De vier grote steden willen een lagere maximumsnelheid voor meer veiligheid.
Onlangs kregen we de vraag: waarom zou je nog diesel rijden als je er toch niet de stad in mee in mag? Dat is een goede vraag! Want je wil met je auto op bestemming aankomen, het is de reden dat je een auto hebt en niet een OV-chipkaart.
Maar als je de grote steden van Nederland met de auto wil doen, dan is dat al behoorlijk lastig. De infrastructuur leent zich in veel gevallen niet meer voor de drukte die er anno 2021 is. Maar het gaat binnenkort nog minder aantrekkelijk worden, want de vier grote steden van Nederland willen de maximumsnelheid naar beneden hebben. De vier gemeentes (Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Utrecht) vragen dan ook aan het kabinet om de maximumsnelheid te verlagen van 50 km/u naar 30 km/u.
Grote steden willen lagere maximumsnelheid
Maar daar blijft het niet bij, de automobilist moet nog meer gaan opletten. Naast langzamer rijden komen er meer voertuigen op de rijbaan. Alle elektrische stepjes en pedelecs moeten ook naar de bijbaan die voorheen voor auto’s bedoeld was. Daar zit overigens een gedachte in, want zo’n e-step of speed pedelec gaat behoorlijk hard en zorgt voor hachelijke situaties op het fietspad. Als auto’s minder hard rijden, is het snelheidsverschil veel kleiner tussen stepjes en auto’s.
Een gemeente kan niet zomaar de maximumsnelheid verlagen. Er zijn inderdaad veel ’30 km/u zones’. Daarin mag men niet harder dan 30 rijden (duh), maar de gemeente zit dan ook aan veel verplichtingen vast. Er moeten veel drempels komen, versmallingen en andere obstakels die de snelheid eruit moeten halen. Daar willen de gemeenten niet aan beginnen, want hulpdiensten moeten namelijk nog wél in staat zijn om snel door de stad te rijden.
Tegenstanders?
De snelheidsverlaging moet de veiligheid ten goede komen. Daarnaast is het ook gunstig voor een lagere CO2-uitstoot. Er zitten overigens nog wel wat haken en ogen aan de plannen. Verkeersdeskundigen denken dat enkel en alleen een ander bord niet gaat helpen om de snelheid eruit te krijgen. Er zal veel aangepast moeten worden om dat te bereiken, denk aan versmallingen of het vervangen van asfalt voor klinkers. Of gemeentes moeten zeer streng gaan handhaven.
Een verrassende tegenstander zijn de OV-bedrijven. Alles bussen en trams zullen langzamer moeten rijden, waardoor de reistijden nog lag langer worden dan dat ze al zijn. De vervoersmaatschappijen vrezen dan ook dat het OV minder populair zal worden als de snelheid wordt verlaagd naar 30 km/u.
Via: NOS.nl
FiXeR zegt
De CO2 uitstoot bij 30km/h is echt niet beter dan bij 50km/h. Bron bij de concullega’s van TopGear: https://topgear.nl/autonieuws/30-km-u-is-onzuiniger-dan-60/
Bovendien is 30km/h op een ringweg zo traag dat de afleiding van smartphones denk ik gaat toenemen. Dat is nu al een probleem, maar bij een slakkengang zullen mensen nog eerder geneigd zijn om even hun telefoon er bij te pakken. Want ze rijden toch al zo traag dat er niks kan gebeuren.
gekketurbo zegt
We gaan toch allemaal elektrisch rijden, dus dat Co2 geneuzel is een onzin verhaal.
