Althans, dat gelukkig hangt af van hoe blij je bent met infotainment. Maar als het aan de baas ligt, komen er geen grote schermen voor Alfa Romeo’s in de toekomst.
Vroeger kon je een auto verkopen door te zorgen dat het comfort erg hoogstaand was, of de prestaties. Of het verbruik, of de afmetingen. Of het design. Tegenwoordig is het heel erg moeilijk om de diverse modellen uit elkaar te houden. Het basisprincipe staat min of meer vast. En straks als we naar elektrische auto’s overstappen, is er al helemaal weinig onderscheidend vermogen.
Oh, toch wel: het infotainment scherm! Wat ooit begon als een extra schermpje voor de navigatie, is inmiddels een waar USP geworden. Maar moeten we daar wel zo blij mee zijn? Tegenwoordig zien we de grote schermen overal en gigantische formaten. Dat ziet er voor NU heel erg modern uit. Vergeet niet dat een BMW 7 Serie ooit ook futuristisch eruitzag van binnen en buiten. Nu is het echter een vrij verouderde auto. Gelukkig gaan niet alle merken erin mee, want er komen geen enorme schermen voor Alfa Romeo.
Imperato
Dat bevestigt Jean-Philippe Imparato aan het Franse Caradisiac. Hij kan het weten, want Jean-Philippe is namelijk de CEO van Alfa. Hij wil namelijk dat Alfa Romeo’s auto’s zijn waarbij het in eerste instantie gaat om het rijden, niet zozeer om de infotainmentschermen aan boord:
Ik ga niet een iPad verkopen met een auto eromheen.
Jean-Philippe Imparato, een ware petrolhead
Waarvan akte! Nu is het wel heel erg makkelijk om dit te roepen. Een beetje hetzelfde als Victor Muller die verkondigde dt de Spykers geen ESP en ASR kregen, omdat dat ‘puurder’ was. Welnee, het is toevallig ook wat goedkoper. Aan de andere kant zorgt het wel voor een tijdlozer uiterlijk van het interieur.
Geen grote schermen voor Alfa
Ok, er komen dus geen grote schermen voor Alfa Romeo. Maar gebeurt er verder nog iets? We zijn overigens reuze benieuwd wat Alfa Romeo nog meer in petto heeft voor ons. Imperato gaf al eerder aan dat Alfa Romeo’s alsnog een bijzonder geluid gaan maken. Op dit moment gaat het uitermate bedroevend met het merk. De Giulia en Stelvio zijn puike auto’s die bijna niemand koopt. Verder is er helemaal niets. Ook de ‘Tonale’, een kleine plug-in hybride crossover is een typisch gevalletje mosterd na de maaltijd.
Gelukkig is Stellantis een groot bedrijf en kan er veel techniek gedeeld worden met andere merken uit de groep. Alfa Romeo heeft 10 jaar de tijd gekregen om zichzelf opnieuw uit te vinden.
Via: Motor1.com
Sempiternal zegt
Wat is dat Alfa Romeo interieur toch schitterend. Ach die Italianen.. Wat word ik toch gelukkig als ik een Giulia of Stelvio zie.
Logische keuze natuurlijk. Het past niet bij het DNA van het merk. Zo’n BMW met dat krampachtig wij zijn hip met de I4 en doen lekker lang gerekte schermen want Mercedes en Tesla doen dat ook… Dat moet je niet willen als puur rijders merk.
octaan64 zegt
Geëmmer over beeldschermen als je slechts 2 modellen kunt aanbieden die niemand wil hebben. Wat een armoede. Niks anders te melden?
mashell zegt
Misschien wil niemand ze juist hebben omdat het interieur zo verouderd is, met veel te kleine schermen. Dan is het in dit genoemde artikel een doodvonnis en dus zeer relevant.
dees zegt
Nee, ze verkopen niet omdat dat deel van de markt waar je hoge aantallen verkoopt niet het deel is waarin de 2 huidige modellen passen.
De huidige modellen zijn duur en ze moeten op boxen tegen een gevestigde orde.
De kleine SUV had minstens 2 jaar geleden al beschikbaar moeten zijn, dat is een model waar je leuke aantallen van kunt verkopen. Dan heb je ook flink wat gratis reclame omdat mensen regelmatig een Alfa op straat hadden gezien.
Nee, ze kiezen ervoor eerst een grote SUV op de markt te brengen.
Wanneer ze straks met de kleine SUV komen zullen mensen huiverig zijn, omdat ze nooit een Alfa zien.
mashell zegt
Bij Audi is de Q5 het best verkochte model. De Stelvio zou dus ook goed moeten kunnen verkopen. Probleem is de Giulia en Stelvio er fantastisch uitzien maar verder niet zo bijzonder zijn en qua interieur veel meer 2012 dan 2021. Daarmee redt je het niet tegen Audi, BMW en Mercedes.
