Voor het advies van vandaag gaan we op zoek naar een grote goedkope kilometervreter.
Hoeveel ‘auto’ kun je kopen voor weinig geld? En hoe kun je dan de running costs een beetje beheersbaar blijven. Het is een vraag die we vaak krijgen. In het geval van Laurens is dat niet heel erg anders. Alleen was hij wel ietsje specifieker en veeleisender. Laurens heeft jarenlang dezelfde werkgever gehad, maar moest vanwege corona-perikelen toch even verder kijken naar een andere baan, ook al mocht dat niet van Ferd, Mark en Jeroen.
Gelukkig deden zich ook voldoende kansen op, waardoor Laurens nu een compleet andere baan heeft gevonden. Dat betekent dat hij veel meer moet gaan rijden. Nu doet hij dat met de vijfdeurs Suzuki Swift van zijn vrouw, omdat Laurens zijn leaseauto (Mazda CX-5) moest inleveren.
Maar Laurens gaat meer dan 50.000 kilometer per jaar rijden. Dus hij heeft wel iets nodig waarmee hij een beetje kilometers kan vreten. Daarbij moet het een grote goedkope kilometervreter worden waarmee alles gedaan kan worden, zoals de weekendtrips en vakanties. Laurens heeft al zitten rekenen en het moet sowieso een diesel worden. Over twee jaar staat er immers minimaal een ton extra op de klok, wat een drastische impact heeft op de inruilwaarde. Daarbij is Laurens aan het sparen voor zijn droomauto (een SL55 AMG), dus het moet iets zijn met minimale kosten.
De wensen en eisen voor een grote goedkope kilometervreter kun je hieronder vinden:
Huidige auto / vorige auto’s | Mazda CX-5 (lease) / Suzuki Swift 5dr (privé) |
Koop/Lease | Vorig lease, nu koop |
Budget | 5 tot 7 mille |
Jaarkilometrage | 50.000 km, waarschijnlijk zelfs meer |
Brandstofvoorkeur | Diesel lijkt mij het goedkoopst |
Reden aanschaf | Tijdelijk even goedkoper rijden |
Gezinssamenstelling | Drie kinderen (en mijn vrouw natuurlijk!!) |
Voorkeursmodellen | ben te spreken over Japans, Mercedes vind ik ook gaaf, niet meer dan 2 ton op de klok graag en niet al te oud |
No-go modellen | Probeer geen Alfa 159 aan te smeren! Auto’s met erg weinig vermogen, krappe auto’s (oftwel niet die oude 159 duurtester!!) |
Let op: Duits en premium wordt snel erg duur
Duitse auto’s zijn gewild en Premium auto’s al helemaal. Je ziet dus dat Duitse premiumauto’s lang erg prijzig zijn. Voor 7 mille kun je op zich wel het een en ander vinden. Een nette C220 CDI uit 2007 of 318d uit 2008 moet wel lukken. Die zijn bijna zonder uitzondering erg kaal, krap en niet gezellig. Als het er dik uitziet, is het vaak imitatiespul dat erop geplakt is. Ook moet je gewoon rekening houden met hogere kosten om het rijdend te houden. Het is geen garantie, maar voor 7 mille zit je misschien net even te krap als het ook echt betrouwbaar moet zijn. En we gaan ervan uit dat je wel een beetje met wat luxe onderweg wilt zijn.
LET OP: Japans is niet altijd betrouwbaar
Tijdens de zoektocht naar een grote goedkope kilometervreter kwamen we twee auto’s tegen die normaal gesproken als zeer betrouwbaar worden ervaren. Dat zijn de Subaru Legacy en de Lexus IS. Speciaal voor de Europese markt werden er ook diesels gemaakt. Het zijn beide enorm fijne auto’s, maar beide dieselmotoren zijn bij lange na niet de beste in hun soort. Als het rijdt, rijdt het geweldig. Met name de Lexus IS220d is een fijne, vlotte en zuinige auto. Het is met deze auto precies zoals met TFSI-motoren.
Kijk even goed wat er al vervangen is en wat voor onderhoud is uitgevoerd. In beide gevallen moet je even goed kijken wat er al aan versleuteld is en door wie. Kijk niet gek op als er al een revisie of zelfs vervanging van het blok heeft plaats gevonden. De Lexus is een geweldige rijdersauto, maar wel een tikkeltje krap. De Subaru Legacy heeft meer ruimte, maar is ietsje minder verfijnd. In beide gevallen kun je er wel een goede koop aan hebben, want de prijzen zijn zeer schappelijk (met een reden, dus!)
Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI Comfortline Business (B6)
€ 6.950
2010
190.000 km
Ja, we kunnen het heel erg moeilijk maken, maar koop een Passat. Gewoon de netste Passat die je kunt vinden in het budget. We noemen het weleens een Passaai (haha) en het zijn sjoemeldiesels. Maar onder aan de streep valt er veel voor te zeggen. Ze zitten heel erg fijn, het interieur is zeer keurig en de kofferbak is enorm. Er mag een flinke kar achter en je kan nog spullen op het dak gooien. Om te rijden zal de Passat niet zo snel je broek in lichterlaaie zetten.
