LeasePlan vindt dat onze overheid veel te weinig investeert in laadpalen, zeker in grote steden.
Het opladen van een elektrische auto is in Amsterdam bijna onmogelijk geworden. Niet onze woorden, maar die van Tex Gunning, CEO van LeasePlan. Hij zegt dat er veel te weinig openbare laadpalen zijn in grote steden in Nederland. Daarnaast weten mensen ook niet hoe ze met die laadpalen om moeten gaan. Volgens de topman houden deze twee punten de verdere opkomst van elektrische auto’s tegen. Vrijdag betoogde hij bij de BNR Nationale Autoshow wat er allemaal mis is met de laadpalen en wat onze overheid moet doen.
Mensen laten hun auto dagenlang staan. In deze vakantieperiode zag je Amsterdammers die met het vliegtuig weg waren en hun auto drie weken bij een laadpaal lieten staan. Als je dan zelf je auto wil opladen, dan ben je soms stratenlang aan het zoeken naar een plekje. En als je dan eindelijk een plek hebt gevonden, maar geen parkeervergunning hebt, dan moet je weer uren parkeergeld betalen puur om op te kunnen laden. Dat werkt gewoon niet.
Tex Gunning, CEO LeasePlan
Gunning heeft het in deze anekdote over onze hoofdstad, maar hij claimt dat de laadpaalproblemen in meer Nederlandse binnensteden speelt. “Er zijn simpelweg te weinig stations, het hele software rondom het laden werkt niet en uiteindelijk gaan mensen daar gewoon vrij parkeren. Mensen parkeren op vrijdagavond daar hun auto en rijden pas op maandagochtend weer weg.”
De LeasePlan-topman vindt dat de overheid ‘aan de ene kant allerlei mooie verhalen hangt dat de klimaatagenda belangrijk is’, maar dan niet doorpakt op een ‘simpel issue’. Namelijk, het plaatsen van (veel) meer laadpalen in grote steden. Gunning zegt dan ook dat de overheid zich ‘veel harder moet bemoeien’ en meer moet investeren in de laadinfrastructuur. Anders kan ‘die hele EV-ontwikkeling’ niet plaatsvinden, waarschuwt Gunning. Hij wijst er op dat de transportsector wereldwijd verantwoordelijk is voor 20 procent van de CO2-emissies. Daarom is er volgens hem op het vlak van klimaatverandering veel winst te behalen. ‘Maar dan zal je als overheid echt moeten zeggen dat je daar subsidies tegenaan gaat gooien, want anders lukt het echt niet’.
Verder in deze aflevering van de Nationale Autoshow: Arjen van Beek van Louwman Exclusive vertelt over de Maserati MC20. En Wouter rijdt in de gefacelifte Bentley Bentayga.
Foto: Fisker Karma aan de Laadpaal van @Mokum, via Autojunk.nl.
Dutchdriftking zegt
Klinkt logisch. Ik heb gelukkig een eigen oprit en de kabel ligt al klaar vanuit de meterkast. Als ik in de toekomst twee auto’s kan opladen op eigen grond dan is dat goud waard.
davido89 zegt
Klinkt niet logisch.. 30 jaar geleden zeiden ze ook dat er te weinig telefooncellen stonden.. want die waren nodig..
9000cse zegt
Het klinkt, alsof de (B)EV’s langzaamaan een bedreiging beginnen te worden, maar er zal heus wel aan gewerkt worden. Een transitie heeft nou eenmaal tijd nodig. Maar ik begrijp ook best de frustratie van mensen in grotere steden, die moeten gaan zoeken naar zo’n laadpaal. Dat mensen hun auto veel te lang aan zo’n laadpaal laten hangen heeft daar echter niets mee te maken. Daarvoor is gewoon een mentaliteitsverandering nodig en ik denk, dat dat een veel moeilijker vraagstuk zal opleveren. Want aan anderen denken? Wat is dat?
flutterby zegt
@9000cse: groeipijn. Overigens is investeren in laadpalen voor de overheid een beter stimulans dan in elektrische auto’s. Die laadpalen gaan tientallen jaren mee, eventueel later een kleine uitbreiding naar bidirectioneel.
