En ja hoor, daar gaat er weer één! Multi-dealer Autodrôme, één van de grootste dealers in Nederland met vestigingen Assen, Emmen, Groningen, Hoogeveen en Leek, heeft vandaag met directe ingang alle vestigingen gesloten en voor 250 werknemers ontslag aangevraagd. Noch de vakbonden, noch werknemers zijn vooraf geïnformeerd. Van de ene op de andere dag stond het personeel op straat. De directie verontschuldigd zich, maar kon naar eigen zeggen de mensen niet eerder op de hoogte brengen vanwege het acute karakter van de kwestie.
Het bedrijf bestaat uit een bedrijfswagenonderdeel, een schadeherstelbedrijf, een leasetak en autoboulevards waar onder andere Nissans, Dacia’s en Renaults verkocht worden. Bestuurder Wilko van Niejenhuis van de CNV BedrijvenBond is verbolgen over de gang van zaken. Hij zal direct in overleg treden met de curator zodra deze is benoemd, om te bekijken wat de vakbond voor het personeel kan betekenen.
We kunnen nu aftellen naar het volgende slachtoffer van de crisis. Na bedrijven als Kroymans en Autodrôme, staat naar alle waarschijnlijkheid Mercedes-dealer Liam vooraan in de rij om faillissement aan te vragen. Liam heeft vestigingen in Alphen, Amsterdam, Haarlem, Leiden, Lisse, Rijnsburg en Roelofsarendsveen. Het bedrijf verkeert sinds gisteren in surseance van betaling en 180 personeelsleden zijn deels naar huis gestuurd.
Met dank aan allen voor de tip.
x5sd zegt
hadden we op kunnen wachten. autodrome is echt heel groot, in hoogeveen alleen al een hele straat
Luuk van Kaathoven zegt
Tja, zo zullen we vrees ik de komende maanden nog wel meer berichten krijgen.
Oscar zegt
Het is gelukkig mooi weer. er zijn slechtere dagen om naar huis te worden gestuurd.
DonSei zegt
Tja allemaal showroom palijzen laten bouwen met geleend geld… en dan zakken de autoverkopen in met 20-30%… drie maanden laten gaan ze al nat. Keer op keer nemen die grote dealers weer te veel risico in hun uitbreidingsdrang. Toch sneu voor de medewerkers…
Jandepandaman zegt
Hee zeg- en waar blijven uit al die faillissementen nou de nu spot-goedkope maar niet verkochte achtergebleven auto’s…? Ik begrijp (en heb zelf gezien) dat er ook nog massa’s onverkochte auto’s staan weg te roesten op haventerreinen.
Waar blijft nou het “de 1 zijn dood is de ander zijn… goedkope auto….?
hans zegt
and another one bites the dust ..
“maar kon naar eigen zeggen de mensen niet eerder op de hoogte brengen vanwege het acute karakter van de kwestie. ”
het is niet zo dat ze dat niet zagen aankomen, dit is niet van vandaag op morgen gebeurd oid
nogtemin lullig voor de werknemers aldaar
JanJansen zegt
Gisteren het nieuws dat er maar een kwart minder auto’s zijn verkocht dit kwartaal. Een gezond bedrijf hoort bij zo’n afname in verkoop niet om te vallen.
Zijn er dan zulke kleine winstmarges in de automotive of zijn er te veel dealers met te dure panden/personeel? Is het lenen.nl geweest? Zijn de lonen te hoog?
Welke insider kan mij hier een onderbouwd antwoord op geven?
Willem zegt
@donsei
gewoon geïnvesteerd op het slechte moment, zoals veel banken
dat kan gebeuren. de normale gang van zaken, alleen dan op veel grotere schaal.
jongens wat een gezever over hoe economie werkt …
Jan Rap zegt
De directie verontschuldigT zich.
& ook GRAAG antwoord op de vraag van JanJansen!
RRRobert zegt
Dat krijg je als je jezelf als autodealer teveel hebt laten uitknijpen door de importeurs. Alles met geleend geld en lage marges, dus één slechte periode en je zakt door het ijs. En je kunt er de donder op zeggen dat er straks een aantal leasemaatschappijen en andere grootafnemers achteraan gaan; die zitten zó verweven in dit net van dealers en importeurs…
Zoals door velen eerder al genoemd, er ontstaat nu ook een gigantische vloot aan overkochte nieuwe auto’s, dan ben ik benieuwd wat daar mee gaat gebeuren; die moet toch een keer ergens worden afgezet???
