Haas F1 moet op zoek naar vers bloed voor het raceteam, want Kevin Magnussen en Romain Grosjean hebben aangegeven te zullen vertrekken.
Niet één, maar twee rijders van een Formule 1 team die aangeven ermee te stoppen. Het overkomt Haas F1, dat vanmorgen eerst kennisnam van het afscheid van Romain Grosjean. Kort daarna was het Kevin Magnussen die een vergelijkbare boodschap communiceerde.
Dat betekent dat het raceteam op zoek moet gaan naar twee nieuwe rijders voor in de Formule 1. In de wandelgangen worden Nikita Mazepin (Formule 2) en Mick Schumacher genoemd als eventuele opvolgers. Maar er klinken ook namen van andere rijders.
Hoe de toekomst er voor Grosjean en Magnussen eruitziet zonder Haas is nog onbekend. Voor beide coureurs is de kans klein dat we ze gaan terugzien in 2021 bij een ander team. Tot op heden zijn er geen hardnekkige geruchten dat we één van deze twee een terugkeer maken in het volgende Formule 1 seizoen.
The last chapter is closed and the book is finished. I’ve been with Haas F1 Team since day 1. Five years during which we went through highs and lows, scored 110 points in 92 races, but the journey was worth it. I’ve learned a lot, improved to be a better driver as well as a better man. I hope I’ve also helped people in the team to improve themself. This is probably my biggest pride, more than any of the crazy first races in 2016 or the P4 at the Austrian GP 2018.
Romain Grosjean
I have had a great time with the team for four years and I look back at a great journey. I would like to thank Gene, Guenther and all of the race team for their loyalty and trust in me over the past four years. I am still working on my plans for the future, which I will announce in due course.
Kevin Magnussen
acakoning zegt
Wow.
harrie zegt
Die gaan we niet missen, behalve hun bitchfights.
Maar of Mazepin of Schumacher nou echte aanwinsten zijn…
SpiderIV zegt
Oeff. Daar is een aardig bommetje ontploft.
eirmakk zegt
allemaal droeftoeters bij Haas. Ik ga ze niet missen
mark997gt3 zegt
Magnussen racet altijd met mes tussen de tanden, die mag ik wel. Voor Grosjean had het afscheid al wat eerder moeten komen. Verder respect voor Haas. Gewoon een privé team waar elke jaar veel geld in moet. Gene Haas is een echte race liefhebber. Die moeten we koesteren.
str8six zegt
Het zou eens tijd worden
bernoulli zegt
Maz€pin en P€r€z.
rob5nismo zegt
Valt mee dat magnussen niet zegt you can suck my balls bloody wankers
mashell zegt
Die zijn vast weggekocht door het grootkapitaal achter de F-E…
Gulli zegt
Magnussen naar Formule E en Grosjean naar de WEC?
Op de Clio Cup na heeft Magnussen volgens mij alleen in Formule-auto’s gereden.
roadster1976 zegt
Opvolgers zullen wel perez en hulkenberg worden
KEV9 zegt
Niets over Perez naar Williams ??
gandini zegt
Uhhhh…
Niet dat ik het hele artikel om zeep wil helpen, maar zou dat niet precies andersom gegaan zijn? Haas geeft al weken aan dat ze met een tiental andere coureurs in gesprek zijn. Het lijkt er meer op dat de knoop nu eindelijk is doorgehakt en beide heren op zoek mogen naar een andere uitdaging.
ghini zegt
@gandini: Haas heeft dit zelf in gang gezet, autblog en ruben kunnen zelf niet lezen en verder kijken dan hun neus lang is.
wildbeest zegt
@ghini: lijkt me ook al vreemd om er zelf mee te stoppen als je het voorrecht hebt om elke week F1 te racen.
mpgc zegt
Een van de rijders zal Mazepin worden met dank aan zijn pa. Ik zal Grojean en Magnussen niet echt missen maar ik denk dat ze de laatste jaren allebei wel wat onderschat worden. Ik wens de nieuwe coureurs heel veel succes.
mrB zegt
Iets in mij zegt dat haas dit niet vanochtend heeft vernomen. Het verbaasd me niks als ze (eindelijk) in ‘overleg uit elkaar’ zijn gegaan.
Dutchdriftking zegt
Als ik dit zo lees denk ik dat Haas er zelfs helemaal mee stopt, of zie ik dit verkeerd?