Goedkope stroom (vergelijkbaar met thuis) die stopt met laden tijdens bij teveel vraag op het net en dure stroom gegarandeerd en vervolgens na 15-24 uur een “idle-fee”.
Simpel, goedkoop en verminderd problematiek van de transitie.
bitd zegt
@flutterby: lokale netwerken kunnen vaak uitbreiding niet aan, dan heeft investeren in software en aansluiting ook geen zin als je na een paar jaar alles weer opnieuw moet aanleggen.
Parkeergarages zal ook wel een issue zijn in nabije toekomst.
Over paar jaar is er weer iets anders, de hele energie transitie is toch mislukt zonder kernenergie. Loopt alleen maar verder van ons af door meer verbruik, maar geen CO2 emissie loze bronnen van stroom.
flutterby zegt
@bitd: een Model 3 rijdt 50-60 km op een liter diesel. Ongeacht de bron is elektrische rijden efficiënter.
Voor kernenergie is te laat, bedankt he jaren 80 hippies voor bemoeien met zaken waar je geen verstand van hebt.
mashell zegt
@bitd: je betaalt al erg veel netbeheerskosten, de netbeheerders moeten ophouden de kat uit de boom te kijken en gewoon gaan investeren.
bitd zegt
@mashell: wordt al zeer veel geld uitgegeven aan het “rondpompen” van de stroom van groene bronnen. Jouw kabel in de grond zal als laatste aan de beurt zijn.
Pascal zegt
Bij mij in de wijk heb je ook van die types die hun PHEV gewoon fulltime de hele week volgeladen op dezelfde laadplek laten staan alsof er niemand anders bestaat die ook even wil laden. Dat probleem is overigens zeer eenvoudig op te lossen: Programmeer de laadpaal dat hij na bijv. 12 uur automatisch overschakelt op een (veel) hoger (standby)tarief. Dit doet Tesla ook wanneer je je auto onnodig lang bij een Supercharger laat staan. Moet je eens opletten of ze hun auto dan wel weg komen halen.
Gelukkig heb ik hierna een huis met 2 eigen parkeerplekken incl. lader; dan bekijken ze ’t maar lekker.
eirmakk zegt
@Pascal: ik begrijp die gasten met die phev ook niet. Zoveel moeite doen om 30 a 40 km te rijden. Terwijl ik echt afhankelijk ben van die laadpaal. Ik laad ook openbaar maar als die vol is, loop ik netjes terug om de auto te verzetten. Maar goed is misschien te veel gevraagd voor sommige mensen.
flutterby zegt
@eirmakk: laad je nooit is het niet goed, doe je het wel is het nog niet goed.
Overigens zou ik hem altijd verplaatsen voor een volledig elektrische auto, sterker nog je mag zelfs mijn eigen laadpaal kosteloos gebruiken. Je moet mij alleen wel weten te vinden. Er zijn wel initiatieven om in contact te komen met elkaar, maar daar heb ik geen zin in.. ;-)
eirmakk zegt
@flutterby: haha ik wacht wel ?
mashell zegt
@eirmakk: phev’s zou je alleen s’nachts thuis moeten laden, niet bij openbare laadpalen. Eigenlijk zouden phev’s met hun lage laadsnelheid ook een andere stekker moeten hebben.
autogeak zegt
Het probleem is dus dat mensen te lang op oplaadplaatsen blijven staan en dit ga je oplossen door meer laadpalen te plaatsen?
mashell zegt
@autogeak: ja! Je moet gewoon zo lang bij een laadpaal kunnen blijven staan als je wilt. Dus niet de auto moeten verzetten omdat de accu vol is. Niet middenin de nacht en ook niet midden op een werkdag.
O plaat zegt
Dan moet je eens België bekijken. We hebben er geen in de stad en een aanvraag om er zelf één op je eigendom te plaatsen wordt in de helft van de gevallen ook geweigerd door de distributie beheerder aangezien de bekabeling van de wijken het niet aankunnen.
