
Tijdens een VLN-race sloeg het noodlot toe.
Een ongeluk zit op de Nürburgring altijd in een klein hoekje. De baan is niet alleen snel en bochtig maar heeft ook bijzonder korte uitloopstroken en grindbakken. Als het dus misgaat, gaat het ook goed mis.
In deze race was het de Brit Jann Mardenborough die met z’n Nissan GT-R het publiek in vloog. Mardenborough raakte zelf gelukkig niet gewond, maar helaas is er wel een toeschouwer overleden aan de gevolgen van de crash. Vier anderen raakten zwaargewond.
De race is afgelast en de politie heeft het circuit afgesloten. Onderstaande video bevat geen heel expliciete beelden, kijken nog steeds op eigen risico.
Holy crap..
Sterkte voor de nabestaanden!
@philipf: thanks man
@991gt3rs: hahaha
@991gt3rs: geen probleem man!
@philipf: Nabestaanden sterkte toewensen op een nieuwsblog is een pseudo-altruïstische profilering. Het doel is niet de (überhaupt niet meelezende) familie troost te bieden maar louter zichzelf positief te presenteren..
Flugplatz, now you know why
Zo das lekker. Sta je te kijken Is het gelijk de laatste keer in je leven.
:( wat een klap :(
Ik heb altijd geleerd, ga nooit in zo een deel van de bocht zitten. Probeer bij voorbaat niet in de buitenbocht te gaan zitten. Rip mede motorsport fan!
@mrrallycross: Inderdaad. Ik vind dat ze het ook moeten verbieden om toeschouwers aan de buitenkant van een te plaatsen. Ookal heb je een grindbak en een groot hek ervoor, er kan altijd iets doorheen schieten.
@mrrallycross: Bij rally’s ben ik het daar zeker mee eens. Maar buitenbochten zijn ook een van de mooiste plekken om te kijken. Op circuits vind ik dat dit moet kunnen, natuurlijk de nurburgring is “speciaal” met zijn korte run off’s.
Ik denk dat dit gewoon een freak-accident is wat je bijna niet had kunnen voorkomen. Je kan er niet zoveel tegen doen als een auto half over de vangrail vliegt.
Verschrikkelijk. Sterkte aan nabestaanden en coureur
Dit is dus het gevolg van de vlakke bodemplaten… Eenmaal lucht onder de auto resulteert in vliegles :O
@RobinM: wat?
@boomhauwer: Is dat na dit voorbeeld nog niet duidelijk?
@boomhauwer: vraag maar aan Mark Webber en Peter Dumbreck in hun CLK GTR.
Tering…!
In Gran Turismo 6 krijg je je auto daar niet backflippend airborne, realiteit is helaas anders.
Ik kan alleen maar hopen dat de zwaargewonden het overleven en dat het bij één dode blijft.
Jann Mardenborough is een supertalent, nu hopen dat de beste jongen niet dermate getraumatiseerd raakt dat hij zijn racecarrière vaarwel zegt.
Sterkte aan familie en nabestaanden en het is extra zuur en jammer dat het gebeurde in een Nissan GT-R.
@lfagtr35r: hoezo maakt dat het extra zuur en jammer?
@lfagtr35r: wat ben jij voor kl**tzak dat je het gaat hebben over de auto…
@bakbanaan: Begrijpend lezen is niet je sterkste kant he…als je de zin goed leest dan zie je letterlijk dat de auto op de 2e plaats komt.
@redbeams:
De auto komt pas op de allerlaatste plaats. Die boeit nu totaal niet. Allereerst slachtoffers, dan gewonden, dan de coureur en omstanders, vervolgens een hele poos niets en dan pas de materiële schade.
@Original_Arnoud: Heb het over hoe het letterlijk in de zin staat…in dit geval is 2e plaats dus de laatste plaats.
@redbeams: auto is totaal on belangrijk. Dat hij het er überhaupt al over heeft zegt al genoeg over die persoon
@raym: Dan denk je dus ook hetzelfde over de auteur van dit artikel want daar staat de auto ook in omschreven ;)
@bakbanaan: Chill denk aan je hartslag, ga eens naar buiten voor frisse lucht zodat je hersenen ook zuurstof krijgen. Je hebt duidelijk teveel in die bak gezeten waardoor je banaan is aangebrand ;)
@lfagtr35r: Ben jij wel goed bij je hoofd,zijn het de puberale hormonen die je doen raaskallen of heb je nooit een rood kinderfietsje gehad toen je klein was? Maakt eigenlijk niet uit, het is in iedergeval tijd voor een praatje met een psychiater.
@sydney: Is dit je eerste dag op het intetnet of zo? Het is vreaelijk voor de coureur en toeschouwers, maar ook zonde van de Nissan. Waarom moet hij dan naar een psychiater?
Hij heeft gezegd dat hij het erg vindt voor de nabestaanden, jij niet! Dus ga zelf alstublieft naar de shrink.
