Niet alleen is Scandinavië is straks geen Tesla meer te krijgen. Ook verhuurder Sixt is helemaal klaar met het merk.
Tesla is nog steeds toonaangevend in de autobranche waar het gaat om EV’s winstgevend in de markt zetten. De voor autobegrippen nog steeds nagelnieuwe fabrikant is een van de weinige zo niet de enige die het lukt elektrische auto’s ook daadwerkelijk met winst te verkopen. Nu heeft men natuurlijk alles mee gehad wat dat betreft. Subsidies, af en toe wat lekker hete zomers of orkaantjes…Het heeft het bedrijf van Elon Musk allemaal geholpen. We leven immers in een tijd dat er een obsessie bestaat met groen doen of beter zegt vooral ook groen lijken te doen.
Ironisch genoeg is de grote man zelf ook helemaal klaar met het laatste. In een spraakmakend interview rekende Elon onlangs keihard af met de neppe schone schijnerts. Het gaat er volgens hem om dat je goed dóet. Niet om dat je alles in het werk stelt om je de mantel van gutmensch aan te meten terwijl je stiekem een endnek bent. Iets wat tegenwoordig net zo prevaleert is als een frisse krachtige bries in Hurricane Country.
Uiteraard kwam het Musk op de nodige #ophef te staan. Maar dat is niet de reden dat joekelig verhuurbedrijf Sixt helemaal klaar is met Tesla. Verfrissend genoeg geeft het bedrijf te kennen dat dit ‘gewoon’ als vanouds om de goede oude centen draait. In twee opzichten.
Ten eerste weigert Tesla de verhuurtoko een deal te geven om gekochte auto’s aan het eind van een bepaalde werkzame periode terug voor een bepaald bedrag. Andere fabrikanten zijn wel bereid dit te doen en verhuurders gaan daar graag op in omdat ze zich niet blootstellen aan een onbekende afschrijving. Dat laatste kan natuurlijk meevallen of tegenvallen. Maar Sixt is geen speculeerden op het gebied van autowaardes, maar een verhuurbedrijf. Zoiets is een afleiding die je er niet bij wil hebben. Sixt is ook enigszins verbolgen over prijsdalingen die Tesla onlangs heeft uitgevoerd. Die schaden de restwaarde en vormen dus een tegenvaller voor SIxt.
Relevanter voor de meeste mensen is echter de tweede reden die Sixt aandraagt om geen Tesla’s meer te willen. De onderhoudskosten vallen namelijk te hoog uit. Onderhoudskosten? Maar dat is bij EV’s toch dik voor elkaar? Kennelijk niet dus, want Sixt heeft en had een hele vloot Tesla’s. Als geen ander zullen ze weten wat het gemiddeld kost die rijdend te houden. Het zijn vooral de schades die het ‘m doen. Die zijn bij Tesla notoir duurder om te verhelpen dan bij traditionele ICE’s bouwers. Al dan niet omdat ook accu’s beschadigd raken.
Sixt gaat overigens niet nu dan maar weer volledig inzetten op ICE’s. Sterker nog, men is nog altijd van plan naar 70-90 procent EV’s te gaan in 2030. Maar, het zullen dan geen Tesla’s zijn. Eerder berichtten we al dat de Chinese fabrikant BYD een megadeal heeft gesloten met Sixt. De Amerikanen worden dus de loef afgestoken door de Chinezen. Waarvan akte.
SpiderIV zegt
tja, technisch (nu) een uitstekend product maar als B2B zakenpartner is Tesla en haar directeur natuurlijk rampzalig. Veel te onvoorspelbaar en dat is het laatste wat een verhuurbedrijf met flinke massa en lage marges kan gebruiken. De enorme arrogantie van Tesla begint tegen zich tegen Tesla te werken.
Flutterbear zegt
Hertz denkt daar toch anders over. Die hebben echter ook daadwerkelijk echt een contract met Tesla gesloten. Sixt koopt ze gewoon als “consument” en rekent reparatie als onderhoud.
SpiderIV zegt
Juist die terugname garantie / prijs is voor een verhuurbedrijf essentieel. En begrijp dat Sixt die niet heeft, dan is het lastig zakendoen.
drsjeroen zegt
Heb een artikel gelezen dat het probleem is dat Tesla en veel van de Chinese fabrikanten die accucellen aan elkaar lijmen. Indien er dan iets mis gaat, moet je het hele pakket vervangen. Is de goedkoopste manier van produceren.
