Vraagje in de mailbox: “Net 1500 F** euro aan een grote beurt kwijt, sta ik 3 dagen later stil met stoom onder de motorkap vandaan. Waar doe je het nog voor?!”. Hebben de zogenaamde ‘grote beurten’ nog enig nut?
Een autoliefhebber onderhoudt zijn auto zo goed mogelijk, als het een beetje kan ook zelf. Omdat je geen wiel wil verliezen met 200km/u op de autobahn maar ook omdat je graag in een optimaal functionerende machine rijdt.
Voor de leasende medemens is het volgende verhaal wellicht wat minder relevant. Het is namelijk goed om te weten dat de total cost of ownership ook belangrijk is voor de leasemaatschappij, zomaar altijd alles vervangen of in het schema zetten doen fabrikanten/garages niet (of in ieder geval steeds minder).
Koop je nieuw dan zijn de kosten en service van een merkdealer meestal (duur maar) in orde. Zo niet, dan is de keus voor de auto op zijn minst belangrijk. Iedereen die ‘wat ouder’ shopt krijgt al snel te maken met onderhoud en de gigantische verschillen van technische staat bij occasions. Het lot wil dat het gros van autorijdend Nederland niet zo veel om de auto geeft. Het ding moet werken van aanschaf tot verkoop, daar tussenin moet het allemaal zo min mogelijk kosten. Onderhoudsintervallen zijn slechts een kleine stok achter de deur om de luie autobezitter naar de garage of dealer te krijgen.
Dealers hebben duidelijke schema’s liggen wanneer onderdelen vervangen dienen te worden, garages houden vaak grote- en kleine beurten aan. De exacte werkzaamheden zijn echter niet altijd duidelijk. Met een beetje pech sta je dagen na een ‘grote beurt’ gewoon stil. Dat olie en filters af en toe vervangen moeten worden is een gegeven maar het nut van andere vermelde werkzaamheden is soms ver te zoeken. De kosten kunnen daarentegen sterk oplopen.
Feit is: zowel garages als autobezitters willen meer dan eens verzaken met het onderhoud. Even krap bij kas, dus langs een onafhankelijk keuringsstation en alleen het hoogstnoodzakelijke vervangen. Aan de andere kant zijn er ‘dure’ garages met mooie verhalen, die bij het verversen van remolie alleen het reservoirtje leegzuigen.
Het onderhoud aan een auto is verschrikkelijk belangrijk als je het zaakje heel en goed functionerend wil houden. Goed onderhoud voor elkaar krijgen lijkt soms haast onmogelijk. Het nut van grote beurten zoals ze ‘gemiddeld’ toegepast worden weegt nog te vaak niet op tegen de kosten. Zelf werkzaamheden controleren kan helpen.
Zoals olie verversen om bepaalde kilometerstanden. Bij veel stadskilometers kan je olie iets vaker vervangen. Verder ook de onderdelen vervangen om de gegeven kilometerstanden, of bij grote onderdelen als ze (bijna) stuk zijn. Bij aankoop van een tweedehands is het ook zeer waardevol deze historie erbij te krijgen. Dan zijn er nog zaken als remvloeistof, blokken, schijven, koelvloeistof, versnellingsbakolie, remslangen, koppeling, ontsteking en allerhande keringen. Zaken waar vaak naar gekeken wordt als een auto gebreken toont, maar bij bijvoorbeeld remvloeistof is dit veel (!) te laat.
Laat je ander onderhoud doen dan het vervangen van olie en een filtertje, vraag dan nadrukkelijk om de staat van laatstgenoemde onderdelen en vloeistoffen. Koelvloeistof is ook zelf te controleren, evenals koelslangen (zijn ze vervormd of droog/hard: direct vervangen), remvloeistof is meer ingewikkeld. Omdat remvloeistof vocht aantrekt moet deze echt na 2 tot 4 jaar vervangen worden. Anders levert dit bij hard remmen gevaren op maar gaat ook het remsysteem van binnen uit kapot. Spelingen en marges voor slijtage zijn in een remsysteem klein. Zeker weten of dit systeem goed doorgespoeld/ververst wordt kan eigenlijk alleen door er naast te staan in de garage. Verder is de staat van v-snaren vaak zelf te controleren. Voor al het rubber geldt: kijk hoe soepel of flexibel het is. Nieuwe remblokken en -schijven zie je vaak snel zitten.
Zorg er voor dat je zeker weet dat alle werkzaamheden op de bon ook (goed) gedaan zijn. Zoek een onderhoudsschema van jouw type auto en motor op voor referentie. Controleer de vervangen onderdelen en vraag bij twijfel altijd of ze het aan kunnen wijzen of dat je meekijkt bij grote reparaties. Of nog beter: vraag of je de oude onderdelen mag meenemen!
Veel van de eerder genoemde punten en zwakke plekken vallen niet onder de APK en kunnen daardoor lang blijven liggen tot je écht stil staat. Een duidelijke beurt/reparatie opdracht is dus veel meer waar dan gewoon een ‘grote beurt’.
dennisr zegt
Lijkt op een vraag van iemand die denkt dat onderhoud het enige is.. zelfs met wekelijks onderhoud kan je auto het een keer begeven, dus dat ten eerste al.
Ten tweede vraag ik me af of het voor 1500 euro wel een reguliere grote beurt was want dan ging ik terug om maximaal 1000 euro terug te halen.. zal wel het een en ander mis zijn geweest waardoor er dus extra kosten bij kwamen, voor 1500 hebben ze je anders mooi genaaid ;)
Ik werk ook bij een garage, al 2 jaar.. ik weet wel wat dingen kosten maar 1500 is gekkenwerk..
kaasboerin zegt
@dennisr: Verschilt ook per merk/auto. Toevallig weet ik dat het bij Porsche (Panamera) ook écht niet boven de 1.000,- kost.. Dus ben idd benieuwd.
tuning zegt
@dennisr: 1500 is een normaal bedrag voor een grote beurt bij bijvoorbeeld een merk als Porsche hoor, vergis je daar niet in he want er wordt geen automerk genoemd..
dennisr zegt
@tuning: & @kaasboerin: klopt, dure merken had ik even niet aan gedacht.. maar als je en duur merk rijd moet je geen mailtjes naar Autoblog sturen over je onderhouds kosten :lol:
kaasboerin zegt
@dennisr: Ja, waarschijnlijk iemand die een 6e handse 911 uit 1990 heeft gekocht en dacht dat ‘ie met dat pisbedrag klaar zou zijn.. :lol:
topless zegt
@kaasboerin:
Stoom van onder de kap van een luchtgekoelde 911?
