Groot, luxe, Italiaans: dat komt ons heel erg bekend voor. Een grote Alfa Romeo crossover zal het einde van alle problemen zijn.
Alfa Romeo is een bijzonder merk en dat is het. Op dit moment bouwen ze een zuivere sportsedan in de vorm van de Giulia, Stelvio en Tonale. That’s it. Het is dus de bedoeling dat er wat bijkomt. Afgelopen jaren hebben diverse CEO’s modellen geschrapt omdat ze niet ‘Alfa-waardig’ genoeg waren.
Zo ging de 159 onterecht voortijdig uit productie (Sergio Marchionne vond het niets), evenals de Alfa Spider op Mazda MX-5 basis. Dat zou een enorme hit geweest kunnen zijn, maar ja: bij FCA moest alles falen. Dus koos men voor de 124 Spider die iedereen alweer vergeten is.
Afgelopen week kwam het geluid naar boven dat Alfa Romeo werkt aan een nieuwe dikke supersportwagen. Daar kun je je vraagtekens bijzetten, maar gelukkig heeft Alfa Romeo meer ijzers in het vuur.
Grote Alfa Romeo crossover
Het gaat om een grote SUV die wordt ontwikkeld met de Amerikaanse markt in het achterhoofd. Dat bevestigt Alfa Romeo CEO Jean-Philippe Imparato aan Automotive News.
Het gaat om een auto in de sfeer van de BMW X5 en BMW X6. Dat is namelijk het meest lucreatieve stukje markt in de autobusiness. Daar wordt het geld verdient vanwege de torenhoge marges en de grote verkoopaantallen.
Het model wordt niet alleen ontwikkeld met de VS in het achterhoofd, de grote Alfa Romeo ontwikkelt men ook in The Land of Free. De auto moet vervolgens wereldwijd verkocht worden. Goed idee, want de modellen als de X5 en X6 doen het goed in alle delen van de wereld. Dat is het grote voordeel van crossovers en SUV’s. Er is enorm veel afzetpotentie.
Uiteraard moet er een belletje gaan rinkelen bij de kenners, want Imparato omschrijft in feite een Maserati Levante. Het is niet bevestigd, maar het lijkt ons niet onmogelijk dat de grote Alfa crossover en de tweede generatie Levante techniek gaan delen.
Techniek
Daarover gesproken, qua techniek is het nog even gissen. De nieuwe grote Alfa Romeo crossover moet in 2027 op de markt komen. Tegen die tijd wil Alfa Romeo ook alleen nog maar elektrische auto’s lanceren. Of dit dan de laatste met verbrandingsmotor wordt, is niet duidelijk.
Ook is nog niet duidelijk of Alfa Romeo de grote crossover in de VS gaat bouwen. Dat was vroeger een dingetje. Sterker nog, het is de reden dat de Alfa Spider op Mazda MX-5 basis er nooit kwam. Een Alfa moest namelijk uit Italië komen om een echte Alfa te zijn.
Tegenwoordig maakt dat niets uit (destijds ook niet trouwens). Een Porsche Cayenne komt uit Slowakije en een hele hoop Europese luxe-SUV’s worden in de VS gebouwd, zoals de BMW X5 en X6 alsmede de Mercedes GLE en GLS. En de Audi Q5 van de buurman komt uit Mexico.
Maar daar houdt het nog niet op, want er komt nóg een crossover. Dat zal een elektrische crossover zijn die precies tussen de Tonale en Stelvio in zit qua formaat. In 2026 wordt de Giulia opgevolgd door een geheel elektrische sportsedan. Daar zijn we heel erg benieuwd naar! Kortom, er staat voldoende op de planning.
Meer lezen? Dit zijn alle Alfa Romeo crossovers door de jaren heen!
ghengiskhan zegt
Jean Philippe Imparato. Ik heb de goede man even door Google gehaald, eens zien wat voor vlees we in de kuip hebben. Hij schijnt een petrolhead te zijn, heeft echter na diverse management opleidingen zijn hele werkzame leven (tot Alfa, dus) bij Peugeot doorgebracht. En hij ziet eruit als een zure, gesjeesde accountant.
Hmm. Tja.
SpiderIV zegt
Plannen maken kunnen ze daar bij Alfa Romeo.……
lekkerlinksrijden zegt
Over 5 jaar al op de markt, voor AR begrippen erg snel hoor
Robert zegt
Een Levante met een Alfa badge, dat móet gewoon een verkooptopper worden, want kijk toch eens naar het succes van de Maserati. Oh, wacht…
rwdftw zegt
Ik begrijp ze niet. Als je een beetje oplet op de Alfa’s op de weg dan zie je veen Giulietta’s en Mito’s. Ik kom af en toe een Giulia tegen en als ik een hele goede week heb spot ik een Stelvio.
Je kan proberen een Alfa te bouwen voor BMW publiek. Die vinden het allemaal mooi en prachtig, en het rijdt geweldig. Maar het is geen BMW dus kopen ze een BMW.
De enige oplossing die ik zie is óf in een segment gaan zitten waar BMW niet zit, óf een markt aanboren die een BMW niet kan/mag hebben. Ja er zijn werkgevers die vanwege het logo hun personeel verbieden een BMW te leasen.
En als je dan de markt voor king size SUVs wil betreden dan moet je ook zorgen dat je beschikt over een fatsoenlijk dealer netwerk. Er zijn voor heel Noord Amerika (USA en Canada) 86 dealers. Volkswagen heeft alleen in Nederland al meer dealers. Dus het gaat niet vliegen. Nooit.
jensoffbutton zegt
Je hebt ook marges he. BMW zal ook wel 5 keer zoveel verdienen op een X5 dan op een 1 serie.
Het aantal op de weg is dus eigenlijk geen goede referentie.
Voor de rest moet je ook wel beetje toekomstgericht denken: Alfa zit in de F1 en in de VS in F1 nu booming.
Ik zie daar wel marktpotentieel voor alfa.
En dealer netwerken zijn zo 2020. De toekomst is effe online bestellen en die auto voor de deur krijgen.
Je hebt nu gewoon wat service centers nodig en die kunnen ze perfect delen met andere merken uit de Stellantis stal, genre Dodge, Jeep, Chrysler, RAM,..
jarnobakker zegt
Juist , ze zetten gewoon ff een extra naam op de gevel en ze zijn klaar.
Voor die merken die jij noemt hebben ze daar al dealers zat.
En als ze het een beetje exclusief willen houden , dan doen hebben ze selected dealers die er wat luxer uit zien.
HelldogBE zegt
Ik kan me niet meteen een bedrijf voorstellen waar BMW niet passend is maar een Alfa wel. De sterkte van BMW is tegenwoordig dat ze zowel MPV’s, 1-series als X5’s aanbieden waardoor fleetkorting begint mee te spelen.
bnny zegt
En onder de Tonale mogen we begin 2023 de compacte Brennero (formaat Jeep Renegade) verwachten! Zuiver elektrisch zelfs als we de enthousiaste Italianen mogen geloven.