@sydney: naja om nou meteen iemand naar een psychiater te sturen omdat iemand het zonde vindt omdat er een GT-R is gesneuveld is ook niet helemaal juist.. Misschien is het wel zn droom om er een te bezitten en is ie gewoon van deze auto..
@sr20det: gewoon *fan* van
@sydney: Wat valt er niet te begrijpen aan een zin dat nota bene iets langer is dan een regel. Ik raad jou inclusief de mensen die het niet begrijpen, teruggaan naar de schoolbanken voor een cursus Nederlands.
Begrijpend lezen is duidelijk niet je sterkste vak heb ik gemerkt ;)
Als je het niet begrijpt, geen punt ik wil het best voor je uitleggen. Trek geen overhaaste conclusies want zo kom je gewoon erg dom over ;)
@lfagtr35r: krijg eigenlijk best wel een migraine van je schrijfstijl.
@sebasjuhh: Zaterdagavond, tijd voor een pilsje! Proost!
@lfagtr35r: ga jij dan lekker naast @sydney zitten. Eerst je eigen reactie nalezen voordat je over een ander zijn taalbeheersing gaat zeuren.
@ettie: Nope ik hoef niets terug te lezen, want ik sta 100% achter mijn reactie. Niks mis mee, mijn mening en als je hem niet begrijpt is dat mijn zorg niet.
@lfagtr35r: hahahaha, ik doelde op je reactie waar je hem op zijn begrijpend lezen duidt. Begrijpend lezen is dus ook niet jouw sterkste punt…
@ettie: Daar heb ik het ook over, ik sta er achter want ik ziet geen spelfouten. Maar volgens mij snap jij het (nog) steeds niet he. Ik heb het nergens over spelfouten trouwens, hij begrijpt mijn tekst niet en jij ook niet.
Maar ik stop hier, wat je verder doet moet je zelf weten ;)
@lfagtr35r: ik snap je zeer zeker wel. Je vindt het erg dat er een dode is gevallen en dat je het extra erg vindt omdat het een gtr betrof. Maar daar heb ik het niet over: ‘Wat valt er niet te begrijpen aan een zin dat nota bene iets langer is dan een regel.’ Zin die.
‘Ik raad jou inclusief de mensen die het niet begrijpen, teruggaan naar de schoolbanken voor een cursus Nederlands.’ Aanraden is het werkwoord waar is ‘aan’ gebleven dan?
Je moet dus niet zeiken over de taalbeheersing van iemand anders als je het zelf ook niet onder controle hebt.
@ettie: Ik probeer het uit te leggen zonder arrogant over te komen, want als volwassenen moeten we normaal kunnen communiceren.
Ik zeg nergens of beweer nergens dat ik de taal volledig beheers, ik raad hem een cursus aan, omdat sydney mij niet begreep. Als iemand het aan mij zou vragen wil ik het wel uitleggen, hij moet geen overhaaste conclusies trekken. Tuurlijk is het heel erg wat er is gebeurt.
Om een lange zin kort te houden, ook ik sta open voor kritiek. Tuurlijk maak ik ook fouten en zal dat proberen tot het minimum te beperken.
@ettie: begrijpend lezen betekend dat je na het lezen van een tekst kunt uitleggen wat er nou eigenlijk stond. Niet of je nou lul of lol schrijft. Just sayin…
@marc94: Thanks beter had ik het niet kunnen verwoorden, maar er zijn gelukkig mensen die het dus wel snappen ;)
@marc94: dat meen je niet?
Vreselijk ongeluk. Sterkte aan de nabestaanden en gewonden. Ik snap alleen niet dat Schulze en Nismo de aerodynamica van die auto niet aangepast hebben. Vorig jaar vloog dat ding ook al met de voorkant zo omhoog bij de 24u. Met een vlakke onderkant en de wind onder de auto krijg je dit dan. Dit was niet nodig geweest…
Treurig…
Vreselijk…..
Lijkt me verschrikkelijk om mee te moeten leven als coureur!
Wat een vijandige reacties. Ik bespeur hier een hoop Prius rijders. Waren de voetbalwedstrijden voor de f-jes soms afgelast?
Ben net terug van de nordschleife, heb hier staan kijken met de kwalificatie ’s morgens vroeg.
Daarna voor de race naar schwedenkreuz/aremberg doorgewandeld.
Als je dit dan leest schrik je je toch te pleuris. Wat als.
Eigenlijk komen hier alle GT3 auto’s met de voorkant van de grond, soms met 4 wielen zelfs. Waarom het nu zo vreselijk mis ging is nog niet duidelijk.
Natuurlijk ook een samenloop van omstandigheden, als de auto verder naar achter was gevallen en toen de bandenstapel had geraakt was er niets aan de hand geweest.
Nu wordt hij als het ware gekatapulteerd ddor de klap op de banden stapel.
Nu ben ik benieuwd wat ze eraan gaan doen om dit in de toekomst te voorkomen.
Sterkte aan de nabestaandenden, slachtoffers en de coureur die dit de rest van leven blijft meedragen.
