Duizenden werknemers staken bij Amerikaanse autofabrieken.
Niet alleen Hollywood legt het werk neer. Ook duizenden werknemers van drie grote autofabrikanten in de Verenigde Staten weigeren arbeid te verrichten. Het gaat hier om zo’n 13.000 arbeiders, werkzaam in autofabrieken van Ford, General Motors (GM) en Stellantis.
Staking in Amerika
Ze eisen een hoger salaris en betere arbeidsvoorwaarden. Doelstelling is een loonsverhoging van 36 procent, uitgesmeerd over een periode van vier jaar. Via de vakbond hopen ze dit af te kunnen dwingen. De United Auto Workers (UAW) steunt de actie. Dit is de Amerikaanse vakbond voor werknemers in de auto-industrie. De vakbond vertegenwoordigt bijna 150.000 arbeiders.
Big Three
De staking is groot nieuws in de Verenigde Staten. Misschien klinkt 13.000 stakende werknemers niet als een enorm grote groep. Het is echter voor het eerst in de geschiedenis van de vakbond dat er gelijktijdig gestaakt wordt bij de drie grote autogiganten in de Verenigde Staten. Namelijk Ford, General Motors (GM) en Stellantis. Oftewel, The Big Three. Laatstgenoemde was voorheen uiteraard bekend als Fiat Chrysler Automobiles en gaat in dit geval om onder fabrieken van Chrysler. Niet te verwarren met bijvoorbeeld het Europese Peugeot of Citroën.
De drie autogiganten weigeren voorlopig aan de eisen te voldoen. Tot nu toe hebben Ford en General Motors een loonsverhoging van 20 procent aangeboden. Stellantis is wat voorzichtiger met een aanbod van 17,5 procent. Het komt echter niet in de buurt van de eis van 36 procent loonsverhoging.
Staking officieel begonnen
De staking werd al aangekondigd en is nu echt begonnen. In de dagen in aanloop naar de staking maakte de vakbond al de eisen bekend. Er kwam echter niets voort uit de gevoerden gesprekken met de autogiganten. De volgende stap is het werk daadwerkelijk neerleggen in de hoop op betere arbeidsvoorwaarden. Hoelang de staking gaat duren is niet bekend.
Johanneke zegt
36% over 4 jaar is geen kattepis zeg. Is hun salaris zo laag, of hun eis zo hoog?
lekkaah zegt
De hoge inflatie sinds 2021 sloopt vooral de onderklasse. Het probleem is dat doordat deze salarissen substantieel omhoog gaan, diezelfde salarisverhogingen de inflatie weer omhoog drijft.
basman147 zegt
Als in diezelfde periode de salarissen van topbestuurders en de uitkeringen aan aandeelhouders niet verveelvuldigd waren was dit een goed argument geweest. Dat is echter niet het geval.
Er is geen sprake van een loon-prijsspiraal, er is sprake van een prijs-loonspiraal, en die wordt voornamelijk veroorzaakt doordat het top-management meer en meer aandeelhouder is geworden en niet meer op het bedrijf als geheel let maar alleen gaat voor winst-maximalisatie op de korte termijn.
lekkaah zegt
Inflatie komt vooral door het dichtgooien van de hele samenleving en het vervolgens wegprinten van schulden door de centrale banken. En een gedeelte door de groeiende splijting tussen economische wereldmachten. Dat aandeelhouders voor winst-maximalisatie gaan bestaat al sinds dat de valuta is uitgevonden. Daar zijn dan weer vakbonden voor om daar weerstand tegen te bieden en de werknemers in bescherming te nemen.
mashell zegt
Sluiting maatschappij vanwege de corona crisis (dat bier smaakt nog altijd niet lekker) was 2020, de bankencrisis 2007 en de Griekse schuldencrisis 2010. Inmiddels zijn alle schulden goedkoop hergefinanceerd en kan de rente weer omhoog. Maar net te laat, de Oekraïne oorlog heeft de brandstofprijs omhoog gestuwd en zo de inflatie aangejaagd.
Wolflow zegt
Net als hier hebben ze daar ook met torenhoge inflatie te maken
aerohead zegt
“… Stellantis. Oftewel, The Big Three. Laatstgenoemde was voorheen uiteraard bekend als Fiat Chrysler Automobiles en gaat in dit geval om onder fabrieken van Chrysler. Niet te verwarren met bijvoorbeeld het Europese Peugeot of Citroën.”
Toch zullen ze effe naar Amsterdam moeten komen om met de directie te gaan praten want daar zit het hoofdkantoor.
O nee, wacht … daar staat alleen maar een kopieerapparaat en kantoorplant.
Wolflow zegt
In Amsterdam is uiteraard ook een postbus, je moet tenslotte een adres hebben
waterisnat zegt
Hyperinflatie (wat je niet zo mag noemen) a.k.a. de verstopte belastingen (ook taboe woord) slaat daar al heftiger neer. Dat gaat hier ook komen asnkomende jaren. De printer om te roven heeft lang aan gestaan.
Een DHL buschauffeur gaat in 4jr bij full time werk en max jaren $140k/jr verdienen na de laatste CAO onderhandelingen van vorige maand. Een perfecte tijd om (net als de roverheid) veel schulden te hebben die smelten door de tijd (alsof het een natuurkracht is 🤡🌏).
Wolflow zegt
Is hier net zo goed aan de hand!
mashell zegt
Toch fijn dat de Nedcar traditie wordt voortgezet.