Paul58 zegt
@octaan64: azijn in de aanbieding? Waarom neem je überhaupt de moeite om te reageren. OT: prima nieuws. Geen grote schermen pure focus op rijden, past bij het sportieve dna van Alfa. Ik hoop van harte dat dit merk zich de komende 10 jaar kan ontplooien tot het ‘oude alfa Romeo’. Meer modellen zoals de Giulia, RWD, sportief en heerlijk sturend.
mc96 zegt
@kevin1989: zo raar is zijn opmerking toch niet. Er zijn genoeg fabrikanten die grote schermen net integreren in het dashboard. Een goede rijders auto wordt niet minder omdat er goede infotaiment in zit. Het is gewoon een kul argument van Alfa. Ik hoop van harte dat het merk de komende 10 jaar weer gaat opbloeien maar zo heb ik er wel een hard hoofd in.
Richmond zegt
precies! BMW is ook een rijders merk, niemand klaagt daar over de de grootte van de schermen.
smokin zegt
Nee, die zijn nog druk aan het klagen over de grootte van de nieren.
posthumus zegt
@mc96: Alsof de BMW’s, Mercedessen en Audi’s zo goed verkopen vanwege die grote schermen. We weten toch allemaal dat het alleen maar komt doordat de bestuurder (m/v/x) zich zonder “premium merkje” in de grill toch nog altijd wat onzeker voelt.
De nieuwe 3-serie is echt niet 50x beter dan de Giulia, ondanks dat de verkoopcijfers hier dat wel doen vermoeden. We willen allemaal wat de buren hebben. Of liever nog, nét een stickertje/merkje/optie meer. O ja, en dan in het grijs aub
mpgc zegt
@posthumus: een 3 serie is niet 50x beter dan de Alfa. Maar, in mijn ogen in ieder geval, steekt de Alfa dynamisch niet echt uit boven een vergelijkbare 3 serie of C klasse. Als dan de infotainment ook nog achter blijft ga je geen mensen uit hun 3 series of C klasse lokken. En dat zie je ook in de dramatische verkoopcijfers.
Jaaaag zegt
Ik spreek uit ervaring: beter niet in een Alfa, alle elektronica gaat stuk.
Ilquadrifoglio zegt
Ik spreek uit ervaring: beter geen versnellingsbak onder een VAG auto, gaat altijd kapot.
Paul58 zegt
@blablabla22: valt allemaal wel mee, elektronica problemen heb ik bij meerdere merken ervaren. Ook veel Alfa’s gereden en weinig gezeik daarmee. Alleen met de 166 wat elektronische storingen gehad, echter deed dat niks aan af aan het rijden (airbaglampje brandde).
alfapeter zegt
Met zo’n gebruikersnaam moet er zeker ook sprake zijn van ironie.
smokin zegt
Hoe lang gaat een iPad gemiddeld mee?
thjvanvlerken zegt
Niet veel zeggend dit.. wat is groot?
alfapeter zegt
Dat is een goeie vraag.
Voor de navigatie en de achteruitrijcamera is het 8″scherm voor mij ruim voldoende en dat is het enige waar ik het eigenlijk voor gebruik. De mediaplayer en andere functies, zijnde allerhande instellingen kijk ik niet naar tijdens het rijden en kom ik sowiezo zelden aan. Voor functies die ik wel eventueel gebruik zoals verwarming heeft mijn Giulia nog altijd knoppen. We hebben het trouwens generaties lang zonder schermen kunnen doen en ik heb zo het idee dat het ook wel eens afleidt en dus eigenlijk minder veilig is.
Richmond zegt
30 jaar geleden hadden we ook geen mobiele telefoons, toch zullen weinign mensen nu zeggen dat ze er geen hebben. Is gewoon evolutie binnen de digitalisering van alles.
Specht zegt
Dus alle andere merken verkopen wel auto’s met grote schermen. Alfa Romeo verkoopt met zijn “unieke” styling en sportief rijdende auto’s amper auto’s. Kortom wil je auto’s verkopen dan zul je mee moeten met diverse trends waarmee de concurrentie wel succesvol is… Oh ja en Audi en BMW rijders stappen dus niet of nauwelijks over naar Alfa, dat hebben de verkopen van de Giulia en Stelvio wel bewezen.