MB zegt
@DonSei: nog nooit van de eisen van importeurs gehoord? Je hebt als dealer vrijwel niets meer te vertellen, alles wordt vanuit de importeur geregeld. Denk je echt dat alle dealers op zulke panden zitten te wachten?
Luc zegt
Denk dat de meeste bedrijven hun winst verkeerd hebben geïnvesteerd of zichzelf teveel gegund hebben.
markieanta zegt
Dat is lullig, want ze hadden in Assen net een nieuw pand geopend. En nu liggen ze om, met daarbij het dealerschap van Alfa, Lancia, Fiat, Nissan, Hyundai, Mazda en mogelijk nog andere merken die ik hierbij niet heb genoemd.
markieanta zegt
Ps. Het is zeker dat ze zijn omgevallen, ik hoor het net van mijn moeder, mijn vader werkt bij Ford Timmerman namelijk, wat ernaast gevestigd is. En daar was het ook al bekend dat ze zijn omgevallen.
Gaat lekker in Assen trouwens, eerst Wensing al weg, nu dit weer. Veel vrije ruimte dus voor nieuwe garages en nieuw te vergeven dealerschappen.
Jim zegt
@ JanJansen: in het geval van Autodrome is het een mix geweest van mis-management, het al een jaar geleden verkocht hebben van alle panden aan de bank (dus geen financiële armslag meer) en het dichten van de financiële gaten die op de personenwagenafdeling vielen, vullen met de winsten uit de goed scorende bedrijfsonderdelen (schade en bedrijfswagens). En dit gebeurt natuurlijk bij een hoop (grotere) dealers, al is dan in tijden van recessie niet echt verstandig.
Al met al blijft het natuurlijk verschrikkelijk voor de 250 (!) medewerkers. Frons echter wel mijn wenkbrauwen over het feit dat het schijnbaar niet mogelijk was voor de directie om het personeel eerder te informeren. Want volgens mij was dit wel degelijk mogelijk geweest…
Laurens zegt
Hier en daar zou er toch een auto tussen moeten zitten die interessant gaat worden om eens lekker goedkoop aan te schaffen.
Laat die 750 Euro subsidie dan maar zitten :-)
OT: mijn deelneming aan de getroffenen.
Mao zegt
@ Janjansen
“Dealers zijn vaak gedwongen overgegaan tot nieuwbouw, wat wel leidde tot soms schitterende dealerbedrijven zoals dit BMW pand bij Arnhem
Volgens BOVAG-directeur Brugman zouden importeurs en fabrikanten eens moeten nadenken over een stevige verlaging van de zgn. dealer-standards. Deze opgelegde eisen en verlangens zijn bedoeld om merkdealerbedrijven min of meer te beschermen tegen oneigenlijke concurrentie van autobedrijven die niet voldoen aan bepaalde kwaliteitsnormen, maar zorgen ook voor enorme investeringen en kostenposten die nu voor de gemiddelde dealer nauwelijks meer zijn op te brengen. De grootschalige bouw van ‘glazen paleizen’ is het gevolg geweest van al die wensen die door de fabrikanten zijn uitgerold over hun dealers. Volgens BOVAG-Directeur Brugman zouden dealers meer adem moeten krijgen en hij verwijt fabrikanten en importeurs ook dat ze de kosten eenzijdig neerleggen bij hun dealers en zelf gewoon een behoorlijk tot goed rendement weten te draaien. Al jaren zijn die standards een doorn in het oog van de overkoepelende dealerorganisatie en men vindt het nu wel de juiste tijd om er eens echt iets aan te gaan doen. De BOVAG pleit voor een betere verdeling van kosten en baten op dit gebied. We zijn benieuwd of er bij de fabrikanten en importeurs ‘oor’ is voor deze gerechtvaardige wens.”