Maar dat is is niet erg, de Passat is vlot, erg zuinig laat eigenlijk nergens grove steken vallen. In het budget kun je het beste kijken naar een compleet uitgerust pre-faceliftmodel dan naar een kaler later exemplaar (die er gek genoeg bedaagder uitzien dan het oudere type). Een voordeel van een Volkswagen is dat onderdelen bij de bakker te koop zijn en dat iedereen eraan kan sleutelen. En over twee kun je ‘m nog altijd verpatsen aan een beginnend taxichauffeur.
Ford Mondeo 2.0 TDCI Titanium
€ 6.495
2012
190.000 km
Aanvankelijk wilden we roepen: Volvo V70! Maar dan heb je nog best hoge running costs. Daarbij val je net tussen wal en schip qua model. Ja, een tweede generatie past prima in het budget, maar ook die hebben vaak veel kilometers gelopen. De derde generatie is nog mooier (vooral het interieur), maar die hebben zo ook hun issues. Daarbij zijn de auto’s in technisch opzicht gelijk aan de Ford Mondeo. Misschien wel de beste grote goedkope kilometervreter. En dan rijdt een Mondeo domweg beter.
Een fijnere besturing, prettiger onderstel en lager gewicht zorgen voor een dynamisch karakter, zonder dat het ten koste gaat van het comfort. Er zijn voldoende ex-lease exemplaren in omloop die je voor een appel-en-een-ei oppikt. Zorg wel dat je voor de 2.0 TDCI (een PSA-diesel) gaat en niet voor de 1.6, die al helemaal goedkoop zijn. Qua ruimte zijn het toppers, bovendien. Er is dus eigenlijk geen reden om er geen een te kopen. Let wel even op roest, zeker met vroegere exemplaren. Andere aandachtspunten lees je in het Mondeo aankoopadvies.
Opel Insignia 2.0 CDTI EcoFlex Design Edition
€ 6.950
2013
180.000 km
Net als de Ford Mondeo is de Opel Insignia een auto die dit soort lijstjes vaak haalt. Dus ook deze van een grote goedkope kilometervreter. In dit geval moet je deze grote Opel ook absoluut overwegen, want het is een tamelijk briljante auto. Vaak krijgt de Insignia de naam ‘te zwaar’ te zijn, maar qua formaat is het meer een Audi A6 dan Audi A4. En dan loopt het gewicht keurig in de pas. Ja, het dashboard is geen Audi, maar het is op zich keurig met een meer dan prettige zitpositie. De Insignia is niet zo’n fijn rij-ijzer als de Ford Mondeo, maar op de snelweg kent de Insignia bijna geen gelijke.
Het is een solide tank waarmee de kilometers moeiteloos onder je doorglijden. Als je kijkt naar value-for-money, dan is de auto bijkans onverslaanbaar. In het budget zijn er voldoende exemplaren te vinden met flinke uitrusting en relatief weinig kilometers. Beter nog dan de Ford Mondeo. Bij de Insignia moet je wel even opletten welke transmissie je hebt (de M32 kan kuren vertonen), maar de meesten zijn inmiddels gereviseerd. Lees hier het Insignia aankoopadvies.
Peugeot 4007 HDI GT 2.2 HDI
€ 6.900
2008
160.000 km
Misschien wel de beste auto als grote goedkope kilometervreter is deze Peugeot 4007. Deze crossover heeft niets te maken met de Peugeot 407, een auto die best wel matig in elkaar werd geschroefd. De Peugeot 4007 is in feite een Mitsubishi Outlander, een auto die best wel goed in elkaar is geschroefd. De HDI-motor is op en top Frans en dat is een goed punt. Peugeot-diesels zijn namelijk op een 1.6 HDi 16v na bijzonder puik. Niet alleen qua betrouwbaarheid, maar ook als het gaat om manieren en krachtsontplooiing.
Tegenwoordig zijn we nog veel meer gewend, maar in zijn tijd was de 2.2 één van de fijnere viercilinder dieselmotoren op de markt. De DW12-motor levert 380 Nm en meer dan 150 pk, meer dan voldoende voor prima prestaties. Dat het geen Franse auto is, merk je aan het chassis. Dat is niet van het hoge Franse niveau dat we gewend waren destijds, maar het is zeker niet slecht. Het grootste nadeel is dat niemand van de auto heeft gehoord en je hem maar met moeite kwijt raakt. Uiteraard is een Mitsubishi Outlander of een Citroën C-Crosser ook een optie.
Chrysler 300C CRD Limited (LE)
€ 6.950
2009
200.000 km
“Ja, dit is gewoon een oude Mercedes!”. Precies! En dat is een mooi compliment! De Chrysler 300C is nog altijd een bijzondere auto. Het model wordt (in iets andere vorm, dat wel) gebouwd tot de dag van vandaag. Dankzij de goed gekozen verhoudingen is het net een vierdeurs Muscle Car. Dat geldt sowieso voor het interieur, want dat is duidelijk géén Mercedes. Nu is het zo dat iedereen benadrukt hoe knakig het is, waardoor het stiekem best wel meevalt.
