Er is een akkoord bereikt tussen Europa en fabrikanten van vrachtwagens wat er de komende jaren gaat gebeuren. Er zijn wel degelijk veranderingen voor vrachtwagens op komst.
Niet alleen personenauto’s gaan elektrisch. Uiteraard moeten ook andere vormen van transport eraan geloven. Europa heeft een akkoord bereikt met fabrikanten van vrachtwagens. In dit joint statement is opgenomen dat de fabrikanten in Europa in 2040 alleen nog maar elektrische vrachtwagens op de markt zullen brengen.
Climate Impact Research
De overeenkomst is onder andere getekend door de CEO’s van truckfabrikanten en directeuren van de Climate Impact Research (PIK). Denk bijvoorbeeld aan Volvo, DAF en Daimler en zo nog een aantal fabrikanten.
Het statement is niet zomaar een mooi papiertje dat is ondertekend. Het is tegelijkertijd een overeenkomst waarin opgesteld staat dat de transitie naar elektrisch zal worden ondersteund met hulp van overheden. De eerste elektrische vrachtwagens bestaan al. Ook zitten er een aantal in de pijplijn. De investeringen zijn ecghter enorm, net als met elektrische bedrijfswagens.
Veranderingen voor vrachtwagens
Bovendien is de actieradius nog lang geen alternatief voor de diesel trucks van nu. In tegenstelling tot personenauto’s is een enorme actieradius natuurlijk essentieel voor vrachtwagens. Daarom is de overeenkomst ook gericht op 2040. Dit zodat fabrikanten nog 20 jaar de tijd krijgen om de transitie te kunnen maken. Er zijn dus wel degelijk veranderingen voor vrachtwagens op komst.
Verder is in het statement opgemaakt dat de overgang naar emissievrij transport alleen kan, als de gehele transitie betaalbaar is. Zowel operationeel, als iets praktisch zoals de laadkosten. Het aanleggen van een goede infrastructuur voor elektrische vrachtwagens is daarmee essentieel.
Wanneer veranderingen voor vrachtwagens?
Een eerste stap is nu gezet met dit joint statement. Hiermee zijn de eerste veranderingen voor vrachtwagens aanstaande. Het is overigens niet zo dat vrachtwagens op diesel in 2040 ondenkbaar zijn. Dit statement gaat er puur om dat de fabrikanten alleen nog maar schone nieuwe vrachtwagens leveren in 2040 die emissievrij kunnen rijden.
Bron: ACEA
Dutchdriftking zegt
Op zich natuurlijk een goede ontwikkeling. Zeker bij transport op korte afstanden voegt het wat toe en is het sneller haalbaar. Ook levert het daar wat geluidsvoordeel op. Wordt er naast auto’s en vrachtwagens eigenlijk ook nog op brommers en scooters gelet? De gemiddelde scooter heeft namelijk stokoude techniek en stoot zo’n dertig(!) keer meer uit dan een vrachtwagen. Lijkt mij in het kader van luchtkwaliteit dan ook een groep waar enorme winst te behalen is.
fanboy zegt
@dutchdriftking: De overstap naar elektrische scooters is al lekker op gang, daar ia nu dacht ik ~20% elektrisch (van de verkoop). En de grote verhuurscooter praktijken kopen vaak ook elektrisch.
Amsterdam heeft al een milieuzone voor scooters, en die is over een aantal jaar natuurlijk alleen nog maar elektrisch. Dat werkt ook veel beter voor scooters.
Voor vrachtwagens als hybride variant lijkt het me nu al fantastisch. Wel je rijbereik halen maar in de stad lekker schoon en met minder herrie rijden. En remenergie terugwinnen.
secchione zegt
rem energie terugwinnen op alle assen van de vrachtwagens zou wel mooi zijn, kan rap gaan dan met terugleveren van stroom als het op 4 of meer assen gaat
mashell zegt
@secchione: een paar flink afremmen met een generatoren op alle assen en de batterij zit weer vol… De moderne natuurkunde is toch wat anders dan die van vroeger…
vaakbenjetebang zegt
@secchione: het aantal assen waarop je kunt terugwinnen maakt niet echt uit… het gaat om de massa en de snelheid.
