Je kunt binnenkort nog meer kilometers volledig elektrisch afleggen met een nieuwe MINI Cooper S E Countryman ALL4 na een update van het merk.
MINI is van plan de capaciteit van de batterij in de Cooper S E Countryman ALL4 te vergroten. De batterijcapaciteit van de plug-in hybride stijgt van 7,7 kWh naar 9,6 kWh. De batterijgrootte wijzigt hierbij niet.
De update is vooral belangrijk voor de Belgische markt. De zakelijke rijder heeft in Nederland fiscaal niets aan een plug-in hybride. In de België is dat anders. Daar maakt de overheid onderscheid tussen een ‘neppe’ en een ‘echte’ plug-in hybride. De Belgische fiscus hanteert dat de hybride tenminste 1 kWh batterijcapaciteit moet hebben voor iedere 100 kg aan gewicht. Met 9,6 kWh voldoet de MINI aan dat criterium.
De plug-in hybride beschikt over een 1.5 driecilinder met een systeemvermogen van 224 pk en 220 Nm koppel. Met de toegenomen batterijcapaciteit kunnen er ook meer elektrische kilometers gemaakt worden. Volgens MINI bedraagt de range nu zo’n 50 kilometer. Vanaf juli is de MINI met de update beschikbaar, de plug-in hybride kost in Nederland 39.500 euro. Voor die prijs krijg je ook een thuislaadkabel, een snellaadkabel voor onderweg en een ChargeNow laadpas. Zo’n laadpas dient gekoppeld te worden aan een eigen betaalmiddel. Vervolgens kun je op de meeste publieke laadpunten de Cooper S E Countryman ALL4 opladen.
widodh zegt
Ze halen dus gewoon het software limiet weg van de accu, leveren een beetje in op de reserves om zo aan de eisen te voldoen.
w0ut zegt
@widodh: Neen, is effectief een nieuwe versie van de batterypack. Nieuwe generatie batterij ‘cellen’
alassad zegt
betekent dit dat het gewicht van deze mini maximaal 960 kg is?
PunicaOase zegt
@alassad: de huidige weegt meer dan 1600 kg… Obesimini.
flatsixx zegt
@punicaoase: 100kg zwaarder dan een 991 Cabrio. Dat is knap
gillesvda zegt
@alassad: Het artikel is ook niet juist, het moet een halve kwh per 100kg zijn.
Dutchdriftking zegt
@alassad: Dat is inderdaad ook hoe ik het lees, kortom klopt geen hout van. Maar het blijven dan ook Belgen…. @RubenPriest leg het eens uit :)
cossiekiller zegt
Zo’n Countryman weegt toch wel wat meer dan 960kg?
Loek zegt
@cossiekiller: misschien dat ze alleen rekenen met het batterijpakket?
tortuga zegt
@cossiekiller: zowizo. Geen idee hoe ze het uitrekenen. Maar zal wel niet op het totaalgewicht zijn zeker?
w0ut zegt
BMW is dit trukje met al hun hybrides aan het doen. De 2 en de 5 reeks hebben ook vorige maand ook de nieuwe versie van de batterijen gekregen.
gove zegt
dat kleintje is nog wel leuk maar dit lijkt wel verdacht veel op een x1, te groot te lomp te duur,
ds3thp zegt
Inkoppertje: Die Belgen zijn wel makkelijk te foppen. Zeker gewoon het gewicht van een Classic Mini opgegeven…..
gumz zegt
Arm België.. Wat een regeltjes. Nu gaan al die mensen die nooit opladen en enkele het fiscale voordeel willen zeker beginnen met stekkeren… Not. Wel goed voor diegene die het goed menen als ze zo’n type auto rijden, extra range is altijd welkom.
dwfc zegt
Hey Ruben, er zijn “2 parameters” waar je moet aan voldoen om een “echte” Hybrid te zijn, mag de CO2-uitstoot maximaal 50 gr/km bedragen … én moet de energiecapaciteit van de batterij groter of gelijk zijn aan : de batterijcapaciteit x 100 / gewicht wagen moet > dan cijfer 6 !
Niet elke Auto komt nu nog in aanmerking. Een Panamera Hybrid valt uit de boot, ook de huidige S klasse Hybrid … Voldoe je aan beide parameters dan betaal je geen eenmalige inschrijvingstaks (BIV) geen jaarlijkse rijtaks en is je voordeel alle aard ( VAA ) jullie BPM, maximaal 3000 € pj. Daarom BMW/Mini nu volop inzet op e modellen.
Zo zal de nieuwe 330 e, die aan beide voorwaarden voldoet, met een systeemvermogen van +/- 260 pk in BE een lease topper worden.
cadrez zegt
Ik vind die hybrides wel een leuke oplossing. Ik woon in centrum Brussel en werk even buiten de stad. Wat dus betekend dat ik in de week elektrisch kan rijden. De auto op het werk oplaadt om in het weekend de benzinemotor aan te zwengelen. Ik rijd dus altijd met 0 uitstoot de stad door. Maakt me blij.