De meeste exemplaren zijn namelijk best aardig uitgerust. Welke uitvoering van deze grote goedkope kilometervreter je ook hebt, die OM642-diesel van Das Haus is een geweldige motor. Qua karakter past die motor misschien nog wel beter bij de auto dan de Hemi V8. Als het om koppel gaat, scheelt het overigens niet zo veel tussen die twee. Qua verbruik wel. Maak je zelf geen illusies, overigens. Waar je met een Mondeo met gemak 1 op 16 kan halen, mag je hier blij zijn als je 1 op 13 haalt. In het budget zijn ze net te vinden (tenzij je stratosferische kilometerstanden geen probleem vindt).
Yolo: Citroen C6 2.7 HDi Exclusive
€ 6.950
2009
160.000
De Citroen C6 is misschien wel een van de laatste karakteristieke auto’s gemaakt in zijn klasse. Een ware individualist. Niet vanwege je leer- of sportpakketje, maar omdat je een zeldzame auto rijdt die bewust niet iedereen aanspreekt. Deze auto is Franser dan Gitanes, Pierre Gasly, Ligier en Emmanuelle Petit bij elkaar. Ja, de frontoverhang is enorm, maar dat was bij Charles de Gaulle ook het geval. En De Gaulle reed ook een Citroën. Naast de bijzondere styling zijn er nog een paar verademingen.
Alles is op comfort afgestemd. Dat is enorm prettig, te veel auto’s hebben faux-sportieve inborst, waardoor ze eigenlijk waardeloos zijn als luxe slee én als circuit-tijger. De motor is een 2.7 PSA V6 met 207 pk die uitstekende prestaties biedt. Wel is het zaak om de auto in topstaat te houden. Dat is vrij prijzig, maar met dit soort auto’s verslonzen en het gaat hard achteruit. Als je wilt, is er ook een 2.2 HDI met handbak. Misschien wel Franser dan een dikke V6, maar als je gaat genieten, doe het goed. Een luxe slee met viercilinder is als een Big Mac Menu met Cola Light.
Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!
alassad zegt
Je zou ook nog kunnen denken aan een Renault Laguna van de derde generate, tussen 2008 en 2014. Of een Peugeot 308sw, uit 2014/2015. Die laatste zijn met bosjes verkocht destijds en kun je nu voor leuke prijzen ophalen. Mnt de vw passat, let ff op of het een 1.9 of 2.0 diesel is. 1 van die twee was verschrikkelijk, de ander goed. Weet ff niet meer welke wat was.
hippopotamus zegt
@alassad: Inderdaad. Ik (van WC Eend) scrollde meteen naar beneden om te kijken hoe de Laguna 3 beschreven zou worden. Maar helaas. Je zou ‘m overigens ook nog van Japanse makelij kunnen noemen (door de invloed van Nissan bij de ontwikkeling en de daarbij behorende kwaliteit).
Stijnson zegt
@alassad: 308 sw alleen doen als rond de 170a 180k alles gefixt is (denk aan roetfilter, distributieriem, etc) anders ben je zo makkelijk dik 2000 eu armer
Ot92 zegt
@alassad Een 06/2008 of nieuwer heeft een CR TDI. De 1.9 TDI is net zo ”slecht” als de 2.0 TDI 140pk.
Ik heb toevallig zo’n ”nachtmerrie” 2.0 TDI 140pk van 2006 gehad. Van 160dkm naar 350dkm probleemloos mee gereden. In het begin gingen de verstuivers stuk bij de 16v 140pk/170pk met Siemens verstuivers vanwege een fabrieksfout, dit hebben ze verholpen in 2012. Verder moet je het 6 kantige asje van het oliepomp vervangen. Dit kan je tijdens de oliebeurt doen, even de carterpan eraf en dan via de zijkant eruit friemelen. 10 minuutjes werk en een zeskantig asje van nog geen 10 euro, en je kan weer probleemloos door. Als je dat ding laat zitten, dan worden ze na 250dkm rond en dan begint de nachtmerrie wel.
Roskampies zegt
@Ot92: ja ook deze gehad… einde VW voor mij na deze ellende.
Ot92 zegt
@roskampies Met die motoren moet je net geluk hebben gehad dat je ‘m hebt gekocht rond de periode van de werkplaats/terugroepactie en dat je op de hoogte was van de oliepomp kwaal. Dan kan je er probleemloos mee rijden.
civicfk3 zegt
Mijn vader kocht een 2006 Passat 2.0 tdi met 140pk, 240.000 op de teller en van de eerste eigenaar. Stikker in de kofferbak gaf aan dat de verstuivers onder garantie vervangen waren. Nu, 7jaar later, tikt de auto bijna de 600.000 aan, nog met de dezelfde koppeling, turbo, motorblok etc. Wel aardig wat bandjes versleten en al een jaar een lekkende verstuiver waardoor de auto soms stationair een beetje hobbelt maar verder start en rijd de auto (wonderbaarlijk) perfect.