http://auto.blog.nl/automedia/2009/02/27/bovag-wil-verlaging-dealerstandards
bmw zegt
@Willem: dat is wat enkele neoliberalen in onze samenleving ons graag doen geloven. Het gaat niet om “één verkeerde zet” in het investeringsbeleid. Het is een onderliggende probleem dat veel verder reikt: een gebrek aan bescheidenheid en geduld. Alle kleine dealers/herstellers kregen het de voorbije tien-vijftien jaar hoe langer hoe moeilijker en de nadruk kwam te liggen op de zgn. “efficiëntie” van de grote dealers. Die moesten dan wel zodanig groot en chique zijn, dat veel te grote risico’s zijn genomen. En inderdaad, de marges voor de dealers zijn laag. Een schommeling in de verkoop en ze hebben van dat. Bovendien blijf ik ervan overtuigd dat heel wat consumenten niet van die autopaleizen inclusief afgeborstelde verkoper houden. Maar dat is een andere zaak.
Mijn dealer heeft met minimale investeringen een stap in de 21ste eeuw gezet: een nieuwe laag verf in zijn showroom, een nieuwe lichtreclame, nieuwe binnenverlichting, een mooi bureau met pc en printer en enkele aangename interieurelementen. Het is daar minstens even aangenaam om een auto te kopen.
Het moest allemaal groter, dikker, meer, chiquer… dat soort ondernemen werkt niet. Maar het is wel erg dat heel wat werknemers daarvoor nu een hoge prijs moeten betalen. Ik hoop voor hen dat ze snel ander werk vinden.
Rick zegt
Daar heb ik mijn auto vandaan ;)
(Hoogeveen)
Thijs Bosmann zegt
@ JanJansen: in het geval van Autodrome is het een mix geweest van mis-management, het al een jaar geleden verkocht hebben van alle panden aan de bank (dus geen financiële armslag meer) en het dichten van de financiële gaten die op de personenwagenafdeling vielen, vullen met de winsten uit de goed scorende bedrijfsonderdelen (schade en bedrijfswagens).
Dude… De panden zijn vorig jaar pas verkocht toen het aan het licht kwam dat het niet te best ging….. en Schade en bedrijfswagens liep altijd als een TREIN!…
dus denk ff na of je bronnen wel kloppen voor je zulke onzin uitkraamt!
Idd, succes met het afhandelen (ex collega’s!)
gr. Thijs!
Turbo zegt
Tijd voor auto-uitverkoop (de een zijn dood, is de ander z’n brood)?
Laurens zegt
Goede monteurs vinden altijd werk.
Misschien is het een goed moment om bij een merkonafhankelijk garagebedrijf te gaan werken, en daar eens te kijken hoe een probleem op meerdere manieren opgelost kan worden.
Auto’s verkopen kan via internet, je mede bloggers vertellen wel of het wat is!
Miata zegt
Als verontschuldigd wordt gewijzigd in verontschuldigT vind ik het een prima blog ;-)
Maar ff serieus: het is mooi k*t als je als verkoopadviseur nu op straat staat, ook al schijnt de zon, dus succes allemaal!
BenjaminvL zegt
Het is al jaren bekend dat een dealer niet kan bestaan van de autoverkoop alleen. De werkplaats moet voor de inkomsten zorgen in zo’n bedrijf. Maar met al die prijzen bij de merkdealer voor een beurtje, gaat iedereen liever naar beun de haas om de hoek. Veel goedkoper en meestal net zo goed.
Het eigen vermogen van de dealers is afgelopen jaren flink afgenomen en, zoals hierboven een aantal keer vermeld, (te) veel vreemd vermogen in de bedrijven gepompt. Blijkt maar weer dat kwantiteit niet garant staat voor continuïteit. Misschien moeten de importeurs en fabrikanten van sommige merken zich maar eens achter de oren krabben en niet zoveel voorraad de dealers opdringen.
Kijk, bij lexus moet je 4 tot 5 maand wachten op je nieuwe auto na bestelling, maar die dealers hebben nu geen megaprobleem met hoge voorraad kosten. Het vraagt dus ook een cultuuromslag bij de consument. Hetzij aan de ene kant de dealer het licht in de ogen gunnen (consumenten kunnen ZO moeilijk doen over die laatste 50 pleuro korting) en door gewoon iets langer te moeten wachten op een bestelde auto :mrgreen:
Laurens zegt
http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2009/04/ohja_gratis_naar_de_autorai.html#comments
Is er dan geen enkele actie waar ik wel voor in aanmerking kom :lol:
Jim zegt
@ Thijs Bosmann: volgens mij typ je exact hetgeen dat ik in mijn comment richting JanJansen heb gezet over… Dus mijn bronnen kloppen wel, misschien moet jij voortaan alleen beter lezen. Maar goed, dit alles is off topic.
