eigenlijk niets met een moderne hypercar. Niet dat zo’n auto praktisch moet zijn. Maar je kunt niet eens in de buurt komen van de limieten van zo’n auto. Hoe leuk is het dan nog? En ondanks dat snelheid de primaire USP is, zal een Tesla Model Plaid met een paar koters op de achterbank jou alsnog helemaal het snot voor de ogen rijden.
GTO Engineering California Spyder
Daarom moet je deze GTO Engineering California Spyder gaan kopen. GTO Engineering is een (uiteraard) Brits bedrijf. Deze houden zich bezig met het fabriceren van Ferrari-onderdelen die Ferrari bijna niet meer maakt. Haast niemand rijdt nog met Ferrari’s met Colombo V12 en Ferrari bouwt nauwelijks onderdelen ervoor. GTO Engineering doet dat nog wel (check hier hun site).
Maar het gaat (veel) verder dan dat. Want ze bouwen dermate veel onderdelen, dat ze een compleet nieuwe oude (of oude nieuwe) Ferrari voor je kunnen bouwen. Deze GTO Engineering California Spyder is zo’n auto. Op basis van een ‘eenvoudigere’ Ferrari wordt dan dan deze Spyder gebouwd. Van het origineel zijn er iets meer dan 100 gebouwd en dat is te zien in de vraagprijzen. Op een veiling ben je zo 15.000.000 kwijt voor een California Spyder.
‘Goedkoper’
De auto die je hier op de foto’s ziet, is aanzienlijk goedkoper. De GTO Engineering California Spyder kost namelijk 850.000 pond. Dat is alsnog een hoop geld, maar aanzienlijk minder dan een originele. En omdat het een replica is, kun je dingen doen die je met een origineel exemplaar nooit kan doen. Want wat dacht je van een 3.5 liter Colombo V12? GTO Engineering bouwt de motoren in eigen huis en naar wens kun je zelfs opteren voor een 4 liter Colombo V12!
Er worden maximaal tien stuks gebouwd van de GTO Engineering California Spyder. Dit project is ook om aan de wereld te tonen waartoe het bedrijf in staat is. In de Ferrari-scene zijn ze al redelijk bekend, maar met dit soort projecten wordt het alleen maar beter. Overigens is de GTO Engineering California Spyder niet een exacte kopie. Bij GTO zijn ze redelijk bekend met de nadelen van het origineel. Dus de wegligging is beter, de stijfheid is groter en dankzij die grotere V12 met 320 pk is de 1.050 kg wegende auto nog sneller ook.
Overigens hoef je niet deze auto te kopen. Als je een andere klassieke Ferrari wil laten perfectioneren of voorzien van een nieuwe koets, is dat allemaal mogelijk. Zolang je maar geduld hebt en heel veel geld meeneemt. Maar lang niet zoveel geld als je nodig hebt voor het mindere origineel.
rollingstoned zegt
Wel een erg fraaie wagen.
simonferrari zegt
Heel fraai. Ik vraag me af wat Ferrari hier van vind. Het zou niet de eerste keer zijn dat ze een bedrijf aanklagen voor het bouwen van replica’s
bierbuik zegt
@simonferrari: precies mijn reactie, scheelt typen, bedankt!
tvklarenbosch zegt
@simonferrari: Ferrari koopt onderdelen van GTO, dus ik ga ervan uit dat ze dit oké vinden
mpgc zegt
@tvklarenbosch: ze zullen er zeker tegen optreden. Ook al zijn de banden tussen GTO en Ferrari nog zo goed. Als Ferrari deze auto’s laat rondrijden met overduidelijke kenmerken (vorm koetswerk, steigerend paard enz, dan kunnen ze niet meer kunnen optreden als een ander dat (met een kwalitatief veel minder product dat ook doet. Wellicht zou het wel kunnen als Ferrari uitdrukkelijk vooraf toestemming heeft gegeven. Maar dat lees ik nergens.
tvklarenbosch zegt
Ze maken zelfs onderdelen voor Ferrari zelf, zo goed zijn ze. Die 250 swb die ze bouwen is ook echt een plaatje!
50mchljn zegt
Zie ik daar nou VW Type 3 achterlichten ?
O plaat zegt
Peugeot 404 cabrio, deze wagen is in essentie een Peugeot. Pininfarina had van de 404 een cabrio gemaakt als prototype voor deze wagen. 75% van de (carrosserie) onderdelen zijn wisselaar met die van de Peugeot.
pindakoning zegt
Voor 850k een originele klassieke Ferrari of deze? Ik denk toch te neigen naar een originele klassieke Ferrari
tvklarenbosch zegt
@pindakoning: veel geluk met het vinden van een originele voor die prijs.
pindakoning zegt
@tvklarenbosch: heb het niet over dit specifieke type, ik begrijp dat deze ca 15mln zijn…
tvklarenbosch zegt
@pindakoning: welke zou je wel willen dan?
basman147 zegt
Dus na de 964 moet er nu ook al een actie worden gestart voor 250 GTE’s en dergelijke? Begin dan van 0, maar laat zo’n arme Ferrari met rust. Het is al moeilijk genoeg om in de schaduw van een 250 tdf of swb te moeten leven, maar om dan ook nog omgebouwd te worden tot een neppert…
martingtv zegt
Ze gebruiken alleen donor auto’s die te ver zijn om te redden. Ze hebben alleen de registratie papieren nodig.
basman147 zegt
Zelfs 250 GTE’s doen al 4,5 a 5 ton, dan moeten ze wel erg ver heen zijn om een restauratie niet te laten lonen.
Het probleem wat ik hiermee heb is dat ook al is het een gewone Ferrari uit die tijd, dan is hij nog steeds heel zeldzaam, Daarnaast is eder model met de hand gebouwd, vaak met onverklaarbare verschillen tussen de auto’s.
Daarom zou ik liever zien dat ze deze auto’s gewoon met rust laten en er niet iets van maken wat het niet is.
mx5wijf zegt
Die eerste twee alinea´s zijn helemaal raak @willeme !
tinnemans zegt
Vreselijk mooie auto. En in de moderne variant vast ook prima geschikt om mee naar zuid Europa te rijden.
Ik ben alleen bang dat ik heel ver boven het raampje uitsteek. ;/
En wat de hypercars betreft; dat probleem begint al veel eerder, hoe vaak zie je iemand nou met een instap Ferrari of zelfs maar een instap 911 naar de mooie bochtige wegen in het buitenland gaan? Misschien dat ze de Eiffel nog net halen, maar heel veel verder komt t allemaal niet. En dat terwijl het in het buitenland zoveel leuker autorijden is dan in Nederland.