![GTA Spano](https://static.autoblog.nl/images/wp2013/gta-spano-8921.jpg)
Zou dat genoeg zijn?
De GTA Spano zoals we hem kenden en waar sinds 2007 aan wordt gewerkt -en regelmatig op een beursvloertje opduikt– heeft een 8.2-liter V10 achter de twee sportstoelen liggen die 820 pk en 960 Nm aan koppel opwekt. Meh. Been there, heb het gedaan. Kan dat niet wat harder? Wel, voor degenen die dat wensen: nu staan ze opnieuw in Zwitserland en levert de GTA Spano van supercarmerkje Spania GTA (zouden ze iets met Spanje hebben?) 900 pk en een begrensd koppel van 1.000 Newtonmeter. De motorinhoud uitbreiden met 200 cc was dus de moeite waard.
In tegenstelling tot de achterklep en het opgefriste interieur is de acceleratietijd niet gewijzigd. De 0-naar-100 tijd is ongeveer even lang als de leestijd voor deze zin: 2,9 tellen. De top zou eveneens op 350 km/u blijven liggen. Laten we dan maar aannemen dat de extra power vooral in de tussenacceleraties waarneembaar is.
De prijs van dit koolstofvezel supercargeweld? 570.000 euro, exclusief belastingen. Ze willen er maximaal 99 produceren. Succes daarmee.
Hieronder de rauwe specificaties:
Technical data
ENGINE
Number of cylinders: GTA supercharged V10
Displacement: 8,400 cm3
Maximum power: hp/rpm: 900/6300 Torque (nm): 1000 electronically limited
CHASSIS AND BODYWORK
Structural monocoque made from titanium honeycomb, carbon fibre and Kevlar
Carbon fibre bodywork
Official weight: 1350 kg
Fuel tank capacity(litres):100
Boot (litres): 100 (front) 130 (rear)
DIMENSIONS
Length/Width/Height/Wheelbase (metres):4.60/1.98/1.18/2.8
TRANSMISSION
Traction: Rear wheel driving
Gearbox: automatic sequential 7 speed with paddle shift or manual sequential
SUSPENSION
Double wishbone configuration
Wheels: 19 x9,5 front/20x 12 rear
Tyres Pirelli P Zero; 255/35 ZR19 and 335/30 ZR20
Multi-self-adjusting shock absorbers
Electrical vehicle height adjustment
Electronically-regulated wing
BRAKES
AP Racing Carbon-ceramic brake system
Forced ventilation system
A 6-piston calliper ABS system
570.000? Het lijkt net een kitcar.
Denk niet dat ze bewust de inhoud van de V10 vergroot hebben. Maar verplicht over moesten van chrysler/Mopar omdat die overgegaan zijn naar 8.4.
@KUYL: scherp!
jeej wat een hondehok met al dar carbon….kooigevoeltje…
…en als het dan toch uit Spanje komt…noem het dan de nieuwe Alva :)
570.000 euro is overdreven, de lak is blijkbaar optioneel en dat voor die prijs!
Hoe heet deze firma nu eigenlijk? GTA Motors of Spania GTA?
Ik dacht eerst dat dit het broertje was van die Koenigsegg Hundra
Dan liever een aventador…
wheelgap ofzoiets?
Voor de wat ouderen onder ons: remake van de Eend in Charleston-uitvoering :-)