Esprit_de_Flandre zegt
@topless: Dan weet je dat er wel iets HEEEEL erg mis is…
jzaero zegt
@dennisr: hoezo? Onze oude auto had ook 1600 euro onderhoud. Als je het bij de dealer doet buiten garantie is het duur.
dennisr zegt
@jzaero: onderhoud is niet goedkoop, maar feit blijft dat je voor 1600 wel meer heb gekregen dan regulier onderhoud hoop ik?
Ik wist dat dealers hier en daar wat tientjes extra pakken, dat is wel bekend.. maar als ze op die manier te werk gaan wil ik er niet eens voor werken..
nja goed.. wat versta ik onder onderhoud en wat versta jij er onder of wat verstaat de dealer daar onder.. als je puur naar het boekje kijkt waar staat geschreven wat er voor een standaard grote beurt moet gebeuren kan ik me niet voorstellen dat je ergens 1600 moet betalen, dat er soms (of vaak?) dingen bij komen waardoor je kosten snel op kunnen lopen is anders wat, maar dat lijken me dan aparte reparaties en niet onderdeel van de grote beurt..
autoblogger zegt
@dennisr: 1600 voor een grote beurt (incl onderdelen die vervangen moeten worden) is in mijn ogen geen gek bedrag. Zeker bij de merkdealer niet!
dennisr zegt
@autoblogger: Ik zou de volgende keer bij zo’n bedrag toch vragen naar de oude onderdelen, checken of het wel echt vervangen had moeten worden..
hier een lijst met wat er moet gebeuren bij een grote beurt: http://www.garageselect.nl/onderhoud/checklist-auto-onderhoud-de-grote-beurt/
Als je een rekening krijgt van 1600 euro, dan is er veel vervangen denk ik, en dus niet meer puur de grote beurt, maar zal bij de meesten wel onder ”de grote beurt” erbij geschreven worden, ik heb net examen gehad, en een fuseekogel vervangen hoorde bij het examen ”repareren” dus officieel geen onderdeel van je grote beurt..
jzaero zegt
@dennisr: @autoblogger: een dealer doet niet aan repareren van onderdelen of tweedehands onderdelen. Ik had laatst een GM5 module in mijn E46 die gerepareerd moest worden. Dealer vraagt er 550 euro voor. Ik heb voor 20 euro aan onderdelen gehaald en iemand laten desolderen en terugsolderen. Dat kostte me in totaal 100 euro. De dealer gaat hier echt niet aan beginnen. Wat er bij de E60 vervangen was, was geloof ik schokbrekers rondom, draagarmrubbers, remblokken, nieuwe accu en tevens een fout in de accu eruit gehaald, Xenon wat hoger gezet, afstelling elektrische ramen gefixt (wilde niet meer compleet automatisch omhoog en omlaag). Voor de rest heb ik niet op het bonnetje gekeken. Maar dat dealers de hoofdprijs rekenen is bekend. Ik denk dat het uit voorzorg is en daardoor vervangen moet worden. Want ik merkte zelf nog geen drastische veranderingen in het weggedrag. Aan de andere kant is het natuurlijk soms ook best wel een half jaartje uit te stellen, maar ach.. Elk merk wilt betrouwbaarheid waarborgen he? Is wel heel lullig om met je auto langs de weg te staan.. Wat ik onlangs mee mocht maken.
jzaero zegt
@dennisr: Deze vervangingen waren onderdeel van een grote beurt, waaronder dus de reguliere zaken vallen, maar dit reken ik ook bij het onderhoud erbij. Eens in de zoveel jaar heb je gewoon duur onderhoud.
240sx zegt
@dennisr: Ferrari 360 Modena: 6500 euro. Blok moet namelijk los van de motorsteunen om de oliefilter te vervangen. Heb ik trouwens ook maar gehoord van een klant die zo’n ding heeft en z’n Fiats 500 bij ons in onderhoud heeft.
rufctr01 zegt
@dennisr: VAG met name Audi durft ook wel het eea te vragen…
wobwobgaserop zegt
@rufctr01: wat voor auto rijd jij?
kaasboerin zegt
Grote beurt bij BMW voor een 318i van oktober 2006 = €560,-. Prijzig, maar wel dat stempeltje in ’t boekje voor de volgende eigenaar(es).
VeniVidiVici zegt
@kaasboerin: Ja, bekende prijs, maar bij BMW zeiden ze tegen mij dat de prijs zo is omdat er onderhand 6 liter olie in m’n auto gaat + een arbeidsuur is best pittig.
jack_abarth zegt
@VeniVidiVici:
6L olie? Nooit geweten dat BMW vrachtwagens maakt.
dennisr zegt
@jack_abarth: gaat vaak meer olie in dan je denkt hoor, Renault Kangoo met een ‘gewone’ viercilinder gaat 5.5 liter in als ik me goed herinner :)
sir_smokalot zegt
YEp :) En in een Aventador gaat….wait for it… 13 liter olie.
dennisr zegt
@sir_smokalot: allemachtig :| en waarschijnlijk ook olie van 35 euro per liter..
sir_smokalot zegt
Denk niet dat de eigenaars zich daar heel druk over maken..
E34M5Touring zegt
@jack_abarth: Euhhh 7l 10W60 a 25,- de liter.
jack_abarth zegt
@E34M5Touring:
Damn wat gaat daar veel in.
VeniVidiVici zegt
@jack_abarth: Tja, 330 dieseltje hè :)
4991 zegt
@VeniVidiVici: @jack_abarth: @dennisr: Bij de mercedes motoren geraakt er ook iets rond de 6 liter erin.
VeniVidiVici zegt
@4991: Ja klopt weet dat vooral die oude MB 190 D een flinke olieboot is haha.
jzaero zegt
@VeniVidiVici: @E34M5Touring: Hier gaat ook 6.5 liter 10W60 olie in. Is geen rare hoeveelheid hoor! Vrijwel elke auto zit wel tussen de 5 en 7 liter (normale auto’s)
E34M5Touring zegt
@kaasboerin: Laatste grote beurt aan de M5 3795,- (!!!!!!!) wel een hoop dingen laten doen, waarvan kleppenstellen (elke 15.000km) het duurst en meest tijdrovend is. Wel bij de dealer uiterraard. Fakking veel geld maar wel alles weer top in orde en alle stempels (sinds nieuw btw).
kaasboerin zegt
@E34M5Touring: Jesus Christ, ik leef met je mee..