OT: Autodrome was een mooi bedrijf met veel hardwerkende mensen, dus doodzonde dat dit nu ter ziele gaat.
Vinny_93 zegt
Wel lullig, Autodrôme is hier echt een leading autodealer…
Maar goed, des te beter voor de concurrentie.
Rocket Dog zegt
Voor de 250 werknemers verschrikkelijk. Simpel zat.
Maar voor dealer land natuurlijk prettig. Er is gewoon te veel aanbod. Te veel merken, te veel dealers, te veel import…… ook zonder CRISIS waren er een paar omgevallen.
Geeft wat lucht voor de bedrijven die hun zaakje goed voor elkaar hebben.
Maar feit blijft……waar blijven die goedkope auto’s uit de boedel???
Ik ben wel in de markt voor een koopje.
Thijs Bosmann zegt
Hoor net dat er nog niemand is ontslagen, alleen 250 man naar huis zijn gestuurd, en op gesprek moeten komen binnenkort..
nog niks bekend dus…
heidekonijn zegt
Vergeet het maar
1. Verkopen onder de -kost-prijs = dumping = stafbaar.
2. Alle merken hebben de afgelopen 30 jaar alles uit de kast gehaald om ‘premium’ te worden. En nu zouden ze hun wagens bijna voor niks weggeven? Ze eten nog liever hun tong op. Binnen de maand is het premium er vanaf, niemand is nog geïnteresseerd, en het merk wordt begraven, crisis voorbij of niet.
Dus wie zit te wachten op gratis auto’s, sorry, no such thing.
Willem zegt
@bmw
ik vergeet soms graag het verschil tussen dealers, auto bedrijven en banken, ja dat is inderdaad ietsje anders, alleen blijft het op 1 punt hetzelfde, de investeringen. Bij banken is het directer met volledig eigen geweten, bij dealers is het opgelegd door de grotere bazen. (importeurs?)
nuja, jammer dan, want als de dealers falliet zijn, gaan de grotere ook falliet. Dus komt het feitelijk op het zelfde neer ;-)
ik zeg, al die auto’s met de boot naar china waar ze dan es leren wat kwalliteit is.
BananaFlip zegt
Oei, dat zal mn moeder niet leuk vinden.
Ze heeft haar lease-Noteje in onderhoud bij Autodrome Assen…
Prijst ze altijd over vriendelijkheid en kwaliteit…
Ik zal haar maar gauw eens bellen.
CasperH zegt
Vreselijk voor de werknemers, ik hoop dat ze eruit komen met hun baas en dat ze niet zonder werk komen te zitten, al zal dat waarschijnlijk onvermijdelijk zijn voor een deel van hen. De merkdealers (en importeurs) mogen inderdaad wel eens kijken naar hun beleid en pricing van onderhoud e.d. Ik denk ook dat een hoop mensen gewoon geen trek meer hebben in de tarieven van de merkdealer voor een onderhoudsbeurtje. De onafhankelijke sleutelaar kost vaak stukken minder en levert dezelfde kwaliteit, meestal met originele fabrieksonderdelen als je dat wil.
@ Dennis: “180 personeelsleden zijn deels naar huis gestuurd”
Moesten de benen blijven maar mocht de rest weg? ;)
Realhustler zegt
@ heidekonijn
Hoezo is goedkoop (onder kostprijs desnoods) verkopen strafbaar ?
Er zijn schulden, er komt beslag, en de auto’s worden eigendom van de bank of de belasting, of zijn nog van de importeur en gaan terug.
De bank of de belasting heeft niets te maken met wie dan ook en mogen de auto’s gewoon veilen voor het hoogste bod. Het enige wat je als premium merk daar tegen kan doen is zorgen dat je zelf het hoogste bod geeft.