Edge zegt
“Alle” valt ook wel mee. Bij Stellantis kun je nergens echt grote schermen krijgen. En dat is ook de crux van het hele verhaal, Alfa mist de financiën om zelf een goed, groot infotainment te ontwerpen dat met de MBUX en Tesla-achtige schermen van deze wereld kan concurreren, en dus roept Alfa bij monde van deze meneer dat ze het bewust niet doen. It’s not a bug, it’s a feature!
sidelo zegt
Dus je krijgt 10 jaar om een merk weer groot te maken en het eerste wat je zegt is dat wat blijkbaar consumenten willen in een auto doe ik lekker toch niet. Denk niet dat ie de 10 jaar vol gaat maken :)
bernoulli zegt
Gok dat ze binnenkort met een nieuwe lijn Dieselmotoren gaan komen. En MPV’s.
tmenges zegt
@bernoulli: haha!
tmenges zegt
Dashboard blijft een stuk mooier zonder zo’n half ingeplakte iPad bovenop het dashboard, erger me kapot aan al die fabrikanten die dat doen, en waarom? Ik heb geen 15″ scherm nodig om de navigatie fatsoenlijk te kunnen zien. Als er a: fatsoenlijke navigatie en b: een goedklinkend en makkelijk werkend audio systeem op zit ben ik meer dan tevreden.
Richmond zegt
Nou ik zie bij BMW bij de “oudere” generaties twee maten schermen en het brede scherm kijkt toch een stuk prettiger. Denk dat we anders ook nog steeds op een kleine tomtom go keken vastgeplakt tegen het raam
geelbarrel zegt
hoera hoera hoera !!!!!!
Svenska II zegt
Ik snap die beste man heel goed. Er is een grote groep mensen die alleen maar kijkt naar het formaat van het media scherm. Die vinden een Dacia met 12 inch scherm ‘beter’ dan een Rolls Royce met een 11 inch scherm… Het lastige is dat dit soort hersenloze figuren ook auto’s kopen. Dat zouden ze gewoon moeten verbieden. Dan kunnen we weer kijken naar wat er ECHT toe doet bij auto’s: rijgedrag, comfort, kwaliteit, veiligheid, etc.
Edge zegt
Die hersenloze figuren brengen wel de euro’s/dollars/yen/andere valuta naar keuze in het laatje die de schoorsteen rokend houden.
Edge zegt
Dit soort fratsen zijn de doodsteek voor een merk als Alfa Romeo. Het is een merk met een prachtige historie, en de twee modellen die ze nu verkopen zijn ook niet slecht, maar het is niet meer het begeerlijke merk van weleer. Om serieus mee te doen in deze wereld moet je niet krampachtig vasthouden aan oude conventies, maar meegaan met de tijd. En ja, dat houdt ook in dat je een groot, iPad-achtig infotainmentsysteem in je auto’s inbouwt.
Maar goed, we zijn niet anders van Alfa Romeo gewend. Het merk gaat van de ene naar de andere hopeloos incompetente CEO, krijgt weer een paar miljard euro toegestopt om te verspillen aan totaal irrelevante auto’s en vervolgens herhaalt het proces zich. Iemand die een beetje visie had gehad, was een jaar of vijf geleden al begonnen met de ontwikkeling van elektrische auto’s. Dit is hét punt waarop alle grote automerken de transitie naar elektrisch maken. Alfa Romeo had daar bij kunnen horen, misschien zelfs voor kunnen lopen met een beetje voortschrijdend inzicht. Maar wat krijgen we? Niks, niet eens een mild hybrid! En dat terwijl alle beoogde concurrenten de ene na de andere elektrische auto op de markt brengen. Kansloos, en dat zal het ook blijven met dit soort figuren aan het roer.
Paul58 zegt
@Edge: ik vind jouw verhaal sluitend met daarin goede punten. Persoonlijk vind ik wel dat je vroeg oordeelt op basis van dit artikel over grote schermen. Alfa Romeo heeft inderdaad verkeerde keuzes gemaakt en te laat begonnen met (hybride/elektrische) ontwikkeling. Echter zitten ze nu bij stellantis en is er meer ruimte om bepaalde technieken te gebruiken. Het zal voor mij dus afwachten zijn of het dezelfde poppenkast blijft als de laatste jaren. Ik hoop echt dat er een weg zal worden ingeslagen die naar commercieel succes leidt met het behoud van dat sportieve alfa gevoel. Overigens vind ik de laatste Guilia meer dan een prima auto, zeker wel begeerlijk. Veel mensen durven het alleen niet aan wegens de reputatie van Alfa. Vaak onterecht naar mijn mening. De Giulia steekt kwalitatief prima in elkaar.
alfapeter zegt
Vertrouwen winnen doe je niet met één model in één generatie en daar faalt Alfa Romeo keer op keer. Prima auto’s die te lang in producties bleven en dan niet eens een directe opvolger kregen.