E34M5Touring zegt
@kaasboerin: Wel 4x nwe banden en remmen + schijven kleppenstellen, grote beurt en diff repair. (beetje lekkage). Lang niet altijd dat soort bedragen maar het is geen goedkope auto in onderhoud.
kaasboerin zegt
@E34M5Touring: Wel écht respect dat je hem helemaal in topstaat houdt..
E34M5Touring zegt
@kaasboerin: Tnxs moet ook wel (vind ik) Bewaren voor eht nageslacht ;)
dennisr zegt
@E34M5Touring: kan er naast zitten, maar het jouw BMW niet gewoon stelschroefjes voor de kleppen?
E34M5Touring zegt
@dennisr: Nope stelplaatjes en lekker met de voelermaat alles 13x controleren. Staat bijna een hele dag voor en is echt presiciewerk. Daarom is er maar 1 monteur die aan mijn auto werkt, al sinds ik hem heb. Die man kent mijn auto minstens net zo goed als ik.
dennisr zegt
@E34M5Touring: het scheelt dat je een monteur hebt die je vertrouwt..
en ik wil dat niet verpesten, maar voor kleppen stellen staat hoop ik geen hele dag, heb onlangs examen gehad en moest ook kleppen stellen tijdens een examen van 4 uren en waarbij je ook nog eens andere opdrachten moet uitvoeren..
Die van jouw is een 6 cilinder? zal dus iets langer duren maar een ervaren monteur moet dat in een ochtend of middag kunnen doen..
naja, als alles perfect naar wens is dan betaal je liever wat meer natuurlijk, dus misschien boeit het je helemaal niet :lol:
E34M5Touring zegt
@dennisr: Nou het schijnt nogal lastig te zijn bij die motor. Zo heeft de E34 M5 wel meer rare dingen die alleen op de M zitten, zoals een motortje die de ruitenwissers op de ruit houdt bij hoge snelheid. Krengen kosten 650,- en gaan regelmatig kapot. Is maar 2j gebruikt 94 (en u raad het al) 93. Het dubbele open dak (schitterend je hebt verdorie bijna een cabrio als ie helemaal open is) maar is enorm storingsgevoelig en als het kapot IS ben je 2500,- verder. Er zitten electronisch gestuurde achterschokdempers op, die gingen bij mij na een maand na aanschaf kapot (gelukkig wel garantie) ff vervangen is 3600,-. En ga zo maar door, gelukkig is de uitlaat nog erg solide want de hele pijp vervangen is ok 2500,- And the list goes on and on. Kost klauwen met geld maar blijf leuk. Elke keer als er zo’n 2.0TDI op m’n bumpert hangt die denkt dat een S-Line pakketje je auto ook daadwerkelijk sneller maakt, kan ik een grijns niet onderdrukken en gaat ie ff in de 3e versnelling 130-160km/h in een flits :)
dennisr zegt
@E34M5Touring: haha, het plezier blijft bij zulke wagens vaak te groot om er afstand van te doen :P
Dingen als uitlaat en dergelijke materialen kun je gelukkig nog een keer repareren in plaats van vervangen..
maar ik geloof best dat het bij jouw wagen idd allemaal moeilijker in elkaar steekt, misschien moet er voor kleppen stellen ook wel veel los gemaakt worden, kan maar zo :)
gelukkig is het zo’n mooie wagen, dan heb je het er nog voor over :)
E34M5Touring zegt
@dennisr: Zeker! heb et er ook wel voor over. En wat @Megakix: zegt wanneer je hem ophaalt bij BMW ‘voel’ je dat er wat gebeurt is. Hij rijd dan echt weer extra speciaal!
dennisr zegt
@E34M5Touring: Zat me net nog te bedenken, ik had een leuke auto gezien voor 3250 euro, kwam nog wat overheen vanwege import dus geen kenteken, maar toen bedacht ik me even dat jij dat neertelt voor Onderhoud :lol:
Echt behoorlijk duur dan zo’n wagen, maar gelukkig zijn er nog mensen zoals jou, dan blijven die wagens tenminste in goeie staat! :D
Hupke zegt
@E34M5Touring:
Als je zo’n wagen bezit zoals jij is het toch gekkenwerk om al je onderhoud door de dealer te laten doen. Je betaald je blauw aan onderhoud en die kosten lopen toch hoger op dan de meerwaarde van de stempeltjes moest je hem ooit willen verkopen.
Daarbij kan je het meeste toch ook wel zelf doen.
E34M5Touring zegt
@Hupke: De stempeltjes zijn een tik van mij. Verder ben ik niet erg praktisch en heb ik slechts basic monteursskills dus laat ik het lekker aan de dealer over. Ik hoef geen Spanner with a Hammer aan mijn auto.
jzaero zegt
@E34M5Touring: @Hupke: Tjaa, maar je hebt natuurlijk ook een hele mooie auto. Ik vind dat het juist bij dat soort auto’s 100% Dealeronderhoud wel mag. Bij een willekeurige 320i-325i zou ik het volstrekt onzin vinden na 7-8 jaar. Wij onderhouden tot aan een leeftijd van 8 of 9 bij de dealer. Daarna wordt de waarde wel erg laag voor dat soort auto’s.
E34M5Touring zegt
@jzaero: Als het ook maar iets anders dan een M5 was had ik het ook niet gedaan hoor. Een 93er 525 was gewoon naar de vakgarage gegaan ofzo. Ik bedoel zelfs de Monteurs daar lopen allemaal om mijn auto heen als ie binnen komt rijden (sorry vind ik mooi :) )die vinden hem ook supervet. Heeft wel wat hoor.
jzaero zegt
@E34M5Touring: Ja tuurlijk, een 525i wordt ook geen icoon, zo’n M5 heus wel. Vandaar is het belangrijk bij zo’n mooie exclusieve auto om hem goed te onderhouden.
midasracer zegt
@E34M5Touring: Ha ha , kleppenstellen elke 15000km. Wat is dat voor een antiek blok? In onderhoudsschema van mijn RAV4 met 2liter benzine blok staat dat de monteur na 80000 km moet luisteren naar het geluid van de motor. Ik ben tot nu toe steeds rond de 300 kwijt voor een beurt bij de toyota dealer. Zal wel iets duurder worden als bij 120000km de platinum bougies vervangen moeten worden. Helaas stopt mijn dealer in Sneek er deze zomer mee. Zware tijden voor die mensen.