TimmiX zegt
Ik denk dat het in (kleine) dorpen nog veel erger is. Daar zijn in veel gevallen uberhaupt geen oplaadpalen te vinden, in tegenstelling tot ’te weinig’ in de grote steden.
sanderp zegt
@TimmiX: In kleine dorpen zijn er wel meer mensen met een eigen oprit die hem dus niet aan een publieke laadpaal hangen, dus is het probleem daar over het algemeen kleiner.
TimmiX zegt
Er zijn inderdaad gemiddeld vast meer mensen met een oprit in een dorp tegenover een stad, maar dat neemt niet wel dat er nog steeds enorm veel mensen afhankelijk zijn van openbaar parkeren en laadpalen.
Dan is een aantal laadpalen verdelen onder veel mensen (stad) nog altijd beter dan geen laadpalen verdelen onder weinig mensen (dorp). In absolute getallen zijn er misschien meer mensen ‘de dupe’ in de stad, maar procentueel gezien is het probleem in dorpen vele malen groter. Omdat er simpelweg géén mogelijk is. Dat was mijn punt. :)
lekbak zegt
@TimmiX: in kleine dorpen heeft men over het algemeen wel een eigen oprit. En die huizen die dat niet hebben zijn vaak zo goedkoop dat de bewoners daarvan de eerste jaren toch geen geld hebben voor een elektrische auto.
Maar je hebt wel gelijk dat laadpalen ontbreken. In het dorp waar ik woon (2000 inwoners) is geen enkele publieke laadpaal, van de 4 dichtstbijzijnde dorpen is er 1 dorp (800 inwoners) met een aantal laadpalen maar dat is een zeer toeristisch dorp. De dichtstbijzijnde publieke laadpaal vanaf mijn huis is 4,2km verderop.
cabriohater zegt
Tja het is een beetje een kip en het ei verhaal. Voor een succes met elektrische auto’s is er laad infrastructuur nodig, maar hoever ga je met die infrastructuur als pas 1.2% van alle auto’s volledig elektrisch is (cijfers uit januari).
Ik voorzie hiermee eigenlijk nog meer problemen in de toekomst. Er zijn nu al enorme parkeer problemen in steden, hoe ga je dat straks doen als 30% of 50% elektrisch rijd. Word dan 30%/50% van de parkeerplaatsen met laadpaal waar je met je ICE-auto niet mag parkeren?
Met 0 publieke laadpalen in mijn dorp en geen eigen terrein om te parkeren valt elektrisch daardoor eigenlijk al af. Maar goed stel ze zetten iedere 200 meter een paar palen neer, gaan mensen dan meteen een elektrische auto kopen? Ik weet het niet.
misterBo zegt
Het kabinet Rutte investeert liever in feesten en partijen voor Zuid-Europa! En de meeste stemmers in Nederland laten zich misleiden door termen als “de vroem-partij”, met de hoop dat auto-minnend Nederland hun stem verkwanseld aan deze partij.
Dit is werkelijk de laatste partij waarop je moet stemmen als autoliefhebber met zijn 100km/u, belachelijke belastingsysteem en CO2/Stikstof gekte. Laat staan laadinfrastructuur, al jaren geven experts aan dat een switch enorme investeringen vragen.
Maar nogmaals, in mijn ogen ben je niet normaal als je je stem geeft aan een partij die zijn geld verkwanseld aan Zuid-Europa (en parallel oa onze zorg heeft kapotgemaakt (Rutte heeft 45% vd IC bedden weggesaneerd vanaf 2017!!!)
lekkerlinksrijden zegt
@misterBo: je kunt beter groenlinks stemmen, veel beter
misterBo zegt
@lekkerlinksrijden: ook zo’n toppartij. Je kunt zien in amsterdam wat er gaat gebeuren als je deze club in het bestuur hebt zitten. Je moet behoorlijk rondlopen met zelfmoordneigingen als je op groenlinks gaat stemmen
Pascal zegt
Als je voor invoering van het communisme bent en je graag helemaal scheel betaalt aan het klimaat zonder duidelijkheid of ‘t helpt, dan zit je bij de Jessias helemaal gebakken inderdaad.
wiwi zegt
Volgens mij heten ze GroenLinks, niet groen communistisch, zie het verband niet zo goed.
