





De Rallye Golf is de koning onder de Golfs II.
Tegenwoordig heeft elke leasebak dit vermogen, maar eind jaren tachtig was 160 pk nog echt veel voor een hot hatchback. En de Volkswagen Rallye Golf uit 1989 was the hottest van zijn generatie. Het was de overtreffende trap boven de bekende Golf GTI en GTI 16V van destijds. De Rallye Golf was bedoeld als homologatiespecial voor deelname aan het World Rally Championship van 1990, de voorloper van het WRC zoals we dat nu kennen. Uiterlijk vallen direct de uitgebouwde wielkasten op, in dezelfde bonkig vierkante stijl als de Audi Ur-Quattro en de Lancia Delta Integrale. Op de een of andere manier lijkt het die twee modellen, die van zichzelf al hoekig zijn, beter te staan dan de carrosserie van de Golf II.
Technisch ging de Rallye Golf een paar stappen verder dan zijn GTI-broers. De 1,8 liter motor kreeg een G-lader mee die hem oppookte naar 160 pk en 225 Nm koppel. Die voor die tijd kloeke waarden werden verdeeld over allevier de wielen via Volkswagen’s syncro-vierwielaandrijvingssysteem. Omdat het een homologatiemodel was, moesten er 5.000 exemplaren gebouwd worden en die zijn inderdaad uit VW’s fabriek in Brussel gerold. De FIA-regels zorgden er ook voor dat de motorinhoud iets werd verkleind van 1.781 voor het reguliere 1,8 blok naar 1.763 cc, om te voldoen aan de technische FIA-eisen voor geblazen motoren.
De koning onder de Golfs II had die status ook dankzij zijn prijs: met een prijskaartje van 50.000 Duitse marken kostte hij ongeveer het dubbele van wat een gewone GTI toen deed. Het is nu mogelijk om voor minder zo’n Rallye Golf aan te schaffen, want veilinghuis Coys biedt er eentje aan tijdens InterClassics Maastricht. Op de klassiekerbeurs die dit weekend plaatsvindt, komt dit turquoise exemplaar onder de hamer voor een geschatte prijs van 12.000 tot 18.000 euro. Helaas ontbreken op dit exemplaar de felbegeerde typeplaatjes voor en achter. De velgen ogen wat ieletjes in de brede wielkasten, maar het zijn wel de originele wielen die Volkswagen leverde op de modellen met een G-lader. Veel eigenaren kozen destijds voor iets bredere BBS-wielen en misschien ziet dat er volwassener uit dan deze standaardtrim.
Overigens kwam er later een nóg snellere Golf II die simpelweg Golf Limited heette. Die had niet het uitgeklopte bodywork en afwijkende neus van de Rallye Golf, maar wel een sterkere G60-motor met zestienklepskop die 210 pk leverde. Slechts een blauwe rand rond de grille waar de GTI een rode had en Volkswagen Motorsport badges verraadden wat de Golf Limited in huis had.
Met dank aan Robert van den Oever en Maarten van der Pas voor deze bijdrage.
Anno ’89 was dit hip, nu noemen we het gewoon een petjesbak.
@alcantara: ehm nee dit is alles behalve een petjesbak. Een Escort Cosworth noemen we toch ook geen petjesbak?
@dutchdriftking: mensen die alleen een escort zien met een vleugel wel.
@alcantara: De auto is helemaal origineel.
Het wordt pas een petjesbak als er after market troep op geschroefd wordt.
Die wielen lekker zo houden.
@alcantara: nee joh, dit is alweer petjesbak af. Ik ben een beetje kwijt wat tegenwoordig petjesbakken zijn, misschien daar eens een topic aan wijden? Ik denk dat de eerste Leon een goeie is. De Golfjes 6 (7??weet ik veel) GTI en Audi A3 zijn immers meer de petjes kraag man purse-bakken. Best een mond vol zo… Die ouwe Golfjes vind ik tegenwoordig wel weer leuk om te zien. De meest verpauperde exemplaren zijn weggerot want al het geld zit in de woofers en c-banden om de lichtmetaaltjes…
@davelepeef: men loopt te pas en te onpas met termen te smijten, alleen om ‘erbij te horen’. Dat is de reden dat termen vervagen.