jzaero zegt
@midasracer: Antiek? Maybe. Vergelijkbare power van je RAV4 met de M5? Allesbehalve. Die M5 heeft 340pk, voor een blok van 20 jaar terug vind ik dat knap hoor. Toen was alles gevoeliger ja.
midasracer zegt
@jzaero: Ja maar wel mooi spul. Vreemd dat BMW als superieure motorbouwer nooit met VTEC en hydraulische klepstoters is begonnen. Honda had dat al 30 jaar geleden.
jzaero zegt
@midasracer: BMW heeft ook variabele kleppentiming. Dit heet VANOS, ze hebben ze in twee varianten, zowel enkele als dubbele VANOS. Zorgt voor een veel beter koppelverloop en dat merk ik ook. Onderin bij 700 toeren heb je nog zelfs genoeg trekkracht zonder dat de motor bromt. Zowel bij de 323i en 328i die ik heb gereden en rijd. Bovenin de toeren heb je dan weer een hoog vermogen dankzij de VANOS. Overigens is dit een onderdeel dat tussen de 150.000-200.000km wel gefixt moet worden, al is het maar uit voorzorg. Als je het zelf kan kost dat 100 euro, bij de specialist 500-700 euro en bij dealer 2500 euro.
GOD zegt
@midasracer:
Een vaste shim+bucket afstelling kan gewoon erg hoge toeren aan. Daarom dat dit soort blokken dat hebben ipv hydro stoters. hoogtoerige Honda blokken zoals B16A enzo hebben dat ook.
E34M5Touring zegt
@midasracer: Ja maar dat is ook een Toyota…..
dennisr zegt
@midasracer: Aan een Toyota gaat ook niks kapot, dat scheelt ook he :P onze Avensis van 2007 moet in 2013 voor de keuring en ik ben wel benieuwd of daar überhaupt iets aan mankeert..
we twijfelen nog of we naar een dealer gaan voor onderhoud, eerst dachten we dat het moest voor de garantie maar als reparaties bij een universele garages gewoon volgens het boekje worden uitgevoerd en uiteindelijk goed in het boekje word gezet met stempel en alles dan heeft dat voor de garantie geen gevolgen.. vorige auto hadden we bij mijn stage bedrijf dus zou zo kunnen dat we daarheen gaan, Toyota dealer zit verder alleen in Drachten als ik het goed heb?
tenminste, als je in die hoek van Friesland zit..
midasracer zegt
@dennisr: Er zitten niet veel dealers meer, maar er zijn wel service punten. Dat zijn door Toyota goedgekeurde garages die met hun computer systeem werken en originele Toyota onderdelen gebruiken. Als er standaard/imitatie onderdelen op komen, heeft een Toyota niet vele zin meer. De auto en onderdelen zijn zo duur omdat de kwaliteitsnormen ook hoog liggen. Maar er wordt niet zomaar een schema uit het boekje gebruikt. Mijn eerste beurt was bij een vrije garage, maar die deed alles uit het boekje en dat bleek duurder te zijn dan bij een Toyota servicepunt. Wat die doen alleen maar de dingen die gedaan moeten worden nav de km stand. Eigenlijk net zoals het bij vliegtuigen gebeurt. Helaas kapt mijn Toyota servicepunt er nu mee.
dennisr zegt
@midasracer: hmm, wel handige info, thnx! :) ik weet niet of het in drachten ook een servicepunt is, gewoon een dealer dacht ik, maar is redelijk ver van Sneek dus dat zal zeker je eerste keus niet worden..
Ik moet ook meer eens zoeken, hier in de buurt, voor een servicepunt dan!
midasracer zegt
@dennisr: Dealer en servicepunt hebben hetzelfde onderhoud, alleen een dealer moet ook nog verplicht een x aantal Toyota’s per jaar verkopen. Dat redden ze niet meer en daarom is Valkema ook failliet gegaan.
Megakix zegt
@dennisr: …volgens mij hadden we de afspraak…dat jij NIET meer over die Avensis zou beginnen ? ;-)
E34M5Touring zegt
@Megakix: Kom op, wat zou jij doen als je een Avensis had…….. Precies………
Megakix zegt
@E34M5Touring: ;-) … vind je het heel raar, als ik schrijf, dat ik NOOIT een Avensis zal bezitten ? :lol:
bartsmit zegt
@kaasboerin:
Als je een factuur van een specialist kan laten zien is het ook goed. Beter zelfs want dealers naaien je altijd. Naaien zonder dat je het lekker vindt welteverstaan :)
dennisr zegt
Remvloeistof KAN je trouwens eenvoudig zelf controleren, zijn apparaatje te krijgen die je erin houd, groen lampje, oranje lampje en rood lampje.. controleert het vochtgehalte..
http://www.rameder.nl/nl/Garagetoebehoren/Testapparatuur/testapparaten-remvloeistofstester-Check-Pen-Z0100806.html
Alwood zegt
@dennisr: maar veel te vaak is daarom het reservoirtje ververst terwijl er nog troep in de leidingen/klauwen zit… dat haalt zo’n apparaatje er toch niet uit. De meesten is het ook niet direct aan te raden zelf nippels open te gaan draaien :P
dennisr zegt
@Alwood: kan het me eigenlijk niet voorstellen, als je namelijk nieuwe remvloeistof in het reservoir doet moet je ook ontluchten, iets wat een garage wel doet lijkt me want falende remmen willen ze echt niet op hun geweten hebben, en bij het ontluchten komt het ook wel uit de leidingen..
wat je misschien bedoeld, is dat ze er een beetje bij gooien om van oranje naar groen lampje te komen :P maar groen is groen :lol:
Freewarefreak zegt
Ik had van de week ook… grote beurt.. 1500 euro. Heb het terug kunnen praten naar 700 euro.. wat een gelul allemaal.. “het linkerlampje van de linkerzonneklep doet het niet.. moet een nieuwe op.. 110 euro..”
Ik zeg: “vroeger toen ik nog jong en sexy was vond ik dat belangrijk.. nu ben ik alleen nog maar sexy dus laat maar..”
joskeboske zegt
@Freewarefreak: haha super!
RoT___ zegt
@Freewarefreak: Nog nooit gehoord dat ze zelfs die lampjes controleren, totaal onzinnig ook. Tijd voor een andere dealer?
