• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Grote fraude met import Duitse schade-auto’s

Auteur: Wouter, gepost 13 juli 2009 om 08:55 – 33 Reacties

Mercedes S-klasse schade


Verzekeraars en politie zijn weer een uitgebreide zwendel met geïmporteerde Duitse schade-auto’s op het spoor gekomen.

De auto’s (veelal duurdere Audi’s, BMW’s en Mercedessen) werden met schade geïmporteerd, maar later werd deze schade ook nog eens bij de Nederlandse verzekeraar geclaimd. Daarbij werd gedaan alsof de schade was ontstaan door een eenzijdig ongeval zoals “uitwijken voor een tegenligger” waarna de auto “tegen een boom” was geknald. Uit een steekproef gehouden door verzekeraars is gebleken dat er mogelijk een groot aantal gevallen is waarin deze frauduleuze werkwijze is gehanteerd.

De verzekeraars, Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) en de politie onderzoeken de import van 8000 auto’s die met schade zijn geïmporteerd. Tijdens de import van een schadeauto hoeft er minder BPM te worden betaald, deze wordt bij beschadigde auto’s gebaseerd op de dagwaarde. Bij het claimen van de schade krijgen de oplichters de niet betaalde BPM dan toch terug, want dat deel zit in de waarde van een auto in goede staat. Dat is een lucratieve business, zo kwam het Verzekeringsbureau Voertuigcriminaliteit (VBV) een voorbeeld tegen van een Mercedes met een waarde van circa € 65.000. De auto had voor 48 mille schade en de dagwaarde werd dan ook bepaald op 1500 euro. Over dat bedrag is dan ook BPM betaald. De auto is vervolgens verzekerd bij een Nederlandse maatschappij en na een tijdje is de schade geclaimd bij deze Nederlandse verzekeraar.

Deze fraude kon plaatsvinden doordat niet alle gegevens van de import zichtbaar zijn voor verzekeraars. Of een auto bij import schade heeft wordt door de RDW geregistreerd in een zogenaamd Q-nummer, maar dat kunnen verzekeraars (nog) niet zien. (via telegraaf)

Ook interessant!

  • Video: deze auto moet uitgelijnd worden
  • In Utrecht heb je de meeste kans op schade aan je auto
    In Utrecht heb je de meeste kans op schade aan je auto
  • Video: een auto transporteren, zo moet het niet
    Video: een auto transporteren, zo moet het niet
  • Video: auto wordt aangereden door onverzekerde auto

Nieuwste artikelen

  • Max Verstappen gaat echt voor Mercedes
  • Dit zijn de hoogtes van de boetes in 2026 (snelheid, telefoon, parkeren)
  • Video: Met een motor van de trap rijden
  • Hierom worden auto’s in 2026 nog duurder
FacebookTweetPinLinkedIn

bpm, crash, fraude, import

Vorig bericht: « Autoblog 2009 flashback: week 28
Volgend bericht: Kia cee’d facelift »

Lees Interacties

Reacties

  1. Waxweazel zegt

    13 juli 2009 om 09:06

    Jullie worden zeker het nieuwe fraudeursland bij uitstek ?

    Login om te reageren
  2. Stephan zegt

    13 juli 2009 om 09:19

    Doe mij die S500 maar ;).

    Login om te reageren
  3. Laue zegt

    13 juli 2009 om 09:21

    als straks het Q nummer zichtbaar is voor de verzekeraar is alles weer in ordnung. sofort!

    Login om te reageren
  4. Remco zegt

    13 juli 2009 om 09:27

    Je moet toch ook altijd eerst een deuk in de auto schoppen die je importeert zodat je minder bpm hoeft te betalen?

    Login om te reageren
  5. lodewijk zegt

    13 juli 2009 om 09:36

    Dit is gewoon geniaal!
    Dit is geen fraude, dit is gewoon gebruik maken van de fouten in het systeem :)..

    Login om te reageren
  6. AriM6 zegt

    13 juli 2009 om 09:48

    @ Lodewijk
    Precies, ze moeten niet zeiken.
    Zij naaien ons met zo’n beetje alles, dus het is fijn dat we eindelijk iets terug kunnen doen…

    Login om te reageren
  7. Bob zegt

    13 juli 2009 om 10:08

    Opmerkelijk…op kentekenbewijs deel 1 staat de afgedragen BPM via wat berekeningen is zodoende bij een importauto altijd te bepalen of de auto met flinke schade/tegenbewijs het land is binnen genomen.