bbfix zegt
@vaakbenjetebang: voor je banden slijtage wel degelijk! Als je veel remt op de retarder slijten je trekasbanden veel meer dan met de voetrem..
vaakbenjetebang zegt
@bbfix: klopt natuurlijk, maar dat verdien je weer terug doordat de bedrijfsremmen minder slijten. Moet ik wel bij zeggen dat ik nooit heb doorgerekend wat duurder is maar het voordeel van een retarder is buiten dat natuurlijk wel groot. Op meer assen regeneratief remmen is ook wel gedoe, want je moet daar dan weer onderdelen voor in misschien wel gestuurde naven gaan plaatsen plus de bijbehorende bedrading. Mijn keuze zou het niet zo snel zijn denk ik, constructief is het veel makkelijker en ninder kwetsbaar om dit te integreren in de aandrijflijn zoals een conventionele retarder. Wel zou ik het in mildere vorm in een as van de trailer inbouwen om die van stroom te voorzien, en eventuele koelmotoren etc te ondersteunen.
bbfix zegt
@vaakbenjetebang: dat vind ik nou een plan dat verder uitgewerkt dient te worden… de trailer dient altijd harder te remmen dan de trekker dus zou icm abs/esp best te realiseren zijn. Op lange afstanden met vlak landschap zul je een paar beste accu’s nodig hebben maar verder…👍
screamer zegt
Laat staan de herrie die uit sommige scooters komt.
Maar goed, het is natuurlijk ook erg stoer om je brommer/scooter zoveel mogelijk herrie te laten maken, terwijl hij amper de 45km/h haalt (en waarschijnlijk maar 25km/h mag vanwege het kentekenplaatje en gebrek aan helm)
flutterby zegt
@dutchdriftking: volgens mij wint de elektrische fiets snel marktaandeel van de scooter of brommer.
TheMaster zegt
Er zitten meer grote veranderingen in het pakket. Mogelijk maken om dicht achter elkaar treintje te rijden. Zelfstandig rijden wordt ruimte voor gemaakt. Of qua aerodynamica. De schetsen die ze hebben laten zien zien er ook vernieuwend uit. Ze zou maar een OEM zijn en al paar jaar geleden de ontwikkeling al gestart hebben die ál deze punten precies verwerkt heeft. Die krijgen komende 10 jaar een gouden toekomst!
Onee, want bij petrolheads is het belangrijker dat een deur op 0,01mm uitgelijnd moet worden..
transaxleman zegt
Op het moment dat de Total Cost of Ownership voor een elektrische truck lager ligt dan een dieseltruck, dan gaan klanten toch massaal over op elektrisch. Of zo’n akkoord nu getekend is of niet. En dat omslagpunt is dichterbij dan een hoop mensen denken. En wetgeving speelt ook een rol, voordat we 2040 hebben bereikt is er geen binnenstad in europa waar je nog met een dieseltruck naar binnen mag.
Grote transporteurs/supermarkten als Jumbo, DHL etc hebben ook al aangegeven dat ze in 2025 emissie vrij willen rijden, en daar zetten ook serieuze stappen in.
Dus dit is mooie symbool politiek, maar het is meer een bevestiging van een traject wat al lang in gang is gezet door partijen die weinig boodschap hebben aan wat truckfabrikanten vinden/willen
gekketurbo zegt
Die ligt al lager, alleen is er geen voldoende aanbod. Daarom zie je dat elke elektrische vrachtwagen die op de markt komt al 1-2 jaar uitverkocht is. Bij vrachtwagen en busjes fabrikanten uit Amerika zijn middels pre orders zelfs meerdere jaren aan productie uitverkocht. Grootste beperking is de range bij de lange afstand scenario’s, maar onderzoek wijst uit dat de grootste groep logistieke vervoersmiddelen onder de 200km per dag zit. Het gemiddelde zit rond de 150km: https://www.kennisdclogistiek.nl/system/downloads/attachments/000/000/011/original/Transport_in_Cijfers_2014.pdf?1436176306
loggy zegt
Dat hele gelul, dat vrachtwagens een grote actieradius moeten hebben. Ik snap er niks van. Volgens mij moeten chauffeurs elke 4 uur minimaal een half uur rusten. In 4 uur kachel je Max 320km. Krijg je toch wel vol geblaft met 30min aan de snel lader? Gewoon elke truckstop ombouwen toch snellaadstation voor vrachtwagens. Waar een wil is, is een weg!