Freewarefreak zegt
@RoT___: Ja.. ik weet het ook niet.. gewoon de VW dealer in Den Bosch. Volgens mij is het controleren van de zonnekleppen een standaard onderdeel van de APK. Monteurs hier? Enlighten us.. ;)
bempi zegt
Grote beurten ? Kleine beurten ? Beste is gewoon 1x per jaar als je je auto APK gaat keuren, dan zie je precies welke mankementen je auto heeft en wat noodzakelijk is om te vervangen.
Mijn vader bracht zijn auto ook altijd voor dit soort beurten en elke keer was er wel wat aan de hand.
Op een gegeven moment sloeg hij alles over en is er opeens niks meer aan de hand ? Bewijs dat het puur geldklopperij is.
kaasboerin zegt
@bempi: Is ’t ook in de meeste gevallen. Het enige waar ik mijn €560,- in terug heb gezien waren nieuwe ruiterwisserblaadjes die geen geluid meer maakte bij het wissen. Voor de rest? Geen idee. Ja, uit eigen initiatief zonder te vragen m’n auto wassen met chemische troep waardoor mijn goede Wax eraf gaat….. :(
Megakix zegt
@kaasboerin: bij BMW voel je overigens wel altijd dat er onderhoud heeft plaatsgevonden. De pedalen zijn strakker gesteld, de motor draait weer mooier…geen idee hoe ze het doen, maar ik rijd er altijd weer vrolijk weg.
kaasboerin zegt
@Megakix: Daar heb ik dan weer niks van meegekregen. Maar goed, die van mij is gewoon helemaal tiptop nog, lijkt wel of dat ding gewoon niet stuk kan. Voelde dan ook zeer als overbodig aan die beurt. Maar ja, stempeltje. :)
bempi zegt
@kaasboerin:
Die ruiterwisser kan je zelf vervangen ? Haal ze bij een auto onderdelen zaak voor 2 tientjes en je bent klaar. Maar inderdaad mijn oom had zo’n protect laag van BMW waardoor je de auto minder vaak hoef te wassen ( alleen handmatig ). Die apen van onze buurt garages rijden hem tijdens een APK keuring gewoon door de wasstraat.
dennisr zegt
@bempi: het overslaan van beurten geeft je ook niet direct een grotere kans op gebreken, gaat meer om de levensduur van je auto..
ik zeg ”niet direct” want na een paar jaar geen onderhoud sta je wel eerder stil dan iemand met dezelfde auto die gewoon zijn onderhoud heeft gedaan.. vloeistoffen worden door de jaren heen steeds zwakker, remvloeistof trekt water aan en andere vloeistoffen verliezen hun dopes.. dus de werking gaat er een beetje uit, en olie smeert minder goed wat weer nadelig is voor de levensduur van je motor..
als je om de 4 jaar een andere auto koopt kan je overwegen om geen onderhoud te doen, dat is dan voor de volgende eigenaar :lol:
we hebben vroeger een Toyota gehad waar nooit onderhoud aan is gedaan, rijd wel door en geen gekke dingen.. maar als je hem weer wilt verkopen merk je wel dat onderhoud misschien beter was geweest voor de inruilprijs..
bempi zegt
@dennisr:
Tegenwoordig piepen auto’s al als je iets moet vervangen op je dashboard computer. Dat scheelt dan wel. En ja na 4 jaar is het wel mooi geweest, dan moet je de volgende eigenaar ook wat moeite laten doen :D
Frankypanky zegt
Die beurten zijn idd. DE melkkoe voor de dealers/garagehouders.
Veel kun je zelf doen (wat ik ook doe), helemaal als je een ‘dure kar’ als een Corvette C4 hebt. Trouwens leer je je wagen beter kennen als je het onderhoud zelf zoveel mogelijk ter hand neemt.
jack_abarth zegt
In grote beurten geloof ik nog wel, maar niet in kleine beurten. Mijn neef werkt in een garage en zo heb ik wel eens mee staan helpen. Kleine beurt is alleen interieur en oliefilter vervangen. De rest is allemaal “optische controle”.
dennisr zegt
@jack_abarth: interieur filter hoort er officieel niet eens bij :P is simpelweg olie en filter, verlichting controleren en en alles beetje nalopen.. uitlaat op lekkage en dergelijke :) ”visuele controle”
bohica zegt
@dennisr: Interieur filter valt vaak wel onder een kleine beurt.
dennisr zegt
@bohica: Nope, hoort bij grote beurt, kan zijn dat sommige garages interieur filter erbij doen, elke gare heeft wel een beetje een andere kijk op de beurten.. maar interieur filter hoort niet bij de kleine :) zie ook: http://www.garageselect.nl/onderhoud/checklist-auto-onderhoud-de-kleine-beurt/
dennisr zegt
gare = garage :lol:
RoT___ zegt
@dennisr: Ofwel, zelf makkelijk uit te voeren, scheelt een dure rekening.
dennisr zegt
@RoT___: Olie en filter vervangen vind ik wel iets wat je zelf kan doen idd, auto nalopen kan je misschien ook zelf, maar lang niet iedereen :)
dotternetta zegt
Tsjonge jonge, grote beurten, wat een flauwe kul. Ik ben het helemaal met Bempi eens! Olie en luchtfilter is het belangrijkst, APK voor de veiligheid en de rest, gewoon opletten. Maar ja, ik heb makkelijk praten met mijn starletje hehehe
maferick74 zegt
@dotternetta: Heerlijk he, rijden in een Toyota, oke ze zijn misschien niet zo statig als een BMW of Audi maar ze rijden wel altijd.
jzaero zegt
@dotternetta: Grappig he, Starlet binnen een jaar 25.000km waaronder best wel een aantal waar ik veel doorreed. Onderhand 155.000 op de teller. Het enige wat er wel mis mee is, is dat ie binnen 4000km weer alle motorolie erdoorheen heeft gezopen. Kan wel aan de koppakking liggen, maar 4000km is ook weer niet drastisch veel! Enige waardoor ik een keer aan de kant stond was doordat de ruitenwissers eraf werden geblazen in de storm, maarja dat had mijn pa ook toen in zijn E39 525i.
ramshoek zegt
Goed onderhoud is belangrijk, maar wees ook zelf scherp en informeer je van tevoren.
Vorig zomer mocht mijn auto voor APK en beurt.
Van tevoren zelf de lampjes en ruitensproeier vloeistof gechecked. Ook even de profieldiepte van de banden opgemeten.
Niet bepaald acties waarvoor je een HBO techniek opleiding voor gehad moet hebben, als je het mij vraagt.
