![](https://www.autoblog.nl/files/2020/06/BMW_X1_VDL_Nedcar.png)
VDL Nedcar zal haast moeten maken als ze na BMW een nieuwe klant willen binnenhalen om auto’s te bouwen.
Nederland mag dan niet zo veel automerken (meer) tellen, er staat nog wel een prominente autofabriek bij ons onder in Born. VDL Nedcar, u kent ze wel. Sinds een jaar of tien is Nedcar actief voor BMW om hun compacte modellen (voornamelijk de MINI Countryman en BMW X1) in elkaar te schroeven. Die samenwerking komt echter ten einde en dat betekent dat de laatste Nederlandse BMW in elkaar geschroefd zal worden tegen 2024.
Toekomst VDL Nedcar
BMW was niet de eerste cliënt van VDL Nedcar, vele modellen van Mitsubishi, Volvo en DAF hebben in het verleden het levenslicht gezien in Born. Zo werkt het dan ook meestal: de samenwerking komt ten einde en dus is het tijd voor een nieuwe samenwerking. Niet alleen zorgt dat ervoor dat de schoorsteen blijft roken, ook zorgt dat voor zekerheid voor de 4.000 medewerkers van de fabriek. Logischerwijs zou er dus al een fabrikant staan te popelen om de naam BMW uit te vegen op het whiteboard in de foyer en hun eigen naam er neer te pennen. Zo werkt het helaas niet dit keer.
‘Zinkend schip’
Want die nieuwe samenwerking is (nog) niet gevonden. Dat tot grote zorg van FNV Metaal. De bestuurder van die vakbond, Ron Peters, zegt dat het geduld aardig opraakt. Zo zou FNV spreken van een ‘zinkend schip’. VDL is volgens henzelf in een gevorderd stadium met meerdere partijen, maar eigenlijk zou er nu al een overeenkomst moeten zijn. “Iedere keer belooft de directie dat ze met berichten komen, maar er komt niks.” Aldus Peters. VDL laat aan FNV niet weten welke partijen momenteel het dichtst bij komen, dus ook zij tasten aardig in het duister. Als er namelijk niks wordt bereikt, dan staan ineens al je medewerkers op straat. Ga dat maar eens uitleggen en vooral betalen.
Ooit nog auto’s uit Born?
Een potentiële klant van VDL Nedcar is/was Rivian, wat dankzij het niet willen samenwerken met Mercedes wellicht vorm begint te krijgen. Ook Amerikaanse startup Canoo zou al zowat hun plaatwerk richting Born sturen, maar zagen hier toch vanaf. FNV voelt de bui al hangen: Peters zegt dat ze er ‘weinig vertrouwen in hebben dat er nog auto’s gemaakt kunnen worden na 2024′. (via BNR)
Die jongens van Lightyear willen toch een betaalbaar volumemodel produceren. Is dat niks voor VDL?
Dat zou inderdaad wel mooi zijn in plaats van in het buitenland produceren (zoals nu in Finland dacht ik!?)
En leuk dit van FNV… maar regel anders lekker zelf een nieuwe klant die de productie bij VDL wilt doen in plaats van lopen zeiken. Of denken ze echt dat VDL het wel relaxed vind om in deze positie te zitten…
@edge @reactief Destijds is dat ook overwogen. Maar Valmet Automotive is op dit moment wel heel wat beter ge-equipped voor de productie van de Lightyear One:
https://www.deondernemer.nl/actueel/automotive/vdl-nedcar-lightyear-valmet-automotive-productie~3191494
Maar wie weet, wanneer de beloftes waar worden gemaakt dat VDL Nedcar alsnog een rol gaat spelen. Vraag is dan natuurlijk hoe de zaken er daar over een paar jaar voor staan, zowel bij Lightyear als bij Nedcar.
Ik denk niet dat die al over 2 jaar klaar is voorproductie en genoeg volume heeft om Born draaiend te houden.
Het zou op zich wel mooi zijn ja.
Misschien nog wat meer staken, wellicht dat daarmee klanten geworven kunnen worden?
Dat dus.
Werkelijk walgelijk wat er destijds gebeurde nadat VDL de boel eerder had gered. FNV metaal is dat natuurlijk vergeten inmiddels.
Ik vrees dat het weer hetzelfde oude liedje wordt: grote bedrijven betalen het liefst geen belasting. Maar als het even tegen zit weten ze de portemonnee van de burger uitstekend te vinden.
Lees: ze willen een smak subsidie van het Rijk en de Provincie om de boel (weer) te redden.