vaakbenjetebang zegt
@loggy: dat ‘gelul’ is toch wel een dingetje. Ten eerste mag je vierenhalf uur rijden. Dat is alweer 12,5% extra t.o.v. jouw aanname – da’s één. Dan moet je er ook nog eens rekening mee houden dat bij een vrachtwagen verbruik en verbruik nog wel eens flink wil uiteenlopen van exemplaar tot exemplaar. Hangt allemaal af van opbouw (aerodynamica!) en treingewicht. En soms moet je veel stop&go doen (file). Dat helpt niet als je 40 ton weeg, dat vreet energie. Je komt buiten Nederland ook nog wel eens een bergje tegen. Soms is het ook koud. Dan moet je ook die nominale 360 kilometer kunnen rijden, want anders staan de supermarkten snel met lege schappen in de winter (heb je enig idee hoe krap al die ritten gepland worden?). Wordt niemand blij van. Soms heb je wind tegen. Dat doet al iets met de actieradius van een auto, dus je kunt nagaan wat het doet met een truck met een frontaal oppervlak van 10 vierkante meter. Dan zijn er ook trucks genoeg die met een dubbele bezetting rijden want een stilstaande truck verdient geen geld. Oeps… sta je dan, met je actieradius. van 400km. Ja, je kunt meer trucks laten rijden. Wil je dat? Want dan zijn de wegen voller en je producten duurder. Dat soort ‘gelul’ heb je allemaal mee te maken en dan noem ik nog een heleboel ‘gelul’ niet ook.
Het volledig opladen moet dan in 3 kwartier gepiept zijn want dan mag je weer vierenhalf uur. Gezien de energiebehoefte voor die vierenhalf uur mag dat dan een hele beste snellader zijn. Tuurlijk, die is vast te maken, maar kijk eens op een gemiddelde truckparkeerplaats langs de snelweg. Daar is het vaak zo vol dat er trucks op de vluchtstrook staan bij de toe- en afrit. Er zijn dus al te weinig plekken voor trucks om te überhaupt te staan, laat staan om op te laden. De totale vermogensbehoefte van zo’n parkeer/laadplaats zal er ook niet om liegen trouwens. Wederom, niks is onmogelijk, maar wel een hoop gedoe.
O, en in de praktijk kom je vaak op de gekste plekken terecht om je verplichte rust te pakken langs provinciale wegen en zo. Daar moet dan ook een paal staan. Eigenlijk overal waar je een truck met trailer neer kunt planten, moet dan zo’n beetje een laadpaal staan met een vrij woest vermogen. Da’s allemaal best wel een gedoetje.
rrk147 zegt
@vaakbenjetebang: goed geformuleerd! Mijn record staat op 20 diensturen met 2 chauffeurs, en 18.5 vrijuit. Dan blijft er weinig tijd over om op te laden. Daarbij speelt gewicht van de accu’s een nog grotere rol, dan bij personenauto’s, want dat gaat allemaal ten koste van het effectieve laadvermogen. Elektrisch rijden is zker een goede optie, maar nog een hoop ontwikkeling.
loggy zegt
@vaakbenjetebang: jaja, ik begrijp je betoog. Verbruik van vrachtwagens is erg hoog en veranderlijk. Maar betekent nog steeds dat je elke 4,5 uur verplicht stil moet staan. Dat er druk op jullie wordt gelegd om door te rijden onder het mom lege schappen bevorderd de veiligheid niet. Dus dat je practisch verplicht wordt om je aan die regel te houden, lijkt me prima. En in snap best dat je niet een krappe actieradius mee hoeft te geven van 350km. Wat ik bedoel, is dat je met half uur laden met de huidige techniek van snel laders het zelfs wel voor elkaar krijgt om weer zeg min. 6uur vooruit te komen, welke omstandigheden je ook tegen komt. Voor mij part hang je er 2 snel laders aan.
