We weten dat Mercedes druk bezig is met de ontwikkeling van een GT3-versie van de Mercedes AMG GT, maar wat vinden we straks onder de motorkap? Hint: het is niet de 4.0-liter twinturbo V8 uit de straatversie.
GT3-racers zijn doorgaans bolides die veel gemeen hebben met de straatlegale variant. Ja, ze zijn volledig uitgekleed en worden natuurlijk voorzien van wat extra aerodynamische onderdelen. In het geval van de Mercedes AMG GT3-wagen verandert er daarnaast ook het nodige onder de motorkap.
Tenminste, het ligt eraan hoe je naar de keuze van Mercedes kijkt. Thomas Ramsteiner is verantwoordelijk voor de motoren van AMG en hij bevestigde dat de wagen waarschijnlijk voorzien wordt van de 6.2-liter V8 uit de SLS AMG GT3, de voorganger van de Mercedes AMG GT3. Wat dat betreft zou er dus veel bij het oude blijven.
Mercedes en AMG zouden hiervoor kiezen, omdat de FIA GT3-reglementen bepaalde eisen voorschrijven. “We weten nog niet hoe de reglementen voor 2016 eruit gaan zien, maar zoals het er nu voorstaat is het onmogelijk om een nieuwe motor te ontwikkelen op basis van het blok uit de AMG GT”, stelt Ramsteiner tegenover Car Advice.
93ss zegt
Nu nog de AMG GT S, AMG GT 4, AMG GT 4S, AMG GT Turbo, AMG GT Turbo S, AMG GT 50th anni… oh laat ook maar :-)
bmw135i zegt
@93ss: je bent in de war met Porsche
marikoelolo zegt
@bmw135i: eerder een sneue poging tot grappig zijn
thomcarspotter zegt
@marikoelolo: hij heeft wel gelijk.. (93ss)
drugsrunner zegt
@thomcarspotter: Hij heeft gelijk? Nee thom, dat heeft hij niet. Jullie delen hoogstens dezelfde mening, maar gelijk heeft hij niet.
93ss zegt
@drugsrunner: Je kan niet zeggen dat ik geen gelijk heb als je van correctheid houdt. Ik suggereerde dat Mercedes met de AMG GT de weg van Porsche inslaat met de vele varianten op de 911 en dat ‘nu nog…’ het lijstje is met AMG GT modellen die mogelijk gaan komen als ze zo doorgaan. Omdat het antwoord ligt in de toekomst of ze dat werkelijk gaan doen of niet is het onmogelijk om nu al te zeggen dat ik geen gelijk heb… Wel zo handig om zelf het eerst bij het juiste eind te hebben als je iemand verbeterd, volgende keer beter. :)
C220AMG zegt
@93ss: ik weet het niet zeker hoor maar volgens mij gaat het hier niet om een homologatie model, dus het is mij niet duidelijk waar je de connectie met Porsche legt.
lambo4all zegt
@93ss: voorlopig gaat amg met de gt net zo “911” als ze dat met de sls zijn gegaan. Waar de ook 4 versies van hadden.
93ss zegt
@bmw135i: Ik zou een bakkie koffie pakken als ik jou was ;)
f40racer zegt
@93ss: Maar geen gt6, want die zou buigen in je broekzak
tupperware zegt
Kom maar door met de straatversie van die GT3, wat zal dat lekker bulderen..
maseratizzzzzzzz zegt
Die motor moest in de straatversie!
reggie-boy_rood zegt
Laat maar komen
mrniesoe zegt
Yes..yes. YES!!!
tombe zegt
Blijf het bizar vinden dat men GT3-versies baseert op straatversies. Waarom niet omgekeerd en wat koplampen draaien op een DTM. Nee, eerst bvb een 911 en dan pas een GT3RS en er dan nog meer voor betalen ook! Ok wil jij radio, deurpanelen, zonnekleppen, airco en andere troep? Betaal er dan maar voor. Systeem Lotus. Worden er nog auto’s gemaakt? Clio Cup is bvb goedkoper dan de Sport! Zo hoort het!
tupperware zegt
@tombe:
Het antwoord is heel simpel, het GT3 reglement schrijft voor dat ze gebaseerd moeten zijn op straatauto’s.
Een GTE mag je wel van de grond af opbouwen als raceauto. Het verschil daar tussen PRO en AM zit hem in de leeftijd van de auto, die moet in de GTE-AM minimaal 1 jaar oud zijn.
Hupke zegt
“maar zoals het er nu voorstaat is het onmogelijk om een nieuwe motor te ontwikkelen op basis van het blok uit de AMG GT”
Wetende dat de mp4-12c gt3 en de 650s gt3 gewoon met een v8 turboblokje erin rondrijden, klinkt me dat als serieuze bullshit.
Ofwel zeggen ze kunnen WIJ niet of ofwel zeggen ze WILLEN we niet (betalen), maar de schuld op technische zaken steken is zwak.
carmasterr zegt
@Hupke:
Bentley rijdt ook met een 4.0 V8 twin turbo.
Bullshit dus inderdaad.
ramshoek zegt
@Hupke @Carmasterr: Niet per sé.
Wat de Mercedes 4.0 gemeen heeft met de Audi/Bently 4.0 en de eerder geïntroduceerde BMW 4.4 V8 is dat het uitlaatkanaal en de turbo’s bij het productiemodel boven in de ‘V’ liggen en de inlaat daarmee onder het blok (aan de buitenkant van de V).
Dat biedt de meest compacte lay-out voor een productiemotor.
De Bentley V8 uit de GT3 raceversie heeft die lay-out weer omgedraaid > Inlaat in de V uitlaat met turbo’s er onder. Bij een raceauto, die het uitlaatsysteem thermisch veel zwaarder belast dan een productieauto, biedt deze lay-out wellicht voordelen in de vormgeving van het uitlaatspruitstuk en de afstand die daarmee te creëren is tov het blok (warmte huishouding).
Het kan zijn dat kunstje bij de Audi V8 redelijk te doen is maar bij de Mercedes slechts tegen heel hoge financiële investering.
Reken maar dat de marketing afdeling van AMG / Mercedes dolgraag het nieuwe compacte zuiniger turbo blok wil gebruiken. Dus om dan meteen Bullshit te roepen als ze het uiteindelijk toch niet waar kunnen maken, is een beetje kort door de bocht.
tupperware zegt
@ramshoek:
Het zou zelfs iets te maken kunnen hebben met inbouwruimte. De Bentley is een lel van een auto.
Ik kan me voorstellen dat ze simpelweg de stuurkolom niet kwijt kunnen omdat het uitlaatsysteem dan in de weg zit. Zolang we de rede niet weten blijft het echter speculeren.
Rouwig kan ik er niet om zijn, ik hoor liever een NA motor dan een geblazen motor over een circuit bulderen..
carmasterr zegt
“Thomas Ramsteiner is verantwoordelijk..”
Neeej.
Dat kan gewoon niet.
RAMSTEINER