    Login om te reageren
  8. Onehp zegt

    13 juli 2009 om 10:13

    @AriM6, lodewijk en co: hoezo “”ze/zij”? “Wij” betalen wel lekker voor deze fraude met onze verzekering hé! “Wij” zij dus niet echt blij met de parasieten waarmee je sympathiseerd… probeer iets bij te dragen aan “het systeem” als je vindt dat het beter kan, de boel verzieken is echt geen kunst…

    Login om te reageren
  9. emielwind zegt

    13 juli 2009 om 10:14

    het is F****N briljant! dat dit kan in NL, gewoon een dikke schade-Ferrari kopen in het buitenland en dan importeren en dan na een tijdje in de garage te hebben gestaan gewoon claimen. geweldig.

    Login om te reageren
  10. SDM zegt

    13 juli 2009 om 10:16

    @Bob
    inderdaad ja en dat kan je allemaal automatisch laten doen. De risico software van de verzekeringen had hier allang een rood licht op kunnen geven. Dan kan een mens er alijd verder nog even naar kijken meestal zal je het dan vanzelf wel zien. Gewoon een kwestie van de software regels wat aanscherpen en klaar is kees.

    Login om te reageren
  11. BananaFlip zegt

    13 juli 2009 om 10:19

    Lekker krom jongens, vooral niet je gegevens delen met andere instanties.
    Maar inderdaad, wel een redelijk geniale business.

    Login om te reageren
  12. Onehp zegt

    13 juli 2009 om 10:20

    Criminelen krijgen bewondering… you’re all EVIL

    Login om te reageren
  13. Emile_Benz zegt

    13 juli 2009 om 10:23

    Hm, ik zie mogelijkheden…maar dan moet ik wel snel wezen voordat ’t niet meer mogelijk is…

    Login om te reageren
  14. emielwind zegt

    13 juli 2009 om 10:47

    overigens wel krom, bij grotere schades komt er altijd een taxateur kijken, als er dan roest op de schade delen zit of veel stof ofzo dan moet er toch een belletje gaan rinkelen.

    Login om te reageren
  15. Klassiekerrally zegt

    13 juli 2009 om 10:49

    Zulk soort hufters zorgt er wel voor dat de verzekeringspremies stijgen. Opknopen dat tuig! Of ze als ‘schadegevalletje’ exporteren, lijkt me ook wel een goed plan…

    Login om te reageren
  16. frank zegt

    13 juli 2009 om 10:55

    ik ben 2.5 jaar bezig geweest om een usa campertje in te voeren, uberhaupt altijd problemen als je wat invoert of apkt bij de rdw, ga voor de grap maar eens naar rdw tijmijden,LOL, en de grote jongens kunnen ongestoord, dankzij de rdw hun zakken vullen. en ja, de braaf betalende verzekerde maar braaf betalen. ik haat de rdw

    Login om te reageren
  17. CSL zegt

    13 juli 2009 om 11:07

    Dus 1500 euro neerleggen en 48000 euro ophalen…..
    Maar wie zegt dat de schade niet eerst hersteld is na importeren.

    Vind het eigenlijk niet zo gek dat dit soort gevallen voorkomen, aangezien de overheid mensen massaal beroofd dmv BPM en al die andere onzin die aan een auto hangt.

    Login om te reageren
  18. Freewarefreak zegt

    13 juli 2009 om 11:14

    Ik weet dat wat die lui doen niet mag… maar is het erg als ik mijn mening hier spui? Ik geef er geen h*l om…

    Als je ziet wat die verzekeringsmaatschappijen aan premies opstrijken… en dan heb je een keer een akkefietje en dan hebben ze een leger advocaten klaarstaan om je mede te delen dat je volgens clausule, paragraaf, alinea, bijlage, uitzondering, voorwaarde, Bullshit nr 44, geen recht hebt op uitkering.

    En als je dan die marmeren panden ziet waar ze inzitten… kan me heel goed voorstellen dat iemand dan een keer zijn auto naar binnen rijd..

    Login om te reageren
  19. KoguchiPower zegt

    13 juli 2009 om 11:19

    Gebeurd al jaren. Dacht dat dit toch onderhand wel algemeen bekend was dat dit gebeurde. Hetzelfde als een goede auto’s monteren met schade-onderdelen en invoeren als object en niet als voertuig. (Voordelige import-tax). Plaatwerk weer ff terug zetten en voila… :)

    Login om te reageren
  20. Onehp zegt

    13 juli 2009 om 11:28

    @Freewarefreak: verander dan van verzekeraar of start je eigen maatschappij. Maar als je deze redenatie als uitvlucht gebruikt om zelf te frauderen, dan heb je enkel zelf bijgedragen aan de verziekte maatschappij waarover je klaagt (hoe dom is dat?)