Ot92 zegt
@civicfk3 Wel het zeskantige asje van de oliepomp vervangen? Die van mij was behoorlijk versleten bij 250dkm. Het vervangen stelt niks voor, zie mijn reactie hierboven.
civicfk3 zegt
Nee, wel gezien bij een VW expert maar tot op heden nog geen problemen mee gehad.
Ot92 zegt
@civicfk3 Of hij boft, of de vorige eigenaar heeft er een andere oliepomp onder gezet. Ik denk het tweede.
wigboldus zegt
De 1.9 is de oer diesel die erg betrouwbaar is.
Alleen is hij wel rauw en maakt meer lawaai dan je gewend bent.
Zelf 1 gereden van 150k-350k.
Daarna was de motor nog perfect, alleen werd onderhoud van andere dingen duur.
De 2.0 is een hele andere motor, stuk moderner, stiller, zuiniger, maar ook niet meer het blok waarmee je astronomische kilometers maakt.
Maar naar de motor zijn er meer onderdelen die slijten, en uiteindelijk voor veel en grotere kostenpost is.
Verder verbaasd mij altijd dat die Ford zo fijn ervaren wordt, wel eens in een Ford gereden (voornamelijk verschillende focus-en van verschillende leeftijden)
Maar zelfs vindt ik ze stug rijden, motoren niet verfijnd, lawaaiig, …
Dan rij ik liever in een Volkswagen (Golf/Passat) of een Volvo (V70 D5/T5) of een Saab (wel de turbo benzine motoren) dan een Ford.
Uitrusting van genoemde hoeft echt niet luxe, ze rijden erg goed en zitten fijn, dat telt voor mij meer dan wat extra opties.
T5Power zegt
Mijn tip: Peugeot 508 2.0 HDI 163pk van omstreeks 2012. Blijf vooral van de 1.6 hdi af, maar dat geldt ook voor de hierboven genoemde 2.7 hdi die o.a. in de C6 lag. Dat blok is zéér onbetrouwbaar en allesbehalve een aanrader. Die wil je niet hebben.
Mijn vrouw heeft in vier jaar tijd een 508
SW 2.0 HDI van 85.000 naar 150.000 km gereden. Enige defecten: een lekke koppelingscilinder (kostte gelukkig bijna niks) en een sensor van het DPF (idem). Verder hadden we met die auto gewoon het reguliere onderhoud, dat je bij elke auto hebt. Geen electronische storingen of wat dan ook. Wat mij betreft een heuse geheimtip.
Probeer wel de 163pk versie te vinden (veelal zie je de 2.0 met 140pk te koop staan) en eentje met vol leder + electrisch bedienbare voorstoelen +
panoramadak + headup display. Leuke goodies die de wederverkoopbaarheid vergemakkelijken. In Duitsland zijn ze wat makkelijker te vinden.
Turbo S zegt
En bij die nieuwe baan waar je 50.000km per jaar moet rijden kan er geen auto van de zaak af?
Beetje rare aanvraag dit.
Dutchdriftking zegt
@PanameraGTS: woon-werk plus privé kms? Dan is het niet onmogelijk.
nootdorp015 zegt
@PanameraGTS: Ik rij zelf 1000km per week met een benzineauto. (Woon-werkverkeer) Daar tegenover krijg ik reiskostenvergoeding, als je normaal rijd red je dat makkelijk. 80€ volle tank a 1050-1100km.
Johanneke zegt
Toen ik de inleiding las dacht ik direct, doe een focus wagon diesel. Maar de vraag is D segment. Ik denk dat je de beste koop qua kwaliteit met zo’n Outlander doet, welke badge er ook op staat, maar bedenk wel dat die dingen mega zwaar zijn. Wegenbelasting is dacht ik 500 euro per kwartaal. Dat is bij een passat of mondeo 100 euro minder, plus die zullen zuiniger rijden, en luxer zijn. Misschien toch maar die vieze sjoemeldiesel doen.
wimof zegt
Het waren niet de diesels die sjoemelden maar de personen die ze proper wasten (met Dash denk ik)
broekhoest zegt
Een Skoda Superb had ik nog wel verwacht als alternatief bij de Passat, ik kan me niet voorstellen dat die duurder zijn. Van dit lijstje toch maar de Yolo of de Opel, fraaie wagens!
dondeboer zegt
Zo’n C6 lijkt me wel een heerlijke metgezel als je zoveel moet gaan rijden. Bijzonder ding, ga ‘m steeds meer waarderen.