@peugeotgek:
Ik zou er helemaal niets aan doen. Dit kan je gewoon beschouwen als een ‘freak-accident’. Hoe hard dat ook lijkt/klinkt. Zolang er geraced wordt zullen vergelijkbare dingen blijven gebeuren. En altijd op een net iets andere manier dan de vorige keer. Als je ‘freak-accidents’ wilt uitbannen moet je racen uitbannen.
Godverdomme ik kan me niet eens voorstellen hoe mardenborough zich nu zou voelen sterkte aan allen!
Sterkte aan de nabestaanden gewenst
Hier beelden van na de crash: https://youtu.be/HgRHgH555Qg
Ik denk dat hij niet of te weinig remde over dat bultje.. Je moet daar iets remmen, maar wie weet een probleem met de remmen? Hij heeft daar nog een behoorlijk tempo…
Triest, en ja autosport blijft tricky business.
@w0o0dy: ga jij als je aan het racen ben dat ene bultje in een circuit onthouden van 21 km?
@gwnbmw:
Van een professionele coureur mag je toch verwachten dat hij een van ’s werelds beroemste bultjes een beetje in zijn hoofd heeft zitten, of is dat teveel gevraagd.?
Ik kan me trouwens nog een soortgelijke klap herinneren op dat punt. Dat was echter in de F2, dus al heel wat jaartjes geleden.
@gwnbmw: ja dat onthou je. Die jongens kunnen dat circuit dromen. Elke bocht elke hobbel. Maar na verloop van tijd wordt je slordig en dan breekt de groene hel je op. Heel triest. Maar de ring maakt zijn naam weer waar. Alleen ditmaal voor een toeschouwer.
Op verschillende facebook draadjes word gesproken dat de te betreuren dode een 8 jarig jongetje zou zijn..
Ik rij zelf ook vaak op de nurburgring en heb zelf ook het nodige mee gemaakt. Rij zelf ook met een underbody en de nodige aerodynamica om de auto goed stabiel en gebalanceerd te houden. Maar kan iemand überhaupt uitleggen hoe het kan dat de GTR de neus zodanig omhoog kan krijgen dat ie zoveel lucht onder de auto krijgt met dit als resultaat. Ik ben er na de beelden serieus van geschrokken.
Sterkte voor de nabestaanden en hopelijk herstellen de gewonden spoedig.
@celica89: een Elise heeft een volledig vlakke bodem en die heeft hier geen last van op de Ring weet ik uit ervaring. Daar zou ik me geen zorgen over maken, ook omdat je wel heel, heel hard moet rijden om er last van te krijgen. Mijn stelling voor deze auto is slechte aerodynamica met te veel downforce achter. Zoek maar eens op GTR Flugplatz op Google. Dan zie je foto’s van deze auto bijna op zijn achterwielen.
@stephane8200: de GT-R heeft van zichzelf vrij veel gewicht op de vooras.. En dus minder behoeft aan doenforce voor… Wellicht werkt die combi dus extra slecht als je meer downforce gaat toevoegen… Achter komt er downforce bij en bij horizontaal rijden gaat het goed… Bij een plotselinge “drop” zoals hier komt de voorkant iets van de grond als je te hard gaat of niet remt… Wellicht dat ie daarom op de achterwielen stijgert..
@w0o0dy: Eens. En dan ook nog het verlies van venturi-effect wat door splitter, vlakke bodem en diffuser bewerkstelligd wordt. In plaats van onderdruk krijg je dan overdruk. Maar ik ben geen expert, dus als iemand echt verstand ervan heeft corrigeer me gerust.
Verbaast me nog dat die niet door Red Bull is gesponsord…..
@carspotter3000:
Too soon
Daar zit je dan met je goede gedrag, in je vrije weekend als motorsport liefhebber… Brr heel erg naar. Zou ook die kant op gaan…
I believe i can…………….crash. Die coureur zal zich nog wel even een tijdje naar voelen, sterkte voor hem en de nabestaanden.
ik kijk meestal geen filmpjes waar dode bij vallen, kan ik egt niet tegen. maar sterkte voor de nabestaande.
Ik heb nog eens stop motion gekeken en de auto lijkt al op het hoogste punt met de lampen boven de vangrail uit te komen… Iets eerder dan ik dacht. Mogelijk een andere oorzaak. Door het gras gegaan ivm de langzamere auto erachter en de splitter voor afgebroken oid?
Ik was in Het Dorint Hotel ( naast het Circuit Nürburgring) voor vergadering van de Deutsche Alpine und Renault Clubs. Ik als 2e Voorzitter van Renault Oldie Club Viersen e.V. had een clublid als monteur bij een Toyota Team aldaar en zo kregen wij het bericht door. wij zagen de Heli over komen en hebben misschien die GT3 racewagen wel voorbij zien komen vanuit het Dorint Hotel. Ik wens de nabestaande heel veel sterkte en de zwaar gewonde mensen heel veel beterschap en goed herstel. Rest komt wel weer goed