Wat de Stellantis plannen voor de komende jaren zijn? Leuk dat je het vraagt. Toevallig is dat net bekendgemaakt.
We kennen Stellantis aan deze kant van de plas natuurlijk van merken als Peugeot en Citroën. Aan de andere kant van de wereld is het concern bekend van de Jeeps en Rams van deze wereld. Op dit laatste, de Verenigde Staten dus, focussen we ons nu. Stellantis heeft grote plannen voor die kant van de plas bekendgemaakt.
Als eerste zijn er details omtrent de allereerste elektrische Jeep uit de doeken gedaan. Evenals een elektrische Ram die op het programma staat. Daarbij zijn concept plaatjes vrijgegeven van zo’n elektrische Jeep. Het uiterlijk is niet heel verrassend. Het is toevallig elektrisch, zo oogt het in elk geval. Deze EV moet begin 2023 op de markt komen volgens de huidige plannen. Een jaar later komt de eerste elektrische Ram 1500. Die moet het in de States gaan opnemen tegen de Ford F-150 Lightning, zijn belangrijkste concurrent.
In het langetermijnplan van Stellantis zegt het autoconcern de komende jaren 25 volledig elektrische auto’s te willen lanceren in Amerika. Ook zetten ze in op waterstoftechnologie en moet er een verschuiving plaatsvinden van offline naar online verkoop. Niet een ouderwets bezoekje aan de dealer, maar gewoon online een auto bestellen. Tegen 2030 wil het concern dat 30 procent van de verkopen via online kanalen hebben plaatsgevonden. Dit alles is samengevat in een groot plan dat Dare Forward 2030 heet. Oftewel, wat Stellantis voor de komende acht jaar van plan is dus.
Het strategische plan is samengevat in een video van nog geen vier minuten. Kijktip: pak er een bakje koffie bij. De voice-over in combinatie met de muziek kan je wat slaperig maken.
Jantje_555 zegt
een auto online kopen…het wordt echt een wegwerp artikel.
steephh zegt
@jantje_555
Net zoals je online zonnepanelen kan bestellen (die zomaar >25 jaar meegaan), kan je ook in de plaatselijke winkel wegwerpservetjes kopen. Ik zie je punt niet zo.
De dealer er tussenuit is niet zo’n gek idee. Maakt flinke kosten (personeel, showroom, transportkosten, etc etc). Daar betaal je als klant flink voor en je krijgt er maar weinig voor terug. Dat was altijd al zo, maar met de komst van de elektrische auto alleen nog maar meer.
Richmond zegt
@steephh: ik denk dat juist bij ev de dealer meer waarde heeft. Omdat er geen aftermarket is voor Hoogvolt en ook de garantietermijn veel langer is.
steephh zegt
Die is er wel – maar upcoming – zie bijvoorbeeld: https://www.nu.nl/auto/6186766/is-je-oude-nissan-leaf-met-een-extra-accupakket-weer-zo-goed-als-nieuw.html en er zijn nog meer (kleine) bedrijfjes die zich hier op richten. Hoe gangbaarder EV’s gaan worden, hoe meer we een aftermarket hierom heen gaan zien is mijn verwachting.
Ik denk ook niet dat de dealer geheel gaat verdwijnen uit het straatbeeld. Er zal altijd wel een behoefte blijven bestaan bij een deel van de consumenten, een ander deel zal het wellicht prima vinden dat verkoop via internet verloopt. En ik kan me voorstellen dat zeker voor de tweedehands markt je ook nog fysiek terecht wil kunnen om de algehele staat te controleren van het voertuig.
lithiumion zegt
@steephh: ik ben het met je eens showrooms en personeel zijn enorme kosten, die ze gaan besparen met inzet op online verkoop. Maar ik vraag me af, lees ik betwijfel, of dit voor de consument ook gunstig uitpakt.
steephh zegt
@lithiumion ik denk dat dit per koper verschilt. Sommigen zweren bij een autodealer en willen niet anders. Zij betalen ongetwijfeld graag de meerprijs die je bij een dealer betaald. Als ik een auto online goedkoper kan aanschaffen en daarmee de dealer omzeil dan is me dat wel wat waard.
Zolang je de keuzevrijheid hebt (ze zetten in op een deel van de autoverkopen) lijkt me het sowieso geen groot probleem. De consument kiest dan.
boriske zegt
Ik wil nog steeds een auto testrijden voor ik die koop. En nee, geen zin om 50km te rijden naar een plek om dat eens te kunnen doen.
lecomte zegt
Het ziet er aardig uit maar hij doet mij ook meteen aan de Dacia Duster denken.
ghini zegt
He een XC40