Het zijn roerige tijden in PSA-land, zo blijkt eens te meer.
Omdat men zelfs waarschijnlijk door de bomen het bos niet meer zag en omdat het financieel niet lekker liep bij de Franse autogroep, werd ten eerste flink gesnoeid in het modellengamma. Vervolgens werd Citroën’s luxelijn ‘DS’ tot apart merk gebombardeerd, en werden de Fransen pardoes hun hoofdkantoor in Parijs uitgebonjourd.
Nu zijn Peugeot en Citroën Nederland aan de beurt. In België doet PSA het (ondanks het Nederlandse succes van de 308 SW) beter dan hier, dus het hoofdkwartier van de Benelux verkast naar onze zuiderburen. Daar wordt trouwens ook een kwart van de banen bij de importeur geschrapt. In Nederland ligt dat aantal nog een stuk hoger, want van de 189 banen verdwijnen er maar liefst 90! Daarnaast kunnen we over een tijdje samenvoegingen van dealers verwachten.
Foto via Autojunk
fmgarcia zegt
Sterkte
stamp zegt
Met de Franse slag. Maar dan anders!
lincoln zegt
189 banen bij de NL importeur ?? Wat deden die mensen daar dan ..
gtwillem zegt
@lincoln: ik heb zelf bij Peugeot Nederland in Utrecht gewerkt. Geen flauw idee wat iedereen daar deed ;-).
Je hebt daar natuurlijk alle afdelingen: onderdelenvoorziening, marketing en strategie afdeling, adminstratie, training (voor zowel sales als mechaniciens), HR, board, food and beverage, schoonmaak: alles.
Al denk ik dat ze al veel hebben uitbesteed. In ‘mijn tijd’ werkten er nog veel meer mensen.
whatdoiknow zegt
@gtwillem:
Van 1 medewerker weten we wel wat hij deed, iets met autoblog.
gtwillem zegt
@whatdoiknow: ik was al bij De Grote Concurrent aan de slag voordat AutoBlog bestond, hadden zulke mooie tijden kunnen zijn: Casper elke week in een andere 206 op pad sturen!
lincoln zegt
@gtwillem: is dat meer of minder dan 1 persoon per dealer/garage in NL ?? Maw .. Hoeveel dealers kunnen er NL nou zijn ..
gtwillem zegt
@lincoln: in mijntijd waren dat er nog een stuk of 300. De sub-dealers en servicepunten meegerekend. Tijdens de crisis is dat aantal enorm geslonken tot iets meer 120 stuks (volgens mij, ik moet het exacte aantal even opzoeken.)
lincoln zegt
@gtwillem: nein .. Globaal volstaat .. Dank u .. Moest een beetje een idee krijgen .. Zijn een hoop lui om in vaste dienst te hebben iig .. En dan neem ik aan dat de vertaling van de talloze manuals nog in uitbesteding gedaan werd ??
gtwillem zegt
@lincoln: yup… Dat werd aan een bureau uit besteed. Er komt nog best wel wat bij kijken, vooral logistiek gezien. 200 man is niet zo heel erg veel, lijkt mij. Als het zo enorm veel te veel was hadden ze al lang gesnoeid daarin: personeel is een hoge kostenpost en sinds 2006 heeft Peugeot het zwaarder en zwaarder, met af en toe een uitschieter.
Vergeet overigens niet dat Peugeot Bedrijfswagens er ook onder viel. Toch weer een paar vacatures ;-)
gtwillem zegt
@lincoln: daarbij staat er 189 banen. Ik neem aan dat ze daar FTE’s mee bedoelen (Full Time Equivalents), aangezien veel mensen daar ook een part time baan hadden.
Oh ja, ik vergeet helemaal de Help Desk van Peugeot Nederland. Zat gewoon in Frankrijk…
roppp zegt
@lincoln: door het raam naar al die VAAG producten kijken…..
philipf zegt
Het is weer zover…
norge zegt
Hoeveel banen verdwijnen er dan in Belgie?
jaguarjunk zegt
Lekker dan, als werknemer..