Zou inderdaad handig zijn als alle auto-termen opnieuw gespecificeerd worden.
Een soort van dikke VanAutoBlogdale?
Aan de inmiddels uitgemolken jetcars en Finnen grappen kunnen we helaas niks meer doen…
Hulde voor dit boeiende artikel! Tot nu toe het beste artikel van 2019 ;-)
Vroeger toen VW’s nog leuk waren…
@monsieurleloure: Dat is enkel je eigen zure mening.
@herbert: Een mening is een mening, Bofkont.
@monsieurleloure: Dat zeg je over 25 jaar waarschijnlijk ook bij een foto van de hedendaagse Arteon of Passat. Jammer dat jouw mening zo’n kwart eeuw achter loopt.
@numpty: daarom is het ook mijn mening, mooi hè
@monsieurleloure: Zeker mooi, beetje (héél erg) traag van begrip, maar mooi.
@numpty: jij hebt volkomen gelijk ?
Ben in 1993 nog eens naar een Rally Golf gaan kijken met een geel Koni onderstel. Nooit vergeten hoe dat ding op de weg lag. Dan krijg je echt een big smile op je gezicht. Toen zwaar getwijfeld tussen die en de nieuwe VR6 golf 3.
@thomasthomas: En, welke is het geworden?
Moet je nu niet mee aankomen?
Onze buurman had de Rallye in het rood met een gezonde 240pk vrùùger, dat was echt een kanon van een auto! Elke dag dat ik er langs liep op weg naar mijn basisschool ging ik volle gas op mijn bek omdat ik over mijn eigen kwijl uitgleed!!
@kennone: tegenwoordig brengen ze kwijlende scholieren met busjes
@vetnek: hahahaha
@vetnek: voorheen met een stint (of is dit te grof?)
Er reed er altijd 1 in Zutphen. Precies dezelfde kleur. Al een tijdje niet gezien. Geweldig geluid vind ik. Die huil van de G lader vind ik echt tof. Klasgenootje had een Corrado G60 met een flinke pijp eronder. Dat ding klonk echt geniaal!
Blijft een schitterend ding. G60 of VR6 altijd moeilijk wat je dan moet kiezen.
@dutchdriftking: mwoah, zo’n G-lader is een fraai stukje techniek, maar zeker niet vlekkeloos. De toch wel behoorlijk beperkte levensduur heeft veel eigenaren destijds gedwongen tot het laten uitvoeren van een prijzige revisie – of anders wel een engine-swap… naar bijvoorbeeld een VR6.
@rrrobert: werden ze ook niet eens vervangen door een compressor van Mercedes?
@dickie: jazeker.
@rrrobert: De G-lader is zeker niet foutloos, maar wel een fraai stukje techniek. En wanneer je er goed mee om gaat dan kunnen ze best wat km’s aan hoor. En er waren altijd goede G60 revisie bedrijven welke voor zeer redelijke prijzen de G-lader reviseerden.
@RRRobert: De G-Lader an sich was niet het probleem, maar wat de meeste er mee deden. Het was ook té simpel. Een smallere pullie op de lader en hopla, 45-50 PK er bij. Fl.40,=/45,= ipv €5/6/700,= bij de chiptuner. Tsja dat de lader dan veel sneller en meer toeren maakte San waar hij voor ontwikkeld was, dat nam men op de koop toe. Veel al was dan de volgende eigenaar de pineut en moest subiet de G-lader laten reviseren.
Mooi om te zien hoe zo’n auto de emoties los maakt en herinneringen aan mooie tijden oproept. Wat een geweldig merk is dat Volkswagen toch!
@evdw: De uitzondering die de regel bevestigt.
@evdw: *wat een geweldige modellen heeft vw gemaakt. Niet alles is nou zo fabelachtig…
De g60 motor werd ook in de normale golf geleverd met zowel voorwielaandrijving als syncro.
Ik heb zelf nog een originele Nederlandse voorwielaangedreven versie gehad. Nog elke dag spijt dat ik die verkocht heb
@cavin: De GTI G60 blijft inderdaad een wijs ding!
