Wel een gemiste kans hoor, om de GT3 Touring Exclusive zo uit te voeren.
Vroeger was het vrij simpel met krachtige Porsches als de Turbo, GT2 en GT3. Je kocht ‘m in een van de paar kleuren die beschikbaar was en deed vooral je best om niet te crashen. Tegenwoordig maak je er ook de blits mee op ‘Insta, de Gramz en, eh, Instagram. Specificatie qua kleurtjes is belangrijker dan pure hardware.
Gek genoeg bood Porsche daar niet altijd evenveel opties voor. Qua configuratie-mogelijkheden kon (en kun) je het beste een 911 Carrera S of 911 Turbo pakken. Bij een 911 GT3 was (en is) er minder mogelijk. Qua bekleding is alles zwart, er is geen keuze qua velg-model en er zijn minder opties voor de exterieurkleuren, om maar een paar voorbeelden te noemen. Gelukkig maakt deze GT3 Touring Exclusive daar een einde aan.
GT3 Touring Exclusive
Nou, niet helemaal. Ten eerste is de naam voluit ‘Porsche 911 GT3 Touring Package Porsche Exclusive Manufaktur’. Ten tweede is er gekozen voor een specificatie die niet bijzonder veel afwijkt van wat je wél kon krijgen. De zwarte kleur ‘Gloss Black’ is blijkbaar anders (anders heb je ‘Black’ of ‘Jet Black’), maar dat zie je er niet direct aan af op de foto’s. De velgen zijn Satin Black, een optie die al langer mogelijk was. Verder zijn de aluminium raamlijsten nu ook hoogglans zwart en schijven van de keramische remmen óók. Alles zwart.
Qua interieur is er wél gekozen voor een gaaf kleurtje bij deze GT3 Touring Exclusive: rood! Af-fabriek heb je de keuze tussen zwart met zwarte stiksels of zwart met grijze stiksels. Op speciale bestelling was een andere kleur soms mogelijk, maar nu kun je gewoon bij Porsche Exclusive aankloppen. De stoelen en de onderzijde van het dashboard en de deurpanelen zijn rood. De bovenzijde daarvan is zwart, met rode stiksels. Het geheel in deze GT3 Touring Exclusive is afgewerkt met fraai carbon en alcantara.
Paint to sample
Uiteraard is er ook nog het ‘PTS’ (paint to sample) programma waarbij je elke kleur kan krijgen. Vergeet niet dat je niet zomaar elke Porsche die je bestelt via PTS naar wens kon samenstellen. Dat gold voorheen alleen voor enkele ‘slots’. Voor een links-gestuurde Carrera S of Turbo geen probleem, maar bij GT3’s waar er niet heel erg veel van gebouwd worden kon je nee op je rekest krijgen. Daarom is het goed om te zien dat je via Porsche Exclusive Manufaktur al wat meer opties hebt.
Prijzen van de GT3 Touring Exclusive zijn afhankelijk van de specificatie. Een apart kleurtje naar keuze is er vanaf zo’n 10 mille. Het rode interieur begint bij zo’n 15 mille. Goed nieuws voor de fans van de zwarte raamlijsten, want die zijn namelijk gratis!
camber24 zegt
Rood leer. Blijf ik toch een heel hoog bordeel gehalte vinden hebben.
alloallo zegt
LOL, dan is mijn Tesla ook een rijdend bordeel.
Daily 🤩
camber24 zegt
@alloallo: gegarandeerd rijplezier!
atrak zegt
@alloallo: Autopilot aan en je kan aan het werk op de achterbank.
osmo zegt
@camber24: Mijn eerste gedacht was: Vervang dat bordeelrood door cognac en ik wil hem meteen hebben.
camber24 zegt
@osmo: voila! Persoonlijk zou ik liever mokka kleur hebben, Porsche heeft daar ook een heel mooie leerkleur in
Wolflow zegt
@camber24: Ik dacht ook direct aan een rijdende hoerentent
mashell zegt
Ik heb natuurlijk geen idee hoe een bordeel er van binnen uitziet maar daar is het blijkbaar wel heel smaakvol ingericht.
bischero zegt
@camber24: ik juist niet, heb twee auto’s gehad met rood leer, volgende weer.
Dutchdriftking zegt
Koop je zo’n chique Touring, maak je er een pooierbak van…
rijnounsdoor zegt
Doe mij dan maar een setje zwarte raamlijsten. Leg ze maar bij de voordeur. Komt goed.
hotze zegt
Vreselijk die chromen gevallen. Past totaal niet bij een sportauto.
ar156sw zegt
Ik hou wel van een rood interieur, maar vind dat toch meer bij Italiaanse auto’s passen… (of oude Amerikanen…). Deze uitvoering is op zich best geslaagd, maar wel saai. Doe mij maar zo’n touring in mintgroen, met chromen accenten en een beige interieur!
willeme zegt
@ar156sw: ik vind het zelf stiekem best mooi op veel auto’s. Maar eigenlijk komt alleen een Italiaanse auto ermee weg. Toen ik bij Alfa Romeo werkte verkochten we geregeld saaie lease 156’s in het grijs, maar wel met mooi rood leer en later schroefden we er dan de zijskirts en 17″ SuperSport velgen op, plus een tuningkuurtje naar 150 pk. Had je ineens een waanzinnig dikke leasewagen. Bij BMW bleef het vaak bij donkergrijs stof voor de E46’s 31
68d (die zonder badge besteld werd :-)). Goede oude tijd!sabrerator zegt
@willeme:
Persoonlijk vind ik een Bentley Turbo R of een andere uit die tijdsperiode er ook prima mee wegkomen. Heeft het ook meteen een schitterende naam: St. James Red.
Turbo S zegt
@willeme: de E46 is nooit als 316d gemaakt. Instap diesel was de 318d. Ik heb zelf een E46 316 gehad maar zonder de d.
willeme zegt
@mercedesbenze350cdi:
Verrek, je hebt helemaal gelijk ;-). Ik zal het even aanpassen!
mashell zegt
Ik vind een rood interieur mooi, in een Alfa, in een BMW, in een Porsche, in een Volvo maar ook in een Kia. Ik denk dat het meer aan mij ligt dan aan het herkomstland van de auto, dat vind ik maar een rare associatie.
kniesoor zegt
Qua “…rood interieur […] meer bij Italiaanse auto’s passen…” : eens ! Zeker in het geval van een Alfa 156. Heb er zo een gehad, lakzwart met rood Momoleer. Prachtig.
erwh zegt
Koop je zo’n mooie auto en geef je zoveel extra geld uit om hem verder te verfraaien en dan maak je er zo’n saai apparaat van.
Ik zou het wel weten: groene lak, chromen raamlijsten, velgen die je kan zien (dus niet zwart) en een beige interieur (bovenkant dash natuurlijk wel zwart voor de reflectie).
cossiekiller zegt
Idd! Iets donkerer bruin van interieur voor mij, maar voor de rest ben ik helemaal akkoord!
Die foto’s van het artikel hadden ze ook wel buiten mogen nemen i.p.v. in een donkere schuur…
tvklarenbosch zegt
Irish green met cognac interieur en carbon 918 stoelen met de houndstooth inserts. Ff sparen nog
Charles Taycan 4S zegt
Fraai! Mooi dat het kan op een super sportauto! Bij Porsche kan bijna alles.👍