Renault schroeft bijvoorbeeld de accucellen aan elkaar, dus als er wat fout gaat, kan je 1 of enkele cellen relatief eenvoudig vervangen.
Zou zelf niet graag een ex lease Model 3 kopen die binnenkort en masse uit de lease komen
jaapiyo zegt
Klopt het is een beetje de macbook aanpak. Zolang het heel blijft heeft het voordelen. Als het stuk gaat en/of sterk veroudert ben je de bok. Al die auto’s met gelijmde accu’s die ook nog deel van de dragende structuur van de auto vormen soms worden over 15 jaar een dik probleem. Maar ach…Vapen was eerst ook een zogenaamd alternatief voor roken/manier om te stoppen net roken.
Otua zegt
Net zoals bij vapen is het probleem China, die zooi wordt daar zo goedkoop geproduceerd dat er makkelijk winst op gemaakt kan worden maar ze lopen er de kantjes van af. Minderjarigen kopen hun vapes niet bij de sigarenboer, die kopen ze bij hun medeleerling die altijd een capuchon op heeft. Vapen is een prima alternatief voor rokers maar nog steeds slechter dan niet roken, een beetje zoals met EV tegenover ICE
Flutterbear zegt
Tja de Fransen zorgen ervoor dat het makkelijk te repareren is en Tesla en de Chinezen zorgen ervoor dat het niet stuk gaat. Ook reparatie van accu’s zonder verlijmen is enorm arbeidsintensief en duur.
Bij de Cybertruck is de accu overigens zelfs onderdeel van de carrosserie, zoveel vertrouwen zit er in de technologie. Ze maken deze echter ook zelf en zijn niet afhankelijk van de producten van de cellen.
Rokende Wielen zegt
Welk product maken Fransen dan makkelijk te repareren? Ik herinner me verhalen van Franse automobielen waar complete motoren uitgebouwd moeten worden om iets basaals als een distributieriem of waterpomp, dynamo te vervangen.
ghost zegt
Sixt is onderdeel van BMW-Group dus lekker die EV’s uit de bmw vloot inzetten, zijn ook veel mooier dan een tesla
jaapiyo zegt
Nee Sixt is voor het grootste deel van de Sixt familie. Het komt wel allebei uit Munich. En BMW had een joint venture met Sixt (DriveNow) voor deelauto’s dat BMW uiteindelijk heeft uitgekocht (en wat keihard faalt omdat mensen nou eenmaal hun auto niet willen delen met vreemden). Dus er zijn vast warme banden en mss hebben ze een belangetje ofzo maar het is geen ‘onderdeel van dr BMW Group’. Dan zouden ze ook überhaupt niet in zee gaan met de Chinezen (althans niet degenen die geen band met BMW hebben).
Johanneke zegt
Vind je? IX1 en IX3 vind ik heel generiek, standaard lompe crossover. i4 heeft een domme grille en is krap achterin. De iX maakt de multipla nog knap, en de i7 is echt een achterlijk monster. Zijn van die auto’s die alleen in het zwart nog enigszins te pruimen zijn omdat dan alle design details wegvallen.
Niet dat ik Tesla prachtig vind, alleen de S vind ik serieus mooi. De 3 prima, de rest matig. Maar goed ik vind crossovers er al snel te bloated uit zien en dus niet mooi. Kan niet elegant zijn.
lexis zegt
Nu snap ik vanwaar al die premium select bmw’s vandaan komen, zogezegd van BMW medewerkers uit Duitslandland. Haha ze.kipen ze gewoon terug van Sixy, afgejakerde verhuur bakken waar men dagelijks joyriding mee doet met koude motor. Man man als dat geen bedrog is. Afblijven en in grote boog omheen lopen.
Dutchdriftking zegt
Don’t be gentle it’s a rentle maakt een Tesla erg duur natuurlijk. Op Schiphol waren de Tesla taxi’s ook erg duur in onderhoud. Toen hebben ze allemaal een ecodrive begrenzer gekregen. Sindsdien is het onderhoud enorm omlaag gegaan.