Who_carez zegt
Ik zou ook niet snel voor een Franse auto kiezen. Maar nu zou ik toch 100% voor de Citroën gaan :-)
bpc zegt
Saab 93 station
Jaguar X-Type
Lexus rx
Saab 9-5
Volvo v70
Opel insignia
Ford mondeo
Eigenlijk heel veel aanbod in deze klasse
wimof zegt
Wanneer je een Volvo V70 met 2.0 liter Ford blok hebt gehad zet je die niet meer op de lijst.
seanxtype zegt
@wimof: je moet ook niet voor het 2.0 blok gaan. Gewoon het vertrouwde 2.4 D5 blok van volvo.
wigboldus zegt
Goede keus inderdaad, voor diesel zou ik wel voor de Volvo D5 gaan, en persoonlijk vindt ik bij Saab zelf beter de benzine turbo motoren passen.
rve007 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
rve007 zegt
De Peugeot 4007 is geen Nederlands product. Dit model werd net als de c-crosser door Mitsubishi in Japan gebouwd. De outlander daarentegen werd wel bij NedCar in elkaar gesleuteld waarbij de meeste onderdelen vanuit Japan werden verscheept.
Let even op met de uitspraak dat je net zo goed de outlander kunt nemen. Een outlander met een 2,2 HDI is lastig te vinden. De meeste zijn de 2.0 versie. Dit is echter een 1,9 VW diesel die al stok oud was toen de outlander werd geïntroduceerd. Mitsubishi had echter echter nog een verplichting bij VW om deze motor af te nemen. Vermogen is te weinig voor deze outlander en maakt veel te veel herrie. Dus ja je kunt ook een outlander nemen maar dan wel met een 2,2l motor. Persoonlijk vind ik de c-crosser nog de meest tijdloze variant!
sabrerator zegt
In plaats van de C6 (schitterende auto) kun je met dezelfde motor ook voor die centen een Jaguar S-Type kopen. Kost in aanschaf geen drol, is 200 kilo lichter als de C6 en rijdt ook heel erg lekker. Zegt de ervaringsdeskundige.
Variomatic zegt
@sabrerator: dan de XJ, die is een stuk ruimer en amper zwaarder door z’n alu koets..
punt666 zegt
Mijn broer rijdt sinds een paar maanden in een C6 2.2 hdi met handbak. Enorm fijne auto maar zorg wel voor een goede specialist die de auto in goede staat houdt. Anders kan je er op leeglopen. De 2.2 is geen strepentrekker en klinkt een beetje amechtig in zo’n grote sloep maar eenmaal op snelheid rijdt het prima en erg zuinig (1 op 17)
sleepyj zegt
De yolo is echt waanzin. Rijdt heerlijk, maar echt kostbaar om op de weg te houden. En kan zomaar lang bij de garage staan omdat de onderdelen niet te krijgen zijn. We hadden er een staan waarbij een leiding van het veersysteem niet te leveren was. Drie maanden heeft t geduurd. Ook in t gebruikte circuit was er niet aan te komen. Zelfs niet bij Penders altijd raak.
pivavar zegt
Accord diesel vanaf 2006. Maar dan moeten de kinderen niet al te groot zijn. Of anders niet te vaak meer meewillen.
alfarosso zegt
Makkelijke keuze de Ford mondeo
sulobb zegt
Ik zou zelf voor de Passat gaan. Die dingen rijden echt goed voor wat je ervoor betaalt en ze zijn ook nog heel betrouwbaar. De 1.9tdi’s worden altijd al geprezen, de 2.0tdi 140pk lijkt me wel vlotter. De 170pk versie had enkele kwalen, ben vergeten wat precies, maar weet dat ze vroeger veel zijn getakeld bij vakantiegangers etc.
Succes met de zoektocht!
Ot92 zegt
@sulobb Die problemen had de pompverstuiver TDI last van. De 170pk TDI had last van dichtslibbende verstuivers, ook gingen ze elektronisch stuk net als bij de 140pk TDI met Siemens verstuivers. Na de terugroepactie zijn die problemen verholpen.
audiA41.8TFSI2013 zegt
Toyota Avensis 2.0 D-4D. 2009 en onder de 2 ton aan kilometers met een budget van 7 K. Zeer degelijke auto’s en rijdt goed.
https://www.autotrack.nl/a/toyota-avensis-diesel-2009-50847202?_ga=undefined
Nemus zegt
@audiA420fsi: ik wou net hetzelfde zeggen.
Ik heb deze auto twee jaar gereden als bedrijfswagen en legde er toch +50.000km per jaar mee af. Prachtige herinneringen aan!
De diesel is één van de fijnste in zijn soort. Reed super zacht en had niet super veel vermogen maar een fantastisch koppel en koppelcurve.
Het interieur is saai, maar wel praktisch. De navigatie is lelijk en ruk, maar ik zou sowieso met Waze op de telefoon rijden.
Grote koffer, ruim op de achterbank en amper een kraakje na bijna 300.000km.
Briljante wagen en lijkt me een betere keuze dan alle andere wagens uit dit rijtje.
👏🏻
Variomatic zegt
@audiA420fsi: eh.. dat is toch d4d die massaal in de soep is gedraaid..?? Dat is echt een probleemmotor.
redbeams zegt
@variomatic: Nee dus want dat is de 2.2 d4d dcat die onbetrouwbaar is…de 2.0 d4d is een prima motor.