Edge zegt
Nee, dat zie je (gelukkig) verkeerd. Haas heeft onlangs de nieuwe Concorde Agreement getekend, waarmee in ieder geval hun deelname in 2021 gegarandeerd is en de intentie is uitgesproken om ook in 2022 t/m 2025 actief te zijn.
berlinetta zegt
Staat dat in die Concorde Agreement dan dat de teams garanderen t/m 2021 deel te blijven nemen? Ben wel benieuwd hoe dat geformuleerd is namelijk.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Ja ik dacht ook dat ’t alleen een soort herenafspraak was. Zonder juridische waarde.
berlinetta zegt
Ja het ligt er aan hoe alles is verwoord of iets juridisch bindend is of niet.
Edge zegt
Ja. Door door de nieuwe Concorde Agreement te tekenen hebben alle teams zich in principe tot en met eind 2025 aan de sport verbonden, maar er is een bepaling opgenomen die het mogelijk maakt om vanaf 2021 aan het eind van elk seizoen te stoppen mits je dat voor eind maart aangeeft. Vandaar dat ik het verwoord als een gegarandeerde deelname in 2021 en een intentieverklaring voor de overige jaren.
berlinetta zegt
Het is nogal wat om tijdens de grootste crisis sinds de oorlog te garanderen dat je actief blijft. Wel positief voor de fans natuurlijk.
Edge zegt
Dat Grosjean vertrekt vind ik wel prima. Hij heeft het ondanks zijn lastige start in the Formule 1 gewoon netjes gedaan met die 11 podiums. Ik vind het ook wel mooi dat hij destijds al vrij vroeg in 2016 koos voor het avontuur bij het compleet nieuwe team van Haas, ondanks dat hij toen een goede periode achter de rug had en ook wel elders had kunnen rijden. Maar het laatste jaar is toch wel duidelijk geworden dat Haas een flinke stap achteruit heeft gezet en Grosjean geen plezier meer lijkt te halen uit het racen. Hij zit in een fase van een carrière waarin promotie naar een beter team hoogst onwaarschijnlijk is, dus dan is een vertrek de beste optie. Wellicht dat hij de plezier van het racen elders weer terug kan vinden, bijvoorbeeld bij Peugeot in het WEC.
Van Magnussen vind ik het toch wel zonde dat hij vertrekt. Magnussen is een echte old-school racer, snel, altijd met het mes tussen de tanden en voor niemand bang. Die had in mijn ogen al jaren geleden een kans moeten krijgen bij een topteam, of op z’n minst bij een team aan de bovenkant van het middenveld zoals McLaren of Racing Point dat nu is. Die ga ik wel missen in de Formule 1.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
@redactie ik ben inmiddels een beetje ’t overzicht kwijt van de veranderingen van alle rijders bij de teams. Kunnen jullie niet een tabel maken met alle bevestigde en verwachte rijderswissels, vertrekkende en nieuwe rijders? Dank!
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Ik heb deze al gevonden https://www.racefans.net/2021-f1-season/2021-f1-drivers-and-teams/
ghini zegt
@RubenPriest @redactie Lees eerst ff goed en verder voor je iets in eigen woorden overneemt en deelt met je publiek. Haas heeft aangegeven te willen veranderen, nieuwe strategie etc blabla en zij schoppen de rijders er dus uit. In dit artikel zeggen jullie dat de rijders zelf afscheid hebben genomen maar dat is gewoon niet zo. Jammer dat zulke fouten steeds vaker voorkomen op @autoblog Die reacties van de rijders zijn puur politiek maar ze zullen beide flink zuur zijn want grote kans dat F1 voor hun klaar is.
willeme zegt
@ghini:
Bedankt voor de zure reactie met nare ondertoon. Dat lijkt mij absoluut niet nodig.
Ik denk dat de waarheid in het midden ligt. Uiteindelijk hebben die Haas-coureurs natuurlijk te horen gekregen dat ze moesten wieberen. Echter, om de eer aan hun zelf te houden en waarschijnlijk vanwege hun staat van dienst hebben ze ‘ontslag mogen nemen’ vanwege welke reden dan ook.
Als je de afgelopen twee seizoenen in ogenschouw neemt, is dat nog niet eens zo heel erg vreemd. Grosjean was ooit een talent die vaak in de top 6 te vinden was en Magnussen is een vechtersbaas op de baan. Beide coureurs hebben twee rampjaren beleeft.
ghini zegt
Haas heeft ze er zelf uit gezet ipv dat ze zelf weg gaan. Mijn eerdere post komt blijkbaar niet door..
ronaldotour zegt
Het wordt tijd voor weer eens een vrouw in deze klasse, Nikita?