Daarbij lijkt me een vrachtwagen uitermate geschikt om te werken met wissel accu’s. Gewoon leasecontractje op stellen net zoals dat je nu brandstof contracten hebt. Ben je met 5min weer onderweg.
En dan dat geklets over dat een vrachtwagen 40ton weegt dus echt niet nog meer gewicht mee kan hebben is natuurlijk de grootste flauwekul. 500kg accu op een auto van 1000kg, dat is een probleem. Dat is een gewichtstoename van 50%. Zeg een accu van 1500kg op 40 ton is een toename van “slechts” 4%.
Daarom zeg ik, waar een wil is, is een weg. Dus out of the box! En Tjop Tjop in oplossingen denken en niet in het oude blijven hangen!
vaakbenjetebang zegt
@loggy: voor de goed orde, ik ben geen beroepschauffeur, maar ik zit nog wel eens op de vrachtwagen en ik weet hoe dingen werken. De tijdsdruk voel ik zelf zelden tot nooit zoals een beroepschauffeur die wel voelt, maar ik weet wel hoe naar het is als de tachograaf zegt dat je moet stoppen en de gelegenheid is er eigenlijk niet. Laat staan als dat gepaard zou gaan met range anxiety. De verkeersveiligheid lijdt volgens mij overigens meer onder de capriolen die om de vrachtwagen heen worden uitgehaald door sommige automobilisten enerzijds (“ik gooi hem er voor want dit is mijn afslag, los het maar op voor me”) en gebrek aan professionaliteit van sommige vrachtwagenchaufdeurs anderzijds (appje, biertje…) dan van de opgelegde tijdsdruk.
Het gewicht is wel degelijk een probleem. Dat heeft te maken met bruggen en wegen en, gek genoeg, met de treinlobby in met name Duitsland. Het is niet voor niks dat het een gedoe van jewelste is om met grotere/zwaardere combinaties internationaal te kunnen rijden. Dat is een gevecht van zeer lange adem. De politiek zou dit voor een BEV-truck af kunnen dwingen, maar de constructie van een brug laat zich niet dwingen. Die moet je dan aanpassen. Dan is Duitsland straks echt een permanente Baustelle. Op zich prima te doen, maar is het sop de kool waard?
Oh, en verwisselbare accu’s? Dat is ook wel echt een dingetje. Het concept is al ooit bij personenwagens geprobeerd maar praktisch niet haalbaar. Bij een truck gaat dat niet beter worden. Je bent dan steeds met serieuze hoogspannningspakketten van meerdere tonnen aan het hannessen op allerlei plekken waar je dat liever niet wilt. Levensgevaarlijk. Het is bepaald geen penlite die je even in je afstandsbediening klikt. Ook dit is vast oplosbaar, maar binnen de grenzen van het praktische? Denk het niet.
Waar een wil is, is een weg, maar voor lange-afstandsvervoer is de BEV een weg die meer wil zal vergen dan het doel rechtvaardigt. Daar komt echt iets anders voor. Hetzij waterstof/fuel cell, hetzij een synthetische diesel, hetzij iets wat er nu überhaupt nog niet is maar dat getob met laders en batterijen gaat hem niet worden.
frederikvc zegt
En dus ook gedaan met de platte neus vrachtwagens. Had nu te maken met max lengte maar komt dus einda aan
Esprit_de_Flandre zegt
Het grote verschil voor transport zal komen van autonoom rijden. Dit zal niet lukken voor alle transport (levering aan winkels of b2b bvb), maar heel veel wordt van productiesite naar distributiecenter gevoerd, zoals voeding. De meeste daarvan liggen langs of zeer dicht bij grote wegen. Dat kan perfect autonoom, desnoods nog steeds op diesel. Van distributiecenter naar winkel of huis kan dan verder met e-busjes…
fanboy zegt
@esprit_de_flandre: Zelfs met chauffeur erin helpt autonoom rijden, dan kunnen ze dicht achter elkaar en dat bespaart ook weer brandstof etc. Dan zijn fleetowners wel geinterreseerd.
audirs3 zegt
Emissievrij houdt ook waterstof in
outlook zegt
Ik mis vooral verplichte veiligheidseisen zoals dode hoek detectie…