9000cse zegt
Sterkte voor allen, die nu weer op zoek mogen naar ander ’n andere baan! Helaas, -ook voor deze mensen-, zullen zij genoegen moeten nemen met de open vacatures, willen ze niet gedupeerd worden door de dwang van het UWV om maar zo vlug als mogelijk aan te nemen wat er te vinden is.
Deze tendens blijft maar doorzetten en niet alleen bij automobielbedrijven. De werkervaring die is opgedaan gaat veelal verloren. Met alle gevolgen voor de betroffenen. “Er is immers werk genoeg te vinden, als je maar wilt!” volgens velen, die nu (nog) gebakken zitten.
Ja, ja! Ik weet het! Wij, van de oudere generaties, hadden het toch zoveel gemakkelijker? Inderdaad! Je zocht een baan die pastte bij je opleiding en je kon, -door er je best voor te doen-, hogerop komen. Carrière maken heette dat. Inzet werd beloond en zo ontstond er wederzijdse loyaliteit. Dat gaf werknemers zekerheid voor de toekomst.
Die zekerheid is er niet meer en werd vervangen door het -in mijn ogen onzalige- “betere begrip” flexibiliteit. Gunstiger voor de werkgevers, de multinationals en de shareholders value. Allemaal beter dan vroeger? Laat ik het zo zeggen: Ik ben blij, dat ik niet meer opnieuw hoef te beginnen. Want de waardering voor het werk dat ik deed was mij liever dan dat ik het in zou willen ruilen voor de huidige wegwerpbanen. Maar goed! Dat zal wel ouderwets zijn.
parker zegt
@9000cse: beetje over-romantisch beeld, de keerzijde waren de vele stronteigenwijze en niet vooruit te branden oudere werknemers met een te grote waffel doordat ze meenden dat ze na al die dienstjaren ’te duur waren geworden om te ontslaan’.. Feit is dat als je sneller van personeel af kunt komen er ook weer sneller personeel wordt aangenomen, daar profiteren beide partijen nog altijd meer van dan wanneer alles op slot zit door starre arbeidscontracten.
9000cse zegt
@parker:
Over-romantisch? De realiteit was toch beslist anders. En met “stronteigenwijze, niet vooruit-te-branden” werknemers met een te grote waffel, jong of oud, wist men wel raad!
Maar het is niet meer dan MIJN mening. Als jij van mening bent, dat het nu voor werknemers beter is, omdat ze gereduceerd zijn tot productiemiddelen, die je gewoon weggooit als een versleten computer, dan moet jij dat weten. Succes verder!
wauzz zegt
@9000cse: die loyaliteit bestaat nog steeds, maar is niet makkelijk te vinden inderdaad!
Dutchdriftking zegt
@9000cse: Eens, ik werk nog voor een ouderwetse baas, en in heb gelukkig nog loyaliteit van beiden zijden. De keerzijde is echter weer dat ik toch stiekem ook naar een andere baan aan het zoeken ben. Dit daar ik niet genoeg doorgroeimogelijkheden heb binnen de huidige firma. Maar mocht ik vertrekken dan gebeurd dit met wederzijds respect.
9000cse zegt
@dutchdriftking:
Dat iemand naar betere mogelijkheden gaat zoeken vanwege het feit dat er geen doorgroeimogelijkheden zijn is van alle tijden. Een werkgever zal daar ook niet moeilijk over doen, tenzij je natuurlijk naar een concurrent gaat. Maar als je weggaat, dan doe je dat om je te verbeteren en dat is volkomen legitiem.
Wat mij heel erg stoort is dat mensen geen zekerheid meer hebben en waardoor het zo ver is gekomen. Voor mijn gevoel zijn we terug bij af en daarmee bedoel ik terug in de tijd, waarover mijn vader vroeger vertelde. Werknemers worden vervangen door goedkopere omdat aandeelhouders meer willen verdienen. Daardoor wordt de menselijke maat opzij gezet en ingeruild voor meer geld voor mensen, die als investoren niets anders hoeven te doen dan hun geld te beleggen. Voor mijn gevoel heeft dat niets meer met werken te maken. Erg gemakkelijk voor ze om dat over de rug van werkenden te doen.
