De nieuwe Nissan GT-R is in de maak, wat kunnen we verwachten van deze Japanse Porsche-killer?
Anno 2020 loop je vast niet meer zo warm voor de Nissan GT-R. De R35 behoort tot het rijtje Aston Martin V8 Vantage en Maserati GranTurismo. Sportwagens die in dezelfde vorm ontzettend lang (voor sportauto begrippen) in productie zijn (geweest). Maar waar de Vantage inmiddels een opvolger heeft gekregen en de GranTurismo niet meer geproduceerd wordt, rolt de R35 GT-R nog altijd van de band. De hoogste tijd voor een opvolger.
Nieuwe Nissan GT-R wordt hybride
Die opvolger is daadwerkelijk in de maak, dus daar hoeven we niet bang voor te zijn. Automotive News heeft verse info over de nieuwe Nissan GT-R te melden. Volgens bronnen krijgt de opvolger van de R35 een hybride aandrijflijn die gebruik maakt van kinetische energie. Dat komt erop neer dat er energie gewonnen kan worden tijdens het remmen om dit weer opnieuw te gebruiken. Technologie die afkomstig is van de Le Mans raceauto’s van Nissan. We kennen het ook van diverse elektrische auto’s.
De nieuwe Nissan GT-R zou volgens de bron mogelijk in 2023 verschijnen. De verwachting is dat de Porsche 911 vroeg of laat ook hybride power gaat krijgen. Mocht Nissan dit toepassen op de opvolger van de R35 over drie jaar dan zijn ze waarschijnlijk eerder dan Porsche. De huidige GT-R is al schofterig snel. Met extra elektropower is er sprake van een volgend niveau om het op te nemen tegen de 992 Turbo S. En dan is Porsche weer aan zet in het wedstrijdje ver plassen.
grasvreter zegt
Ookal is ie ondertussen vrij bejaard, zo’n GTR is echt een bijzondere auto naar mijn mening. Het bridged een beetje de gap tussen supercar en tuner naar mijn mening. Uiteindelijk is iets van elektrisch toch de toekomst. Als je hard remt voor een bocht, en die energie weer kan gebruiken bij het accelereren na de bocht, ben je in principe altijd sneller dan een auto die enkel met ICE hetzelfde moet doen. Al moet je wel een goede balans vinden tussen het extra gewicht dat de elektromotor met zich mee brengt en het kortstondige extra vermogen dat het biedt.
dragspert zegt
@grasvreter: Bridged een beetje de gap, ICE… poeh poeh. Lekker geëngelst, pik.
thomcarspotter zegt
@dragspert: His name is grasseater?
okdoei zegt
@dragspert: door jouw reactie heb ik de grasseater reactie compleet opnieuw gelezen in een Engels accent. Be-dènkt
meetsysteem zegt
??
faalhaas zegt
@grasvreter: So het is een beetje like a Prius on drugs.
Stefje zegt
Hybride zou geen slechte uitkomst zijn. Als ze het gewicht met een paar honderd KG naar beneden kunnen krijgen dan wordt het nog een serieuze auto ook. Daar loopt hij nu een beetje stuk op. Banden te snel weg op het circuit, net als de remmen.
gregorius zegt
Lijkt me alleen maar logisch dat de volgende GT-R een hybride is.
En van buiten zal hij wel weer een statement zijn.
En van binnen zal het er uitziet als een Qashqai; en dat is het probleem.
bbjorn zegt
Gaaf geluid, ongeveer 4 zitplaatsen, retesnel en hij ziet er echt nog steeds heel goed uit, ik vind het nog steeds een erg geslaagde en gave auto
PunicaOase zegt
@bbjorn: mwah, dat geluid vind ik juist het minste van deze auto.. verder wel een gaaf ding..
ty5500 zegt
Vind het nog steeds een extreem capabele en leuke auto voor het geld. Het verbaast mij echter dat er een opvolger komt. Nissan en Partner Renault hebben het erg moeilijk. En dan zijn dergelijke prestige projecten gewoonlijk het eerste dat wijkt.
Laurens zegt
Onthoud wel dat toen nissan rond 1999 stopte met de productie van de Skyline en zich ging focussen op gezins wagens dat ze ook zo goed als bijna failliet gingen, ik denk dat ze dat in hun achterhoofd hebben en niet dezelfde “fout” willen maken als toen
Ookal moet ik toegeven snap ik wel wat je bedoeld
87sandyd zegt
In principe heb ik niets tegen hybride. Alleen het komt het gewicht nooit ten goede. Het worden van die zware monsters. Dat is nou net wat de GT-R niet kan gebruiken.
Ik kan mij de tijd van het begin de economische recessie nog herinneren. Toen moesten alle auto’s lichter worden. En zie nu, zowat elke auto wordt weer veel zwaarder.
karaya zegt
Add lightness.
Anders wordt het net zo’n vrachtwagen als de tegenwoordige 911.
911targa zegt
@karaya: de Nissan is lekker licht!
karaya zegt
Precies!
Gulli zegt
Jammer dat hij tegenwoordig ook gewoon stervensduur is. Niet dat ik hem vroeger wel kon betalen maar het ‘betaalbare’ is er wel een beetje vanaf inmiddels.