Hoezo, gaat de overheid auto’s bouwen dan?
Werkgelegenheid… belasting op arbeid vloeit deels weer terug
De EC is zoals vroeger de EEG niet meer bezig met economie, wel heel actief met alles wat sociaal, migratie, klimaat enz is. Symptomatisch maar zeker denk ik dat de hele automobielindustrie in de EU een zinkend schip wordt. Fout is het absoluut geringschatten door politiek en media. Idemdito voor onze chemie en petrochemie, die we nodig hebben voor de meest essentiële producten buiten brandstoffen, van farmacie, voeding, plastics tot lijm, verf. Er zijn onnoemelijk veel bedrijven actief en afhankelijk van deze sectoren, ook in de perferie. Het voortdurend zonder goed inzichten groen verkwanselen, opdoeken, demoniseren en het bedenken van de meest absurde regeltjes gaat in de komende jaren ongetwijfeld miljoenen jobs kosten in Europa. Men zal het zoals steeds pas inzien als plots een speler zoals Nedcar duizenden mensen op straat zet. Of producten die nu in het rek liggen plots een tienvoud kosten van nu. Het verarmen op dit continent gaat door, dag na dag…
Komst van de EV is een van de reden dat er straks 4000 arbeidsplaatsen weg zijn in Nederland. Zal niet de enige zijn! Bedankt Europa!
Onzin, er zijn een veelvoud aan arbeidsplaatsen nodig straks.
Maar eerst zullen we dan moeten stoppen met het kopen van die chinese rotzooi.
Die Chinese rotzooi is anders geen rotzooi meer.
@ericc
Drama hoor. We hebben op dit moment een gigantisch (!) tekort aan personeel.
Banen die verdwijnen en banen die ontstaan is iets van allé tijden. Daar kan je moeilijk één technologische ontwikkeling die je niet aan staat de schuld van geven.
Niets nieuws onder de zon in Born, zo gaat het al minstens een halve eeuw daar : paniek, vakbondsheisa . . . en vervolgens springt de belastingbetaler bij om een nieuwe partij over de streep te trekken om er oto’s te laten bouwen. Verwacht, dat het nu ook weer zo zal gaan.
Precies. Als de fabriek een jaar of wat stil ligt en er verkiezingen aanstaande zijn dan kan er subsidie geld worden vrijgemaakt.
Sterker nog, dat is de onstaansgeschiedenis van de fabriek. Na de sluiting van de staatsmijnen haalde de overheid Daf personenwagens over om in Born een fabriek te bouwen. Toen werden dus al met overheidsgeld werkgelegenheid gecreëerd. Overigens gingen slechts weinig kompels daadwerkelijk bij Daf aan de slag. Uiteindelijk waren er veel arbeidsmigranten nodig.
Ik denk dat de auto verkopen de komende jaren alleen maar verder zullen zakken, al helemaal vanaf 2030, als het alleen nog maar EV’s mogen zijn.
FIAT bv stopt in 2023 met de Productie van de ICE 500, die nu in een beetje fatsoenlijke uitvoering ± € 21500,- kost.
Het alternatief is dan de 500e die in een beetje fatsoenlijk uitvoering minimaal ± € 10.000,- meer kost.
En denk FIAT dan, dat ze er nog net zo veel van gaat verkopen, ik denk het niet, het zelfde geld voor de Abarth 500e.
Die kost ook gewoon € 43-47K, wat ook gewoon € 10K meer is dan de ICE Abarth.
En dit is maar één voorbeeld, maar dit gaat voor nog veel meer merken gelden, het EV alternatief is altijd duurder dan de ICE variant.
Je zou toch verwachten dat ze moeten kunnen profiteren van alle onrust in het Oostblok.
Heel wat fabrikanten die hun plannen daar in de ijskast hebben gezet.
Omdat de vraag naar auto’s zo gestegen is?
Maak daar in Born 1 grote coffeeshop of AZC van.
Op zich is er wel een klusje dat de mensen daar kunnen doen als de fabriek dicht is, dat Sterrebos opnieuw aanplanten…
Mooi klusje voor die tofuknagers die daar indertijd in de bomen hebben gehangen, kunnen ze zich ook eens nuttig maken voor de maatschappij
Doet de onderhandelingen weinig goeds door zelf over een zinkend schip te spreken.
Als ze nou eens wat minder hadden gestaakt in het verleden dan was een partij als BMW niet weg gelopen. Eigen schuld, dikke bult.
Die Peters van de vakbond moet dus de hand in eigen boezem steken, het was immers de vakbond die opriep tot staken…