Ik had dus al gezien dat de profieldiepte van mijn banden ruim binnen de APK norm vielen. Maar ja, dealers kennende…
Ik heb ze van tevoren dus maar gewaarschuwd dat ik in het najaar winterbanden zou gaan aanschaffen.
En inderdaad, toen ik de auto aan het eind van de dag ophaalde, volgde er een opmerking over de banden. Hun redenatie: je komt 1 maal per jaar bij de dealer, in dat jaar zouden de banden onder de APK norm afslijten. Een leek hadden ze dus gewoon geadviseerd een setje nieuwe banden aan te schaffen terwijl er nog driekwart jaar profiel op zat.
Wees scherp en verantwoordelijk.
dennisr zegt
@ramshoek: Ze moeten het er altijd wel bij vermelden, want het is idd vaak zo dat ze binnen dat jaar wel versleten zijn en als ze dan een boete krijgen gaan ze het op de garage afschuiven..
bohica zegt
@ramshoek: Je ben wel goed geadviseerd dus.
Ze kijken hoeveel km je per jaar rijdt en tot wanneer ze je weer kunnen verwachten.
Hierop kunnen ze een inschatting maken of je dit gaat halen.
Je mag dus zelf kiezen om het te laten doen of een andere keer terug te komen.
Justawheelchairguy zegt
Toch handig, een pa met garagebedrijf, en goedkoop!
2SLOW4ME zegt
Toevallig gisteren zelf gebeld voor grote beurt voor een seat leon. 1000-1100 euro. Na een tijdje doorvragen uiteindelijk maar 500 hoeven af te tikken.
Wel meteen meegedeeld dat dit de laatste seat is die ik gekocht heb…
pininfarina zegt
Een beurt geeft natuurlijk geen garantie dat er niks kapot gaat aan je auto. Echter wil jij je fabrieksgarantie behouden dan zijn de beurten noodzakelijk en ben je verplicht ze uit te voeren bij de dealert. Onzinnige discussie dit. Kiezen of delen. Niet zeiken wanneer je auto kapot gaat net na een beurt, had net zo goed net voor de beurt kunnen gebeuren. Ik word zo moe van dat slag volk…
Bubba zegt
@pininfarina: Echt helemaal mee eens. Wat een gezeik zeg. Rijden kost geld.
dennisr zegt
komen meer met de mededeling dat het 1000+ kost, ben ik toch wel heel benieuwd wat ze dan allemaal gedaan hebben, iemand toevallig nog die info?
JeremyB zegt
Grote beurt bij me moeder: €1500 Porsche FTW…
Prutsor zegt
@JeremyB: Wel een dure moeder heb jij dan. Bij ons bellen ook vaak mensen dat ze een beurt nodig hebben. Maar wij doen alleen beurten aan auto’s.
Als verder iedereen die zeurt over zijn onderhoud, dan eens geen onderhoud laat doen. Dan wordt het binnen een paar jaar, vanzelf weer rustig op de weg.
kaasboerin zegt
@Prutsor: Inkoppertje.. :lol:
RoT___ zegt
@Prutsor: Hehe, +1 voor jou!
4991 zegt
@Prutsor: haha, scherp
4991 zegt
vijftienhonderd voor onderhoud bij een regulier auto vind ik belachelijk veel. Maar de garagisten van tegenwoordig durven het wel te vragen. Vooral die van de grote merken.
JeremyB zegt
@ Prutsor, hahah ;)! Jammergenoeg had me ma vorige week al een rekening van €1300 gekregen ( 2 nieuwe banden + nog wat kleine dingen, zaten kiezelstenen tussen de remschijven… Gelukkig niks met de remschijven)
@4991, jij noemt Porsche een Reguliere auto ?
4991 zegt
@JeremyB: ja, ik zie ze toch redelijk veel voorbij rijden ;). enne kiezelstenen tussen je remblokken en schijf en toch niks aan je remmen?
RoT___ zegt
APK wordt volgende maand een leuke. Uitlaat is aan vervanging toe, remschijven voor eveneens. Dan nog probleem met de versnellingsbak, schakelt de laatste tijd ruk, vaak met tanden poetsen de achteruit in (wat kan dat zijn?). En last but not least: het lampje van de kentekenverlichting is kapot.
dennisr zegt
@RoT___: schakelen heeft waarschijnlijk te maken met je synchromesringen, duur grapje dacht ik, versnellingsbak moet uit elkaar, word ook wel eens uitbesteed aan specialisten.. dus nog duurder ;)
RoT___ zegt
@dennisr: Pff, klinkt niet echt als iets leuks. Mag toch hopen dat je er naast zit en het iets simpelers is.
dennisr zegt
@RoT___: ik hoop het ook voor je, maar ga er toch maar van uit dat dat het is, vaak hoor je het dan ook bij de eerste versnelling, eerste versnelling en achteruit is namelijk op dezelfde as, ik weet niet of jij pas bij stilstand terug gaat naar de 1? als dat zo is zou ik het eens tijdens het afremmen doen, als je hem dan ook hoort weet je het bijna zeker..
RoT___ zegt
@dennisr: Heb even na moeten denken over het schakelgedracht (lang leve het automatisme haha), maar schakel eerst terug naar 2 en dan naar 1. Snelheid zal dan denk ik rond 10 km/u liggen. Geen rare fratsen, zonder enige tegenwerking of geluiden gaat hij in 1.
pininfarina zegt
@RoT___:Wat voor hok moet dat wezen dan waar je in rijdt :P
RoT___ zegt
@pininfarina: ’01 Fiat Punto met ondertussen 180k op de teller, Italian quality!
CapsLock zegt
@Alwood: “Zoek een onderhoudsschema van jouw type auto en motor op voor referentie.”
Zou dat nu geen mooie toevoeging zijn aan autowiki? Dan kun je snel en simpel bekijken of hetgeen een garagist zegt ook klopt.
w0o0dy zegt
Ik lach me rot om de bedragen die er langskomen… kennelijk rijdt iedereen hier v8/v12 of zo… Ik heb een goede auto gekocht, met max 400 euro voor groot onderhoud+apk een kleine reparatie. Nieuwe banden via de dealer is bijna altijd een slecht plan (vooral financieel).
dennisr zegt
@w0o0dy: Dat zijn idd ook de bedragen die ik normaal vind..
kaasboerin zegt
@w0o0dy: Eigenlijk is alles wat je besteld en laat doen via de stealer een slecht plan financieel gezien.