    Login om te reageren
  21. MDA zegt

    13 juli 2009 om 11:47

    Maar om je schade te claimen bij een NL verzekering moet je toch een NL kenteken hebben om te verzekeren? En hoe kom je aan een NL kenteken als je een schade auto importeert? Die hebben en krijgen geen apk? En zonder APK krijg je geen NL kenteken dus geen verzekering. Beetje rare constructies lijken mij dat.

    Login om te reageren
  22. Stuko zegt

    13 juli 2009 om 11:54

    Volgens mij dit systeem niet helemaal op, schade wordt toch in een Europese database bijgehouden?? Om dubbele claims tegen te gaan?!

    Auto’s zonder interieur importeren (diefstalschade) werkt ook altijd goed!

    Login om te reageren
  23. DIPSHIT zegt

    13 juli 2009 om 12:10

    @ Lodewijk

    Daar ga ik volledig mee akkoord!
    *zoekt mobile.de af naar schadeauto’s*

    Login om te reageren
  24. Grote Smurf zegt

    13 juli 2009 om 12:55

    @emielwind
    Hey, er is nog een goedkopere manier om met ’n Ferrari te rijden: steel hem! Dat klinkt misschien niet zo cool, maar de gedupeerden zijn zo ongeveer dezelfen (verzekeringsmaatschappij, overheid, …).

    Login om te reageren
  25. Realhustler zegt

    13 juli 2009 om 13:13

    @Grote Smurf

    Goed gezien, jatten of de verzekeringen tillen, wat is het verschil ? Je gaat er even lang voor achter slot en grendel ongeveer.

    Dit soort praktijken moet snel aangepakt worden, want dan kunnen de verzekerings premies omlaag.

    Over die marmeren kantoren, je bent vrij om te kiezen welke maatschappij je je verzekerd. Bv Unive is redelijk down to earth, en doet aan winstdeling.

    En ik snap die krampachtige jaloezie in nederland niet. Als ik goed zaken doe en daarvan een dikke villa koop en een dikke auto en een dik loon op strijk, wat is het probleem ?

    Verzekeringen hebben gewoon te maken met marktwerking, dus bij te hoge marges verliezen ze hun klanten. Als ze slim zaken doen en er toch rijk van worden, goed gedaan. Jaloers ? begin je eigen maatschappijtje.

    Login om te reageren
  26. wiesmann zegt

    13 juli 2009 om 13:47

    @ MDA,

    Zodra je BPM betaald heb krijg je een NL kenteken. Idd APK of niet, maakt niet uit.

    Als een auto met schade ingevoerd wordt en er is reden om aan te nemen dat het voertuig technisch totall loos is, komt er een wok (wacht op keuren) op. Dan moet er wel gekeurd worden, en aangetoond adt de auto weer constructie technisch goed is.

    Login om te reageren
  27. bellisimo zegt

    13 juli 2009 om 15:37

    ga is bij de rdw staan, is echt de normaalste zaak van de wereld… staan allemaal dure duitsers met schade. die worden geimporteerd

    Login om te reageren
  28. Benz.. zegt

    13 juli 2009 om 17:38

    Tip 1: Koop gewoon geen schadebak!

    Het bespaart je uiteindelijk veel gedoe en ellende.. (ja, kan er idd over meepraten) :(

    Login om te reageren
  29. lincoln zegt

    13 juli 2009 om 18:26

    BPM is altijd fraudeleuze handel ..

    en als Balkie en zijn bende er een keertje niet aan kunnen verdienen is het ineens “crimineel” ..

    Login om te reageren
  30. eftyphoon zegt

    13 juli 2009 om 19:01

    het nieuws uit Nederland

    Pakketjes cocaïne spoelen aan in Nederland
    yuri Van Gelder geeft cocaïnegebruik toe
    Fraude met import van schadeauto’s
    2 doden bij schietpartij Amsterdam
    Vastgoedfonds verdacht van fraude

    hup holland hup

    Login om te reageren
  31. eftyphoon zegt

    13 juli 2009 om 19:09

    en

    prijsafspraken producenten lcd-schermen ( philips betrokken)
    15 jaar cel voor liquidatie ( onderwereld Amsterdam)

    Login om te reageren
  32. eftyphoon zegt

    13 juli 2009 om 19:11

    voor de autoliefhebbers

    een 19-jarige rijdt eerst auto van zijn moeder en daarna van zijn oma in de prak ( krommenie)

    Login om te reageren
  33. MDA zegt

    13 juli 2009 om 22:26

    @ Wiesmann, daar heb je dan ook de oplossing voor het probleem, een APK verplicht stellen bij op kenteken zetten van auto.

    Verzekeren zonder apk is zeker ook geen probleem?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North