Het straatbeeld wordt er niet mooier op, maar de grote steden Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht willen meer flitspalen.
Geluidsoverlast door sprintjes en auto’s die vervolgens met flinke snelheden door steden scheuren. In alle grote Nederlandse steden hebben ze er wel last van. En overal plantenbakken of irritante drempels installeren is de nachtmerrie van iedere automobilist. De steden willen de oplossing zoeken in flitspalen, maar daar is wel hulp vanuit het kabinet voor nodig.
Flitspalen in de steden
Het installeren van flitspalen, of het vernieuwen van oude kasten, is niet zo makkelijk als gezegd. Ten eerste zijn er niet genoeg palen beschikbaar: de vraag is groter dan het aanbod. Ten tweede mogen steden vaak pas een flitspaal plaatsen op een plek als daar daadwerkelijk ongelukken hebben plaatsgevonden. En ten derde voldoen diverse huidige palen niet aan de eisen rondom vergunningverlening en stroomtoevoer. De meeste flitskasten staan nog op zichzelf. Moderne flitsers kunnen geïntegreerd worden in bijvoorbeeld de verkeerslichten of straatlantaarns. Aparte stroomtoevoer is dan niet meer nodig.
De Rotterdamse wethouder Judith Bokhove heeft daarom namens de vier grootste steden in Nederland een brandbrief geschreven aan de ministeries van Justitie & Veiligheid en van Infrastructuur & Waterstaat. Daarover bericht de Telegraaf vandaag. Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht willen dat de ministeries actie ondernemen en hopen dat er met de brandbrief schot in de zaak komt.
Dutchdriftking zegt
Straks staat die paal er, moet hij weer weg door etnisch profileren…
mashell zegt
Toch fijn dat de steden niet ongebreideld flitspalen mogen plaatsen, er een serieuze aanleiding voor moet zijn en dat het ministerie toezicht streng houdt. Dus ga zo door ministerie en ga er vandoor flitskast liefhebbende wethouders! Dit is een brandbrief om de open haard mee aan te maken.
PunicaOase zegt
Heb op zich niks tegen die kasten, mits ze ze plaatsen waar het er echt toe doet, dus bijv. bij: scholen, OV-haltes, oversteekplaatsen, drukke centra, maar dus niet die stille stukjes waar ze nu vaak staan..
mashell zegt
Je kunt ze natuurlijk niet op de echt gevaarlijke plekken plaatsen want die worden daardoor nog gevaarlijker (je hebt va die gekken die niet weten hoe snel ze gaan of hoe snel ze mogen en die dus maar een volle noodstop maken bij het zien van een flitskast). Eigenlijk moeten ze juist op de rustige stukjes staan, aan invalswegen, op verbindingswegen want daar leren ze het verkeer de discipline om zich overal aan de snelheid te houden.
Ot92 zegt
Als je ze plaatst, plaatst ze dan tenminste op locaties waar het echt noodzakelijk is, en niet op een stuk waar men af en toe wat verantwoord harder kan rijden dan toegestaan.
Variomatic zegt
Honderd keer liever in de stad dan op de snelweg, waar het risico en de overlast vele malen kleiner is.
Kvgorp zegt
Flitskast in een lichtmast en dan geen eigen voeding meer nodig? Dat is knap dan doen ze het alleen in het donker. Want er staat pas spanning op als ze worden ingeschakeld.
flyerbunch zegt
Men wilt de kas spijzen zeker?
MarcoM zegt
Ik ben blij dat ik niet in een grote stad woon, camera’s, flitspalen, betaald parkeren, weinig parkeerplekken, drempels, eh nog meer, oja, 30 km.