RoT___ zegt
@kaasboerin: Eenmalig zo slim geweest om een setje wisserbladen bij de dealer te kopen, eens en niet weer!
jzaero zegt
@RoT___: Mijn Starlet wisserbladen waren anders maar 12 euro bij de dealer. 20 bij de elders geloof ik.
Anoniem zegt
Pfft, auto’s :’)
Bij een Tomos is het gewoon om de zoveel tijd de ATF olie te vervangen, en na 10dkm ofzo de koppelingsvoeringen vervangen, Cilinder slijt zeer sloom omdat er een Nikasil-laag op zit.
pininfarina zegt
@dennis245turbo: Ga je nu serieus een stuk plaatstaal met daaraan twee plastic wielen en een 49cc tweetakt bosmaaiermotor vergelijken met een auto? Zeg dan niks.
Anoniem zegt
@pininfarina: Plastic -> Gietijzer.
Is niet eens een bosmaaier motor hoor, die heeft niet eens versnellingen maar een directe aandrijving :)
pininfarina zegt
@dennis245turbo: *sarcasm*
W115 zegt
Dus het is slim om gebruikte leasers te kopen?
dennisa zegt
@W115: yep.
Onderhoud is gegarandeerd bij erkende dealers gedaan. Ook worden onderdelen veel vaker / eerder vervangen zonder al teveel weerstand. Daarnaast vervangen die sub BV’s van de leasemaatschappijen volgens mij nog steeds alles wat rammelt of anderzins versleten is als je er een ex leasebak komt kopen.
Search zegt
@dennisa: Er wordt wel vaak al geplankt met koude motoren en dat is niet fijn voor je motor en vooral turbo die met 120k rpm zonder goede smering draait.
RoT___ zegt
@dennisa: Plus dat de meeste leasers op de snelweg rijden, toerentallen waarop niet uitzonderlijk veel van de motor wordt gevraagd. Motor komt wel lekker op temperatuur en smeert goed door.
jzaero zegt
@W115: Nou.. Ik weet niet hoe de vorige eigenaren ermee om zijn gegaan natuurlijk. Maar die dingen worden gebracht door studenten. Ik zelf rijd vrij rustig met dat soort auto’s, maar ik hoor van collega’s dat ze die dingen gewoon echt aftrappen. Soms zit ik er naast en dan wordt er al bij koude motor geracet. Aan de andere kant, ze zijn echt subliem onderhouden omdat alles toch onder de leasemaatschappij valt. Als er iets niet deugt met een auto, wordt ie vrijwel meteen gefixt.
kraakensmaak zegt
Heb net mijn Fiat 500 weer terug van zijn grote beurt, 1.4 met 100pk uit 2007. Beurt van 60.000km moest 1100 euro kosten met het een en ander vervangen, wel bij de merkdealer van het gekozen merk. Niet goedkoop maar het is niet anders.
nickelb zegt
Of je laat je drukgroep vervangen en nog geen 2 weken later is het huis van je dynamo bij de ophangpunten stuk. Krijg dat maar eens bewezen
dennisr zegt
@nickelb: je weet wel dat die 2 dingen niks met elkaar te maken hebben?
pininfarina zegt
@nickelb: En wat heeft dat precies met een onderhoudsbeurt te maken?
nickelb zegt
@pininfarina: over de kwaliteid van de orginele dealers. Drukgroep en beurt uit laten voeren. Blok in naar beneden geweest om de bak er af te halen. Denk dat het blok is gevallen op de dynamo en dat ie daardoor is beschadigd
Search zegt
Dealer levert bij altijd prutswerk af, Goede garage gevonden die ook weer klant bij mij is, vorige maand grote beurt 300,-. Heb dan wel zelf speciale olie en remvloeistoef aan ze geleverd dan kom ik op 380,-, laat ze ook upgrades uitvoeren met eigen geleverde onderdelen en dat gaat ook altijd goed.
robbie93 zegt
Grote beurten hebben wel degelijk nut er word naar meer dingen gekeken dan bij een apk. als er bv bij een apk iets goedkeur is dan moet het bv voor de grote beurt wel vervangen worden. Want de auto moet min tot de volgende beurt meekunen. Dus het verstandig om het te doen.
alltimer zegt
ik heb gister de onderdelen besteld voor de grote beurt aan me mazda mx5/miata, 67 euries en daar zit ook een nieuw setje vloermatten bij.
de olie nog niet maar die regel ik via een maatje gaat iets van 25 eurie kosten geloof ik, verder doe ik alles zelf thuis.
het is wat dat betreft ideaal om zelf thuis een brug te hebben.
salti zegt
1000-1500€ voor een grote onderhoudsbeurt van de standaard auto is gewoon bullshit, tenzij er buiten de gebruikelijke onderdelen van de beurt geen extra onderdelen vervangen worden zoals banden en remmen bv en de distributie nog niet aan vervanging toe is dan mag een grote beurt niet boven de 400€ uitkomen en een kleine niet boven de 250€
midasracer zegt
Bij Toyota heb je geen kleine en grote beurten. Je hebt gewoon een beurt. De dealer hanteert een onderhoudsschema. Hij zet de km’s van je auto erin en de computer poept er een lijstje uit. Kan de ene keer remvloeistof zijn, de andere keer koelvloeistof, elk jaar de olie en filter. Werkt perfect en als bonus krijg je een Toyota pas mee voor pech onderweg. Dus de ANWB heb ik al jaren geleden opgezegd. Helaas geldt dat maar voor auto’s tot 10 jaar en bovendien stopt mijn dealer in Sneek. Balen, nu maar hopen dat er een ander Toyota servicepunt komt.
jzaero zegt
@midasracer: Mijn Starslet rijdt nog prima na 22 jaar! Wel goed oliepijl in orde houden.
midasracer zegt
@jzaero: Schijnt een Starlet probleem te zijn dat plotselinge olieverbruik. Mijn overbuurvrouw had ook dat probleem. Nu heeft ze een Yaris. Het grappige is dat ik altijd met Engelse auto’s bezig ben, echt vreselijke troep eigenlijk. Kom ik mijn Metro blokje inleveren bij een Mini specialist voor revisie.Wat staat bij hem op de oprit, alleen maar Toyota! We hadden allebei dezelfde mening. Als je wilt sleutelen koop je Engels, als je wilt rijden koop je Toyota (ik zeg met opzet niet Japans ivm een oud zeer met Mitsubishi).
