Deze grote Volkswagen krijgt en schitterend interieur, doch een klein motortje. Vinden wij dat erg?
Toevallig hadden we van de week een Volkswagen Tharu. Kennen jullie die niet? Zie dat als een symbiose tussen een Skoda Karoq en de bijna-premium-beleving van een Volkswagen-logo. Zonder gekheid, het is een keurig compact crossovertje dat precies tussen de T-Roc en Tiguan inpast. We vragen ons oprecht af waarom wij de Tharu niet in Nederland kunnen krijgen. Bij deze grote Volkswagen Atlas is het ook heel erg jammer. Maar wie weet, de auto is zojuist gefacelift en eigenlijk ook perfect voor de Europese markt.
De Atlas kwam in 2016 in de Verenigde Staten op de markt en in 2020 was daar de eerste facelift. In 2020 kwam er ook een Atlas Cross Sport, een ‘coupé-SUV’. Mooie term, want in technische zin is dat geen coupé en geen SUV.
Nu krijgt deze grote Volkswagen weer een opfrisbeurt. Net als de Tharu is de Atlas nu door de Wolfsburgers voorzien van een nieuw sportief neusje met minder chroom en meer hoogglans zwart. Ook zijn de koplampen groter dan voorheen.
Meer afstand van die andere enorme VW
Bijzonder is dat de Atlas nu meer afstand neemt van de Terramont. Dat is ook een grote Volkswagen, voor de Chinese markt. De Atlas en Terramont waren ooit identieke auto’s, maar krijgen andere facelifts waardoor ze iets uit elkaar groeien.
Net als de Brothers Grimsby. We houden een heel kleine slag om de arm. In dit geval hebben we namelijk alleen afbeeldingen van een heel dik aangeklede R-Line.
Het uiterlijk is typisch Volkswagen: lekker rechttoe rechtaan en vrij tijdloos. Het is duidelijk een vorm van evolutie, geen revolutie. Wel ziet het geheel er keurig uit. Aangezien de grote Volkswagen voor de VS bedoeld is, moet je rekening houden met een plastiekeriger interieur, maar op de foto’s lijkt daar geen sprake van te zijn.
Kijk, moderne autofabrikanten, zo kan het ook. Een keurig, zakelijk interieur met een groot centraal digitaal scherm en voldoende fysieke knoppen voor de belangrijke functies. Het is complete armoede als je de stoelverwarming of ruitbediening via een menu moet doen.
Motor van de Grote Volkswagen
Dan de techniek. Van de Volkswagen Atlas wisten we dat dit een van de laatste modellen was die je kon krijgen met een VR6-motor. Die is helaas verdwenen naar de eeuwige jachtvelden. Er is nu één motoroptie, die 2.0 TSI. Deze is voor de gelegenheid wel opgepept naar 273 pk en 370 Nm.
Voor de broodnodige context, de VR6 had 280 pk en 360 Nm. De 2.0 TSI levert het koppel ook nog eens veel vroeger, waardoor je sneller en zuiniger bent met de nieuwe motor. Overigens is het in China nog lekkerder: de Terramont krijgt daar de VR6, maar dan met turbo!
Dan rest nu de vraag: mag deze naar Europa komen? De Touareg is een geweldig apparaat, maar misschien een beetje overkill. De Atlas is weliswaar iets groter, maar staat op en eenvoudiger MQB-platform.
De Atlas is lichter en zuiniger dan de Touareg. Dus in principe mag deze grote Volkswagen wel ons kant op komen. Zeker met dat interieur.
Dit is het oude model:
Meer lezen? Dit zijn de 10 ultieme vrekkenmobielen!
karhengst zegt
Schitteren doet het wel met dat zwarte glansplastic, net een Mercedes zo.
VW lijkt inderdaad weer de juiste weg te zijn ingeslagen wat ergonomie betreft. Kan je mening enkel onderstrepen Willem. Al denk ik dat de gemiddelde Europese consument liever een zwart interieur heeft en het hout in z’n kachel gooit.
Robert zegt
Je kunt veel van Volkswagen vinden, maar op het gebied van ergonomie heeft VW eigenlijk nooit echt steken laten vallen. Ik heb er meerdere gereden en ook in verschillende andere merken, maar in een willekeurige VW vind je eigenlijk altijd en goede zit en alles precies daar waar je het verwacht.
lekkerlinksrijden zegt
Ook in de ID3?
Robert zegt
Nee, die nog niet.
karhengst zegt
Alles met enkel een aanraakscherm zonder Idrive module is een ergonomisch drama voor de bestuurder. Zeker als het systeem ook nog eens trager is dan bevroren ruitenwisservloeistof door een sproeier.
Ergo, VW heeft flink wat steken laten vallen.
monsieurleloure zegt
@Robert,
Als je een maand in een andere auto rijdt ben je die weer gewend.
viezefreddyw zegt
Het interieur vind ik helemaal niet zo geweldig. Zeker het infotainmentscherm niet. Die lijkt, met de dikke randen, al 3 jaar oud te zijn.
flyerbunch zegt
Ziet er netjes uit, maar het uiterlijk typisch VW? Voor de VS line-up mss wel, maar dit lijkt niet echt op z’n Europese evenknie. Als je die Tharu schuin vanachter bekijkt herken je zowaar de lijnen van een stiefbroer, de Urus?
Jantje_555 zegt
Sinds we hier in onze contreien meer Ukrainers zien, heb ik al vaker zo een VW Atlas gezien. Ze hebben ook vaak de Amerikaanse of internationale versies van wagens dan wij in de EU.
Ook zie je soms een VW Passat in US Spec rondrijden.
smoked zegt
Komt omdat zo’n beetje elke US spec auto in oost europa een geimporteerde schadebak is die daar opgelapt word.
Soms kan je via kenteken het VIN achterhalen en bij Copart invullen zodat je ziet hoe die verkocht is als schadevoertuig.
drom zegt
Deze mag van mij direct naar Europa komen. De coupé versie mag in de US blijven
Dutchdriftking zegt
Best een knappe kar dit. Maar ik gok dat de gemiddelde Amerikaan toch voor een Ford Explorer gaat.
xj220 zegt
Fraai auto die Atlas, mag zeker komen! Zijn er partijen in NL die deze via grijze import halen?
cossiekiller zegt
Met ‘een klein motortje’ dacht ik toch eerder aan een 1.2 driecilinder ofzo
dromedaris zegt
Maar wrs suckt het infotainmentsysteem monkey balls, zoals altijd bij VW.
vpowert zegt
Fysieke knoppen? Waar dan? Touch knoppen op het stuurwiel en sliders voor de temperatuurinstelling, dat is juist de nachtmerrie. Fysieke deurhendels zijn er nog wel, maar moeten we daar de vlag voor uithangen tegenwoordig?
B00G1E zegt
Leuke auto maar een groot nadeel van dit soort motoren is dat je premium moet tanken. Kost al gauw $4 per gallon ipv $3.30 oid.