Nu nog een artikel over de terloops genoemde een nog interessantere golf 2 limited
@papa: die heb ik volgens mij al eens voorbij zien komen
@papa: https://www.autoblog.nl/nieuws/waarom-zou-je-40-mille-voor-deze-golf-2-betalen-74219
Die dingen hebben een geweldig geluid! Een maat van mij had in 1996 zo’n Rally gekocht. Hij liep er financieel redelijk op leeg, alles ging kapot.
Ik heb altijd het vermoeden gehad dat de 1e eigenaar de auto redelijk mishandeld heeft.
Mooi onverprutst ding.
Golf 2 is zo’n beetje beste wat er qua Golfjes ooit gemaakt is.
@desjonnies: en waarschijnlijk ook wel het beste wat er qua Volkswagen ooit is gemaakt. Alhoewel dat misschien ook wel een beetje terug te voeren was op het adagium ‘wat er niet op zit kan ook niet kapot’, want bij de Golf 2 stonden nu gangbare voorzieningen als een rechter buitenspiegel, radiovoorbereiding en een vijfde versnelling zelfs tot 1990 nog op de optielijst.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat deze nou uiteindelijk gaat opbrengen/heeft opgebracht, want een geschatte verkoopprijs van 12-18 mille lijkt me tamelijk laag. Een snelle zoektocht leert dat de andere Golfjes in Rallye-uitvoering voor aanmerkelijk hogere bedragen worden aangeboden (24 -30 mille).
@RRRobert: ben ik ook wel benieuwd naar. Kan het zo gauw nergens terug vinden. Sowieso weinig info over de auto (km stand ed).
@desjonnies: helemaal mee eens. In orginele staat is het een tijdscapsule zoals een Delta Integrale. Hoezo petjesbak zoals een aantal hier hem noemen op dit forum. Orgineel en onverprutst kan geen enkele auto dat zijn.
@desjonnies: vandaag in het echt gezien op de Interclassics in Maastricht; zag er toen niet uit, anno nu is het nog steeds niks.
Wel zat ander zéér fraai spul gezien daar; mevrouw 406_v6 was zeer onder de indruk van een aantal buitengewoon fraaie Citroën DS, een Packard V12, een Facel Vega, een 3-deurs Toyota FJ, wat 190 SL’s en wat “gewonere” modellen als een Mehari, Renault 4 en een Topolino.
Nu maar eens voorzichtig gaan informeren waarop de spaarpot stuk geslagen mag worden ?
Goede kennis van mij had een in perfecte staat zijnde Golf Rallye, in dezelfde groene kleur als de foto hierboven. Hij heeft deze een jaartje of 2 terug verkocht aan een Duitser voor (ik meen) €40k. De prijzen van deze pareltjes zijn onwijs aan het toenemen, voor de golf II limited is dat helemaal absurd. Ooit was er een NL’er met een golf II limited (dhr. Van der Steen) die deze destijds heeft verkocht voor €16k. If he only knew..(ze doen tegenwoordig ~ €100k).
Buurjongen had er eentje en mocht een keer naast zitten als 16 jarige. De acceleratie vanuit stilstand is mij altijd bij gebleven. Achteraf bleek dat mijn buurjongen dikke leningen had afgesloten en gewoon failliet was maar dat maakte mijn eerste ervaring met de Golf MKII Rallye niet minder mooi. Was al bekend met de MKII GTI 8v en 16v maar dit was een niveau hoger.
Droomauto
Had mijns inziens mooier geweest als de verbreding op de onderste raamlijn had gezeten. Wat niet wegneemt dat het een icoontje is.
Blijft een gave auto!
160 pk is niet veel maar het ding weegt ws. Zoveel als de voordeuren van een moderne golf.
Mijn eerste auto was vroeger een origineel Nederlandse Golf G60 Edition One. Heerlijke auto, dat geluid alleen al van die g-lader.
Gaaf ding, ook in een mooie kleur.
Mooi ding met prachtige techniek. De G lader techniek vindt ik zowiezo boeiend. Het is wel zo dat ik de Corrado mooier vind maar dat is mijn smaak.Trouwens ook een Passat G60 of Polo G40 is niet te versmaden.