jzaero zegt
@midasracer: Haha, ik had het wel op verschillende fora’s gelezen, we kochten hem op 110.000 kilometer in 2006. Hij heeft tot aan 2011 vrij weinig gereden. 130.000, toen ik net mijn rijbewijs had, heb ik er flink wat kilometers bij gezet. Het blokje klinkt nog heerlijk rauw. Vooral intake geluid vind ik bij die blokjes wel lekker rauw.
slk55amg zegt
@W115 en @jzaero: leaseauto’s worden vaak juist helemaal niet goed onderhouden. Meeste auto’s gaan na 48 maanden en/of 160000km de 2e hands markt op. De laatste 2 jaar van het leasecontract wordt er vaak alleen het hoognodige gedaan. Met als gevolg dat je kans hebt op juist de grote reparaties. Zeker als de vorige berijder een loden voet had.
supertjeduc zegt
Was voor de eerste keer olie verversen van mijn abarth naar de dealer gegaan
Was 231€ voor filter en olie
Dat was de laatste keer , pas weer gedaan nu bij de plaatselijke garage
Olie filter ,remvloeistof verversen , interieur filter , nieuwe bougies
Ik had zelf de olie en bougies mee genomen , koste 135€ plus 60€ voor olie en bougies
Zelfde olie en iridium bougies
faalhaas zegt
Faalhaas gaat voor zijn Citroën naar de bmw-specialist (geen grap)
Nog nooit stilgestaan en na 220,000+ km’s rijdt ie nog steeds prima en drinkt het motortje nog steeds geen olie.
Grote beurt kost uit mn hoofd 200 euro
silly zegt
@kaasboerin …. dus jij betaald voor de volgende eigenaar???
kaasboerin zegt
@silly: Zo kan je ’t ook zien. Nee, ik zorg dat de auto nog wat waard (lees: meer waard) is als ik hem wil verkopen.
wimbers zegt
Lexus rx350, gaat nooit stuk, alleen bij mij, ben nu 6800 euro verder en de motor klinkt weer zoals wanneer ik hem kocht..
Net weer ingereden.. Dus als iemand een gereviseerde lexus wil..
silly zegt
@kaasboerin,
ik snap je wel hoor,maar ik twijfel hieraan.Ik ben nu aan een 60000 beurt toe,maar ga niet naar de dealer.
Ik heb namelijk niet het idee dat je er zoveel meer voor terug krijgt.
Sportiva-Italia zegt
Ik laat mijn auto (Punto 1.8 16v Abarth uit 2004) gewoon bij de merkdealer onderhouden, waar ik m ook gekocht heb (is destijds apart voor mij besteld, dus hagelnieuw) en alleen als er een kleinigheidje is, zoals bv versleten ruitenwissers zoals begin dit jaar, ga ik naar een lokale garage. En dat is een geval apart, want dat is naar moderne maatstaven een rommelhok, waar er net genoeg ruimte vrij is om naar en van de brug te komen. Maar voor het ‘speciale’ werk ga ik naar de dealer. Dan is de auto meestal dezelfde dag weer klaar en ze hebben direct kennis over de auto e.d. paraat. Ze kennen mijn auto al vanaf het begin, vandaar dat ze precies weten wanneer er wat gedaan is.
Twee weken geleden de auto voor een APK en beurtje gebracht. Van te voren via hun site formulier ingevuld met wensen, speciale verzoeken etc. en binnen een dag antwoord dat ze m’n afspraak hadden ontvangen.
Ik breng de auto het liefst de dag van te voren, dan hoef ik niet ’s ochtends vroeg apart daar naar toe te rijden en/of uit het werk te gaan.
Ik werd de volgende ochtend kwart voor negen gebeld met de vraag of de distributieriem vervangen moest worden, want dat was nodig. Had het al met de baliemedewerker overlegd dat het goed was, maar was ie vergeten op de lijst te zetten. Toch belden ze voor de zekerheid.
Later werd ik weer gebeld dat de waterpomp en de nokkenas versteller vervangen moesten worden.
Werd me ook direct al verteld wat het ongeveer extra zou gaan kosten en dat de onderdelen wel op voorraad waren.
Na mijn toestemming hebben ze alles uitgevoerd en tegen vijf uur ’s middags belden ze dat de auto weer klaar was.
De rekening kreeg ik een paar dagen later en zoals ik van ze gewend ben, staat ieder boutje, moertje en druppeltje vloeistof op de rekening. Dus: APK, beurtje (incl airco), distributieriem, nokkenasversteller en waterpomp, was ik €1248,60 kwijt, incl. Beatrix Toegevoegde Waarde.
Eerder had ik al eens iemand op het Abarth forum gehorod, die vroeg naar de kosten van een distributieriem, want de garage waar hij de auto in onderhoud deed, meldde dat het aan vervanging toe was.
De garage waar hij m gekocht had (2e hands) zei dat het nog niet nodig was, dus geen korting.
Enfin; de kosten voor het vervangen voor de distributieriem alleen, kostte bij de garage zo’n €1500,-!! Ik heb m de rekening van mijn dealer laten zien (ingescand) en bij kostte dat eerder rond de €400,- inclusief spanrollen, beurt en de hele mikmak.
Heb m geadviseerd om dan een afspraak met mijn dealer te maken, hoewel hij in het Westen woonde. Maar als het honderden Euro’s scheelt, kun je net zo goed een dagje vrijmaken voor een tochtje en dan hou je nog geld over.
Dat was m.i. pure oplichting, maar uiteindelijk heeft hij een akkoordje bereikt, al was het nog een paar honderd Euro meer dan bij mij. En de garage van hem was niet eens een officiële dealer.
Het kan dus enorm meevallen, maar ook tegenvallen, bij wat voor een garage dan ook. En als ik mijn auto terug heb, kan ik zeer zeker merken dat ze m goed nagekeken hebben, want de koppeling, handrem.. alles is nagekeken en weer wat opgespannen voor zover nodig. De auto rijdt dan ook weer soepeler, dus gelukkig heb ik niet te klagen over mijn merkdealer. De mensen van die garage zijn dan zelf ook liefhebbers en willen niet dik winst maken over de ruggen van de klanten, maar een vast klantenbestand van tevreden klanten opbouwen, wat over de langere termijn meer oplevert.
Ze prepareren ook wel race/rally auto’s, dus echt mensen met liefde voor het vak, ondanks dat het toch een vrij groot bedrijf is met een paar vestigingen.
Vaak merk je dat kleine zelfstandige bedrijfjes, zeker eenmanszaken) meer passie hebben en meer service verlenen dan de grote bedrijven, die alleen maar jonge knulletjes als verkopers hebben.