Variomatic zegt
@redbeams: zeker niet, zowel de 2.0 als de 2.2 hebben van 2005-2009 dezelfde problemen op grote schaal gehad met olieverbruik en defecte koppakkingen (1AD en 2AD motor)
redbeams zegt
@variomatic: Nope je hebt het echt mis…de 2.0 d4d motor is prima.De 2.2 dcat is degene die je compleet moet vermijden.Zowel de 177pk en de 150pk 2.2 dcat zijn onbetrouwbaar.
Variomatic zegt
@redbeams: zucht.. hier, uit Toyota’s dealersysteem:
“Toyota AD Engine Out of Warranty Guidelines (0730J)
We are pleased to advise that we have received more formalised guidelines from TME for the handling of AD engine problems on out of warranty vehicles. The coverage and processes are summarised below.
Conditions Covered
1) Oil consumption worse than 0.5 litre per 621 miles (1,000 km)
2) Overheating & Head Gasket failure due to carbon deposits on the pistons
For all other out of warranty conditions related to AD engine problems, where the customer complaint can be directly linked to a “carbon clogging” concern, i.e. EGR Valve, DPNR, 5th Injector, EGR Cooler, blocked manifold, etc., we would accept this as being linked to an oil consumption condition.
Vehicles Covered
Those vehicles fitted with AD diesel engines;
��Avensis with 1AD (2.0) or 2AD (2.2) (Prod. Date: Apr 2005 to Feb 2009)
��RAV4 with 2AD (Prod. Date: Jul 2005 to Dec 2008)
��Auris with 1AD or 2AD (Prod. Date: Sep 2006 to Sep 2009)
��Verso with 2AD (Prod. Date: Apr 2005 to Nov 2008)
redbeams zegt
@variomatic: Iets voorschrijven en iets wat daadwerkelijk gebeurt zit wel een wereld van verschil tussen he.Nogmaals de 2.2 dcat is bijna altijd raak en de 2.0 d4d die jij aanhaalt komt sporadisch voor.In ons dealerschap hebben wij er veel in het onderhoud gehad vooral in de lease en ik kan je verzekeren dat het echt wel meeviel.
Variomatic zegt
@redbeams: Toyota maakte toch niet voor niets hetzelfde coulance beleid destijds voor zowel de 2.0 als de 2.2..? En genoeg misere over de 2.0 online te vinden..
redbeams zegt
@variomatic: Zoals ik al zei…iets voorschrijven en iets wat voorkomt in de praktijk daar zit een groot verschil tussen.
BerlingoHdi zegt
@variomatic: Ook in de T27? Dacht dat de T25 hier alleen last van had in de 170 en 177PK versie, de andere diesels waren wel goed.
redbeams zegt
@berlingohdi: Ja precies de 2.0 d4d is prima en de 2.2 dcat zowel 150 als 177pk zijn de mindere diesels…die gewoon niet doen.
marinepower zegt
Ik bied mijn 325d touring uit 2009 aan. Super-de-luxe is hij niet, business-pro uitvoering? Hij heeft wel Panorama schuifdak, lederen bekleding en 17” velgen, net grote beurt gehad, en uiteraard de befaamde 6 cilinder. Ik denk niet dat ik bij de dealer meer krijg?
tinnemans zegt
@marinepower; ik bied de 325d touring van @willeme aan, voor half geld. ;)
peewee05 zegt
Toen ik ineens km’s ging maken en nauwelijks budget had (5500 piek) heb ik een V70n 2.4d gekocht uit 2006, handbak en 3k schoon op de teller. Na de teller de 550.000 was gepasseerd weer verkocht. Naast regulier onderhoud enkel de draagarmen en de aircopomp moeten vernieuwen. Dat zou mijn keus zijn ondanks de leeftijd inmiddels.
tenaci zegt
Eigenlijk is die Peus lang niet gek. Gewoon degelijk Japans en wat die jappen dan weer niet zo goed kunnen uit de stallen van Peugeot halen. Win/win en het kost geen drol.
MarcoM zegt
Advies: geen VW, meer zeg ik niet.
Robert zegt
@marcomanta: iets meer nuance mag best, hoor.
Ik heb zelf een Passat Variant diesel van de B6 generatie gehad en ik zou er persoonlijk een aanvullend advies bij willen geven: ga voor de uitvoering met de oude 1.9 pompverstuiver TDI en negeer die 2.0 TDI. Ze missen weliswaar een zesde versnelling en wat pk’s, zijn bovendien vaak alleen maar in een comfortline uitvoering geleverd, maar die laatste generatie 1.9 TDI is rete-betrouwbaar, waar die eerste generatie 2.0 TDI echt een drama is op het gebied van diezelfde betrouwbaarheid.
Exemplaren met een lage km-stand zijn weliswaar ook schaars geworden, maar bij onze Oosterburen vind je er nog wel eens een Rentnerswagen waar de eigenaar of familie vanaf wil vanwege de strenge(re) milieuzones in sommige Duitse steden. De prijzen van een Passat met dieselmotor is onduits schappelijk.