Richmond zegt
Het is dezelfde CEO die PSA anders weer winstgevend heeft gemaakt, zo slecht is hij niet.
goodvibrations zegt
Ik zei in een eerder artikel al.. Kan Musk niet even Alfa adopteren.
Alfa “beleving” Tesla techniek.. perfecte mix. En die italianen weten wel hoe ze een groot scherm mooi in een interieur kunnen wegwerken..
goodvibrations zegt
Die Giulia is gewoon subliem.. helemaal qua rijden.. en tweedehands minstens zo prijzig als een C-klasse of BMW 3.. met andere woorden genoeg personen (zoals ik) staan in de rij voor een mooie 2e hands veloce of goed aangeklede super…
Alleen de Giulia was net te laat.. net te verouderd.. 5 jaar eerder introduceren en ze hadden goed verkocht..
In onze vrienden kring zijn ze meer kwijt bij hun BMW’s en Audi’s aan onderhoud dan de Alfa’s.. Mercedes iets beter en helemaal goed/perfect: Lexus..
Maargoed, waar Alfa ondanks de beleving en een subliem onderstel niet goed verkoopt, verkoopt Lexus niet (altijd) goed ondanks dat ze enorm veel degelijker & betrouwbaarder zijn. Red Karpet treatment en aanzienlijk lagere onderhoudskosten…
Ilquadrifoglio zegt
Daarom is het vrijwel nutteloos om in hetzelfde segment als de Duitse 3 te opereren. Jaguar heeft het beter bekeken en gaat meer richting Bentley (https://europe.autonews.com/automakers/jaguar-evs-be-priced-bentley-porsche-levels). Je moet goedkoper óf exclusiever dan de Duitse 3 zijn. Zelfs als de auto op veel vlakken beter is (Giulia).
Er is gebleken dat het markt is voor échte Alfa Romeo’s. De Q, GTA, GTAm, 4C of 8C zijn relatief succesvol gebleken. Historisch gezien kan Alfa Romeo zelfs een Bugatti concurrent zijn (8C 2900 was een directe concurrent van de Type 57).
Maserati zou veel meer richting Bentley getrokken moeten worden, waarbij Alfa Romeo in een samenwerking de meer kale/hardcore versie is.
martingtv zegt
Grote schermen zijn voor mij UNSP (unique not selling points).
Of het ziet er niet, het is zo traag stront of het is ergonomische ramp. Als je geluk hebt is het 1 van die dingen, maar meestal is het alle drie.
boriske zegt
Ik onthoud: er komen nog nieuwe Alfa’s
Houthakker zegt
Alfa Romeo is als Patricia Paay, vergaande glorie
RobTWo zegt
Wat bedoel je met vèr-gaand?
Charles Taycan 4S zegt
Nog even en er hoeft helemaal geen scherm meer in een Alfa…. hoe mooi en fraai ook, niemand koopt het! In NL rijdt men liever in een bijtellingsknaller Model 3 vanwege de Centjes dan in een Alfa!😜
alfa147ti zegt
@Charles Taycan 4S: nou ik niet hoor rij lekker met een Giulia, maar ik rij ook met een eigen auto, en dat is iedere dag een beest, en laten ze die grote schermen maar lekker in een ander merk auto zetten.
Charles Taycan 4S zegt
@alfa147ti, mooi! Lekker van genieten! Doe ik het ook als ik hem zie!👌
Houthakker zegt
@Charles Taycan 4S: bijtellings voordeel is inmiddels verdampt ongeveer. De Guilia is gewoon te duur, als ze namelijk de pricing van Peugeot 508 aan zouden houden zouden we ze veel vaker zien
allesmetturbo zegt
Het huidige scherm in de giulia/stelvio is prima qua grootte.
Goed afleesbaar en een fijne hoogte en mooi weggewerkt.
En nu ze ook carplay en android auto ondersteunen helemaal prima.
Een groter scherm is ’s nachts ook lang niet altijd fijn maar juist hinderlijk vind ik.
mashell zegt
Helemaal mooi niet weggewerkt. Een rechthoekig scherm in een niet rechthoekige ruimte, dat is visueel niet aantrekkelijk. Mijn Audi heeft drie schermen (kombi, head unit en klimaatbediening) en hoewel ik heel gevoelig ben voor licht (ik rijdt altijd met zonne- of nachtbril) zijn die schermen geen enkel probleem. Die worden prima gedimd. Als je jezelf wilt verblinden, dan moet je eens een smartphone met een zuignap aan de voorruit hangen…
auto62 zegt
Alsof je nog een Nokia 3310 wilt hebben. Zeg dan direct dat je er niet zoveel van wilt verkopen.