Alles wat rechtse partij is, is toch niet ook ineens fascistisch?
Pascal zegt
Een tip: Kijk wat verder dan de naam. Groen Links is in 1990 opgericht vanuit onder meer de Communistische Partij Nederland. Nu willen zij als partij momenteel heus niet werkelijk het communisme invoeren, maar je ziet er wel de nodige trekjes van in het beleid. (vaak politiek correct gebracht onder het mom van ‘nivelleren’)
wiwi zegt
Tja, maakt ook niet uit op welke partij je stemt, er is altijd wel een punt waarop je benadeeld wordt.
Gaat er om welk nadeel je het zwaarst vind wegen.
auto62 zegt
Met maar één partij kun je makkelijker dingen voor elkaar krijgen. Zo heeft ieder nadeel zijn voordeel
VeniVidiVici zegt
Super dit! EV’s moeten ontmoedigd worden!
sizedoesmatter zegt
@venividivici: ??? er zijn te weinig laadpalen?
Nee, er zijn te veel ev’s!
scrmeagle zegt
Waarom een laadpaal op eigen terrein? Gewoon een 380V stopcontact maken.
lekbak zegt
@scrmeagle: en wat heb je daar dan aan? Volgens mij zijn er geen mobiele laders of laadstekkers die gelijk in zo’n stopcontact kunnen dus dan moet je alsnog met een vaste lader werken, de laadpaal dus. Bovendien hebben de meeste mensen niks aan een 400v stopcontact dus kan je net zo goed de paal direct aan de kabel aansluiten.
jer81 zegt
Hoe kan dit nou. Amsterdam vindt zichzelf de groenste stad van het oostelijk halfrond. Wordt hoog tijd dat ze daar de belastingen weer eens flink opschroeven om de groene droom te kunnen leven.
drommedaris zegt
F*ck elektrisch!
wiwi zegt
Met of zonder batterij?
marcomanta zegt
Gaat nooit werken in grote steden, leuk bedoeld en het zoveelste politieke verhaaltje. Blablabla.
jometdebanjo zegt
Mensen koop een benzine of diesel. Al dat gezeik en gesleur met die kabel
wiwi zegt
Mensen koop een stoomauto, al dat gezeik over benzine en diesel
goodvibrations zegt
Text Gunning wil gewoon lekker marge blijven pakken op de (veelal duurdere) BEV’s. Ik vind het grootste “probleem” van de laadpalen dat het tarief relatief hoog is.. Idee hierboven geopperd vind ik overigens perfect. Gewoon tarief omhoog schroeven zodra de accu vol is.. Krijg je betere benutting van… Die je kunt gebruiken om het goedkoper te maken en eventueel aanvullende palen te plaatsen.. Sowieso vind ik elektrische ok, maar wel graag op een manier subsidiëren dat we optimale co2 besparing halen..
eimert zegt
Laat men nou beginnen met faseliteren dat mensen in een rijtjes huis thuis kunnen laden en maakt het dan zo dat als de bewoner even niet thuis is een ander met een laadpas ook van deze laadpaal gebruik van kan maken. Dit geeft vele voordelen:
– elektrisch rijden wordt gestimuleerd
– het kost de gemeenschap niks (De eigennaar betaald deze paal)
-laadpaal tekort wordt deels opgelost
– pieken in het net wordt afgevlakt (bij thuiskomst dient de auto als thuisbatterij, ’s nachts in daluren wordt de auto opgeladen.
– laadpaal kleven wordt minder want het is je eigen laadpaal
-zonnepanelen wordt gestimuleerd want mn wil zo voordelig mogelijk stroom
Oja, openbare parkeerplek voor de deur claimen doen we niet aan, dat is je eigen risico.
In een niet al te drukke wijk moet dit prima kunnen. Voor 90% kan ik mijn auto voor de deur parkeren. Ik zou hier heel blij mee zijn. Maarja, dit geef een beetje werk voor de ambtenaren dus het is gelijk nee.