Wil je toch een modernere commonrail diesel, dan is het misschien beter de 1.6 TDI te overwegen, die zijn van een beduidend beter niveau. En het gebrek aan vermogen is met een stage 1 chipkuur al aardig te compenseren.
MarcoM zegt
@RRRobert: de CFCA motor had ik er in. Transporter met alle toeters en bellen kostte mij in 2013 bijna 60k, nieuw gekocht, en als je dan na 180.000 km bijna 10k kwijt bent aan een revisie en men het acceptabel vindt dat je 1 tot 1,5 liter motorolie verbruik hebt per 1000 km, dan snap je de reactie wel. De auto reed heerlijk altijd, maar heb er wel afscheid van genomen.
Robert zegt
@marcomanta: snap ik helemaal. De 1.9 TDI die ik had reed zonder veel moeite boven de 1:17 (in een tijd dat 130 km/u overdag nog was toegestaan) en op lange ritten 1:20. De achilleshiel bij deze TDI was de turbo; de meesten geven de geest bij een km-stand van 200-250K. Maar een gereviseerde (à € 1400 incl. montage) en je kunt weer 2 ton door.
De enige reden waarom ik de auto uiteindelijk weg deed was, dat ik een serieus klimaatprobleem had in de auto. De handbediende airco werkte op zich wel, maar bij vochtig weer had ik continu problemen met spontane condensvorming. En met spontaan bedoel ik, dat je tijdens het rijden ineens de ramen compleet dicht sloegen, en ik met de blower vol open en de ramen op een dikke kier verder moest. Zomer of winter. Complete systemen laten reinigen, filters, alles aangepakt; verschillende specialisten geraadpleegd, maar niemand die een duidelijke oplossing had.
Ot92 zegt
@rrrobert Ooit je voorruit van binnen schoongemaakt? Hier had ik laatst ook last van. Ruit van binnen was lekker vettig geworden waardoor er vocht achter bleef hangen. Vooral als het donker is had ik uit het niets last van een beslagen voorruit.
Robert zegt
@Ot92: geloof me, ik heb werkelijk álles geprobeerd.
Ot92 zegt
@rrrobert Oneens Robert. De 2.0 PD TDI is net zo goed of slecht als de 1.9 TDI. Ik heb er één gehad van 2006. Motorcode BKP 140pk 16v zonder roetfilter met Siemens verstuivers die bekend stonden om het sneuvelen waardoor je gestrand kon eindigen.
Ik kocht mijn B6 op 162dkm. Toen was er nog steeds geen één verstuiver vervangen. Jaar later bij iets van 181dkm werden ze alle 4 onder garantie vervangen. Bij 250dkm de zeskantige asje van de oliepomp vervangen. Die was redelijk versleten, maar nog niet rond. Verder is er een 2de hands versnellingsbak eronder gekomen bij 320dkm, omdat er een geluidje begon te onstaan in de 1 en 2. Bekende kwaal van die 6 bakken, velen hebben rond die kilometerstand ook een andere bak eronder moeten zetten. Voor de rest was het alleen maar reguliere onderhoud tot ie ingeruild werd bij 350dkm.
De 1.6 TDI EA189 zou ik vermijden. Die hebben best vaak last van verstuiver problemen. Ook verbruiken ze net zoveel of meer dan een 2.0 CR TDI 140pk.
De 1.6 TDI EA288 is bijna identiek aan de 2.0 TDI 150pk. Die mist alleen wat vermogen, maar met een beetje kietelen doen ze net zoveel vermogen als een 2.0 TDI 150pk op papier.
Momenteel rijd ik in een B8 Variant 2.0 TDI 150pk 6 bak. Daarvan is de helft van de motor al vernieuwd bij nog geen 115dkm. 😂 Gelukkig wel allemaal onder garantie.
Deze heb ik bij JD laten kietelen. Van 162pk & 365nm naar 206pk & 457nm gegaan. Lekker vlot en toch een gemiddeld verbruik van 1 op 18,5 met een vlot rijstijl.
MarcoM zegt
@Ot92: kortom, rommel dus en dat hoor ik van meer mensen.
Ot92 zegt
@marcomanta Zo heeft elke auto wat. Na de verstuiver terugroepactie waren die motoren eigenlijk probleemloos. Ik heb wel ergere dingen gehoord.
Bij mijn huidige B8 was het allemaal domme pech. Ik ben namelijk de enige uit mijn omgeving die met deze type auto en dezelfde motor zoveel heeft gehad. Verder heeft de dealer ook wat vervangen wat volgens mij niet nodig was, wel mooi meegenomen hehe.
MarcoM zegt
@Ot92: de Transporters met het type motor wat ik had, hebben allemaal deze problemen, voor mij dit merk niet meer, maar dan ook puur vanwege het feit dat olieverbruik van 1 tot 1,5 liter per 1000 km als normaal wordt aangegeven, als je rekent wat een liter olie kost plus wat je het milieu in stookt. Kortom, het heeft mij een hoop centjes gekost.