Allroundnoise zegt
Lol dan ga ik nog sneller met me elektrische step die 35 km/g gaat.
berlinetta zegt
@allroundnoise: je step gaat nog steeds 35 km/u.
tinnemans zegt
@berlinetta; mijn auto gaat maximaal 250km/1870kg :)
vondick zegt
Klinkt als een F11
pier zegt
Me is geen bezittelijk voornaamwoord..
vondick zegt
Maak nie uit
heckblende zegt
Veel harder haal je toch niet.
rotasaxal zegt
Dat zal niet helpen. Net als op de wegen waar je max 60km/pu mag. Goeree-Overflakkee ligt vol met deze wegen en ze rijden om de haverklap tegen een boom of de dijk af omdat er te hard gereden wordt. Kortom helpt niets.
sportabgasanlage zegt
Jep. Hardrijders gonna hardrijdt! Zonder snelheidsbeperkende maatregelen en handhaving zullen er altijd mensen zijn die lak hebben aan de verkeersregels. En ik ben niet roomser dan de Paus, op 60-wegen waar ik helemaal alleen ben en het veilig kan, duw ik het gaspedaal van mijn flat-six ook wel eens door het tapijt.
petroldrinker zegt
Nog makkelijker om lekker de hele tijd op de telefoon te zitten dan, snelheid is nu al laag met 50, laat staan als het 30 word, dat is gewoon slaapwekkend…
ghini zegt
Op heel veel plekken echt prima, maar zodra het een wat grotere weg is dan moet dat wel gewoon 50 worden. Maar er zijn nu zoveel plekken waar je 50 mag maar dat eigenlijk niet realistisch is om daar veilig 50 te rijden. Puur door drukte, fietsers etc.
Dutchdriftking zegt
Ik denk dat het hier juist gevaarlijker van wordt. Het grootste probleem is momenteel het snelheidsverschil van alle voertuigen onderling. Als de snorfiets er uitgaat, en iedere brommer dus met helmplicht is, dan pleit ik voor een snelheidsbegrenzer op deze apparaten van 60 km/h, met een maximum snelheid van 50 rijden ze dan mooi met het verkeer mee. Het zelfde voor elektrische turbofietsen met helm. Als alles de zelfde snelheid gaat dan is het veel veiliger dan wanneer er zoveel verschil in snelheid is.
sportabgasanlage zegt
45 of 50 km/u is toch geen groot snelheidsverschil? Mensen die zich überhaupt aan de max 50 houden rijden meestal langzamer dan 50 (hallo bejaarden!).
Als het overal 30 wordt, dan mogen bromfietsers, snorfietsers, speedpedelecs en andere verkeersdeelnemers ook niet harder dan 30km/u. Of ze dat ook doen, is een andere vraag en hangt samen met hoe strak er gehandhaafd wordt.
mashell zegt
Er was toch een ook plan van de tweede kamer om 30 de norm te maken en 50 de uitzondering? Dan zou ook de verplichting voor gemeenten om in 30 zones drempels en afwijkende bestrating aan te leggen verdwijnen.
sportabgasanlage zegt
Ik woon in een hele grote Vinex-woonwijk (25.000+ inwoners) en die is volledig 30km/u aangevuld met woonerven (max 15km/u).
Mijn ervaring: 50% van de inwoners (+ alle busschauffeurs en pakketbezorgers) rijdt altijd en overal te hard, de andere 50% van de inwoners ergert zich daar groen en geel aan.
Er wordt ook nooit op snelheid gehandhaaft, dus verandert er ook niks in het gedrag.
Robert zegt
@sportabgasanlage: en zo geef je in een notendop precies weer waarom dit soort plannetjes niet gaan werken. Typisch een gevalletje van een bestuurskamer beslissing van iemand die volledig buiten de werkelijkheid leeft en beweegt.
Nog een dingetje: ik hoop dat de deskundigen ook eens hebben doorgerekend wanneer grosso mundo zich wél aan de nieuwe Vmax houdt, en wat dit dan voor effect heeft op iets triviaals als pak-em-beet de doorstroming van een stad.
