Om echt succesvol te worden, moeten batterijen nog een stukje beter en goedkoper worden. Gelukkig gebeurt dat ook.
Je kan enorm diep gaan op de voor- en nadelen van elektrische auto’s. Maar je kan het ook simpel houden. Uiteindelijk staat en valt het succes van de batterij immers met of wij klanten ze (eventueel met drang/dwang van de overheid) willen eten. En uiteindelijk zijn de meeste eindgebruikers, net zo simpel als wij allen. Wat er allemaal onder de kap gebeurt, interesseert de meesten niet. Als het maar een beetje betaalbaar is, ons van A naar B brengt en niet irritant is in gebruik.
Twee grote nadelen in dat opzicht zijn tot nu toe 1) het gewicht van batterijen en 2) de actieradius (en dus laadtijd). Beide zaken hebben met elkaar te maken. Om een beetje lekkere range te hebben, is een accucapaciteit van 100 kWh eigenlijk wel lekker. Maar, dan heb je al wel met een erg forse accu te maken en dus een fors gewicht. Dat laatste is dan weer niet per se goed voor de range (hoewel door regeneratie van energie bij remmen het effect op de actieadius niet zo groot is als je zou verwachten).
De oplossing is natuurlijk ‘simpel’: de cellen een hogere energiedichtheid geven. Het ligt in lijn der verwachting dat dit uiteindelijk zal gebeuren. Wij mensen boeken immers altijd vooruitgang als het moet. Het enige is wel; het moet dan ook wel écht even gebeuren. Hoe lang duurt het voordat we weer vooruitgang geboekt hebben?
Welnu, een van de grote batterijmakers, CATL, heeft een nieuwe mijlpaal bereikt. De nieuwste individuele cellen hebben een energiedichtheid van 500Wh per kilo. Mocht je alles zonder verliezen kunnen optellen zou dat dus een accupakket van 200 kilo betekenen voor een capaciteit van 100 kWh. Nog altijd fors, maar minder fors dan voorheen. Ter referentie; Tesla’s ‘4680’ cellen, die gelden als de huidige maatstaf, hebben een energiedichtheid van 296 Wh per kilo. Dat zijn dus mooie stappen die gemaakt worden.
CATL heeft grootse plannen voor de nieuwe batterij. Volgens de fabrikant is batterijtechniek nu ook klaar voor vliegtuigen. Maar de nieuwe cellen kunnen ook toegepast worden in auto’s. De productie start later dit jaar.
maarteno zegt
De Scorcher!! daar heb ik een hele zomer klusjes voor gedaan om te kunnen kopen….geniaal ding was dat zeg!!
dromedaris zegt
Haha exact ik ook! Zo nostalgisch!
ggj1987 zegt
Die Scorcher vond ik altijd zo gaaf om te zien! Wat een herinneringen :D
ouwedibbes83 zegt
Moeilijk om fatsoenlijk te scheuren met die Scorcher, het reed als een tank (beide zijden kon je onafhankelijk van elkaar in vooruit of achteruit zetten)
panam1 zegt
Vliegtuigen met batterijen zullen altijd ‘klein’ blijven – en een zeer groot vleugel oppervlak nodig hebben, om natuurlijke lift te hebben, en meer als zweefvliegtuig te opereren dan groot passagiers vervoer. Het is al eerder aangegeven door NASA / SpaceX experts – om danwel de ruimte in te komen, of grote hoeveelheden mensen/gewicht te vervoeren (lees Boeing 737 / Airbus A320 ) zal altijd zeer veel stuwingskracht nodig zijn, en dat is helaas onmogelijk om uit batterijen te krijgen, met name de verticale stuwing
fanboy zegt
Dit is wel een mijlpaal en gaan gebruikt worden voor korte vluchten. Die onzinnige korte trips met vliegtuig van een uur ofzo, kunnen straks mooi elektrisch. Ook niet zoveel lawaai. Wat bedrijven gaan gebruiken om nog meer vluchten te willen doen.
RutgerK zegt
Amprius was net iets eerder met de aankondiging.
Ik had eens begrepen dat voor luchtvaart een ondergrenems 450 Wh/kg moet worden aangehouden voordat het echt toepasbaar is.
https://amprius.com/
audirs3 zegt
Ik las dit gisteren ook al op Tweakers, maar ben blij dat jullie dit nu ook opgepikt hebben. Het is echt wel een doorbraak te noemen, bijna dubbele energie dichtheid als de huidige accu’s. Dus je kan het gewicht van het accupakket halveren, of andersom met hetzelfde gewicht gewoon dubbel zoveel bereik creëren. Zo komt de 1000km WLTP EV echt wel in beeld.
HZW zegt
Ja, mooi dat dit opgepakt is in een article.
Betere accu’s is het hele verhaal achter elektrisch rijden.
Een range van 1000 Km, in 10-20 minuten opgeladen kunnen zijn, en geen beperkingen in de prestaties van de auto’s, zoals gelimiteerde topsnelheid, of op hoge snelheid cruisen over langere afstanden.
Ordas zegt
Cool om te zien hoe ontwikkelingen onder druk verlopen. 20 Jaar geleden was de rekenkracht van een mobieltje nu volstrekt ondenkbaar.
Hetzelfde gaat met batterijen gebeuren. Misschien niet met het tempo als in de micro-chips, maar toch gestaag. Nu een verdubbeling naar 500 wh/kg, wellicht binnen enkele jaren weer een verdubbeling naar 1000 wh/kg, en wie weet wat later.
Ben heel benieuwd!
dromedaris zegt
Die artikelfoto, wat een nostalgie 😍😍
flyerbunch zegt
Dit is nog maar een tussenstap naar de volgende generatie, maar zal wel een serieuze verbetering en goedkoper zijn. Weldra zijn we helemaal klaar met range anxiety en laden we in 5min.. nog ff blijven verder dromen voorlopig, maar wie weet. Nostalgie in de headerfoto idd.