Heel simpel, als je de hypotheek niet betaald, verkoopt de bank op een veiling je huis. Wat de gek er voor geeft, jammer voor je buren dat hun ‘gewoon’ te koop staand huis niet verkocht wordt want ja op de veiling is jouw identieke huis ver onder de prijs weggegaan.
VivelaFRANCE zegt
en dat terwijl de verkopen ‘maar’ met 25 % zijn ingezakt.
Rob USA zegt
Ik lees veel over de druk ( en wel een goede marge ) van importeurs, hoe zit het dan met Kroymans die is zowel importeur als dealer. Die moet dan toch met een hele berg marge hebben kunnen werken en dat alles zonder die gekke eisen aan bedrijfspanden,of zie ik dat verkeerd??
@Benjaminvl: ( Buiten ciristijd ) Ik wil helemaal geen 4 maanden wachten op een auto, tegen die tijd wil ik alweer een andere! Neem een vb aan USA dealers: Naar binnen lopend en naar buiten rijdend in je nieuwe auto !!
Dat is pas heerlijk en goed voor de klantenbinding.
Simpson zegt
ik las gisteren in het lokale sufferdje dat hyundai dealer bockhoudt al intrede heeft genomen in het pand van autodrome. hij gaat daar fiat’s en lancia’s aan de man/vrouw brengen.
het gaat dus niet met iedereeen slecht.
kyanite zegt
Het geld wordt verdiend op onderhoud en niet op de verkoop, dus het financiële probleem bij Autodrôme is al langer aan de hand. Dit kan niet komen door de daling in de verkoop van auto’s.
Alle medewerkers van Autodrôme, Kroymans en LIAM sterkte…. dit geldt ook voor alle andere mensen die momenteel werkeloos thuis zijn.
SPK zegt
Ik vraag me toch af wat de rol van de de importeurs is in deze autocrisis. Door zeer strenge eisen te stellen aan de showroom en werkplaats kan je feitelijk alleen maar dealer worden met hulp van de importeur, dat dealer bedrijven zo makkelijk omvallen in deze crisis heeft alles te maken met de regels van de importeurs en de importeur die zijn macht kosten wat het kost wil behouden.
Menno zegt
Ik hoop dat de volgende Munsterhuis Sportcars in Enschede is !
Midas zegt
Jandepandaman
2 April 2009 om 14:51
De boedel wordt via de curator verkocht. Soms als partij aan andere bedrijven, maar vaak ook via online veilingen. Kijk maar eens bij Troostwijk veilingen of zo. Alle spullen van Sam van Lingen zijn ook op internet verkocht.
Insider zegt
Vraag me af welke collega dealer (ik spreek even voor Renault) in dat gebied van Autodrome wil instappen.
Ik ken het voorbeeld van Cuboom in midden en west-Brabant dat begin Februari failliet ging. Tot op heden is er nog steeds geen Renault dealer die de vestigingen wil overnemen.
Renault wil geen (bonus) garanties geven over de komende twee jaar. Die handreiking is toch echt nodig wil iemand er in stappen. Daarnaast zijn de huren van de panden tegenwoordig onrealistisch hoog. Helemaal als je realiseerd dat de marges gewoon ontzettend laag zijn, met dank aan dezelfde importeur, en dan ook nog een inzakkende markt. Ik hoop voor Autodrome dat daar wel een curator komt met verstand van zaken. Bij Cuboom is/was dit helaas niet het geval..
Sterkte voor de ongetwijfeld keihard werkende Autodrome personeelsleden.
p.s. Overigens is ieder omvallen van een dealerschap naar mijn mening een vorm van mis-management. Waarom houden andere wel hun hoofd boven water? Het is sneu, maar het kaf wordt wel van het koren gescheiden. Het alleen op een dalende markt gooien vab een management is veel te makkelijk. Ieder gezond bedrijf moet zo’n periode kunnen doorstaan.
gunmeat zegt
Het management maakt zich er wel erg makkelijk vanaf als men zegt dat het aan een dalende markt ligt. Een gezond bedrijf moet zo’n periode kunnen doorstaan.
Ik vraag me wel af wie de dealerschappen durft voor te zetten daar.