Ik hoop voor VW dat ze met hun EV een betere weg in slaan.
Ot92 zegt
@marcomanta Ik kan wel zeggen dat je bij een auto uit het VAG concern moet oppassen met wat je koopt. Bijvoorbeeld de 2.0 BiTDI 180pk die jij had is opzich niet een slecht ding, maar puur door het EGR systeem, waar velen niet van afweten, lopen ze stuk.
De huidige VW motoren zijn wel een heel stuk beter overigens. VW heeft altijd een periode waarin ze hele goede motoren produceren, en dan weer een periode met minder goede motoren.
De huidige Transporter met de 2.0 BiTDI 199 of 204pk blijkt ook degelijk te zijn. Tot op heden niks vreemds/raars/ernstigs gehoord. Gekieteld doen ze ook zo’n 250pk.
MarcoM zegt
@Ot92: zal best dat ze nu goed zijn, dat zei de verkoper in 2013 ook toen ik de nieuwe Transporter ging kopen. Kortom, geen VW meer voor mij.
dree16v zegt
Mondeo is in dit rijtje wel een aanrader, fijne auto en een hoop ruimte. Op dezelfde bodemplaat is ook de Mazda 6 geleverd, zou mijn keuze zijn. Ook erg ruim en gezien je al ervaring en voorkeur hebt voor Japans zou ik die aanraden
Variomatic zegt
@dree16v: die Mazda 6 is erg rumoerig, interieur is echt abominabel slecht geisoleerd wat bij veel km’s vermoeiend rijdt
redbeams zegt
@variomatic: Dat valt dus echt wel mee…wel eens mee gereden? Ik wel
Variomatic zegt
@redbeams: ja, één keer nooit meer.. ik heb het over het 2008-2012 model overigens, aftandse herriebak
redbeams zegt
@variomatic: Nou als je een daf gewend bent dan is eigenlijk iedere auto wel stil te noemen 😅
dree16v zegt
@variomatic: ik heb toch echt een andere ervaring. Fijne rijdersauto en er gaat niks aan kapot. Vast niet de stilte in z’n klasse maar ook zeker geen tractor.
wimof zegt
Tot de injectorretourleidingen beginnen te lekken en de garage vindt dat je best de injectoren nu mee kan vervangen.
2800€, niet niks.
raoufff zegt
Advies: geen Frans hok, motor blijft wel heel maar alles eromheen gaat kapot.
frank2b zegt
Als Lexus-rijder zeg ik: doe NIET de Lexus-IS met zelfontbrander.
Niet doen.
Geen goed idee..
Beter plan: neem een leuk uitgevoerde benzineversie en leg er LPG in.
Maar ja, je wilde geen krappe auto…..
mark997gt3 zegt
W touran. Ideaal voor groter gezin. Rond 2012-2013 passen ze mooi in het budget. Comfortabel, goede voorstoelen en heel veel ruimte.
AudiRS zegt
A6 Avant 2.7 of 3.0 tdi quattro doen. Model 2006-2009. Heb er 10 jaar en 350k mee gereden. Gechipt 300pk, 1 op 14.5. Heerlijke ruime reiswagen. Nagenoeg probleemloze auto mits goed onderhouden. Afgezien van die draagarmen, wervelkleppen en vochtige achterlichten. En de motorrijtuigenbelasting… Idioterie…maar ja dat hebben we te danken aan de verlinksing van NL.
Ot92 zegt
Ik zou de Passat nemen na 2009. Die heeft de 2.0 CR TDI motor, veel degelijker en zuiniger dan de PD TDI. Al hoewel, ik heb de ”horror” 2.0 PD TDI gehad en daar 8 jaar lang (190dkm) probleemloos mee gereden.
Zou wel ervoor zorgen dat er geen anti-sjoemelsoftware op staat. Blijken ze minder goed van te rijden.
pitapita zegt
Als je 50dkm per jaar rijdt zul je ook wel een keertje in een milieuzone terechtkomen. En die worden de komende jaren alleen maar strenger en uitgebreider als het om diesels gaat.
Ik zou dus meer in de LPG hoek gaan kijken. Subaru Legacy/Outback of zo. Als YOLO kun je zelfs aan een Mercedes W126 oldtimer denken
Geen.smaak zegt
Volvo V70 op aardgas is ook een leuk (groen) alternatief.
svdnick zegt
Mazda 6 2.2D heerlijke auto
en kosten zijn goed te overzien rij zelf ook 50k per jaar met deze auto, echt een lekker wagen
ethylestra zegt
Als voormalig Subaru Boxer diesel eigenaar kan ik je zeggen: het rijdt werkelijk fantastisch en ook goed en snel offroad/sneeuw/ijs (met spijkerbanden). Maar doe het niet. De nokkenas is van glas en het verbruik is vrij stevig voor een 2.0D. Was leuk om hem een half jaartje te gebruiken hier in Noorwegen maar ben blij met de overstap naar RAV4