Nee, onder de streep gaat dit linksom of rechtsom niet werken. Beter zouden ze het huidige verkeer eens wat beter moeten controleren, bijvoorbeeld op het bezit van een rijbewijs of zo. Het percentage automobilisten mét auto maar zonder rijbewijs werd in 2012 al geschat op 175.000 en dat zal zeker niet minder zijn geworden. En dan heb ik het nog niet eens over de scooter rijders…
Jack zegt
Gewoon een commercieel bedrijf oprichten die gaan controleren en bonnen uitschrijven, een incasso bedrijf er achter. Bij voorkeur door vluchtelingen gerund. Dan is het zo afgelopen met speeding.
kniesoor zegt
30 km/u als algemene regel op kleine(re)/smalle(re) straten is nog wel verdedigbaar. Maar daar waar doorgaande wegen binnen de bebouwde kom vrij breed zijn, is 50 km/u een betere snelheid met het oog op het instandhouden/bevorderen van de doorstroming.
rogerzz zegt
Onsamenhangende redenen..
-CO2-uitstoot de reden? Marginaal effect, elektrificatie-trend gaat door, dus gaat al deels ‘automatisch’.
-Veiligheid? Eerst boomers tot 80+ een helm op doen en uitleggen dat een rood stoplicht ook voor hun geldt.
-Samenvoegen van auto’s, elektrische fietsen en stepjes op 1 rijbaan? Briljant idee, stepjes/elektrische fietsen kunnen/gaan harder dan 30 en hebben een 3x zo lange remweg, rammen door rood heen. Stepjes gaan afsnijden over de stoep of pakken groen licht van voetgangers mee, die schieten overal naar toe en tussendoor.
Zet flitsers bij stoplichten neer, winkelstraten dan maar niet-toegankelijk maken voor auto’s, denk eerst even de opties uit want echt 30 km/u tuffen tussen de ANWB-bejaarde e-bikes en schorem op stepjes is toch niet te doen?
RiKe zegt
Ja er rijden soms gevaarlijke bestuurders rond, maar dat neemt niet weg dat de fietsers en voetgangers zeer regelmatig volledig zorgeloos maling hebben aan de regels en doen waar ze zin in hebben. Door rood lopen/fietsen, ineens oversteken waar het niet hoort zonder op of om te kijken, geen richting aan geven, maling hebben aan alles om je heen terwijl men zit te spelen met telefoon of koptelefoon (bij voorkeur met noise cancelling)…. En ga zo maar door.
mustang750supersnake zegt
al maak je dr stapvoets van…….
dedon zegt
Wat een onzin regel.
Prima dat je evt. zones uitbreid, maar doorgaande wegen is het echt niet te doen.
Helemaal bij moderne steden als Almere en andere Vinex wijken, waar de doorgaande wegen echt daarvoor ingericht zijn, zodat er niet eens voetgangers, fietsers enz. mogen komen.
Die zijn ingericht voor 70, maar daar mag je nu al tergend langzaam 50 rijden…. Stel je voor dat je daar maar 30 mag…. Ik ga emigreren, denk ik. (Naar Mars of zo. ;-))
dailydriver zegt
Met een E bike haal je ook al 30 km/u…. ben je nog sneller ook.
Pallas zegt
@dailydriver: Als je niet dik of bejaard bent kan iedereen op beetje goeie normale fiets makkelijk constant 30km/h halen
vondick zegt
Dat zei hij toch? Op een normale fiets haal je ook al 30km/h. Maar op zo’n rare fiets zonder accu moet je het met een beetje doortrappen vast ook wel halen.
Pallas zegt
@vondick: ik had het iets anders geïnterpreteerd, maar je hebt helemaal gelijk
dree16v zegt
Weginrichting en handhaving zijn 2 codewoorden anders heeft het geen ruk zin.
sparks zegt
Ik mijn het centrum van de stad waar ik woon al veel langer. Je kan ergens parkeren tegen een normaal tarief en het is onvriendelijk gemaakt om er te komen. Als alternatief zoek ik de winkelcentra buiten het centrum op. Ik laat de winkels etc in het centrum voor wat het is. Mij niet gezien om daar heen te gaan.
3246cm252kw zegt
Gunstiger voor CO2 hahaha met 30kmh kom ik niet uit ze 2…