Als voorbeeld: Cuboom in west en midden Brabant is reeds sinds begin Februari failliet. Uit inside information weet ik dat er nog geen 1 dealer durft in te stappen aldaar. De importeur wil niet met keiharde (bonus) garanties komen voor een bepaalde periode, de huren van de panden zijn onrealistisch hoog, en de markt is natuurlijk ook sterk dalende. Durf daar dan maar eens aan te beginnen. Er zijn wel degelijk geintresseerden, maar ja.. Het balletje ligt nu dus bij importeur en degene die de panden exploiteerd. Een patsteling helaas.
GS450h zegt
Onvoorstelbaar dat er zóveel “kennis” aan de kant schijnt te staan.
Met andere woorden: Wat hebben jullie ongelooflijk veel verstand van zaken zeg.
Alleen zo jammer dat uit al dat oeverloze, normloze en betweterige georeer iedere keer weer het tegendeel blijkt……………………….
lincoln zegt
@GS450h .. ik voorzie een taak voor jou .. vervul die ..
Laurens zegt
@GS450h
Valt Toyota binnenkort om door te hoge productiekosten van hun batte-rij dingen?
Spreek, of hou je mond!
Annoniem zegt
Autodrôme > Jaren lang met centrale inkoop en maximale korting hun aantallen binnen gehengeld, alles gericht op de bonus aan het einde van het jaar. Tja, als je dan de bonus niet haalt en de kosten gaan gewoon door dan zit er weinig op….
LIAM > Een BV met weinig eigenvermogen, torenhoge huur (2 á 3 keer de marktwaarde) en dan een tegenvallende markt, ook dan blijft er weinig over, ook al ben je een MB dealer…
Kroymans >> Hoe moet je geld verdienen met Jaquar, Saab, Cadillac, Hummer en dergelijke………….kan je alleen afschrijven….toch??
realist zegt
GS450H: hulde!
Vroegerrrr!!! zegt
Personeel horen dit soort dingen altijd als laatste..
Sterkte
Citrofiel zegt
En dan zeggen ze dat autobedrijven niet zo afhankelijk zijn van de nieuwverkoop, maar meer verdienen aan aftersales. Met al die omvallende dealers bij dalende nieuwverkoop, en naar mijn verwachting gelijk blijvende aftersales (onderhoud en reparaties moeten wel gebeuren) is dat verhaaltje nu wel ontkracht…
Vingt-Coeur zegt
Bij LIAM waren de deuren vandaag al dicht…
Insider zegt
Uit betrouwbare bron weet ik dat directeur-eigenaar Verheyen voor het gehele bedrijf surseance heeft aangevraagd en alleen voor het deel waarin het personeel zit direct het faillissement. Hij verdient hiermee veel waardering omdat hij met deze constructie versneld de doorbetaling van de salarissen via het UWV weet te garanderen. Hij zet het belang van de medewerkers voorop ten koste van de doorstartmogelijkheden van zijn bedrijf. Dit wordt echter geheel verdraaid en onvolledig in heel veel media weergegeven (bron CNV). Bij Kroymans en anderen is dit anders gegaan waarbij de medewerkers veel langer op hun geld via het OWV hebben moeten wachten. Hulde voor deze moed en sterkte voor de betrokkenen.
heidekonijn zegt
@realhustler
Hoezo?
Omdat het europese parlement -je weet wel dat parlement dat wel bestaat en belangrijkere beslissingen neemt dan het landelijke parlement maar waar de media als vermoord over zwijgen- beslist heeft dat dumping VERBOTEN is.
Je mag niet onder de prijs verkopen.
Of je moet een zware boete betalen.
Iets wat de gemiddelde autofirma niet meteen opzoekt vandaag de dag.
Phyxion zegt
Alle bedrijven die nu failliet gaan zijn gewoon geleid door bar slechte ondernemers. Iedere ondernemer weet dat je reserve op moet bouwen voor slechtere jaren. Als je dat al niet voor elkaar kan krijgen moet je je afvragen of je er wel geschikt voor bent. Er zijn meer dan genoeg bedrijven waar het nog steeds erg goed loopt, maar ook bedrijven waar het minder goed loopt maar door de reserve het nog goed uit kunnen houden tot het weer wat aantrekt.
Jammer? Totaal niet.