parker zegt
@9000cse: sterk overdreven allemaal, je bent kennelijk al te lang weg van de werkvloer wat tot een vervormd beeld heeft geleid van hoe het er daar nu aan toe gaat. Tip: wat minder luisteren naar de propaganda van linkse media, de SP en de vakbonden..
lekkaah zegt
@9000cse: Je hebt het over een bedrijf met een burnrate van miljoenen per maand, die god op z’n blote knie mag bedanken dat de Franse overheid, Fransen zijn (als je ‘m niet snapt; viva la france), ga je eerst eens verdiepen in de situatie van je werkgever voordat jij over je loyaliteit begint te piepen….
9000cse zegt
@lekkaah en @parker:
Gewoon even ter informatie: Ik heb als econoom mijn leven lang gewerkt bij zowel een automobielproducent als ook in het bankwezen. Internationaal en op managementniveau met een héél dik salaris. In plaats van mijn mening af te doen als linkse propaganda en gebrek aan realiteitszin zou je ook kunnen denken aan levenslange ervaring en praktisch inzicht. Overigens werk ik met m’n 67 nog steeds. En wel zo’n 60 à 70 uur per week. Daarom rijd ik ook nog eens zo’n 120.000km per jaar. Geloof me: Ik ken het klappen van de zweep.
whatdoiknow zegt
@9000cse:
Ik geloof je, maar ik vrees dat je de trollen te hoog in schat.
Veel populistisch gebaat is zo’n beetje alles wat je uit de parker krjgt.
9000cse zegt
@whatdoiknow:
Dat die er zijn weet ik maar al te goed, ook hier op AB. Maar ach, ik word daar niet koud of warm van. Ik denk maar zo: Ze zijn er nou eenmaal en moeten toch ergens hun “gram” kwijt. Dat weerhoudt mij er niet van om mijn mening te geven en inhoudelijk te reageren. Loze kreten missen nou eenmaal enig fundament, maar scoren erg gemakkelijk hier. Het zij zo!
730ld zegt
Ik vraag me altijd af waarom er in bijna iedere plaats een dealer met showroom moet liggen. Onderhoud tot daar aan toe. Tijd voor een nieuw tijdperk. 1 showroom per provincie en max 3 onderhoudswerkplaatsen per provincie. Voor ieder merk.
Dutchdriftking zegt
@730ld: Ja, en dan altijd 30km rijden naar je garage, nee dankjewel zeg.
dikdraak zegt
@dutchdriftking: Hoe vaak kom je bij een garage? Twee, drie keer per jaar? Ik moet naar Nijmegen en dat is nog wel iets verder dan 30 km en ik heb geen problemen daarmee.
lamborgfan zegt
@730ld: ik verwacht ook dat dit het toekomst beeld zal zijn.
Kleine showroom, miss een paar demo’s per model. Wat grotere werkplaats een www waar je jouw auto configureert en mee naar de verkoper/inkoper loopt om jouw auto te bestellen.
Soortgelijks zie je eigenlijk al bij vrachtwagens.
Die hebben dan gelukkig vaak wel meerdere kleine werkplaatsen verspreidt zodat ze dicht bij hun klanten zitten (die willen dat echt) en vaak een centraal verkoop punt. Kom je toch maar 1x per auto.
freez65 zegt
Waarom moet je als importeur ook met een designpand aan de zuidas zitten. Wel een beetje megalomaan, uit een tijd dat de automotive bomen nog tot in de hemel leken te groeien.
Nog steeds worden dealers gedwongen tot absurde investeringen voor wat betreft uitstraling van het verkooppaleis. Als we nu eens allemaal gewoon gaan doen, kan men ook weer eens wat centen overhouden, voor zoiets essentieels als salaris van personeel.
marinepower zegt
De importeurs leggen de lat financieel gedeeltelijk ook veel te hoog door de dealer een op een ruimtestation gelijkende showroom te verplichten op een A-locatie.
mrrallycross zegt
Ze moeten ook vrij kansloze auto’s verkopen
lamborgfan zegt
@mrrallycross: Die 308 is toch best te pruimen?