Peperbus zegt
De LIAM wil doorstarten, maar Mercedes NL wil niet meewerken. Naar verluidt omdat ze al eigenaar zijn van de dealers in de omliggende regio´s. Zo kun je de boel ook saneren!
Lotus Omega zegt
tjonge nu hier in assen ook al :shock: ik ken Chris Verheijen (eigenaar) persoonlijk… dit is niet zijn manier van handelen de werksfeer was er de afgelopen tijd al niet altebest meer… jammer…
( shit! ik heb nog een weekendje RX-8 te goed!… gaat dus ook niet meer door :evil: :x )
Jan C. zegt
Interessant dat iedereen hier precies weet te vertellen hoe men een dealerbedrijf moet voeren.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Binnenkort de allergrootste dealer van Nederland:
http://www.domeinenrz.nl/
:D
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Binnenkort de grootste autodealer van Nederland…
De Domeinen!!
:D
(PS: 3x is scheepsrecht??)
w0o0dy zegt
Ik kan niet teveel vertellen over de details maar dat Autodrome het niet heeft gered dat is voor mij niet een verrassing (maar ik heb redelijk wat tijd doorgebracht op de Holding de afgelopen 2 jaar).
Eerst even een paar dingen ophelderen: bij dit bedrijf is het niet fout gegaan door te hoge kosten voor directie, panden en andere onzin. Zelden zo’n nuchtere club meegemaakt met zo’n bescheiden holding. Dat hier iemand (binnen autodrome) zijn zakken heeft gevuld is ook niet juist.
Waarom gaat het dan wel fout? Een paar factoren spelen een belangrijke rol en een paar mogelijk factoren kan ik ook nog wel bedenken.
1) extreem snel gegroeid door overnames (waarbij ook alle ellende van slechtdraaiende bedrijven werd overgenomen)
2) te weinig sterke managers en te weinig echt sterke verkopers
3) moeite om over genomen bedrijven te integreren en hoge adminstratieve lasten vanwege het grote aantal merken (en de eisen van de verschillende importeurs)
4) groot verloop in het management (met name ook de financiële mensen)
5) lage marges o.a dankzij een niet nader te noemen importeur waardoor er veel werk voor vrijwel niets werd gedaan
6) te dure inruil waardoor er dure voorraad werd ingekocht en er in feite nog lagere marges op nieuwe auto’s werd gemaakt
7) merken portefeulle die bovengemiddeld klappen heeft gehad (Opel, Kia, Alfa, Renault)
Mogelijke factoren:
niet ontvangen bonussen door financiële meltdown van één van de belangrijke importeurs
bovengemiddeld veel garantiewerk met bijbehorende hoeveelheid werk om te claimen bij importeurs
Triest voor de betrokkenen, maar dat dit als een donderslag bij heldere hemel is gekomen voor het personeel dat geloof ik niet. Iedereen op de holding wist dat het slecht ging. Iedereen die de uitgestorven showrooms heeft meegemaakt week na week moest wel weten dat het extreem slecht ging….
Ik denk dat gezonde bedrijven de klap die Autodrome heeft gekregen in de verkopen (denk aan de teruggang van de verkopen van GM en tel er dan nog een flink aantal procenten bij op) al moeilijk zouden hebben kunnen verwerken…. en Autodrome was niet gezond in 2008 en had dus weining vet op de ribben….
Vin zegt
Mercedes zelf speelt ook nog eens een vies spelletje inzake failissement L.I.A.M.;
http://www.leidschdagblad.nl/nieuws/regionaal/article4553058.ece
katharina001 zegt
het is zo jammer, dat de mensen alles op het internet op kunnen zoeken voor de handel in het algemeen kan dit een doodsteek zijn.
mijn man is auto verkoper en het wordt er niet leuker op de druk wordt opgevoerd(164 auto’s in het jaar en als ze dat niet halen hebben ze een groot probleem) met dank aan de importeurs die al meer willen en een overschot aan auto’s. het meer was ook nooit vol!!!!!
hopen dat hun het overleven heb er een hard hoofd in, we zien het wel.
jammer dat de uitspraak de een zijn dood is de ander zijn auto wordt gedaan het treft iedereen op den duur helaas.
voor iedere auto verkoper jongens succes